Q.U.B.E. Director’s Cut: kostky jsou vrženy (recenze)

vytisknout velikost písma
Dejme si na chvilku pauzu od virtuálního střílení, sportování a závodění a otestujme si mozkové závity.

Pakliže vám Q.U.B.E. zní povědomě a tušíte, že hra vyšla již před x lety, nemýlíte se. Toxic Games titul poprvé vydali již na konci roku 2011 pro PC a později pro zařízení s operačním systémem OS X. Teprve letos - čtyři roky poté - se konečně dočkali i majitelé herních konzolí, a to konkrétně Playstationu 3, 4 a Xbox One.

Q.U.B.E. na ně vychází v takzvané režisérské verzi, která oproti té původní obsahuje navíc příběhové pozadí, točící se kolem hlavní postavy a její minulosti. S tou se budete seznamovat skrze střídmý kontakt s kýmsi ze světa venku, mimo kostkované útroby, plné logických hříček. Víc neprozradíme. Oscarové drama to sice není, ale děj pěkně drží hru pohromadě. O co tady ale vlastně jde hratelnostně?

1982091636_XqhTwb2z_2.jpgqube.pngQUBERedYellowBlueGreen.jpg

Alea iacta est

Už jsme naznačili, že Q.U.B.E. Director’s Cut je logickou hříčkou z pohledu první osoby. Odehrává se v blíže neurčeném vesmírném prostoru. Vaším úkolem bude řešit spletité hádanky postavené na několika základních principech. Ty v podstatě spočívají v unikátních vlastnostech některých kostek, jež můžete ovládat dvěma pohyby – tam a zpátky.

 

Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B

 

Tak například červená kostka funguje jako vytahující se plošina, akčními tlačítky si můžete její pozici přizpůsobit. Modrá vás zase vymrští do vzduchu, žlutá poslouží jako schody, a tak dále. Hra je dávkována po jednotlivých uzavřených lokacích, v nichž se vždy musíte dostat z bodu A do bodu B. Využijete především právě zmiňovaných kostek, avšak nejen jich.

2266799-qube_2012_07_15_10_53_39_40.png

V pozdějších fázích totiž začne Q.U.B.E. variovat, přidává další předměty, vlastnosti, pohyblivé stěny, koule, a tak dále. Nudit se rozhodně nebudete, hádanky slušně provětrají vaše mozkové závity (nám se několikrát pěkně motala kebule), a přesně v momentě, kdy by potenciálně mohly začít nudit, přichází jejich variace. Hratelnost tak nestojí na místě, neustále se proměňuje a tím vás žene kupředu. Rozhodně palec nahoru.

Skvělá hratelnost   

Hratelnost je pro logické hry naprosto stěžejní, Q.U.B.E. Director’s Cut právě v této oblasti exceluje. Příběh je spíše doplňkem, přesto dokáže pobavit a celý titul poslepovat. Pakliže se podíváte na přiložené screenshoty, inspirace vývojářů z Toxic Games vám pravděpodobně bude zřejmá hned na první pohled. Ano, Q.U.B.E. Director’s Cut jako by Portalu z oka vypadl.

maxresdefault (2).jpgqube11-1024x576.jpgunnamed.jpg

Čisté technické prostředí, minimum barev a plastičnost – to všechno jsou dominanty hry. Inspiraci v Portal 2 ale nespatřujeme nijak závadnou, Q.U.B.E. vypadá skvěle stroze a vzhledem k tomu, že se i výborně hraje, nemáme výhrad. Ocenit musíme u Toxic Games v oblasti vytváření pamětihodných momentů prostřednictvím minimalistických prvků – ať už je to hra světla a stínu, pohyblivé stěny či další zajímavosti. Hráč je tak třeba postaven před zcela zhasnutou místnost, kde svítí jedna jediná kostka. Další postup je na něm.

qube_ql_screencap.jpg

Za zmínku stojí i bezchybný dabing Rachel Robinsonové a Ruperta Evanse, který dějové lince z pera Roba Yescomba (spolupráce s Activisionem či Ubisoftem) dodává nový rozměr. Po dohrání základní části Q.U.B.E. Director’s Cut, jež vám zabere mezi 3 – 5 hodinami herního času, můžete začít procházet veškeré levely v režimu Against the Qlock, tedy na čas, a postupně znovuobjevovat skrytá překvapení a ukrytá tajemství. Za necelých 250 Kč to je docela fér.

         

Dostupné pro: PC, PS3, Wii U, PS4
Žánr: Logické | Puzzle FPS
Výrobce: Toxic Games
Začátek prodeje: 24. července 2015
  • Variabilní hratelnost
  • Atmosféra a provedení
  • Cena
  • Pro někoho moc puzzlů
    

Jestliže jste kvality Q.U.B.E. Director’s Cut doposud neokusili, neváhejte, titul totiž patří mezi špičku žánru. Pro nadšence logických her povinnost.  

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 10 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 16 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A