PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Borderlands – jak Šílený Max potkal Diablo

Žonglovat s herními žánry občas může znamenat klasický kočičkopejskovský dort. A občas taky opulentní herní žranici. Můžete si vázat bryndáčky.

Pokud vyrazíte na potvoru s o dost vyšším levelem, prostě ji netrefíte či budete ubírat setinky života, zatímco ona vás smázne jedním úderem. Plnění hlavních úkolů tak musíte podporovat klasickými vedlejšími questy. Je to zábava, už jen díky jejich pestrosti. Jednou masakrujete obrovskou Skagzillu, podruhé jdete sbírat do jeskyně krystaly, pak se pídíte po částech účinné zbraně, abyste následně zase zaběhli někoho osvobodit. Questy máte přehledně rozděleny podle úrovní, na obrazovce vidíte cíl vaší snahy a díky přehledné mapě nezabloudíte, takže pohoda. Nic převratného tu nenajdete, ale o to vůbec nejde. Hlavní je, že v Borderlands celý tenhle mix funguje jako dokonale naolejovaný kolt.

borderlands 01.jpgborderlands 02.jpg

Třeba ty zbraně – jsou jich tu tisíce a tisíce (podle tvůrců statisíce, ale to už je asi fuk) náhodně generovaných, dělených jak do klasických škatulek (brokovnice, samopal, kulomet, revolver atd.), tak i po „diablovsku“ podle vzácnosti.

Hlavní je, že v Borderlands celý tenhle mix funguje jako dokonale naolejovaný kolt

Každá z bouchaček má set vlastností jako přesnost, munice a rychlost palby, přičemž tu jsou i bonusové věci jako optika či elementární zranění, kdy každý zásah třeba protivníka zapálí. Stejně jako v Diablu tu narazíte na tunu šrotu dobrého tak akorát na prodej (prodejce tu suplují poměrně často a rozumně rozmístěné automaty), ale ten pocit, když vám vypadne krásná nová fialová brokovnice s obrovským účinkem…

borderlands 15.jpgborderlands 16.jpg

Omezený počet místa v batohu i rychlých slotů (abyste mohli zbraň vyměnit přímo v boji bez lezení do inventáře) vás prakticky neustále nutí přemýšlet, co prodat a co si nechat. Oba prvky se sice postupem hry dají rozšiřovat, ale stále budete mít víc dobrých zbraní než místa. Zvlášť, když místo v inventáři si žádají i další věci. Jsou tu klasické lékárničky, dobíjecí se štíty, granáty a upgrady pro ně, vylepšení pro vaši postavu…je toho prostě dost.

A všude se toho taky dost válí. Takřka ze všech padlých protivníků něco vypadne, často narazíte i na různé bedny a všechno tohle se po určité době znovu respawnuje.  Což je místy až možná ke škodě – pro klasické grindění je pochopitelně třeba, aby se protivníci znovu objevovali, ale když se v průběhu plnění mise prostřílíte k cíli, jen abyste se předtím vyčištěnou oblastí museli prostřílet zpátky, naštve to.

Naštěstí svět Pandory není až tak rozlehlý – dělí se na menší sektory, mezi kterými jsou nahrávací obrazovky, přičemž v rámci sektoru můžete cestovat i pomocí ozbrojených vozidel (bohužel jsou jen dva druhy) a postupem hry si zpřístupníte i speciální teleporty, které přesun ještě urychlí.

borderlands 11.jpgborderlands 12.jpg

Pravda, postupem času může být herní náplň trochu repetetivní, ale to hravě rozbije možnost kooperace. Do honu za Vaultem můžete vyrazit až ve čtyřech hráčích, přičemž fáze hry se určuje podle hostujícího hráče. Hra dokáže sice poměrně dobře vyvážit rozdíly v úrovních, ale asi jen se přeci hodí být na podobném levelu, aspoň všichni budou dostávat stejné odměny. Docela se předpokládá, že budete mít trochu inteligentní spoluhráče, protože všechno vybavení se rozděluje stylem „kdo si to sebere, toho to je“, takže se hodí rozdělit si role a zbraně – kdo bude odstřelovač, kdo bude řádit s brokovnicí atd.

Každá z postav sice inklinuje k určitému typu, ale zvyšovat úrovně se dají u všech stejně, takže se rozdíly docela mažou. Ach pravda, jsem nezmínil, že zvyšovat se dá i úroveň dovednosti s daným typem zbraní – je to poměrně jednoduché, stačí používat daný typ zbraně a postupem času získáte určité bonusy v podobě zvýšení přesnosti, zrychlení nabíjení atd.

Pod pojmem RPG si tedy nesmíte představit Baldurs Gate, ale spíš Diablo

Kooperace je sice jediný možný multiplayerový mód, ale i v jeho rámci si můžete rozčísnout pěšinky, stačí do sebe navzájem bouchnout a objeví se kolem vás uzavřená kopule, kde stojíte v duelu jeden proti druhému. Případně můžete zaběhnout do arény na akci dva na dva. Sice z toho nic hmatatelného nezískáte, ale rozhodně se pobavíte.

borderlands 13.jpgborderlands 14.jpg

Och ano, Borderlands je prostě zábavná hra. Své tomu dodává i velmi stylová cel-shade říznutá cartoon grafikou. Původní realistické zpracování sice inklinovalo k depresivnější atmosféře světa Pandora, ale přerod do mírné ulítlosti, barevnosti a černého humoru z tohoto dlouho pěstěného dílka studia Gearbox udělal něco vskutku výjimečného.

Sice by dalo žehrat nad lehkou zabugovaností (vyšel dokonce už první patch), poměrně nevýraznou umělou inteligencí (protivníci mají své zóny, takže občas na vás jen tupě zírají), místy klesajícím frameratem a nevýrazným příběhem, ale to vše vyvažují jiné prvky. V první řadě je to úžasná atmosféra písečného světa, kterou už jen pevně podpírá osobitý mix FPS a RPG. Pod pojmem RPG si tedy nesmíte představit Baldurs Gate, ale spíš Diablo, pak se budete výtečně a dlouho bavit.

Žánr: Akce | FPS s prvky RPG
Výrobce: Gearbox Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 20. října 2009