Recenze: Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts – MacGyver závidí

Máte bujnou fantazii? Pokud ano, je nový Banjo pro vás jako stvořený. Využijete tvořivost naplno a ještě bude chybět.

Bylo nebylo, žil byl jeden obtloustlý medvěd Banjo se svým kamarádem ptákem Kazooie. Spokojeně si užívali klidu po poražení zákeřné čarodějnice Gruntildy a vesele lenivěli. Ano, přesně ti Banjo a Kazooie, které většina hráčů ani nepamatuje, protože nepočítaje handheldy už tomu bude přes osm let, co světlo světa spatřil poslední díl plošinovky s atletickým medvědem nesoucím v batohu ptáka Kazooie. Je načase zase jej zase prohnat, ať nežere pořád pizzu a nehraje hry, z čehož se pochopitelně tloustne.

Stará sokyně povstává a snaží se ze všech sil narušit herní idylku, ale ono to bez těla, rukou a nohou jde docela špatně. Ještě že na scénu přichází Pán her a z Banja se stává opět sportovněji vypadající medvěd, zatímco Gruntie dostává pod škebli slušné mechanické tělo a začíná bitva všech bitev. Pán her k tomu připravil ještě drobnost v podobě spousty lokací plných úkolů a penízků, kdy samozřejmě ten, kdo je první získá všechny, vyhrává.

Nová doba, host vyhazuje vrchního

Ovšem ouha strouha, tady se nejedná o žádnou 2D plošinovku, kde byste prostým hopsáním posbírali peníze, skočili párkrát čarodějnici na hlavu a bylo po zábavě. Nejen, že má hra rozměry tři, ale hlavně změnila žánr. Můžete sice vesele pobíhat s Banjem i s Kazooie na zádech, ale hlavním těžištěm celé hry jsou roztodivná vozidla. Ta můžete nejen používat, ale také upravovat a tvořit nová, ať už se jedná o obyčejné pozemní prostředky, nebo různé vodní a letecké varianty.

Pokud si představíte nějaké závody, nejste sice občas daleko od pravdy, ale přesné to také není. Jak už jsem předeslal, je vaším úkolem získávat peníze, což je možné prostřednictvím plnění různých úkolů.

Máte k dispozici předem vytvořená díla, která nejprve budete lehce upravovat, abyste se nakonec dostali do fáze, kdy postavíte nejraději speciální stroj sami od začátku

Ano, máte zde i závody, ale většinou spíš máte přesunout něco někam, přitom ještě co možná nejrychleji. Může se jednat o žhavé lávové koule, které je třeba přemístit do vody, hudební nástroj ztracený v poli k jeho majiteli, nebo prostě Banja někam, kde bude provozovat nějaký svůj hrdinský skutek.

Autoři si přitom dali záležet a každý úkol je originální, hlavně pokud se jedná o způsob, kterým je vám zadán. Ve hře se pohybujete v různých prostředích, ale potkáváte stále ty samé „herce“ určující vaše cíle. Jednou se vyskytnete v typickém americkém seriálu formátu Dallasu, podruhé zase třeba v útrobách konzole X720, tvůrci fantazii rozhodně nedávali hranice a je to poznat. S trochou znalostí americké pop-kultury se budete při každé příležitosti vesele usmívat, nebo někdy i válet smíchy. A pak přijde samotné řešení problému, kde přehodíte mozek na nejvyšší otáčky.

Od vozíku po raketoplán

I když to tak zpočátku nevypadá, základem každého úkolu je totiž vytvoření nějakého vozítka, s nímž půjde vše jednodušeji. Je přitom jasné, že jiné pohybovadlo potřebujete pro závod a jiné pro přesun těžkých objektů. Máte k dispozici předem vytvořená díla, která nejprve budete lehce upravovat, abyste se nakonec dostali do fáze, kdy postavíte nejraději speciální stroj sami od začátku.

TIP: Ne vždy je potřeba využít vozidla, občas je lepší Banja jen přivézt a nechat jej úřadovat jeho speciálním klíčem.

Autoři přitom vytvořili silný nástroj na výrobu všech myslitelných, i nemyslitelných, vozidel, jediná omezení spočívají v nutnosti zakomponovat sedadlo s volantem a počtu dílků, které máte k dispozici. Druhý problém ale po chvíli odpadne, když budete mít součástek výrazně více, než kdy vůbec použijete.

Rare přitom umožňují snad libovolné řešení úkolu, záleží jen na vás, jaké objevíte. Typickým příkladem je jeden quest, před nějž byli postaveni testeři už při tvorbě hry. Představte si ostrov posetý kostkami domino a vy máte na jeden dotek zbořit co možná nejvíce.

Na pozadí běží jakýsi, v podstatě nedůležitý děj, který se však vyplatí také sledovat

Vytvoříte proto lehké a rychlé vozidlo, nebo raději něco úderného? Jeden z testerů sestrojil podivný vrtulník, s nímž se dostal do středu ostrova, roztočil jej na místě a vzniklý větrný vír smetl všechny kostky najednou. MacGyver závidí.

Přitom je tvorba vozidel dostatečně intuitivní, aby ji zvládla většina hráčů. Na první pohled hříčka pro děti se tak přesouvá do kategorie her pro celou rodinu, kdy každý vymýšlí co možná nejlepší řešení, posílá jej na Xbox Live, aby ostatní mohli případně nákresy stáhnout a použít ke zlepšení svých nápadů. Na pozadí běží jakýsi, v podstatě nedůležitý děj, který se však vyplatí také sledovat. A pokud nic tvořit nechcete, nemusíte, stačí sáhnout po prvním nabízeném pohybovadle a vesele zápolit s jeho ovládáním.

Umite sésky?

Kde je ale problém? Občas v onom zápolení, protože zvlášť lehčí vozidla jsou dokonale neovladatelná a při sebemenší změně směru se vydávají do zcela neznámých prostor. Navíc ještě často v šílené rychlosti, takže ani hra sama není schopná tak rychle pracovat. Řešení je snadné, milý Watsone, dělejte těžší vozidla.

Co však zabolí více, jsou nahrávací časy jednotlivých prostředí, kdy navíc musíte přetrpět české tipy. Proti češtině v podstatě nic nemám, pokud se překladatelům podaří vyvarovat se základních gramatických chyb. A, jak jste již pochopili, zde se to nepodařilo. Nejen že nahrávání trvá, ale navíc musí vaše oči trpět zvěrstva, která by snad nevytvořil žák základní školy. Proč?

Přitom zbytek hry je pro oko příjemný, vaše uši si také nemohou stěžovat a ruce budou s radostí ovládat celý ten ztřeštěný vozidlový park, který si jednoduše vytvoříte. Pokud máte rádi tvořivé hry, právě jste narazili na jednu z nejlepších her vašeho života. A pokud ne? Stále je Banjo a Kazooie dostatečně povedenou hrou pro všechny.

Dostupné pro: X360
Žánr: Arkády | kutilská hra
Výrobce: Rare | Webové stránky hry