Portal 2 - «obsah podnadpisu zde» (recenze)

vytisknout velikost písma
Pokud vám život nabízí citróny, udělejte z nich limonádu. A pokud vám někdo nabízí druhý Portal Gun, neváhejte brát, dokud dává.
Seznam kapitol
  1. Buďte tu jako doma
  2. Víc portálů víc ví

„Logické hry už to mají za sebou. Stejně tak adventury a vůbec celá ta videoherní zábava směřuje k masám. Hry jsou dneska lineární a za odpoledne je zhltnete i s otočkou na poště. Vždyť ony se hrají samy!“ Tyto závěry můžete opakovat donekonečna a pak se stejně objeví někdo, kdo je nepochopí a udělá si všechno po svém. Přesně jako Valve. Namísto další střílečky přišlo s Portalem, resuscitovalo žánr logických her a donutilo hráče přemýšlet. Bum, fenomenální úspěch i mimo hráčskou obec.

 

Zdá se, že to Valve stále nechápe. Po čtyřech letech je tu pokračování a nejenže je opět bez filmových sekvencí a obsahuje hromadu zdržujících úkolů, ale dokonce ani celou hru nedohrajete na jedno sezení! K tomu navrch tvrdí, že je to jejich nejlepší singleplayerová hra. Celosvětová hodnocení se pomalu usazují u samotné špičky stupnice, tedy přesně na opačné straně než lógr v kafi masové populace. Že by se tedy dala úspěšná hra postavit i jinak?

Scripty-efekty-cutscény vs. Humor-nápady-prostředí

Pokud se zeptáte hráčů na první logickou hru, která je napadne, Portal jistě neodejde s prázdnou. Hra přinesla chytlavý koncept dvou propojených portálů, mezi kterými jednoduše přemísťuje hráče, objekty a hlavně zachovává kinetickou energii. Bez ní by to nebylo ono, a vlastně ani s ní to tak dobře nezní – celou věc si prostě musíte vyzkoušet na vlastní žaludek. Byly to ale až chytlavé hlášky, záhadné příběhové pozadí a touha poznávat, co hře dodalo na výjimečnosti. Teď všechno umocněte na druhou.

portal2_01.jpg portal2_02.jpg

Druhý díl se odehrává o nějakých sto let později ve stejných laboratořích, které jste zničili na konci prvního dílu. Jistě si umíte představit tu spoušť, do které se po tak dlouhém kryospánku probudíte zase v těle testovacího subjektu (subjektky?) jménem Chell. Společnost vám od prvních chvil hry bude dělat upovídaná modrá kulička Wheatley a navždy pod drnem samozřejmě nezůstane ani umělá portal2_art01.jpginteligence GLaDOS.

„Počkej, jenom tu plošinu nastavím na tvou velko...lepost, stačí přidat pár nul. Mimochodem vypadáš skvěle.“

Z obou stran tak budete slýchat narážky na svou postavu nebo povahu, kdy obojí vtipně kontrastuje s robotickým pohledem na svět. „Počkej, jenom tu plošinu nastavím na tvou velko...lepost, stačí přidat pár nul. Mimochodem vypadáš skvěle.“ Hlavně od GLaDOS čekejte jednu hlášku za druhou, já osobně jsem se těšil na každou další místnost už kvůli nim. Sarkasmus vyhnaný ad absurdum přetéká všechny poháry hořkosti, které si Chell vypije, až si pro ni občas bude hráč přát vysvobození. Ale vy byste svému katovi nedali sežrat vlastní smrt?

Co se stane v Aperture zůstane v Aperture

Příběh ve druhém Portalu krásně demonstruje vypravěčské postupy Valve používané od prvního Half-Life. Základem je nemluvná hratelná postava, která je zároveň divákem a navíc v případě Chell i obyčejnou figurkou. Nejvýraznější devizou příběhu je klasické přenechání vypravěčské role ani ne tak postavám jako samotnému prostředí. Hráč si skutečně musí umět všímat detailů, aby získal obrázek, který jen orámují dialogy a zejména monology tří hlavních mluvčích. Bez dostatečného vnímání pak můžete nabýt dojmu, že se kolem nedělo nic.

To by však byla chyba, protože již od začátku hry testujete jako zamlada, jen bez všudypřítomných malebných podmínek, a od nějaké půlky hry se podíváte do úplně jiné části areálu. Možná jste z oficiálních obrázků zahlédli pozměněné logo s nápisem Aperture Science Innovators.

V části Aperture Science Innovators jde o plnotučné testování těch méně stabilních elementů v laboratořích, které se pak podle úspěšnosti vyřadí nebo použijí

Myslím, že můžu prozradit, že jde o plnotučné testování těch méně stabilních elementů v laboratořích, které se pak podle úspěšnosti vyřadí nebo použijí do dalšího testování, jaké jste zažili v Portalu 1. Je to mnohem starší část Aperture, která se liší architekturou i estetickým ztvárněním. Jednoduše vypadá jako místo, kde nikoho ani nenapadne hledat ztracené testovací subjekty. A vypadá až děsivě reálně.

portal2_03.jpg portal2_05.jpg

Valve prozradilo předem ve videích prakticky všechny nové herní prvky. Ať už jsou to odrazové rampy, projektované mosty, lasery spolu s usměrňujícími kostičkami nebo barevné gely. K těm se sluší dodat, že ve hře najdete i domnělou třetí barvu, o které nenapíšu nic dalšího, ale je nutno podotknout, že jediným překvapením pro mě byla možnost měnit směr u vzdušného tunelu přenášejícího objekty a hráče. Překvapivě jsem ve hře nenarazil na představené nasávající – původně distribuční tuby. A vůbec, spousta levelů z předváděcích videí se nakonec do hry nedostala nebo dostala v jiné podobě. Chystané DLC má jistě z čeho čerpat, ať už bude zdarma nebo ne.

 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Logické | Logická FPS
Výrobce: Valve | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 22. dubna 2011
  • Kooperativní hraní
  • Nové prvky
  • Humor napříč hrou
  • Hudba a dabing
  • Radost z objevování
Související články
  1. Portal 2 - Eskalujeme očekávání, 15 TOP map (téma)
  2. Portal 2 bude o něco snadnější
  3. Video: Valentýnská reklama na Portal 2

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Redux hru vylepší nejen graficky

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Re…

Modifikace Redux pro GTA 5 slibuje řadu vylepšení, a to nejen po grafické stránce. Nyní se představuje na novém videu. Dočkat bychom se měli ještě v srpnu!

22.  8.  2016 | | 7 N/A
Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímání peněz?

Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímán…

Xbox One se dočkal razantního faceliftu. Jak si zatím stojí v porovnání se svým starším bratrem?

13.  8.  2016 | | 143 N/A
Quake Champions: Online řežba, jak má být, Quake se vrací v plné síle!

Quake Champions: Online řežba, jak má …

Po velkém návratu Wolfensteina a Dooma se přidává další série od id Software a jejím hlavním cílem je dostat se opět na vrchol her pro e-sport.

19.  8.  2016 | | 4 N/A
Mafia III láká novým trailerem: takhle bude vypadat loupež

Mafia III láká novým trailerem: takhle…

K příležitosti veletrhu Gamescom, jenž pro veřejnost začíná již ve čtvrtek, studio 2K vydalo nový trailer na očekávanou Mafii III. Můžeme v něm vidět loupežné přepadení banky. Hra se tak pomalu přibližuje jejímu vydání, které se bude konat 8. října.

18.  8.  2016 | | 4 N/A
Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Když se řekne RPG, tak si většina lidí vzpomene na Zaklínače nebo Dragon Age. Velkým klenotem se ale mohou pochlubit i vývojáři z německého studia Pyranha Bytes, kteří v roce 2001 vydali hru Gothic.

10.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vzorem pro ostatní závodní hry

Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vz…

Závodní hry vždy bojují o prvenství v počtu a zpracování tratí, v modelech aut a hlavně v jízdních vlastnostech vozidel. To vše se podařilo ovládnout legendárnímu Gran Turismu. Dnes se podíváme na druhý díl této skvělé série, která vychází do dnes. Nejnovější díl s názvem Gran Turismo Sport vyjde 15. listopadu tohoto roku.

20.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná hororovka, která stála za to

Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná …

Vetřelci, Predátoři a mariňáci… Nekonečný souboj tří ras, který jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži ve hrách nebo filmech. Podíváme se dnes na hru z roku 2001 s názvem Aliens vs Predator 2 a datadisk Primal Hunt.

16.  8.  2016 | | 1 N/A
The Elder Scrolls VI v bližší době nebude, Bethesda chce dělat jiné věci

The Elder Scrolls VI v bližší době neb…

Od chvíle, kdy na letošní výstavě E3 herní šéf Todd Howard zmínil, že pokračování Skyrimu je v nejrannější fázi vývoje, spekulace o The Elder Scrolls VI víří internetem o sto šest.

13.  8.  2016 | | 6 N/A