Recenze: Age of Empires 3 - dobytí ráje

Královský rodokmen herní série Age of Empires je vskutku nevídaný - čítá jedno slavné jméno za druhým. Dnes máte možnost přesvědčit se o tom, že rod AoE nevymře po meči, neb našel následníka trůnu!

Nepostradatelné spojence lze získat i automaticky - osvobozením Španěly či Portugalci zajatých Indiánů. Po následném rozbití vězeňské klece se k vám domorodí zajatci milerádi připojí a potkáte-li po cestě náhodou jejich rodný (do té doby neutrální) kmen, po spatření vysvobozených rodinných příslušníků se na vaši stranu přidá i jeho zbytek. Variací pro diplomatické navazování vztahů je ve hře větší množství a rozhodně potěší. V rámci vojenských tažení misemi snad zamrzí jen fakt, že hráč nemůže zasahovat do tvorby úhledných formací a skupina označených vojáků se vždy seřazuje sama v závislosti na terénu.

Přehlídka domovského města (myslím, že poznáte kterého) * Syrový bizon vyválený ve sněhu je prvotřídní pochoutkou místních Indiánů * Pohled na krásné menu

Čím hlouběji do hry se dostanete, tím víc ji budete milovat. Nasáknete a necháte se strhnout příběhem natolik, že nebudete vědět kdy přestat. Filmová show, kterou skýtají expanze vzájemně kooperujících jednotek, není jen tak k vidění. V misích budovatelského charakteru se vám naskytne nádherného pohledu na rostoucí město a na krajinu, po níž se prohání nejeden nebezpečný jaguár, popřípadě jiná exotická "kočka". Nenechte se ale zmást - ani šelma nepřijde na škodu. Dá se bez problémů ochočit, aby následně posloužila jako zručný bojovník především proti nepřátelské kavalérii, na jejíž likvidaci se mnohdy osvědčila lépe než leckterý mušketýr.

Nový Age of Empires přináší i zajímavé novinky - konkrétně odpadá nošení vytěžených surovin do městského skladu a vesničané tak mohou bez problémů sedět na jednou místě a dolovat stříbro do umdlení. Tím se výrazně zrychluje proces těžby, tudíž si můžete dovolit více a rychleji utrácet, což posouvá hratelnost titulu zase o kousek dál. Převratnější inovací je pak komunikace mezi vybudovanou kolonií a domovským městem. V praxi to znamená, že se jakožto Angličan (po stisknutí příslušného tlačítka) spojíte s Londýnem, načež se na obrazovku počítače rozlijí malebné barvy srdce Anglie. Celý systém komunikace s hlavním městem funguje jako samoobsluha - na základě vašich potřeb si z příslušných úředních budov můžete vyžádat cokoli se vám zlíbí (samozřejmě jen v případě, že jste nabyli potřebného množství zkušeností). Objednávat lze zbraně, pěšáky, děla, lodě a mnoho dalších výdobytků raně novověkého vojenství.

Copacabana * Ledovcová rally * Není nad poklidný vesnický život

Systém ale funguje i obráceně! Příčinou honby za objevováním nových kontinentů bylo především vyčerpání dostupných surovinových zdrojů v Evropě. Je tedy logické, že americké kolonie posílaly do svých domovin pravidelné zásilky zlata, stříbra a tabáku… Po každé úspěšné misi se tak nabízí možnost zvelebit hlavní město mocnosti stavbou pozlacených střech, mramorových sloupů či jiných ozdobných architektonických skvostů. Age of Empire 3 dokazuje, že umí skloubit úžasnou hratelnost s krásným příběhem a propracovaným ekonomicko-správním systémem.

Hra bez much není hrou

Ponechme analýzy výtečné hratelnosti a podívejme se na zoubek technickému zpracování královské hry. Nový Age of Empires je plný krásných animací a detailů, nad nimiž se budete doslova rozplývat. Zaoceánské krajiny hýří všemi barvami a korunu všemu nasazuje zmíněný autorský smysl pro detail. Třpytivé záblesky oceánské hladiny ve slunečním svitu, realistické borcení objektů, kdy z hradeb postupně odpadávají ohořelé kusy citlivého materiálu, a ke všemu pohyb dočasně nečinných postav. Postavíte-li vesničana mimo rámec dění, z nudy začne přešlapovat na místě nebo se dloubat v nose. Smutný je snad jen kiks v podobě nedotaženého šroubku ve spojnici grafika-AI.

• skvělá hratelnost
  • krásný příběh
  • zjednodušená těžba surovinami
  • vesměs inteligentní jednotky
  • propracovaný systém ekonomicko-politické stránky hry
  • vztah s domovským městem
  • diplomatické navazování vztahů s Indiány
  • grafické efekty
  • hudba a zvuky
  • konečně jsme se dočkali potomka Age of Empires
  • nelze utvářet bojové formace
  • občasný kiks v podobě průstřelnosti zdí
  • návykovost

Bohužel se tak místy dočkáte smutných situací, kdy na sebe vojáci budou střílet skrz kamennou zeď a věřte nebo ne - jejich zásahy budou smrtící. Všechno lze ale opravit patchem. Doufejme však, že jich nebude mnoho. Age of Empires 3 je důstojným nástupcem slavné série a ani jeden z předchůdců se za něj nemusí stydět. Naopak mohou být pyšni na to, že jejich potomek vyzrál ze samolibého projektu ve skvělou strategii, které nechybí hratelnost ani spád a rozmanité mise. Jestliže se kolumbovské objevení Ameriky označuje jako "dobytí ráje," pak je Age of Empires 3 jeho příhodnou parafrází. Age of Empires 3 totiž nabízí strategický ráj!

Zvuky: 10/10
Ovládání: 9/10

Titul, který může se vší důstojností a smělostí převzít žezlo po svém dědečkovi Age of Empires.