Recenze: Bionic Commando – Rambo s protézou

vytisknout velikost písma
Nathan Spencer se vrací z NES a v moderních 3D kulisách vystřeluje svou biomechanickou ruku, aby se pokusil o revoluční hratelnost.
Seznam kapitol
  1. Záchrana světa levou přední
  2. Radioaktivní koridor

Snaha o umělé vylepšení člověka je zde již od doby, kdy si Daedalus s Ikarem připevnili na paže ručně vyrobená křídla a jali se jako prekurzoři proudových stíhaček dobývat oblohu. Další případy vznikly čistě pro pobavení publika (natahovací ruka Saxany) nebo z důvodů praktických a reálných (první žena se skutečnou bionickou rukou je prostě sexy).

 

Před jednadvaceti lety se nicméně na konzoli NES zrodila na první pohled obyčejná dvourozměrná plošinovka, v níž ostřílený agent Nathan Spencer zachraňoval svět pomocí biomechanické paže před zlým nacistickým vůdcem.

art 02.jpg

Kouzlo hry tkvělo ve všudypřítomném využívání umělé končetiny. Vystřelit a zaháknout ji na strop chtělo cvik, stejně jako akrobatické kousky mezi plošinami plnými nepřátel a střelby z jejich smrtících zbraní.

Nathan Spencer zachraňoval svět pomocí biomechanické paže před zlým nacistickým vůdcem

Náročná, ale odměňující hratelnost byla hlavním tahákem původní hry, na níž navázal brilantní 2D remake Bionic Commando Rearmed z loňského roku.

Zpět na 3D stromy

art.jpgPředělávka však byla pouhým Ikarem vedle stíhačky dnes recenzovaného volného pokračování. Tím se stává lineární 3D akce s důrazem na vertikální pohyb pomocí vystřelovací paže, která dokáže uhranout zajímavým prostředím rozbořeného města. Nad jeho troskami se zavěšen na umělém pařátu prohání rambovský hrdina s obrovskou chutí nakopat padouchům jejich uniformované zadky. Kulisy dezolátního, pestrobarevného prostředí vypadají výborně, pohupování na biomechanické ruce je vyzývavé svou náročností na přesnost a zároveň efektní, ovšem v řadě momentů dochází autorům nápady a hře dech.

Nathan Spencer patří k vylepšeným vojákům, tzv. bionikům, kteří kdysi pomocí nelidských implantátů zachránili svět. V době míru je však veřejnost odsoudila jako monstra. Nathan hnije již pět let v žaláři a s utrženou paží čeká na rozsudek smrti. Naštěstí pro něj zaútočí na obrovské město Ascension teroristická skupina Bio-Reign, přičemž zde nastává hrdinova šance.


TIP: Skupiny nepřátel načněte zdálky pistolí a teprve zbytky přeživších dorazte bionickou rukou. Větší tlupy vás mohou nablízko snadno ustřílet.


Přistává v troskách rozbořených domů, nasazuje si svůj smrtící pařát a v průběhu hry si postupně vzpomíná, jakou masáž s ním kdysi prováděl nacistickým pohůnkům. Příběh není originální, žene hráče prostřednictvím rádiových brífinků napříč Ascension City a ačkoliv lze cestou narazit na spoustu doprovodných textů dokreslujících situaci, mnohem jednodušší je pouze vypnout hlavu a pohupovat se ke konci.

Delší, pevnější a vystřelovací

Spencerově bionické paži je podřízeno vše od soubojů až po pohyb ve členitém prostředí. Hráč může městem pobíhat po svých, ale mnohem zajímavější je vystřelit ruku vpřed, zachytit se trosek mostu nebo reklamního poutače a prosvištět vzduchem k dalšímu checkpointu. Nutno podotknout, že bezchybné plachtění chce pár hodin cviku.

bionic commando 09.jpg bionic commando 11.jpg

Herní mechanika pohupování je netolerantní a nutí hráče pustit se z aktuálního záchytného bodu v přesně daný okamžik, kdy se zaměřovač zbarví modře, jinak Spencer s žuchnutím neatletického pytle cementu spadne na zem. Když pak navíc hráč mine další záchytný bod, frustrace dostává zelenou, protože je obvykle nutné absolvovat nedokončenou sérii skoků znovu. Po natrénování pravidel má však Bionic Commando sílu vyvolat pamětihodné scény, kdy Nathan létá celé minuty vzduchem na pozadí impozantních scenérií.

bionic commando 07.jpg bionic commando 08.jpg

Ascension City je tvořeno lineárním koridorem. Návrhářům se jej ale podařilo zamaskovat tak dovedně, že na první pohled není nemožnost odbočit od hlavní vytýčené cesty patrná. Obrovské budovy rostou jak do výšky, tak do ohromných dálek. Měřítko města je obrovské, a přestože autoři k dojmu velkoleposti využívají laciné triky jako mohutné rozmazání obrazu a až kýčovitě ostré světlo zapadajícího slunce, výsledek je impresivní.

Kulisy dezolátního, pestrobarevného prostředí vypadají výborně

Poklonu si zaslouží důmyslné rozmístění záchytných bodů pro Spencerovu ruku. Úrovně zdaleka nevypadají jako předpřipravená opičí dráha, ale působí organicky. Zdeformované nosníky trčící z domů, konstrukce s dopravními značkami, to vše nenásilně vyrůstá z okolí a přitom tvoří funkční sérii míst k zachycení a zhoupnutí se.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | third person akce
Výrobce: Capcom | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. května 2009 (X360, PS3); 28. srpna 2009 (PC)
  • Stylově rozbořené město Ascension
  • Hezká grafika a měřítko prostředí
  • Bionická ruka má co říct
  • Efektní souboje s bossy
  • Gradace ke konci
  • Houpání na ruce chce přesnost
  • Houpání na ruce je ke konci stereotypní
  • Město je ve skutečnosti koridor
  • Otravná radiace
Související články
  1. Bionic Commando je velkým zklamáním
  2. Heather Mills v Bionic Commando?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A