Q.U.B.E. Director’s Cut: kostky jsou vrženy (recenze)

vytisknout velikost písma
Dejme si na chvilku pauzu od virtuálního střílení, sportování a závodění a otestujme si mozkové závity.

Pakliže vám Q.U.B.E. zní povědomě a tušíte, že hra vyšla již před x lety, nemýlíte se. Toxic Games titul poprvé vydali již na konci roku 2011 pro PC a později pro zařízení s operačním systémem OS X. Teprve letos - čtyři roky poté - se konečně dočkali i majitelé herních konzolí, a to konkrétně Playstationu 3, 4 a Xbox One.

Q.U.B.E. na ně vychází v takzvané režisérské verzi, která oproti té původní obsahuje navíc příběhové pozadí, točící se kolem hlavní postavy a její minulosti. S tou se budete seznamovat skrze střídmý kontakt s kýmsi ze světa venku, mimo kostkované útroby, plné logických hříček. Víc neprozradíme. Oscarové drama to sice není, ale děj pěkně drží hru pohromadě. O co tady ale vlastně jde hratelnostně?

1982091636_XqhTwb2z_2.jpgqube.pngQUBERedYellowBlueGreen.jpg

Alea iacta est

Už jsme naznačili, že Q.U.B.E. Director’s Cut je logickou hříčkou z pohledu první osoby. Odehrává se v blíže neurčeném vesmírném prostoru. Vaším úkolem bude řešit spletité hádanky postavené na několika základních principech. Ty v podstatě spočívají v unikátních vlastnostech některých kostek, jež můžete ovládat dvěma pohyby – tam a zpátky.

 

Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B

 

Tak například červená kostka funguje jako vytahující se plošina, akčními tlačítky si můžete její pozici přizpůsobit. Modrá vás zase vymrští do vzduchu, žlutá poslouží jako schody, a tak dále. Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B. Využijete především právě zmiňovaných kostek, avšak nejen jich.

2266799-qube_2012_07_15_10_53_39_40.png

V pozdějších fázích totiž začne Q.U.B.E. variovat, přidává další předměty, vlastnosti, pohyblivé stěny, koule, a tak dále. Nudit se rozhodně nebudete, hádanky slušně provětrají vaše mozkové závity (nám se několikrát pěkně motala kebule), a přesně v momentě, kdy by potenciálně mohly začít nudit, přichází jejich variace. Hratelnost tak nestojí na místě, neustále se proměňuje a tím vás žene kupředu. Rozhodně palec nahoru.

Skvělá hratelnost   

Hratelnost je pro logické hry naprosto stěžejní, Q.U.B.E. Director’s Cut právě v této oblasti exceluje. Příběh je spíše doplňkem, přesto dokáže pobavit a celý titul poslepovat. Pakliže se podíváte na přiložené screenshoty, inspirace vývojářů z Toxic Games vám pravděpodobně bude zřejmá hned na první pohled. Ano, Q.U.B.E. Director’s Cut jako by Portalu z oka vypadl.

maxresdefault (2).jpgqube11-1024x576.jpgunnamed.jpg

Čisté technické prostředí, minimum barev a plastičnost – to všechno jsou dominanty hry. Inspiraci v Portal 2 ale nespatřujeme nijak závadnou, Q.U.B.E. vypadá skvěle stroze a vzhledem k tomu, že se i výborně hraje, nemáme výhrad. Ocenit musíme u Toxic Games v oblasti vytváření pamětihodných momentů prostřednictvím minimalistických prvků – ať už je to hra světla a stínu, pohyblivé stěny či další zajímavosti. Hráč je tak třeba postaven před zcela zhasnutou místnost, kde svítí jedna jediná kostka. Další postup je na něm.

qube_ql_screencap.jpg

Za zmínku stojí i bezchybný dabing Rachel Robinsonové a Ruperta Evanse, který dějové lince z pera Roba Yescomba (spolupráce s Activisionem či Ubisoftem) dodává nový rozměr. Po dohrání základní části Q.U.B.E. Director’s Cut, jež vám zabere mezi 3 – 5 hodinami herního času, můžete začít procházet veškeré levely v režimu Against the Qlock, tedy na čas, a postupně znovuobjevovat skrytá překvapení a ukrytá tajemství. Za necelých 250 Kč to je docela fér.

         

Dostupné pro: PC, PS3, Wii U, PS4
Žánr: Logické | Puzzle FPS
Výrobce: Toxic Games
Začátek prodeje: 24. července 2015
  • Variabilní hratelnost
  • Atmosféra a provedení
  • Cena
  • Pro někoho moc puzzlů
    

Jestliže jste kvality Q.U.B.E. Director’s Cut doposud neokusili, neváhejte, titul totiž patří mezi špičku žánru. Pro nadšence logických her povinnost.  

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
Jízdní řád roku 2017: co nás čeká a nemine

Jízdní řád roku 2017: co nás čeká a ne…

Silvestr máme za sebou. Teď je načase podívat se před sebe a začít slintat.

3.  1.  2017 | | 11 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

včera | | 4 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na úctyhodných 53,4 milionů

Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na ú…

Sony i nadále pokračuje v úspěšném tažení napříč konzolovým trhem. PS4 jde na dračku.

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: zůstaň prosím v Anim…

Filmy podle her jsou známé tím, že se obvykle moc nepovedou. Od filmu Assassin's Creed jsme po dlouhém čekání a výborné propagandě nečekali nic jiného, než výborný film, který budeme doporučovat svým přátelům, ať vidí, proč jsme této sérii tak propadli. Povedlo se to?

5.  1.  2017 | | 7 N/A