RAGE - popadne vás zuřivost (recenze)

vytisknout velikost písma
Sedm let trvalo FPS bohům z id Software, než vydali jejich novou střílečku. RAGE měl být přelom po všech stránkách. Je to vážně tak?
Seznam kapitol
  1. Všední den po konci světa
  2. Krása s omezením
  3. Rozsáhlá galerie

Shrňme si zásadní hry id Software: Wolfenstein, Doom, Quake. Svatá trojice stříleček, které svým příchodem definovaly žánr. A najednou by tu mělo být otevřené postapokalyptické RPG formátu Borderlands či Fallout? Nesmysl. RAGE nezapře svůj herně genový fond a je stále v první řadě střílečkou. Velmi zábavnou střílečkou klasického střihu, kde máte přehršel zbraní, tuny munice a pak už je to jen na vaší schopnosti přesně mířit a dobře strafovat. Všechno okolo – otevřený postapokalyptický svět, jízda v buginách, vytváření předmětů a podobně, je tu jen jako milý bonus.

 

Všední den po konci světa

„Příběh ve hře je stejně důležitý jako v pornofilmu.“ Okřídlené rčení Johna Carmacka se hodně odráží i v jeho poslední hře. Celý RAGE je spíš o atmosféře postapokalyptického světa než o komplexním a strhujícím ději.

RAGE je spíš o atmosféře postapokalyptického světa než o komplexním a strhujícím ději

Úvodní animace, ve které se hrdina chystá na zachraňující cryospánek v Arše, zatímco se k Zemi nevyhnutelně blíží  asteroid Apophis, skvěle nabudí správný pocit zmaru a při tom to i zůstane. Následné probuzení ze spánku přetaženého o více než sto let vás uvrhne do zcela nového světa a jeho prozkoumávání a přežívání v něm je v podstatě jediným cílem. Seznámíte se s dalšími přeživšími lidmi, kteří žijí roztroušení v malých osadách ve velkém světě, kde jinak vládnou mutanti, banditi a technologicky velmi pokročilá vládní frakce známá jako Autorita.

Rage 04.jpg Rage 50.jpg

V průběhu hry se postupně dozvídáte různé drobnosti, že Autorita vyhledává lidi z Arch, jako jste vy a určitě s nimi nemá dobré plány, že se proti nim staví malo početná skupinka odboje, ale víc už čekat nemůžete. Jako naprosto altruistický hrdina bez vlastní osobnosti cestujete pustinou a pomáháte všem, co si o to řeknou. Žádné složité morální volby, žádná rozhodnutí – úkol prostě buď splníte anebo ne. A to se v případě, že nejde o vedlejší misi, jednoduše neposunete dál.

Překvapující je, že totální plochost příběhu a jen velmi letmo načrtnuté osobnosti NPC vůbec nevadí. Tedy až na naprosto zpackaný závěr bez jakéhokoliv vyvrcholení. Zničený svět jak vypadlý ze Šíleného Maxe 2 a jeho průzkum mi docela stačil jako solidní motivace k hraní – na jaké další frakce narazím, do jakého prostředí se podívám? A samozřejmě, velmi zábavné jsou i samotné přestřelky, protože ty prostě zvládají id na výbornou.

Nuda v Pustině

Základ RAGE představuje Pustina, poměrně rozlehlý venkovní svět, který slouží jako rozcestník do jednotlivých misí. Úvodní malá osada o pár domečcích a pár úkolech je ještě součástí Pustiny, ale všechny další rozlehlejší lokace jsou už odděleny (krátkými) nahrávacími obrazovkami.

Základ RAGE představuje Pustina, poměrně rozlehlý venkovní svět

Po několika seznamovacích úkolech získáte vlastní buginu, kterou si později lze vyzbrojit a různě upravit a ta se stává zásadním dopravním prostředkem pro přesun mezi jednotlivými lokacemi. Je škoda, že většinu doby zde skutečně strávíte přesunem, protože tvůrcům se nepodařilo venkovní lokace zapojit bohatěji přímo do děje.

Rage 01.jpg Rage 12.jpg

Najdete tu sice 18 akrobatických skokánků, občas padají z nebe kousky meteoritů, útočí na vás náhodně buginy banditů a nechybí ani jízda na čas mezi danými body, ale to vše jsou pouze nepovinné úkoly. Žádné doprovázení konvojů či podobné komplexnější misetu nehledejte. Zatraceně, kromě úvodní jízdy nenarazíte ani na civilní vozidla, vždy jen nepřátelská a Pustina tak svým jménem opravdu odpovídá.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Postapokalypticá střílečka
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. října 2011
  • Skvělá atmosféra
  • Zábavné přestřelky
  • Chytlavé závodění a bojování
  • Pěkna grafika
  • Nádherné prostředí
  • Solidní herní doba
  • Mizerný konec
  • Hnusné textury
  • Nevyladěné UI
  • Ježdění sem a tam
  • Repetetivní náplň
Související články
  1. AMD vydalo speciální Catalysty jen kvůli Rage
  2. RAGE se v recenzích zase tak skvěle nedaří
  3. Rage – postapokalyptické šílenství (dojmy z GC)
  4. Id Tech 5 engine je technologií budoucnosti
  5. Kinematograf: Vizuálně skvělý Rage, zábavné Diablo 3
  6. Pustina, výbušné balónky a brutalita v novém traileru na Rage

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A