Q.U.B.E. Director’s Cut: kostky jsou vrženy (recenze)

Dejme si na chvilku pauzu od virtuálního střílení, sportování a závodění a otestujme si mozkové závity.

Pakliže vám Q.U.B.E. zní povědomě a tušíte, že hra vyšla již před x lety, nemýlíte se. Toxic Games titul poprvé vydali již na konci roku 2011 pro PC a později pro zařízení s operačním systémem OS X. Teprve letos - čtyři roky poté - se konečně dočkali i majitelé herních konzolí, a to konkrétně Playstationu 3, 4 a Xbox One.

Q.U.B.E. na ně vychází v takzvané režisérské verzi, která oproti té původní obsahuje navíc příběhové pozadí, točící se kolem hlavní postavy a její minulosti. S tou se budete seznamovat skrze střídmý kontakt s kýmsi ze světa venku, mimo kostkované útroby, plné logických hříček. Víc neprozradíme. Oscarové drama to sice není, ale děj pěkně drží hru pohromadě. O co tady ale vlastně jde hratelnostně?

Alea iacta est

Už jsme naznačili, že Q.U.B.E. Director’s Cut je logickou hříčkou z pohledu první osoby. Odehrává se v blíže neurčeném vesmírném prostoru. Vaším úkolem bude řešit spletité hádanky postavené na několika základních principech. Ty v podstatě spočívají v unikátních vlastnostech některých kostek, jež můžete ovládat dvěma pohyby – tam a zpátky.

Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B

Tak například červená kostka funguje jako vytahující se plošina, akčními tlačítky si můžete její pozici přizpůsobit. Modrá vás zase vymrští do vzduchu, žlutá poslouží jako schody, a tak dále. Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B. Využijete především právě zmiňovaných kostek, avšak nejen jich.

V pozdějších fázích totiž začne Q.U.B.E. variovat, přidává další předměty, vlastnosti, pohyblivé stěny, koule, a tak dále. Nudit se rozhodně nebudete, hádanky slušně provětrají vaše mozkové závity (nám se několikrát pěkně motala kebule), a přesně v momentě, kdy by potenciálně mohly začít nudit, přichází jejich variace. Hratelnost tak nestojí na místě, neustále se proměňuje a tím vás žene kupředu. Rozhodně palec nahoru.

Skvělá hratelnost

Hratelnost je pro logické hry naprosto stěžejní, Q.U.B.E. Director’s Cut právě v této oblasti exceluje. Příběh je spíše doplňkem, přesto dokáže pobavit a celý titul poslepovat. Pakliže se podíváte na přiložené screenshoty, inspirace vývojářů z Toxic Games vám pravděpodobně bude zřejmá hned na první pohled. Ano, Q.U.B.E. Director’s Cut jako by Portalu z oka vypadl.

Čisté technické prostředí, minimum barev a plastičnost – to všechno jsou dominanty hry. Inspiraci v Portal 2 ale nespatřujeme nijak závadnou, Q.U.B.E. vypadá skvěle stroze a vzhledem k tomu, že se i výborně hraje, nemáme výhrad. Ocenit musíme u Toxic Games v oblasti vytváření pamětihodných momentů prostřednictvím minimalistických prvků – ať už je to hra světla a stínu, pohyblivé stěny či další zajímavosti. Hráč je tak třeba postaven před zcela zhasnutou místnost, kde svítí jedna jediná kostka. Další postup je na něm.

Za zmínku stojí i bezchybný dabing Rachel Robinsonové a Ruperta Evanse, který dějové lince z pera Roba Yescomba (spolupráce s Activisionem či Ubisoftem) dodává nový rozměr. Po dohrání základní části Q.U.B.E. Director’s Cut, jež vám zabere mezi 3 – 5 hodinami herního času, můžete začít procházet veškeré levely v režimu Against the Qlock, tedy na čas, a postupně znovuobjevovat skrytá překvapení a ukrytá tajemství. Za necelých 250 Kč to je docela fér.

Dostupné pro: PC, PS3, Wii U, PS4
Žánr: Logické | Puzzle FPS
Výrobce: Toxic Games