RAGE - popadne vás zuřivost (recenze)

vytisknout velikost písma
Sedm let trvalo FPS bohům z id Software, než vydali jejich novou střílečku. RAGE měl být přelom po všech stránkách. Je to vážně tak?
Seznam kapitol
  1. Všední den po konci světa
  2. Krása s omezením
  3. Rozsáhlá galerie

Shrňme si zásadní hry id Software: Wolfenstein, Doom, Quake. Svatá trojice stříleček, které svým příchodem definovaly žánr. A najednou by tu mělo být otevřené postapokalyptické RPG formátu Borderlands či Fallout? Nesmysl. RAGE nezapře svůj herně genový fond a je stále v první řadě střílečkou. Velmi zábavnou střílečkou klasického střihu, kde máte přehršel zbraní, tuny munice a pak už je to jen na vaší schopnosti přesně mířit a dobře strafovat. Všechno okolo – otevřený postapokalyptický svět, jízda v buginách, vytváření předmětů a podobně, je tu jen jako milý bonus.

 

Všední den po konci světa

„Příběh ve hře je stejně důležitý jako v pornofilmu.“ Okřídlené rčení Johna Carmacka se hodně odráží i v jeho poslední hře. Celý RAGE je spíš o atmosféře postapokalyptického světa než o komplexním a strhujícím ději.

RAGE je spíš o atmosféře postapokalyptického světa než o komplexním a strhujícím ději

Úvodní animace, ve které se hrdina chystá na zachraňující cryospánek v Arše, zatímco se k Zemi nevyhnutelně blíží  asteroid Apophis, skvěle nabudí správný pocit zmaru a při tom to i zůstane. Následné probuzení ze spánku přetaženého o více než sto let vás uvrhne do zcela nového světa a jeho prozkoumávání a přežívání v něm je v podstatě jediným cílem. Seznámíte se s dalšími přeživšími lidmi, kteří žijí roztroušení v malých osadách ve velkém světě, kde jinak vládnou mutanti, banditi a technologicky velmi pokročilá vládní frakce známá jako Autorita.

Rage 04.jpg Rage 50.jpg

V průběhu hry se postupně dozvídáte různé drobnosti, že Autorita vyhledává lidi z Arch, jako jste vy a určitě s nimi nemá dobré plány, že se proti nim staví malo početná skupinka odboje, ale víc už čekat nemůžete. Jako naprosto altruistický hrdina bez vlastní osobnosti cestujete pustinou a pomáháte všem, co si o to řeknou. Žádné složité morální volby, žádná rozhodnutí – úkol prostě buď splníte anebo ne. A to se v případě, že nejde o vedlejší misi, jednoduše neposunete dál.

Překvapující je, že totální plochost příběhu a jen velmi letmo načrtnuté osobnosti NPC vůbec nevadí. Tedy až na naprosto zpackaný závěr bez jakéhokoliv vyvrcholení. Zničený svět jak vypadlý ze Šíleného Maxe 2 a jeho průzkum mi docela stačil jako solidní motivace k hraní – na jaké další frakce narazím, do jakého prostředí se podívám? A samozřejmě, velmi zábavné jsou i samotné přestřelky, protože ty prostě zvládají id na výbornou.

Nuda v Pustině

Základ RAGE představuje Pustina, poměrně rozlehlý venkovní svět, který slouží jako rozcestník do jednotlivých misí. Úvodní malá osada o pár domečcích a pár úkolech je ještě součástí Pustiny, ale všechny další rozlehlejší lokace jsou už odděleny (krátkými) nahrávacími obrazovkami.

Základ RAGE představuje Pustina, poměrně rozlehlý venkovní svět

Po několika seznamovacích úkolech získáte vlastní buginu, kterou si později lze vyzbrojit a různě upravit a ta se stává zásadním dopravním prostředkem pro přesun mezi jednotlivými lokacemi. Je škoda, že většinu doby zde skutečně strávíte přesunem, protože tvůrcům se nepodařilo venkovní lokace zapojit bohatěji přímo do děje.

Rage 01.jpg Rage 12.jpg

Najdete tu sice 18 akrobatických skokánků, občas padají z nebe kousky meteoritů, útočí na vás náhodně buginy banditů a nechybí ani jízda na čas mezi danými body, ale to vše jsou pouze nepovinné úkoly. Žádné doprovázení konvojů či podobné komplexnější misetu nehledejte. Zatraceně, kromě úvodní jízdy nenarazíte ani na civilní vozidla, vždy jen nepřátelská a Pustina tak svým jménem opravdu odpovídá.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Postapokalypticá střílečka
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. října 2011
  • Skvělá atmosféra
  • Zábavné přestřelky
  • Chytlavé závodění a bojování
  • Pěkna grafika
  • Nádherné prostředí
  • Solidní herní doba
  • Mizerný konec
  • Hnusné textury
  • Nevyladěné UI
  • Ježdění sem a tam
  • Repetetivní náplň
Související články
  1. AMD vydalo speciální Catalysty jen kvůli Rage
  2. RAGE se v recenzích zase tak skvěle nedaří
  3. Rage – postapokalyptické šílenství (dojmy z GC)
  4. Id Tech 5 engine je technologií budoucnosti
  5. Kinematograf: Vizuálně skvělý Rage, zábavné Diablo 3
  6. Pustina, výbušné balónky a brutalita v novém traileru na Rage

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 12 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 17 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A