Quantum Break: když čas neběží, jak má (recenze)

Jeden z nejočekávanějších titulů letošního roku je tady. A my jsme ho proto podrobili kritické analýze.

Hrátky s časem, to je věčné téma filmů, her a vlastně i umění obecně. Jenže když se ho zhostí mistři oboru, tedy lidé z Remedy Entertainment, kteří jsou v tomto smyslu díky bullet-timu v Max Payne sérii v podstatě průkopníky, je třeba zbystřit. Zbystřili jsme nejen my, ale i celý herní svět, který Quantum Break zařadil na seznam nejočekávanějších her letoška. Čekání je u konce, teď je na čase (symbolicky) zodpovědět otázku, zda se vyplatilo.

Ještě předtím než vám začneme odkrývat odpověď si ale Quantum Break představme. Jak již bylo řečeno, hra pochází z dílen finského studia Remedy Entertaiment, které má na svědomí nejen sérii Max Payne, ale také hororovou akční adventuru Alan Wake. Vedle toho ještě stojí za DOS hrou Deathy Rally a její předělávkou pro iOS, Android a Windows a Agents of the Storm pro iOS.

Famózní příběh

Quantum Break je také akcí z pohledu třetí osoby. Mezi její hlavní výhody patří jednak důraz kladený na příběhovou složku hry, kterážto je doprovázena hraným seriálem (o tom později), jednak hratelnost umožňující nejrůznější modifikace a ohýbání času. Schopnost hlavního hrdiny Jacka Joyce, jehož role se jakožto hráči ujmete, ale nebyla vrozená, ba naopak, je výsledkem (ne)zdařilého experimentu na fiktivní univerzitě v Riverportu.

Příběh je nosnou kostrou celé hry, a tak není divu, že tvůrci na něj kladli velký důraz. Výsledek za to doopravdy stojí

Za ním stojí Paul Serene, ještě do časů experimentu a Serenova růstu vlivu na univerzitě Joycův kamarád, posléze však úhlavní nepřítel, který, na rozdíl od Jacka, schopného čas v obměnách především zastavovat, vidí do budoucnosti. Serene je zároveň zakladatelem organizace Monarch Studios, frakce osobující si právo na svět a tedy i frakce, představující hlavní cíl Joyce a jeho parťáků.

Příběh je nosnou kostrou celé hry, a tak není divu, že tvůrci na něj kladli velký důraz. Výsledek za to doopravdy stojí. Nejenže tu nechybí napětí a neustálé přesouvání se v čase, ale ani drama, zrady i srdcervoucí osudy. Dějová linka funguje skvěle i díky autenticky napsaným a nesmírně dobře vykresleným postavám. Sledovat baví nejen dobráky, co zachraňují svět, ale i padouchy. Prozrazovat z příběhu samotného více nemá smysl – tohle si totiž musíte prožít na vlastní kůži. U příběhu ale ještě chvíli zůstaneme.

Jednak proto, že příběh hry samotné je jen jednou částí děje, tu druhou totiž dotváří hraný, a v zásadě plnohodnotný seriál, sestávající celkem ze čtyř dvacetiminutových dílů. Ten rozkrývá osudy postav, na které se ve hře nedostane a poodkrývá jejich motivace, zkrátka dokresluje příběh jako celek. Zakomponování seriálu je rozhodně zajímavé a funguje dobře (epizody jsou v HD rozlišení, lze je stáhnout, ale i stream běžel naprosto bez problémů).

Otázkou však je, jak se k seriálu bude stavět čistokrevný gamer, který o seriál nestojí a přišel si především zahrát. Jednotlivé díly lze sice přepnout, ale vzhledem k tomu, že obsahují souvislosti důležité i pro příběh ve hře, nedoporučujeme to. A právě v tom vidíme problém. Herní zážitek v případě přepínání seriálu totiž může být polovičatý. Recenzi píšeme v době embarga, takže na reakce hráčů na propojení seriálu a hry si budeme muset počkat. Nám se líbilo – propojují se totiž dvě zdánlivě oddělené umělecké sféry – a Remedy se podařilo dokázat, že spolu mohou zcela symbioticky komunikovat.

Druhak proto, že dějová linka není pevně daná. Po každém aktu tak budete mít možnost volby toho, jak se bude příběh dál odvíjet. Celou dobu budete hrát za Jacka, v předělech se však vcítíte do Paulovy role a budete využívat jeho schopnost zření budoucnosti. Na základě toho, jaká další posloupnost příběhu se vám bude zamlouvat více, ji pak zvolíte. Co tohle znamená v praxi? Hlavně intenzivnější zapojení hráče do příběhu, posléze ale i velký potenciál znovuhratelnosti. A to je rozhodně fajn. V souvislosti s příběhem nemůžeme zapomenout ani na všudypřítomné aktivní objekty ve virtuálním světě (záznamníky, dokumenty, informační tabule, atd.) s tunou dodatečných narativních informací, kteréžto dokreslují hutný dějový celek.

Destrukce nejen času

Příběh považujeme rozhodně za největší přednost Quantum Break. Ale ani po stránkách ostatních není hra ani náhodou k zahození. Stejně dobře jako se pozoruje příběh a dívá se na seriál, se totiž Quantum Break i hraje. Jak už bylo zmíněno výše, titul je third person akcí a podstatou její hratelnosti jako takové je samozřejmě boj, který probíhá v naprosté většině na dálku, prostřednictvím střelných zbraní. Nechybí však ani několik Jackových efektivních (popkornových) chvatů na blízko.

Čas. Ale i prostor. Jejich ohýbání, deformace, zastavování, to všechno představuje jádro hry jako takové. Nejen že kvůli nevydařenému experimentu je plynutí času narušené (a proto se občas ocitnete ve scenériích, kde se budou objekty v časových smyčkách pohybovat tam a zpátky), ale i někteří lidé dokážou s časem nakládat po svém. Jack Joyce umí zastavit čas, rychle se přemístit, vytvořit kolem sebe neprostupnou bublinu, uvalit nepřítele do časoprostorového vakua, z něhož není úniku, i obdobu krátkého bullet-timu, a další. Schopnosti získáte prakticky hned na začátku hry, takže sranda započne hned v úvodu. Postupně si zase budete moci jejich účinnost vylepšovat, takže na konci zvládnete opravdu leccos.

Ovládání je intuitivní a level design zase akorát šitý na míru. A ač by se na první pohled mohlo zdát, že nepřátelé budou kvůli vašim schopnostem ve velké nevýhodě, opak je pravdou

Klasická střelba s modifikací času funguje až překvapivě dobře. Ovládání je intuitivní a level design zase akorát šitý na míru. A ač by se na první pohled mohlo zdát, že nepřátelé budou kvůli vašim schopnostem ve velké nevýhodě, opak je pravdou. Jejich početní převaha vám dá občas hodně zabrat. Navíc, v pozdějších fázích už se budete stavět čelem vojákům a supervojákům v těžké zbroji, kteří čas ovládají také. Bitvy jsou potom opravdu pestré, zábavné a hlavně unikátní. Jejich vyváženost je navíc přímo ukázková!

Akci Quantum Break dávkuje většinou vyváženě, místy možná až příliš poskromnu. Nebudeme si totiž nic nalhávat, příběh ve hře hraje první housle. A tak jsou často do popředí stavěny dialogy postav, ohledávání prostředí, přehrávání si již uskutečněných událostí, a tak dále, zatímco akční pasáže zůstávají lehce upozaděny. Tvůrci je prokládají puzzle pasážemi, které sestávají jednak z opravdu minimalistických hádanek (někam vylézt, něco přesunout, případně vysledovat kabel a dostat se ke zdroji), jednak z daleko zajímavějších, už naznačených, časových smyček.

V nich jde střelba stranou, jakožto Jack se totiž budete muset vyhýbat padajícím konstrukcím, bortícím se zdem, projíždějícím vozidlům, a tak dále. To všechno v různě načasovaných intervalech – a věřte nám, sem tam to může dát docela zabrat. Právě těmito pasážemi dosahuje Quantum Break onoho kýženého wow efektu.

Hráč si v nich totiž může libovat v dokonalých speciálních grafických efektech, vytvářejících nesmírně autentický a věrohodný dojem narušeného času. Joyce tak prochází scenérií, ve vzduchu se vznáší řada objektů (které jsou ale aktivní, takže když do nich vrazíte, pohnou se, to platí i o mrtvých tělech nepřátel), zatímco kolem hlavy vidíte trajektorii na vás mířené střely. K tomu přidejte zpomalené výbuchy, detailní záběry na padlé protivníky (zaostření známé již z Alan Wake), zničitelné prostředí a další. Výsledek je opravdu chutnou směsicí.

Quantum Break je přes celkově nižší rozlišení rozhodně jednou z technicky nejvyvedenějších her současnosti

To ostatně platí i pro technické zpracování – Quantum Break vypadá naprosto famózně v cut-scénách a především při gameplayi. Hra vaše oko uhrane hlavně tunou již zmiňovaných speciálních efektů, které dodávají titulu ten správný šmrnc. Fascinující je i jemnost a plynulost celého obrazu, dokonalé vyhlazování a také famózní hra světla a stínu. Quantum Break je přes celkově nižší rozlišení rozhodně jednou z technicky nejvyvedenějších her současnosti, přičemž z hlediska technického zaslouží velké vyzdvihnutí herci, a to ve všech rolích, za ztvárnění postav a voice-acting, a také ozvučení a doprovodná, dramatická, ale i ta předělová, rock’n‘rollová hudba.

Všechno do sebe zkrátka nádherně zapadá, i po stránce stylové – prostředí univerzity, městečko Riverport a jeho lokace (přístav, různá skladiště, plovárna, mosty, velké konstrukce, univerzitní knihovna, kampus, atd.), hrátky s časem, jednotlivé postavy (klaďasové i záporáci), cut-scény, jež volně přechází v gameplay, dynamické a chytlavé dialogy plné emocí, a tak dále. Jmenovat bychom mohli ještě dlouho, ale nechceme vás nudit. Jen jsme zkrátka chtěli říct, že stejně jako Max Payne či Alan Wake i Quantum Break je hrou s unikátním a nesmírně lákavým virtuálním světem, který vás lehce vtáhne dovnitř.

Nedostatky

Ani sebelepší hra se ale nevyvaruje nedostatků. Quantum Break trpí několika menšími a také jedním větším nedostatkem. Co se týče těch menších (a nejednoznačných), je to již zmiňované propojení se seriálem, které nemusí vyhovovat každému. Vedle toho také místy ne úplně plynulé animace, kostrbaté pohyby hlavní postavy a vůbec její občasné zasekávání o předměty kolem. Remedy se nevyhnuli ani chybkám čistě grafického rázu, takže v některých lokacích problikávají textury, doskakují předměty nebo se později načítají objekty. Ne všem asi také sedne dávkování akce a pomalejších, příběhových pasáží, není totiž zrovna z těch nejkonzistnějších - krvelačným a adrenalinovým hráčům tak bude možná tempo připadat příliš pomalé. To je samozřejmě relativní, třeba nám akcent příběhu nesmírně seděl.

Všechny tyhle technické nedodělky lze ale opravit prostřednictvím patchů a rovněž, což je nejdůležitější, docela snadno – vzhledem k dechberoucímu technickému zpracování celkově – přejít. Co už se přechází hůř, je délka Quantum Break. Nebudeme-li počítat seriál, jehož sledování zabere něco málo přes hodinu a půl, pohybuje se herní doba hry kolem 4-5 hodin. A to je samozřejmě na titul, prodávaný za plnou cenu, docela málo. Ve prospěch tvůrců snad mluví jen to, že hra má relativně vysoký potenciál znovuhratelnosti. I tak ale vnímáme zmiňovaný herní čas jako pořádnou facku do obličeje hráčů.

Dostupné pro: PC, Xbox One
Žánr: Akce | Akční střílečka
Výrobce: Remedy Entertainment
Začátek prodeje: 5. dubna 2016
  • Famózní příběh
  • Hrátky s časem
  • Jedinečná grafika
  • Hratelnost
  • Atmosféra a styl
  • Trestuhodně krátké
  • Menší technické nedostatky

Quantum Break je třetí velkou hrou Remedy Entertainment. Po Maxi Paynovi a Alanu Wakeovi se jim opět podařilo stvořit unikátní hru. Unikátní především pro svůj příběh, pro odvážné propojení s hraným seriálem, pro herní mechanismy využívající čas a pro nezaměnitelnou atmosféru. Čert vem tu krátkou herní dobu a drobné chybky technického ražení, Quantum Break byste si prostě neměli nechat ujít. Takhle unikátní herní zážitek nás čeká možná zase až za pět let.