Qasir al-Wasat: dechberoucí zážitek v tajuplném syrském paláci (recenze)

vytisknout velikost písma
Nezávislých titulů dnes vychází tolik, že při jejich vybírání si připadám jako dítě v cukrárně a je skutečně těžké si vybrat takový dezert, který sedne mé chuti. Qasir al-Wasat je cizorodý dezert pocházející od brazilského studia Aduge, jehož chuť je sice atypická, ale můžete mu propadnout. Sedne tato hra vašemu mlsnému jazýčku?
Qasir al-Wasat: dechberoucí zážitek v tajuplném syrském paláci (recenze)

Nebudu lhát, jsem celkem typickým příkladem hráče, který neustále hraje jeden AAA titul za druhým. Indie hrám sice věnuji pozornost také, ale tento svět je mi víceméně cizí. Cizorodost a možná i menší předsudky jsem cítil i v případě hry Qasir al-Wasat, které jsem již zpočátku nedával velké naděje. Ani nevíte, jak jsem rád, že jsem se v tomto případě naprosto zmýlil.

Qasir al-Wasat totiž patří do skupiny těch naprosto dechberoucích nezávislých titulů, od kterých se prostě nemůžete odtrhnout. Nebudu lhát, mnohdy mne hra také potrápila. Jedná se celkem o atypickou stealth hru, ve které hraje nemalou roli řešení všelijakých puzzlů, ale hlavně tajuplný a sytý příběh nešetřící tradicemi staré Persie.

Nejisté záměry v prapodivném paláci

Hra je vlastně tajuplná hned od začátku. Vtělíte se do jakéhosi démona, který je momentálně znám jako Vychytralý, v průběhu historie ale měl mnohá jiná pojmenování. Kdysi dávno, když jeho svět a svět lidský byly u sebe blízko, byly kontakty mezi nimi běžné. Světy se ale postupně začaly vzdalovat a nyní se na ten lidský dostane pouze v případě, že ho vyvolá nějaký mág v případě, že potřebuje jeho pomoc – někoho zavraždit.

2016-01-24_00002.jpg

2016-01-20_00002.jpg2016-01-20_00008.jpg2016-01-21_00001.jpg

2016-01-20_00003.jpg2016-01-24_00001.jpg2016-01-24_00003.jpg

Vybrat si vás na vraždění je naprosto logické. Vaší schopností je, že jste neviditelní a schopni využívat všelijakých jedů. Máte ale také nevýhodu, poněvadž jakožto tvor bez silnější tělesné schránky vás každý zabije na jednu ránu.

Ve hře ale neřešíte kontrakty dávno minulé. Vaším záměrem je zjistit, jak se bez závislosti přemisťovat na lidský svět. Doufáte, že se vám to podaří zjistit poté, co si vás vyvolal velmi mocný mág. Něco tu ale od začátku nehraje. Tento mág totiž o vás ví více, než je obvyklé. Ví, že máte zájem o získávání nových jedů, ví také, jak vás polapit. Celý zámek je naprosto zvláštní, skryt jakýmsi kouzlem, pln pastí a tajných chodbiček. Úmluva, kterou s tímto mágem uzavřete vás zavazuje, že musíte zabít tři určité muže, a poté se vrátíte zpět do svého světa, odměnou pak budou nové jedy. Již od začátku ale víte, že po vás mág chce krapet víc, než vraždit. Zjišťovat, jaká záhada se za tím skrývá, se stane nejzajímavějším bodem celé hry.

 

Již od začátku víte, že po vás mág chce krapet víc, než vraždit

 

Faktory, které v působnosti příběhu hrají roli jsou jednak naprosto úžasné propojení s místní kulturou, poněvadž perská tématika, respektive syrský palác za dob Perské říše 12. století, není obvyklým námětem. Dále naprosto líbezná kreslená grafika a napínavé ozvučení dokonale vykreslující tajuplnost celé hry. Opomenout se nesmí ani vynikající hádanky, které dají vašim hlavám co proto.

Tápání v hádankách

Dlouho dlouze jsem přemýšlel, kam herní systém hry přiřadit. Pravdou je, že příliš neohromí, ale jeho prvky jsou na takové úrovni, že by bylo hříchem je nepochválit. Tento fakt naprosto dokonale prezentuje bojový systém. Ten je na první pohled celkem jednoduchý a jste si schopni představit, že ho na kolenou vytvoří kdejaký ňouma. Pod pokličkou se ale skrývají neuvěřitelně promyšlené prvky.

 

Nástražné bodáky, stříkající barvy, hluk vaší chůze, vojáci, kteří se vás snaží najít kde to jen jde – s tím vším se musíte poprat

 

Hra je velkou měrou zaměřena na stealth a označení bojový systém je krapet zavádějící, protože i když tu boj je, není to zrovna rarita a jeho podstatou je pouze snaha o to zasáhnout nepřítele dřív, než on zasáhne vás (máte pouze jeden život). Systém skrývaní je ale krapet jiné kafe. S bojovým systémem se sice shodne v tom, že na první pohled je to smradlavá orientální delikatesa, která zachutná pouze velmi pochybným existencím.

Každopádně vývojáři zde promyslely úžasné prvky, například se jakožto neviditelný predátor můžete ušpinit. Celý systém skrývání je založený na tom, že jste neviditelný a nechcete, aby vás někdo odhalil. Hra se o to ale snaží jak jen může. Nástražné bodáky, stříkající barvy, hluk vaší chůze, vojáci, kteří se vás snaží najít kde je to jde – s tím vším se musíte poprat a hra tím naprosto potrápí váš cit pro dobře odvedenou práci.

2016-01-20_00004.jpg2016-01-21_00002.jpg2016-01-22_00001.jpg

2016-01-20_00007.jpg2016-01-21_00003.jpg2016-01-22_00002.jpg

V oblasti hratelnosti mě ale nejvíce potěšily hádanky. Ty můžeme rozdělit na dobré a špatné. Špatné jsou ty, které jsou založeny na přesném načasování a chůzi. Nutnost přesného načasování nesnáším ve všech hrách a posilníme-li to tím, že vaše postava je dost neohrabaná, jsou ve hře hádanky tohoto typu dost nežádoucí. Pověst hře ale vylepšují leckteré skryté elementy. Mnohé hádanky jsou založeny na tom, že musíte vidět to, co běžně vidět není.

Do počtu samozřejmě nechybí ani různé rébusy, u kterých si musíte dát všechny dílky dohromady a máte-li štěstí (to tu překvapivě hraje dost velikou roli), povede se vám vše vyřešit. V tento moment není špatné upozornit, že ve hře je hádanek jako aut v garáži arabského šejka, takže máte-li je rádi, je to určitě plus.

Příjemné orientální překvapení

Ruku na srdce, i když je kombinace všech prvků hratelnosti příjemná, není to něco, čím by hra mohla nad ostatními ohrnovat nos. Kdybychom hru hodnotili pouze podle hratelnosti, asi bychom recenzi ukončili jednoduše se slovy, že je to mírně nadprůměrná nezávislá hříčka. Příběh a tajuplnost ji ale dostávají do mezí, které nadchnou a nepustí.

         

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Dobrodružná akce
Výrobce: Aduge
Začátek prodeje: 19. ledna 2016
  • Mystický příběh
  • Tajúplná atmosféra
  • Příjemné hádanky
  • Česká lokalizace
  • Nepříliš promyšlený boj
  • Neohrabaná postava
  • Apelování na přesnost
    

Nalézání a luštění starověkých dokumentů, zkoumání zvláštních předmětů, poslouchání nepřátelských rozhovorů - to vše dává dohromady obraz mystické záhady, které chcete přijít na kloub. Přičteme-li k tomu českou lokalizaci, jedná se o úžasný zážitek.

Hra je dostupná na Steamu za necelých 15 eur.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších RPG pecek, které si musíte zahrát

10 nejlepších RPG pecek, které si musí…

Hry na hrdiny jsou specifický žánr, který si opět vydobývá své místo na herním pódiu. Proto jistě neuškodí si připomenout ty nejlepší herní počiny, ať už pro pamětníky, nebo pro nové hráče, kteří by chtěli okusit něco z tohoto žánru.

26.  5.  2016 | | 30 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Sport a Gran Turismo 6 je značný

Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Spor…

Exkluzivní PS4 titul Gran Turismo Sport má přinést pár novinek včetně lepší grafiky. Možná vás až překvapí, jak si hra od Gran Turismo 6 polepšila.

25.  5.  2016 | | 8 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 32 N/A
Civilization VI: napříč historií

Civilization VI: napříč historií

Už je to nějakých 6 let od vydání posledního dílu Civilizace. A teď se z ničeho nic studio Firaxis vytasilo s trailerem, který obsahuje i datum vydání na díl nejnovější.

21.  5.  2016 | | 2 N/A