Qasir al-Wasat: dechberoucí zážitek v tajuplném syrském paláci (recenze)

vytisknout velikost písma
Nezávislých titulů dnes vychází tolik, že při jejich vybírání si připadám jako dítě v cukrárně a je skutečně těžké si vybrat takový dezert, který sedne mé chuti. Qasir al-Wasat je cizorodý dezert pocházející od brazilského studia Aduge, jehož chuť je sice atypická, ale můžete mu propadnout. Sedne tato hra vašemu mlsnému jazýčku?

Nebudu lhát, jsem celkem typickým příkladem hráče, který neustále hraje jeden AAA titul za druhým. Indie hrám sice věnuji pozornost také, ale tento svět je mi víceméně cizí. Cizorodost a možná i menší předsudky jsem cítil i v případě hry Qasir al-Wasat, které jsem již zpočátku nedával velké naděje. Ani nevíte, jak jsem rád, že jsem se v tomto případě naprosto zmýlil.

Qasir al-Wasat totiž patří do skupiny těch naprosto dechberoucích nezávislých titulů, od kterých se prostě nemůžete odtrhnout. Nebudu lhát, mnohdy mne hra také potrápila. Jedná se celkem o atypickou stealth hru, ve které hraje nemalou roli řešení všelijakých puzzlů, ale hlavně tajuplný a sytý příběh nešetřící tradicemi staré Persie.

Nejisté záměry v prapodivném paláci

Hra je vlastně tajuplná hned od začátku. Vtělíte se do jakéhosi démona, který je momentálně znám jako Vychytralý, v průběhu historie ale měl mnohá jiná pojmenování. Kdysi dávno, když jeho svět a svět lidský byly u sebe blízko, byly kontakty mezi nimi běžné. Světy se ale postupně začaly vzdalovat a nyní se na ten lidský dostane pouze v případě, že ho vyvolá nějaký mág v případě, že potřebuje jeho pomoc – někoho zavraždit.

2016-01-24_00002.jpg

2016-01-20_00002.jpg2016-01-20_00008.jpg2016-01-21_00001.jpg

2016-01-20_00003.jpg2016-01-24_00001.jpg2016-01-24_00003.jpg

Vybrat si vás na vraždění je naprosto logické. Vaší schopností je, že jste neviditelní a schopni využívat všelijakých jedů. Máte ale také nevýhodu, poněvadž jakožto tvor bez silnější tělesné schránky vás každý zabije na jednu ránu.

Ve hře ale neřešíte kontrakty dávno minulé. Vaším záměrem je zjistit, jak se bez závislosti přemisťovat na lidský svět. Doufáte, že se vám to podaří zjistit poté, co si vás vyvolal velmi mocný mág. Něco tu ale od začátku nehraje. Tento mág totiž o vás ví více, než je obvyklé. Ví, že máte zájem o získávání nových jedů, ví také, jak vás polapit. Celý zámek je naprosto zvláštní, skryt jakýmsi kouzlem, pln pastí a tajných chodbiček. Úmluva, kterou s tímto mágem uzavřete vás zavazuje, že musíte zabít tři určité muže, a poté se vrátíte zpět do svého světa, odměnou pak budou nové jedy. Již od začátku ale víte, že po vás mág chce krapet víc, než vraždit. Zjišťovat, jaká záhada se za tím skrývá, se stane nejzajímavějším bodem celé hry.

 

Již od začátku víte, že po vás mág chce krapet víc, než vraždit

 

Faktory, které v působnosti příběhu hrají roli jsou jednak naprosto úžasné propojení s místní kulturou, poněvadž perská tématika, respektive syrský palác za dob Perské říše 12. století, není obvyklým námětem. Dále naprosto líbezná kreslená grafika a napínavé ozvučení dokonale vykreslující tajuplnost celé hry. Opomenout se nesmí ani vynikající hádanky, které dají vašim hlavám co proto.

Tápání v hádankách

Dlouho dlouze jsem přemýšlel, kam herní systém hry přiřadit. Pravdou je, že příliš neohromí, ale jeho prvky jsou na takové úrovni, že by bylo hříchem je nepochválit. Tento fakt naprosto dokonale prezentuje bojový systém. Ten je na první pohled celkem jednoduchý a jste si schopni představit, že ho na kolenou vytvoří kdejaký ňouma. Pod pokličkou se ale skrývají neuvěřitelně promyšlené prvky.

 

Nástražné bodáky, stříkající barvy, hluk vaší chůze, vojáci, kteří se vás snaží najít kde to jen jde – s tím vším se musíte poprat

 

Hra je velkou měrou zaměřena na stealth a označení bojový systém je krapet zavádějící, protože i když tu boj je, není to zrovna rarita a jeho podstatou je pouze snaha o to zasáhnout nepřítele dřív, než on zasáhne vás (máte pouze jeden život). Systém skrývaní je ale krapet jiné kafe. S bojovým systémem se sice shodne v tom, že na první pohled je to smradlavá orientální delikatesa, která zachutná pouze velmi pochybným existencím.

Každopádně vývojáři zde promyslely úžasné prvky, například se jakožto neviditelný predátor můžete ušpinit. Celý systém skrývání je založený na tom, že jste neviditelný a nechcete, aby vás někdo odhalil. Hra se o to ale snaží jak jen může. Nástražné bodáky, stříkající barvy, hluk vaší chůze, vojáci, kteří se vás snaží najít kde je to jde – s tím vším se musíte poprat a hra tím naprosto potrápí váš cit pro dobře odvedenou práci.

2016-01-20_00004.jpg2016-01-21_00002.jpg2016-01-22_00001.jpg

2016-01-20_00007.jpg2016-01-21_00003.jpg2016-01-22_00002.jpg

V oblasti hratelnosti mě ale nejvíce potěšily hádanky. Ty můžeme rozdělit na dobré a špatné. Špatné jsou ty, které jsou založeny na přesném načasování a chůzi. Nutnost přesného načasování nesnáším ve všech hrách a posilníme-li to tím, že vaše postava je dost neohrabaná, jsou ve hře hádanky tohoto typu dost nežádoucí. Pověst hře ale vylepšují leckteré skryté elementy. Mnohé hádanky jsou založeny na tom, že musíte vidět to, co běžně vidět není.

Do počtu samozřejmě nechybí ani různé rébusy, u kterých si musíte dát všechny dílky dohromady a máte-li štěstí (to tu překvapivě hraje dost velikou roli), povede se vám vše vyřešit. V tento moment není špatné upozornit, že ve hře je hádanek jako aut v garáži arabského šejka, takže máte-li je rádi, je to určitě plus.

Příjemné orientální překvapení

Ruku na srdce, i když je kombinace všech prvků hratelnosti příjemná, není to něco, čím by hra mohla nad ostatními ohrnovat nos. Kdybychom hru hodnotili pouze podle hratelnosti, asi bychom recenzi ukončili jednoduše se slovy, že je to mírně nadprůměrná nezávislá hříčka. Příběh a tajuplnost ji ale dostávají do mezí, které nadchnou a nepustí.

         

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Dobrodružná akce
Výrobce: Aduge
Začátek prodeje: 19. ledna 2016
  • Mystický příběh
  • Tajúplná atmosféra
  • Příjemné hádanky
  • Česká lokalizace
  • Nepříliš promyšlený boj
  • Neohrabaná postava
  • Apelování na přesnost
    

Nalézání a luštění starověkých dokumentů, zkoumání zvláštních předmětů, poslouchání nepřátelských rozhovorů - to vše dává dohromady obraz mystické záhady, které chcete přijít na kloub. Přičteme-li k tomu českou lokalizaci, jedná se o úžasný zážitek.

Hra je dostupná na Steamu za necelých 15 eur.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších her zdarma: zabavte se, než přijdou Vánoce

10 nejlepších her zdarma: zabavte se, …

Dobré hry něco stojí a jsou proto vděčnými vánočními dárky. Jaké teď koupit pro různé platformy doporučujeme v samostatných článcích. Ale jak se zabavit, než Vánoce přijdou? Vybrali jsme tipy na skvělé hry, které jsou dostupné zdarma.

4.  12.  2016 | | 24 N/A
10 herních notebooků, které se vyplatí koupit: od nejlevnějšího po supermašinu

10 herních notebooků, které se vyplatí…

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

30.  11.  2016 | | 54 N/A
10 nejžhavějších her pro PS4, které udělají radost nejen pod stromkem

10 nejžhavějších her pro PS4, které ud…

Pokud se chystáte dovybavit herní kolekci pro Playstation IV, nebo napsat v tomto duchu Ježíškovi, nechte se inspirovat naším předvánočním přehledem zajímavých her pro PS4.

26.  11.  2016 | | 9 N/A
Ty největší herní bizáry aneb když si vývojáři trošku šlehnou

Ty největší herní bizáry aneb když si …

Ne všechny hry jsou epické záležitosti s bohatým příběhem. Některé jsou dost zvláštní.

1.  12.  2016 | | 4 N/A
7 her, které by si zasloužily filmové zpracování

7 her, které by si zasloužily filmové …

​Příběh je často velmi důležitou součástí hry. Podívejte se na tituly, jejichž příběh byl tak dobrý, že by se nemusel stydět za filmové zpracování.

29.  11.  2016 | | 19 N/A
8 nejpitomějších DLC a rozšíření

8 nejpitomějších DLC a rozšíření

I když se názory hráčů na placený obsah liší, určitě se všichni shodnou na tom, že někdy zajdou herní společnosti až příliš daleko. Podívejte se na ty nejšílenější a nejzbytečnější DLC.

6.  12.  2016 | | 9 N/A
Od NES po Switch: Jak se vyvíjely domácí konzole Nintenda (galerie)

Od NES po Switch: Jak se vyvíjely domá…

Nintendo a konzole - to jsou dvě věci, které nikdy nepůjdou oddělit od sebe.

2.  12.  2016 |
Ubisoft bere zpět slova o ohromném počtu hráčů The Division

Ubisoft bere zpět slova o ohromném poč…

S počty hráčů The Division to nebude tak horké.

3.  12.  2016 |