Project Morpheus: leží budoucnost hraní ve virtuální realitě?

Po Oculus Rift přichází zařízení pro virtuální realitu i od Sony. Pojďme si shrnout zatím dostupné informace a vyhlídky této technologie do budoucna.

Začátkem uplynulého týdne probíhala v San Franciscu konference GDC (Game Developers Conference) a jednou z nejočekávanějších přednášek mělo na starost Sony. Proč? Protože všichni napjatě očekávali, jestli opravdu oznámí svou technologii pro virtuální realitu, jak se již delší dobu spekulovalo. A opravdu se tak stalo. Přednášku započal prezident Sony Shuhei Yoshida a hned v úvodu bylo jasné, že i on si spekulací všiml. Začal totiž ironickou větou: „Nemáte ani ponětí o čem se chystáme mluvit“ a každému bylo jasné, že se brýlí pro virtuální realitu (dále VR) dočkáme.

Yoshida nejdříve shrnul dřívější inovace od Sony, jako je 3D grafika, CD-ROM technologie či Remote Play. Netrvalo to dlouho a představil i novou technologii, na které vývojáři pracují již tři roky a nese označení Project Morpheus. Na obrazovce se spustilo video, kde měl Shuhei na hlavě nasazenou dřívější verzi z roku 2010 a demonstroval hraní předělaného God of War z první osoby. Další demo ukázalo použití technologie při hraní hry Datura. Yoshida nakonec svého vystoupení prozradil, že Project Morpheus bude spolupracovat s pohybovým ovládáním PS Move, PS kamerkou a samozřejmě konzolí PS4 samotnou a pro představení si firma vybrala GDC proto, že chtějí od vývojářů názory a zhodnocení nynější verze.

project morpheus 2.jpgproject morpheus 3.jpgproject morpheus.jpg

Jako další vystoupil Richard Marks, který více přiblížil technické specifikace přístroje a úkoly, které je ještě čekají. Potenciál VR je obrovský, ale čeká je 6 hlavních výzev, které je třeba pokořit. Konkrétně jde o zvuk, sledování, ovládání, snadné použití, zrak/kvalitu obrazu a obsah.

Co nejreálnější zvuk a sledování celého těla jsou prý nejdůležitějšími funkcemi a budou rozhodovat o tom, jak dobrá daná technologie bude. Ovládání je v tuto chvíli největší výzvou, ale PS Move prý v tomto směru působí jako dobrá volba.

Technické specifikace:

  • Komponenty: zařízení s procesorem, náhlavní souprava
  • Displej: LCD
  • Velikost displeje: 5 palců
  • Rozlišení: 1920 x RGB x 1080 (960 x RGB x 1080 pro každé oko)
  • Zorné pole: 90 stupňů
  • Rozsah: 1 000 Hz, plná 360-stupňová rotace
  • Senzory: akcelerometr, gyroskop
  • Připojení: HDMI + USB
  • Funkce: 3D audio

Jako poslední se na pódiu objevil Anton Mikhailov, jeden z vedoucích softwarových inženýrů Sony. Podle něj nechybí mnoho a bude těžké rozeznat dojem z VR od reality samotné. Jedna z překážek je již zmiňované monitorování celého těla, což zatím není možné implementovat kvůli latenci. Aktuální verze navíc zatím není bezdrátová, což by značně komplikovalo i slibovanou možnost otáčení o 360 stupňů. I na tom Sony pracuje a do budoucna počítá s bezdrátovou variantou.

project morpheus 4.jpgproject morpheus 5.jpgproject morpheus 6.jpg

A jak v tuto chvíli Project Morpheus funguje? Konzole PlayStation 4 je připojena pomocí HDMI a USB kabelu ke speciálnímu boxu, obsahujícímu určité hardwarové prvky, pro které nezbylo místo v samotných brýlích. Odtud je pětimetrovým kabelem připojen Project Morpheus a sluchátka (mimochodem, časem by měla být implementována možnost připojení jakýchkoliv sluchátek).

Samotné brýle vám těsně před oči promítají obraz a zorné pole je velmi podobné tomu lidskému. Pomocí PS kamerky a zabudovanému akcelerometru s gyrospokem se můžete ve hře volně rozhlížet naprosto přirozeným pohybem hlavy. Realistickému zážitku pomáhá i PS Move, kdy při použití dvou ovladačů můžete simulovat obě ruce.

xl_Sony-Project-Morpheus-4.jpg

Zatím nebyla zveřejněna cena, kterou zřejmě v tuto chvíli nezná ani Sony. Samozřejmě se prý budou snažit, aby byla co nejnižší. Bohužel nebude Project Morpheus dostupný už tento rok. Co se našeho názoru týče, doufáme, že design a zpracování se do vydání ještě změní. Zatím brýle nepůsobí, že by měly patřit k PS4, i když to je zcela subjektivní věc.

Navíc si nejsme jisti, jestli pokoj běžného hráče je to pravé prostředí pro virtuální realitu. Jistě bude potřeba dost prostoru a ne každý se chce při hraní pohybovat (pokud máme hodnotit spojení s PS Move). Více si dokážeme využití představit k různým prezentacím či například ve školství. Procházka pávě probíraným historickým prostředím v dějepisu? To zní dobře!

Jaký je váš názor? Myslíte si, že virtuální realita zaujme své místo v domácnostech běžných hráčů?

Zdroj: Eurogamer, VG247, Polygon, Slashgear

Diskuze (4) Další článek: Human Element na CryEnginu si zahrajeme v listopadu 2015

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,