Polda 4 – trable se strojem času

Slyšte, slyšte! Na scénu přichází čtvrtý díl úspěšné série Polda! Nový Polda je zde a je lepší než kdykoli předtím! Nové, nevídané grafické zpracování! Výborný dabing! Skvělé dějové zvraty! Konec s infantilním humorem! Objevte kouzlo nového Poldy! Kupujte, objednávejte, pište!

Žánr: adventura
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM, 20 MB na HDD, 8MB grafická karta, CD-ROM, myš, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 270 MB na HDD, 16MB grafická karta, 32x CD-ROM, myš, zvuková karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000
3D akcelerace: ano (Direct3D)
Multiplayer: ne
Jazyk: čeština
Domovská stránka: http://www.zima-software.cz/polda4/polda4.htm
Výrobce: Zima Software (http://www.zima-software.cz/)
Distributor: AT Computers (http://www.atcomp.cz/)

Asi bychom těžko hledali v České republice někoho, kdo se zajímá o počítačové hry a přitom nezná sérii Polda od pražské vývojářské společnosti Zima Software. Zábavné, místy až trapně vtipné dobrodružství policisty (později soukromého detektiva) Pankráce nás obšťastnilo již třikrát, což je na české poměry nevídaný jev.

Polda 4   Polda 4

Polda 4   Polda 4

Za úspěchem celé série stojí především špičkový dabing – hlavní postavě propůjčil hlas Luděk Sobota, který se k Pankrácovi skvěle hodí, v dalších rolích jste mohli slyšet neméně známé hlasy (Nárožný, Lábus, Kaiser atd.). K oblibě počítačového Poldy přispěl i úspěch filmové trilogie Byl jednou jeden polda, resp. série Policejní akademie.

Přes komerční úspěch všech tří dílů Poldy nikdo nezastíral, že jak technické zpracování, tak i příběh a celková koncepce výrazně zaostávala za světovou adventurní špičkou. K obvyklým nedostatkům českých adventur první a druhé generace (průměrná grafika, mizerné animace, nevýrazná hudba, nelogičnost, malý rozsah) se přidal i „novácký“ humor – prvoplánovitý, někdy černý, se záblesky kvality, ale většinou průměrný, někdy až infantilní a trapný. V prvním díle to ještě pro většinu hráčů bylo něco nového, ale s každým dalším dílem se více a více připomínalo rčení o nastavované kaši.

Většina herního národa proto nijak zvlášť vzrušeně nezareagovala na zprávu, že se chystá čtvrtý díl Poldy. Autoři sice slibovali mnohem lepší technické zpracování, větší rozsah a vážnější pojetí, takových slibů ovšem v herním průmyslu je dvanáct do tuctu, přičemž jen málokdy se aspoň částečně splní.

Polda 4   Polda 4

Polda 4   Polda 4

V případě čtvrtého dílu Poldy ovšem musíme uznale konstatovat, že výrazné změny oproti předchozím dílům opravdu existují a co víc, většinou jsou k lepšímu. Nový Polda se tak směle může zařadit na špičku současné české adventurní školy, i když k perlám typu Broken Sword, Monkey Island či The Longest Journey se samozřejmě rovnat nemůže.

Děj čtvrtého pokračování se točí kolem stroje času, který sestrojil starý známý ze třetího dílu, profesor Santusov. Chudák Pankrác tak po hlavě spadne do dalšího spletitého dobrodružství, ve kterém se to hemží tajnými agenty KGB (včetně několika sličných agentek), alternativními budoucnostmi, časovými paradoxy, předměty posílanými do budoucnosti a podobnými atributy, které dobře znají především příznivci sci-fi povídek. Nutno podotknout, že se scénáristé pravděpodobně zalekli komplikací, které cestování časem skýtá, a výše zmíněnými atrakcemi šetřili, což zklame hard-core fanoušky sci-fi, na druhou stranu to přispívá k větší přehlednosti a srozumitelnosti.

Na začátku hry si Pankrác na Havaji užívá poctivě vydělaných peněz s agentkou CIA Muckovou, když tu zazní telefon. Na naléhání profesora Santusova se Pankrác dostaví do Paříže, kde se profesor skrývá. Po zdolání mnoha překážek se konečně se Santusovem setká a dozvídá se od něj, že jeho nejnovější vynález, stroj na výuku jazyků, zneužila KGB a dosáhla toho, že se lidé budou schopni naučit pouze jeden jazyk, a to ruštinu. Santusov se obává, že to bude mít zásadní vliv na světový vývoj, a posílá Pankráce deset let do budoucnosti, aby profesorovy předpoklady ověřil.

Po deseti letech opravdu všude vládne ruština a KGB, navíc se Pankrácovi porouchá přístroj, který ho má vrátit zpět do přítomnosti. Nezbývá než znovu najít profesora Santusova a nechat jej přístroj opravit. Ten je však ve vězení a jeho osvobození není jednoduché – kromě jiného se Pankrác musí nechat zaměstnat, vyloupí knihovnu a navštíví komunistické rekreační středisko na Havaji (shodou okolností to samé, kde se odehrávalo intro – dokonce zde nalezne žetony, které právě v intru ztratil). Díky špatnému časovému zaměřování se dostane i do pravěku, revoluční Francie, Egypta, roku 1996 v alternativní budoucnosti (či spíše minulosti) a nakonec, po překonání všech útrap a překážek, se se Santusovem opět shledá a společně minulost (a tím i budoucnost) napraví.

Grafické provedení se od předchozích dílů zásadně liší. Ručně malovanou 2D grafiku nahradilo renderované 3D zpracování, motion-capture animace a další technické vymoženosti. Na výsledku je to určitě znát. Nedá se sice přímo mluvit o vizuálních hodech, ale některé obrazovky opravdu stojí za detailní prohlédnutí – např. interiér kostela či pařížské náměstí. Také animace postav se výrazně zlepšila, i když doprovodné pohyby při rozhovorech působí – možná i díky malému počtu různých pohybů – spíš rušivě. Pozadí je ve většině lokací příliš statické, pouze s drobnými změnami (plápolající oheň, projíždějící auto atd.).

Polda 4   Polda 4

Také ozvučení je na české poměry nadprůměrné. Pankrácův hlas zní jinak v podzemní stoce a jinak na otevřeném prostoru, zvuk kroků se mění podle materiálu podkladu apod. Hudební melodie působí zprvu nenápadně a nevtíravě, časem se však omrzí. Vše opět zachraňuje dabing, na němž se podílela celá řada známých herců – kromě Luďka Soboty např. Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Václav Postránecký, Valerie Zavadská atd.

Čtvrté pokračování Poldy se nese v daleko střízlivějším duchu než předchozí díly. I když několik vtipných momentů naleznete i zde, celkově se jedná o téměř vážně pojatou detektivku. Také akční mezihry, někým kritizované a někým chválené, docela nezmizely, dostaly jen slušivější logický kabátek. Ve čtyřce se tak můžete potrápit klasickým skládáním puzzle, učením se pravěkého jazyka či soubojem duší se šamanem na motivy známé stolní strategické hry. Ke kladům musíme připočíst, že s pomocí malé finty je možné mezihry přeskočit.

Největší nedostatky předchozích dílu ovšem zůstaly zachovány i zde. Příběh občas pokulhává, malý rozsah autoři kompenzují nelogickým používáním předmětů, některé předměty se hlásí až poté, co si o nich popovídáte s nějakou postavou atd. V praxi tedy chodíte od jedné postavy ke druhé, kontrolujete, zdali nepřibylo nějaké téma, o kterém jste ještě nemluvili, a prohlížíte každou lokaci, jestli nepřibyl nějaký předmět. Pokusům „všechno na všechno“ se tedy nevyhnete. Obtížnost je na střední úrovni, nikde nezakysnete (i když občas můžete umřít) a za takových 6 – 8 hodin čistého času byste měli mít hru v pohodě dohranou.

Ovládání známé z předchozích dílů zůstalo zachováno i zde, prakticky vám stačí jediné tlačítko myši (s občasným dvojklikem pro urychlení pohybu postav). Rozhovory se dají odklikávat, předměty lze kombinovat přímo v inventáři, na delší přesuny využijete mapku. Gramatické chyby, občas se vyskytující v minulých dílech, naleznete i zde – nejen v dialozích po zapnutí titulků, ale třeba i v popisech předmětů – rozhodně by se zde uživila jedna korektorka.

Každopádně se v rámci celé série jedná o výrazný krok kupředu a pokud bude pátý díl o tolik lepší než čtvrtý, máme se rozhodně na co těšit.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10

Na české poměry skvělá hra za rozumnou cenu, z celosvětového hlediska (pod)průměrná adventura, které k dokonalosti Broken Swordu či The Longest Journey ještě leccos chybí.

Celkové hodnocení: 7/10

Diskuze (13) Další článek: Nové screenshoty ze Silent Storm

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,