Preview: Ghostbusters – Osliznul mě

Koho zavoláte, až uvidíte ducha? No přece jejich krotitele, jejichž humorné eskapády zajisté znáte z TV. Dokonce jsem slyšel, že chtějí do týmu přibrat dalšího člena, oficiálně proto, že nestíhají, neoficiálně je to daleko prostší – Egon si chce na někom odzkoušet své nové hračky.

Platforma: PC, PS3, Xbox 360, Wii, PS2, NDS
Typ hry: akční
Výrobce: Terminal Reality pro Xbox 360, PS3, PC – (
http://www.terminalreality.com/)
Red Fly Studio pro Wii, PS2, NDS
Vydavatel: Sierra Entertainment (
http://www.sierra.com/)
Distributor v ČR: zatím neoznámen
Homepage:
http://www.ghostbustersgame.com/
Datum vydání: 26. září 2008

Pokud si právě trháte posledních pár vlasů nad další hrou podle filmu, počkejte a nasaďte si paruku. Po boku holohlavého Vina Diesla v roli Riddicka mají totiž velkou pravděpodobnost stanout i Bill Murray, Dan Aykroyd, Harold Ramis a Ernie Hudson v uniformách s přeškrtnutým duchem a vrhači protonových paprsků na zádech. První pozitivní zprávou je jejich kompletní propůjčení videoherní adaptaci – postavy jsou vymodelovány přesně podle nich a dokonce je i herci sami namluví. To se netýká jen čtyř hlavních postav, ale i zbývajících herců – jediné vrásky může způsobit absence Ricka Moranise, který je v důchodu a Sigourney Weaver, jež nechce mít s hrami nic společného.

  
Pasti, pasti, pastičky, táta koupil protonomet

Druhou, možná ještě lepší, je účast Dana Aykroyda a Harolda Ramise na psaní scénáře, stejně jako tomu bylo u filmových verzí. Hra tak bude plnohodnotným třetím dílem celé série. Příběh začíná v roce 1991, dva roky po skončení druhého dílu. Krotitelé duchů se stali uznávanou institucí a kvůli stoupajícímu počtu objednávek na terminování duchů musí přijmout dalšího člena – vás. Krátce po zasvěcení a prvním otestování vybavení přichází první ostrá akce do níž zapojíte svůj protonomet. Vaším cílem bude tentokrát jedna z ikon série, charismatický zelený slizoun. Ten totiž uprchnul z kontejneru na duchy a zamířil si to zpátky do svého hotelu. Místní zaměstnanci okamžitě volají staré známé, kteří neváhají, sklouzávají po hasičské tyči a vydávají se na lov.

Destrukce může začít

Po zběsilé jízdě přes město a nezbytné otázce Petera Venkmana „Tak kde je ten duch?“ se můžete pustit do lovu. Zpočátku dostanete do rukou jen pár známých zařízení, se kterými si nějakou dobu vystačíte – neopomenutelný je především vrhač protonových paprsků, jež funguje nejen jako zbraň, ale také jako HUD celé hry. Poté je třeba samozřejmě zmínit pasti na duchy a měřič psychokinetické energie, který slouží pro vystopování duchů a také pro získání dalších údajů do vašeho duchařského alba. Po pár hodinách hraní se však můžete chopit i netradičnějších kousků. Namátkou se jedná například o vrhač temné hmoty, proudem jehož paprsků můžete zmrazit a následně roztříštit ducha na tisíc malých kousků ektoplazmy.

  
Tu máš, kovboji * Jíst, pít, prostě Slizoun * Být tu Egon, tak čistí brýle

Potom je tu velký slizomet, který vás nechá využívat zelené lepidlo v mnoha podobách – můžete například přichytit několik objektů k sobě, otevírat těžké dveře a vytvářet spoustu různých pastí. Anebo prostě zamířit na ducha a vystřelit mu kouli zeleného slizu přímo do rozšklebeného úsměvu. Na hmotná strašidla to stačí a dokonce je to může zcela zničit, ale opravdoví duchové, ti si žádají sofistikovanější přístup. Jejich chytání bude probíhat přesně jako ve filmech, pomocí již zmiňovaných protonových paprsků a pastí. To ale nebude tak jednoduché – celá procedura se má podobat rybaření, takže hodně záleží na tom, jak „velkého“ ducha se snažíte chytit. Na slabého ducha si klidně vystačíte sami, ale jak budete postupovat hrou, tak se obtížnost zvýší a vše bude vyžadovat perfektní koordinaci s ostatními členy týmu.


Rozhovor, ukázky z filmů a hraní

Možnost multiplayeru, kdy jedna strana hraje za duchy a druhá za jejich krotitele, se přímo nabízí, ale všechny horké hlavy musím bohužel zklidnit chrstnutím studené vody z kýblu – tato složka nejspíše nebude ve hře obsažena, protože autoři kladou hlavní důraz na příběh. Přesto si myslím, že by již odehrané úrovně v singleplayeru mohli zpřístupnit i pro skupinové hrátky. Zatím je odhaleno jen to, že v několika různých týmech můžete soutěžit o to, kdo pochytá více duchů. Což zní samo o sobě dobře, ale jeden jediný mód je dnes již trošku málo, nemyslíte?

Nabít paprskomety

Samotná hra se jakoby dělí na jednotlivé kapitoly – nejdříve musíte splnit pár triviálních úkolů a pochytat obyčejné duchy, abyste se dostali k pátrání po bossovi až k jeho finální eliminaci. Jako příklad poslouží hon na Marshmallow mana, který se jako další známý zjevuje na začátku hry. Ray se spolu s vámi prochází mezi obvyklým kancelářským nepořádkem – stohy papíru, květinami, stoly a dalšími serepetičkami, když vás najednou upozorní, že byste mohl vytáhnout měřič PKE a zkontrolovat, kde by něco mohlo být. Pro hráče to znamená přesunutí z pohledu třetí osoby do klasického pohledu z vlastních očí. Můžete tak sledovat hýbání antének na zařízení. Ve chvíli, kdy měřič zareaguje vám ale zbývá jen několik vteřin než se objeví první nepřátelé.

  
Půlnoc odbila, duchové vylézají z hrobů * Marshmallow man * Zásahové vozítko

Ti jsou tentokráte hmotní a připomínají malé Marshmallow many. Po pár střelách už zbývá jen olíznout si obličej od sladké gumy a prohlédnout si spoušť, jakou jste po sobě zanechali. Protonové paprsky totiž dělají stejný nepořádek, jako ve filmech, takže se dočkáte i rozpůlených strojů, vypálených stop na zdech a padajících křišťálových lustrů. Destrukci ale nepácháte jen vy – po pár krocích se Ray podívá z okna a zahlásí, jaký je to skvělý výhled. V tom samém okamžiku zjeví velký Marshmallow man a vymlátí sklo z tabulek. Ještěže tentokrát platí škodu město. Boj potom pokračuje ještě delší dobu – Krotitelé dokonce musejí zachránit postarší babičku a vypořádat se s duchy dělníků, kteří zahynuli při stavbě mrakodrapu, v němž se krocení odehrává.

  
Správný akční hrdina * Knižní monstrum * Podíváme se i do lokací z filmů

Verze pro PS2, NDS a Wii

O těchto verzích se ví jen málo, ale pokusím se shrnout alespoň těch pár známých informací. Grafická stránka hry se přizpůsobí možnostem konzolí a bude více komiksová, hratelnost se potom lišit nijak výrazně nebude u verze pro PS2 ani u Wii (kde je však samozřejmostí ovládání pomocí Wiimote a nunchuku, nevyjasněným bodem je možné užití Wii board), naprosto specifická má být pouze verze pro NDS. V ní chtějí tvůrci z Red Fly Studios nabídnout prožitek podobný staré adaptaci na Amize, ale nedělat hru až tak jednoduchou a zapojit do ní moderní prvky. Zajímavostí pak je možnost spojit NDS a Wii a použít handhled jako měřič PKE.

Napětí graduje a závěrečné finále na střeše slibuje spoustu menších dramatických soubojů. No řekněte, už jste někdy praštili duchem o podlahu, abyste ho na chvíli omráčili? Vrchol potom přichází v podobě toho, na koho jsme všichni čekali. Boss se konečně šplhá nahoru a svou tvář vystavuje na odiv celému týmu. Ti samozřejmě neváhali ani sekundu a pomocí protonových paprsků mu trošku upravili fasádu. S tím, jak se roztékaly tváře chutného monstra, se stále více a více dostavoval pocit vítězství. V tom si však Marshmallow zakryl tvář rukou a pustil se. Spadl sice dolů, ale zastavilo ho to? Nemělo grilování jen kosmetický účinek a spíše protivníka nenaštvalo? To už budeme muset zjistit v plné verzi, neboť zde ukazované demo hry končí.

Nekřižte paprsky!

Popisované eskapády si samozřejmě žádají dostatečně sofistikovaný engine – ten si vyvíjí Terminal Reality sami a jejich Infernal si podle videí a obrázků vede velmi dobře. Za hezké prezentace (jež ovšem staví také hodně na stylu a známé značce) si zachovává i plynulý framerate a ani v betaverzích prý nedochází k žádným výraznějším poklesům. Můžeme jen doufat, že je to pravda. Ke cti autorům pak slouží to, že žádný nepořádek postupem času nemizí a místnost nacházíte i po delší době ve stejně dezolátním stavu, v jakém jste ji opustili. Možná s tím souvisí i již zmiňovaná možnost vytvářet pasti.

Na co se těšíme
  • Egonovy hračky
  • Slizoun
  • Krocení duchů
  • Humorné scény
Čeho se bojíme
  • Překřížení paprsků
  • Nevyužitý potenciál
  • Napáchané škody

Menším zklamáním pak může být jen to, že nikdy nebudete moci řídit legendární vozidlo ECTO-1, tvůrci však slibují, že ve hře bude hrát velkou úlohu. Jakou, to prozradit nechtějí. Obavy, že se hry budou striktně držet jen toho, co již bylo ukázáno ve filmech se tak ukazují jako liché, ale pokud ve vás přesto hlodá červíček pochybnosti, věřte, není to nutné. Autoři jistě nebudou svou představivost držet zkrátka, což ukazuje i design některých dalších duchů. Třeba obří monstrum složené z knihoven skutečně působí majestátním dojmem. Jediné, co je třeba držet jsou palce. Hlavně proto, že by byla škoda nevyužít tak obrovský potenciál, který Krotitelé nabízejí a také z důvodu pokračování příběhu. A nakonec, vás snad nezajímá, jak se loví duchové?

Jak se těšíme: 80%

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Adventury, Akce
Výrobce: Terminal Reality | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. června 2009 (PS2, PS3); 3. listopadu 2009 (PSP), 6. listopadu 2009 (PC, X360, Wii, DS)
  • Atmosféra
  • Příběh a dialogy
  • Krocení duchů
  • Zničitelnost prostředí
  • Nápadité úrovně
  • Málo hádanek
  • Slabší AI
  • Frustrující okamžiky
  • Multiplayer do počtu
Váš názor Další článek: Nová mega: Stroggové se smyslem pro humor

Témata článku: , , , , , , , , , , ,