Recenze: Call of Duty: Modern Warfare 2 – kamera, klapka, ááá- akce!

vytisknout velikost písma
Je o ní slyšet všude, hráli ji všichni, převálcovala prodeji GTA4 i Temného rytíře a nastavila novou laťku audiovizuálním zážitkům.
Seznam kapitol
  1. 50% film...
  2. ...50% hra

Válka se mění. Vojáci už neleží v zákopech a nepostupují na linii o metr za den, válka už neprobíhá mezi dvěma armádami, ale kolem jednotek. Bojové plyny nahradila letecká podpora a místo tanků přilétají na pomoc helikoptéry. Takhle nám bojovou evoluci interpretuje nejznámější válečná série Call of Duty. A to byste nevěřili, jak se válka mění rychle.


Moderní válečnictví podruhé

První díl MW přinesl na vaše monitory v první řadě neuvěřitelně atmosferický pohled na boje v zemích třetího světa a na blízkém východě. Podpořeno kvalitní hratelností a rozumným scriptováním si hráč mohl nejen zahrát v kůži spec ops, on byl spec ops, a jako v podstatě jediný nedostatek hry jí recenzenti vytýkali krátkost kampaně.

Tvůrci splnili sliby o bohatém příběhu plném zvratů a překvapení, ale kolotoč událostí roztočili možná až moc rychle

Po menším spin-offu do druhé světové přichází plnohodnotný nástupce, který si bere pevné základy z minula, to nejlepší z nich umocňuje a navrch přidává i svoje vlastní ingredience.

modernwarfare2_07.jpg modernwarfare2_08.jpg

Příběh hry navazuje na události Modern Warfare s časovým odstupem pěti let, během kterých světová situace vyeskalovala k dalšímu velkému konfliktu a povinnost opět volá. Imran Zakhaev sice spotřeboval všechny své kočičí životy a jeho poslední smrt je tentokrát finální, ale na jeho místo nastoupil snad ještě horší Vladimir Makarov. Ten přiživuje kult svého předchůdce a ve jménu pomsty sjednocuje bojovníky s rudou hvězdou na čele proti Americe, takže zdá se nejen severokorejští diktátoři vládnou i po smrti.

modernwarfare2_09.jpg modernwarfare2_10.jpg

Tvůrci splnili sliby o bohatém příběhu plném zvratů a překvapení, ale kolotoč událostí roztočili možná až moc rychle. V daném tempu hry se prostředí mění rychleji než se stihnete rozkoukat a zatímco přesedáte z jednoho vojáka na druhého, může se snadno stát, že se v příběhu ztratíte. Rozhodně tedy nečekejte, že po prvním zahrání budete přesně schopní odvykládat celou dějovou linku, ale po stránce znovuhratelnosti je to jedna z motivací, že ano. Ze světových destinací se podíváte například do Rio de Janeira, Afghánistánu, Washingtonu D.C. nebo na Sibiř.

Co na to děti

Hra se vás po prvním spuštění zeptá, jestli chcete přeskočit trochu kontroverze v jedné z misí a pak ještě jednou, jestli skutečně ne. Není divu, už před vydáním se strhla velká diskuze kolem vypuštěného videa s masakrem na letišti, kdy hráč jako dvojitý agent může, pokud chce, střílet po boku teroristů do nevinných lidí v terminálu.


TIP:  Na krabici je to napsáno jen velmi malým písmem v rámečku, a tak je dobré vědět, že hra vyžaduje a instaluje se přes Steam.


Podle mě je to moc povyku pro nic, mise slouží účelům příběhu a rozhodně prvoplánovaně střílení do nevinných nepodsouvá. A kvůli schválně zpomalené chůzi to není ani kdovíjaká zábava.

modernwarfare2_05.jpg modernwarfare2_06.jpg

Co mi osobně na zábavnosti ubíralo, je design prostředí. Ne že by hra byla navržená nelogicky nebo snad nefunkčně, ale je lineární jak přímka. Vím, že je to vlastnost i všech předešlých dílů a ke koridorové střílečce má hra daleko, ale stejně si to neodpustím vypíchnout v záporech a jednoduše nejsem zastáncem mantinelů a jednou cestou skrz. K tomu si přidejte nový systém navigace hry, který v předchozích hrách představovala malá tečka na kompasu dole na obrazovce – zde vás naviguje velká ikona v prostoru, která ukazuje přesně destinaci spolu se vzdáleností. Úkoly typu prohledej dům a najdi počítač jsou vlastně jen běháním za světluškou.

Ztráta v prostředí tedy skutečně nehrozí a pokud byste měli problém s obtížností hry, je v herním menu možnost Lower difficulty, což mě donutilo přemýšlet, jak se na obalu hry vzalo omezení od 18 let. Mluvíc o obtížnosti musím zmínit, že tu přežila z předchozího dílu vychvalovaná střelnice, která vám po absolvování doporučí obtížnost, se kterou se můžete vrhnout do dalšího postupu hrou.
Ale veškerá snaha marná – pokud existuje něco, co vás pohltí a nechá zapomenout na herní neduhy, MW2 to má...

Atmosféra

Měli to předchůdci, má to i novinka a ostatní hry jim to jen můžou závidět, co to je? Ano, filmová atmosféra, která jde ruku v ruce se strhujícími momenty a efekty, což, vyváženo parádní grafikou, dělá ze hry ultimátní mix. Říkají to všude, řeknu to taky, Modern Warfare 2 je jako film. Film, který nenudí zbytečně dlouhými scénami a který by se mohl svou výpravou a režií zařadit po bok hollywoodských blockbusterů. Nechybí zde bondovská jízda na sněžných skútrech nebo člunech a po celou dobu vám hra dává jemně falešný pocit, že se hraje vlastně sama a bez vás by si klidně vystačila.

modernwarfare2_14.jpg modernwarfare2_15.jpg

Každá přestřelka je unikátní a dramatická, nenechá hráče vydechnout a často překvapí v tu nejmíň vhodnou chvíli. Největší podíl na tom má uvěřitelnost a zasazení do prostředí, kdy vás ani nenapadne přemýšlet o tom, odkud se protivníci vzali nebo že přišli jen aby bylo do čeho střílet.

Po celou dobu vám hra dává jemně falešný pocit, že se hraje vlastně sama a bez vás by si klidně vystačila

Pohřbít by se to dalo jedině tupou umělou inteligencí, což se rozhodně o té herní říct nedá. Snad poprvé za celou sérii se mi nepletli vlastní vojáci do výhledu a ani jsem jich moc nezastřelil. Střelci na obou stranách se navíc kryjí za překážkami, pořvávají na sebe během střetu a působí velmi živě. Stejně jako všechno ve hře.

modernwarfare2_11.jpg modernwarfare2_13.jpg

V tomto MW dvojka převyšuje jedničku a dává naznat, že Infinity Ward jsou mistři scriptů. Hra je protkána luxusními momenty, které hráče nenechají chladnými a které si budete pamatovat ještě dlouho po dohrání. Ať už jde o útěk v Riu, šplhání na ledovou stěnu s mačkami, průběh gulagem nebo tma ve Washingtonu, vždy vás překvapí a bylo by škoda si je vyzrazovat předem. Originalitou hra překypuje a jen těžko byste některé 'oh' momenty mohli zažít jinde. Můžete namítnout, že spousta z nich jsou jenom obhlídnuté scény z akčních filmů, ano, ale jiné hry nemají ani to.

Z mrtvých krev neteče

modernwarfare2_artwork.jpgMW2 si ze svého předchůdce vzalo i dva roky starý engine, což má blahodárný vliv na HW požadavky, ale ostatně i na hru samotnou, na kterou je radost pohledět. Můžou za to hlavně high-res textury a špičkové grafické efekty jako motion blur, high-dynamic range nebo decentně využité depth of field, ale potěší i detaily jako aktivní šlápoty ve sněhu (které dělá i hráč, ačkoli vlastní nohy neuvidíte). Zpracování přírodních scenérií je také často dechberoucí. Naproti tomu všímavější jedinci možná postřehnou, že obloha je stejně jako vzdálené pozadí tvořená jen statickou texturou.

Většinu objektů ve hře jde rozstřelit nebo aspoň popostřelit. Patří mezi ně bedny, popelnice, slepice v klecích, výborně zpracované skleněné tabulky nebo lahůdky jako auta na ulici. Těm se dají vysklít všechna okna, vypustit gumy a s trochou snahy i vyhodit do povětří (a že se protivníci snaží). Takže až proti vám vystartuje pneumatika z kopce, budete vědět, o co nahoře šlo.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS z moderního prostředí
Výrobce: Infinity Ward | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 10. listopadu 2009
  • Strhující atmosféra
  • Multiplayer
  • Hudba
  • Zjednodušování
  • Linearita
  • Krátkost kamapně
Související články
  1. Call of Duty: World at War – ještě jednou zpět do druhé světové

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Redux hru vylepší nejen graficky

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Re…

Modifikace Redux pro GTA 5 slibuje řadu vylepšení, a to nejen po grafické stránce. Nyní se představuje na novém videu. Dočkat bychom se měli ještě v srpnu!

22.  8.  2016 | | 5 N/A
Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímání peněz?

Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímán…

Xbox One se dočkal razantního faceliftu. Jak si zatím stojí v porovnání se svým starším bratrem?

13.  8.  2016 | | 143 N/A
Quake Champions: Online řežba, jak má být, Quake se vrací v plné síle!

Quake Champions: Online řežba, jak má …

Po velkém návratu Wolfensteina a Dooma se přidává další série od id Software a jejím hlavním cílem je dostat se opět na vrchol her pro e-sport.

19.  8.  2016 | | 4 N/A
Mafia III láká novým trailerem: takhle bude vypadat loupež

Mafia III láká novým trailerem: takhle…

K příležitosti veletrhu Gamescom, jenž pro veřejnost začíná již ve čtvrtek, studio 2K vydalo nový trailer na očekávanou Mafii III. Můžeme v něm vidět loupežné přepadení banky. Hra se tak pomalu přibližuje jejímu vydání, které se bude konat 8. října.

18.  8.  2016 | | 4 N/A
Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Když se řekne RPG, tak si většina lidí vzpomene na Zaklínače nebo Dragon Age. Velkým klenotem se ale mohou pochlubit i vývojáři z německého studia Pyranha Bytes, kteří v roce 2001 vydali hru Gothic.

10.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vzorem pro ostatní závodní hry

Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vz…

Závodní hry vždy bojují o prvenství v počtu a zpracování tratí, v modelech aut a hlavně v jízdních vlastnostech vozidel. To vše se podařilo ovládnout legendárnímu Gran Turismu. Dnes se podíváme na druhý díl této skvělé série, která vychází do dnes. Nejnovější díl s názvem Gran Turismo Sport vyjde 15. listopadu tohoto roku.

20.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná hororovka, která stála za to

Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná …

Vetřelci, Predátoři a mariňáci… Nekonečný souboj tří ras, který jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži ve hrách nebo filmech. Podíváme se dnes na hru z roku 2001 s názvem Aliens vs Predator 2 a datadisk Primal Hunt.

16.  8.  2016 | | 1 N/A
The Elder Scrolls VI v bližší době nebude, Bethesda chce dělat jiné věci

The Elder Scrolls VI v bližší době neb…

Od chvíle, kdy na letošní výstavě E3 herní šéf Todd Howard zmínil, že pokračování Skyrimu je v nejrannější fázi vývoje, spekulace o The Elder Scrolls VI víří internetem o sto šest.

13.  8.  2016 | | 6 N/A