Recenze: Bloodline – promarněná šance

Kde jsou doby, kdy recenzent přidával hře body jen za to, že byla česká? Teď už tomu dávno není potřeba. Po úspěchu mnohých her je vidět, že domácí scéna je dostatečně silná. Dalším příkladem je hra Bloodline od Zima Software, což je vpravdě dokonalá hra, ale... Vůbec celá recenze se ponese v duchu „ale“.

Typ hry: action/adventure survival horor
Výrobce: Zima Software (
Distributor: Cenega (
Distribuce v ČR: Cenega (

Hra je hotová k Vánocům, ale…

Nemohu začít jinak, než konstatováním, že vývoj Bloodline byl k její škodě uspěchán, aby stihla Vánoce. Hned v prvních chvílích hraní jsem narazil na různé nesrovnalosti, které přeci musí odstranit betatesting. Když jsem se ptal, zda se budou vyskytovat i ve verzi, která půjde normálně do obchodů, bylo mi odpovězeno, že je opraví patch. Milý zákazníku, děkujeme, že jste si koupil nový vůz, nemá sice brzdy a volant, ale to dodáme při servisní kontrole.

Tys trochu utekl, co? * Jsem z toho nějak nakřivo * Frajersky jen jednou rukou

Bohužel ne všechno bude první patch řešit. Bloodline sama sebe popisuje jako action/adventure survival horor. Příjemný mix akce a adventure, s úžasnou atmosférou rovnající se titulům jako Silent Hill, nebo Resident Evil. To všechno je pravda, Bloodline snad dané hry v mnoha směrech překonává. Ale. Zase tady máme to nepříjemné slovíčko, značící, že něco se nepovedlo. Akce ovládaná myší bez možnosti nastavit její citlivost. A toto patch opravovat nebude. Zamrzí.

Atmosféra je dokonalá, ale …

Od prvních záblesků intra, přes úvodní obrazovku až po závěrečné outro vás ke hře přiková dokonalá atmosféra. Každý blesk vámi cukne, každý nepřítel vás vyděsí a nažene do hlavy značnou dávku adrenalinu. Zazvoní vám telefon v normálním světě a vy jen automaticky vykropíte půlku zásobníku předpokládaným směrem ve hře. Jenže až do prvního patce nebude možno hru zastavit a tak telefon znamená save.

Odkojen jinými hororovými hrami jsem při objevení psacího stroje zajásal, že budu zase shánět pásky a ukládat na předem určených místech. Ale adrenalinový příboj po dlouhé době bez ukládání je nahrazen něčím jiným. Je sice možné ukládat kdekoliv (i když quicksave/quickload byste hledali marně), zpočátku se však nevyznáte ve třech položkách v menu dostatečně, tak se vám místo uležení povede hru ukončit. A to bez jediného optání.

Grafika je úžasná, ale…

Časem si na menu zvyknete, je tmavé a jedna položka je o odstín světlejší. Těžko si ale budete zvykat, že nastavení světlosti a kontrastu můžete dělat jen pomocí monitoru. Ve hře žádná takováto možnost není a o jejím plánování si můžete nechat zdát. Jakmile si však na grafiku zvyknete, budete ji milovat. Tmavé kouty, cedule po zdech, slizká sklepení, vše má svoji přesnou podobu.

A s většinou věcí je možno nějak manipulovat. Otevírat, zavírat jednotlivá křídla skříňky, každou zásuvku stolu, pohrávat si se závěsy. Ale. Zase není jasné, proč můžete otvírat každou skříňku, ale krabice a mrazáky vám zůstanou zapovězeny. Máte nervy natažené k prasknutí, slyšíte na chodbě zombíka a chcete si chvilinku odpočinout v pokoji. Dveře ale najednou nejdou zavřít. Jindy zase dostáváte záchvaty paranoie ve chvíli, kdy se za vámi dveře zavřou samy. Jenom tak, z ničeho nic.

Lásko, já tě žeru! * Kouření škodí zdraví * Wruuuum, lepší než motorovka

Nepřátelé jsou pekelní, ale…

Zmiňuji se stále o nějakých zombících. Jejich dokonalá chůze, klátivé útoky, prázdné oči a červy rozežrané maso vás budou provázet dnem i nocí. Nikdy nevíte, kde na některého narazíte. Ale to je proto, že se rodí ze vzduchu. Můžete okolí stokrát projít a prohledat, přeci jen si můžete být jisti, že jsou vám v patách.

Jenže co s nimi? Máme na ně zbraně a to ne jen tak ledasjaké. Ze začátku musíte vystačit s vrhacím nožem (že je vrhací neznačí jen popisek, ale i to, že při zásahu o něj přijdete), po chvíli najdete pistoli Glock, následují nůžky a časem to dotáhnete až na chuťovky, jako samopal, brokovnici a srp. Nedostatkem zbraní trpět nebudete. Už u Glocku mě ale zarazilo přebíjení. Prostě jen zastrčíte nový zásobník a jede se dál. To, že starý stále vězí ve zbrani nikoho nezajímá.

Naši dokonalí protivníci jistě mají spoustu možností, jak znovu zemřít. Při podrobném hledání jsem objevil dvě zásahové zóny – zombie a vzduch kolem ní. To, že po dvou zásazích do hlavy je možné udělat zombii lobotomii tupou lžičkou nikoho nezajímá. Pět zásahů do nohy to jistí stejně, jako ten samý počet do hlavy. Možná tvůrčí záměr spojený s citlivostí myši, kdo ví.

Zní to dobře, ale…

Úžasnou stránkou je ozvučení. Hudba přesně vystihuje situaci, pomalá a pošmourná, depresivní a zdrcující, to vše pokud není nikdo poblíž. Funivé rytmy kroků, dech beroucí basy, doprovod bičující vědomí naplno a hrnoucí mráz po zádech ve chvíli, kdy jsou na obzoru trable. Ale. Přechody nejsou plynulé. Jakmile se přiblížíte k nějakému střetu, prudce začne „bojové téma“. Do té doby můžete být v klidu, nic vám nehrozí. Časem tohle všechno odhalíte a do nových míst budete kráčet beze strachu.

I tak vás vždy dostane zaburácení blesků za okny, nářek zatracených duší a jiné dokonalé zvuky. Stejně jako dabing krásně sedí do prostředí, vylekaní bláznové zmateně drmolí, vaše postava odhaluje informace, vše je skvělé. Ale jen do chvíle, kdy si budete chtít hlasitost jednotlivých složek upravit. Taková možnost prostě neexistuje.

Pokud by dělalo problémy rozumět nějak vyřčeným slovům, můžete se vždy podívat na titulky (ne, nejdou odstranit). Odhalíte tak, že slovník namluvený se ke hře hodí výrazně lépe, než strohá spisovnost titulků.

Příběh je poutavý, ale…

Už intro vás uvede do děje. Viditelně jste se dostali někam, kam jste se dostat nechtěli a raději ani neměli. Na počátku se probouzíte jako po tahu, hlavu máte bolavou a prázdnou. Nevíte kdo jste, kde to jste a úplně nejvíc by vás zajímalo, co tady vlastně děláte. Za okny se blýská, závěsy povlávají bouřkových poryvech větru a na zdi visí rentgenové snímky. Pod nimi je umyvadlo plné jakési rudé tekutiny. Co to proboha? To je krev! Bluah! Rychle to vypustit.

Na dně umyvadla naleznete injekční stříkačku. Veškeré úkoly ve hře jsou krásně logické, jen je potřeba najít vhodné předměty. A hledat malou truhličku v akváriu, kde bude ukrytá klička není nic jednoduchého. Naštěstí se zaměřovač mění na ruku, nebo oko, pokud jste ve vhodné vzdálenosti od předmětu. Vhodná vzdálenost je důležitá, kdo si chtěl přečíst zprávu na zdi hnedle v druhé místnosti ví, o čem mluvím. Každá vaše činnost je zajímavě komentována, často i s nápovědou co dál. Zvědavci si mohou zkazit hru pročtením všech titulků mimo ni. Bohužel nejsou nijak maskovány před jejich chtivými zraky, varuji vás však, že tím hodně ztratíte. Závěr totiž stojí za to, takovéto dějové zvraty jen tak někde nepotkáte.

Sestřičky mají diskotéku * Neříkají ti pravák, hochu? * Obušku z pytle ven!

Bude patch, ale…

Jak jsem již naznačil, v současné chvíli je hra spíše nehratelná, než cokoliv jiného. A to i verze v obchodech. Mnohé by měl spravit patch. Jen ve zkratce některé věci, se kterými se do první opravy počítá: Ve hře bude možno mít zapnuté automatické běhání (halelujah!), konečně neukončíte hru místo uložení, neboť se vás optá, konečně se do menu s nastaveními dostanete jinak, než vypnutím a zapnutím hry (máme rádi Windows), vyskytne se možnost zastavení hry, intro se bude přehrávat přímo ve hře a ne v externím přehrávači (většinou Media Player).

Mnohé však zůstane nezměněno. Pokud jste (jako já) přivykli převráceným osám myši, nenajdete jednoduchý clickbox, ale budete nuceni přiřazovat přímo v nastavení ovládání. A na to pozor, protože při prvním pokusu jsem přiřadil pohledu nahoru nejen pohyb myši dolů, ale jako druhou možnost pohyb doprava. Vůbec nemožnost přiřadit zvlášť normální a alternativní ovládání dělá problémy.

Dále nastavení zvuku a grafiky je chudoba sama. U zvuku jen nastavíte jeho zdroj a více vám dovoleno není. Grafika jde ještě dále, takže nastavíte pouze rozlišení, barevnou hloubku a frekvenci monitoru. A to nemluvím o nemožnosti nastavit 1280x1024, ale nutnosti nastavit si hybridní 1280*960 (to je zřejmě můj osobní problém a moje chyba, že mám LCD, kde to dělá problémy). Nějaké nastavení aliasingu a vůbec grafického výkonu  vám zůstane zapovězeno.

Možná se podivujete, proč všude kolem vidíte jen obrázky z dílny tvůrce hry a žádné moje. Přiznám se, že za to z části může moje lenivost, protože hra nejde taskovat (přepínat mezi aplikacemi a hrou) a tak bych byl nucen s každým obrázkem vytrpět martýrium v podobě típnutí, ukončení hry a opětovným nahráním. Patchem bude údajně rychlost nahrávání urychlena, ale kdybych kvůli každému obrázku hru přerušoval na čtvrt hodiny, jistě uznáte, že možnost zhodnotit její atmosféru by byla mizivá.

• Poutavý příběh s nečekaným koncem
  • Atmosféra, které vás nenechá vstát
  • Hudba a zvuky, které atmosféru ještě podpoří
  • Nutnost patchovat
  • Spousta drobných chybek
  • Nemožnost přesnějšího nastavení
  • Zásahové zóny nepřátel

Závěr už bez ale..?

S touto hrou na mě padala depresivní nálada. Ne proto, že bych tímto trpěl, ne proto, že by mě dostala dokonalá atmosféra, ale proto, že celá hra má velký potenciál, který byl zbytečně zhacen. Hra by vás normálně nasála, přežvýkala, nechala se topit v bezmoci a zoufalství, vymáčela v bojích o holý život a na konci vyplivla šťastného a spokojeného, že toto není váš příběh.

Nechat hře pár měsíců na beta testy a tohle by se povedlo. Většina chyb jsou jen drobnosti, které se dají odstranit. Jenže těch drobností je tolik, že se přes ně musíte prokousávat ke hře samotné. A to je ta největší škoda. Pokud chvíli počkáte, nejlépe několik patchů, pak se vám do rukou dostane hra rovna veškeré konkurenci a navíc z našich luhů a hájů.

Hudba a zvuky: 9/10
Ovládání: 5(7)/10
Hratelnost: 5(8)/10