Recenze: Colin McRae DiRT 2 PSP – nezašpiňte se

Známá značka a věhlasné jméno výrobce nemusí vždy nutně znamenat kvalitu. Codemasters zplodili jednoznačně nejhorší závodní hru své kariéry.

Na Dirt 2 pro PSP jsem se docela těšil. PC verze dostala od kolegy Petra Koláře vysokou osmičku a tak má očekávání automaticky spadala do kategorie vysoká. Závodní série spjatá se jménem Colin McRae se posledních pár let ubírá středoproudým směrem, kdy se z proslulého simulátoru rally stává spíše arkádová variace závodů všeho na všem.

 

Na PSP si stále užívám prakticky dokonalého Colin McRae Rally 2005 Plus a bylo na čase, abych si trošku odpočinul od té 110% koncentrace při závodění. Jak ale záhy zjistíte, odpočinek to bylsrovnatelný s mikrospánkem za volantem.

Pěkné přivítání

Při spuštění vás okamžitě překvapí menu podobné s velkou verzí hry. Máte své stanoviště, svůj karavan a v něm probíhají veškeré volby. Závodní menu vypadá na první pohled bohatě. Kariérním módem je zde World Tour, která je rozdělena do čtyřech kategorií podle obtížnosti. Ty odemykáte postupně a v každé z nich se nachází desítka závodů. Teď už někteří zbystří. Pokud mě paměť neklame, pak ve velké verzi Dirt 2 je závodů sto. No nic říkám si a jdu omrknout další módy. Položka Arcade mode nabízí klasický single race, championship a time trial. Championship je vyřešen dost mizerně, protože hráč je vržen rovnou do hry bez možnosti volby tratí, jejich počtu či počtu kol v rámci okruhů. To je velice nemilé.

dirt2_psp_01.jpgdirt2_psp_02.jpg

Poslední možností jak si zkrátit volné chvíle ve špíně jsou Challenges. Ty se dělí do pěti kategorií po čtyřech obtížnostech což suma sumárům dává dvacítku závodů. Jak z názvu vyplývá, jedná se o výzvy spíše než závody. V Airtime si zaskáčete na skokáncích přičemž se měří doba strávená ve vzduchu. Trailblazer je prostá jízda na časový limit. Gatecrasher prověří vaší rychlost v rámci umístěných měřičů rychlosti. V Powerslide předvedete jak efektně umíte projíždět zatáčky dlouhým nepřerušovaným smykem. A Last Man Standings je normální eliminací, kdy poslední odpadá dokud nezůstane pouze jeden. Závody se odehrávají na devíti místech po celém světě. Své auto tak zašpiníte třeba v Číně, Mexiku, USA, Japonsku, na Islandu a jiných exotických místech.

Začínající kritika

Od začátku závodění ve World Tour mi bylo podezřelé, že vítězím rozdílem několika tříd. Podíval jsem se proto do nastavení obtížnosti a změnil jej z amatéra na profíka. Stalo se asi tolik, že autu začala trošku více proklouzávat kola a soupeři rychlostně postoupili z trabantí kategorie do vyšší wartburgské. Po třetí desítce závodů jsem byl již v kategorii profesionálů a při letmém pohledu na hodinky jsem zjistil, že se mi to povedlo v čase vskutku královském.

dirt2_psp_03.jpgdirt2_psp_04.jpg

Za hodinku a půl zvládnout třicet závodů není vůbec špatné. Drtivou většinu z nich jsem vyhrál na první pokus, což jako výzva zrovna dvakrát nezní. Říkal jsem si proto, že nyní určitě přituhne a v profících už si kafíčko s mlékem během jízdy vychutnávat nebudu.

Drtivou většinu závodů jsem vyhrál na první pokus, což jako výzva zrovna dvakrát nezní

Chyba lávky. Kafe s mlékem vystřídal čaj s medem a bohužel jen v těch nejvypjatějších chvílích jsem musel odložit nakousanou koblihu. Po krátké svačince jsem zvedl pohár pro vítěze nad hlavu a šel se mrknout do garáže, co jsem vlastně během své pidi kariéry vyhrál. Nic moc. Až na několik nových kapot pro své miláčky jsem nezískal nic. Žádný lepší motor, žádná jiná udělátka, prostě nic. Mých třináct aut zahrnujících na půl licencované kousky a na půl mě neznámá vozítka jsem si zkrátka nemohl poštelovat jak bych chtěl. No uznejte sami, že ''káry'' jako WRX Sti (asi Subaru že), EVO X (asi Mitsubishi že), 350 Z (asi Nissan že) či trhače asfaltů Herbs, F-150 nebo Dodge Ram by si to možná i zasloužily.

Pokračující kritika

Nehledě na zvláštní licenci aut jsem očekával, že alespoň budou vypadat tak, jak mají. Bohužel velikou chybou před samotným hraním bylo několik závodů v Gran Turismu, které je ve všech ohledech o tolik lepší, že z Dirt 2 dělá hanebně ošklivý titul. Některá auta oplývajíalespoň základními detaily, jiná jsou prakticky potažené pouze 2D texturou a chybí jim jakékoliv 3D prvky. Dokonce u některých modelů aut není ani možné přečíst reklamní nápisy na dveřích či jejich značku. Jsou rozmázlé jako nacucaný komár po facce. Zarážející je, že některé tratě jsou celkem povedené, mají pěkně zpracované okolí a velkou viditelnost. Možná až zbytečně velkou.

dirt2_psp_05.jpgdirt2_psp_06.jpg

Jiné zase tvoří jednolitý celek hmoty bez nápadu a jejich projíždění je neuvěřitelně stereotypní záležitostí. A co jízdní vlastnosti ptáte se? O simulaci jízdy na šotolině, asfaltu, ledu či sněhu nemůže být vůbec řeč. Auta se chovají prakticky stejně ať jedete kudy jedete a největší problém vám bude dělat jejich přetáčivost. Zvláštně jsou zpracované také skoky, kdy vaše auto vylítne jak z trampolíny a při dopadu vydá zvuk hroutící se budovy. Musím zmínit ještě ''vymakaný'' systém poškození, který tedy nemá vliv na jízdní vlastnosti, ale vizuálně se objevuje. Někdy.

Zvláštně jsou zpracované také skoky, kdy vaše auto vylítne jak z trampolíny a při dopadu vydá zvuk hroutící se budovy

Zvuky a celý hudební doprovod je naprosto neakceptovatelný. Jestli jsem v menu zaslechl pět skladeb, pak je to příliš. Nutno dodat, že songy to jsou naprosto průměrné a mému uchu neznámé. A co teprve zvuky aut! Pusťte si starší sekačku a získáte představu o zvuku motorů přibližně poloviny auťáků. Tu druhou půlku reprezentuje zase jiný zvuk, který vám ale nedokážu přesněji popsat, protože jsem ho jinde neslyšel.

dirt2_psp_07.jpg

Na druhou stranu Dirt 2 se tím pádem stává skvělou volbou pro ty, kteří u hraní her zvuk automaticky vypínají a pouští si raději své domácí stereo. Nicméně přeci jenom kdyby jste chtěli zaslechnout alespoň občas autentický zvuk vašeho auťáku, pak hrajte Dirt 2 v blízkosti rychlostní silnice nebo dálnice. Pravděpodobnost, že se kolemjedoucí auto trefí do zvuku toho virtuálního je v případě Dirt 2 vysoce pravděpodobná.

Konečná kritika

Úplným vrcholem všeho je fakt, že Dirt 2 neběží plynule. Ano, slyšíte správně. PC hráč to zná, ale milovník konzolí musí zuřit. Přeci PSP je konzole jako každá jiná a plynulost her by zde měla být samozřejmostí. A pokud není, pak se nepředpokládá, že se hra bude trhat jako na PC z muzea. Přitom na závodní trati s vámi jedou pouze další čtyři účastníci a navíc mají vypnuté stíny.

dirt2_psp_08.jpgdirt2_psp_09.jpg

Při opětovném ohlédnutí za Gran Turismem, které v neuvěřitelné grafice běží 60 snímků za vteřinu, je Dirt 2 ostudou všech závodních her, které se kdy na PSP objevily. A tímto bych mohl ukončit trápení firmy Codemasters, která do světa vypustila demoverzi alfaverze své nejnovější závodní značky s příznačným názvem Dirt 2. Bacha ať si od ní nezašpiníte své PSP.

Dostupné pro: PSP
Žánr: Závodní | rádoby závody
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • Krátké
  • Pěkné menu
  • Hrůzná grafika
  • Chybí fyzikální model
  • Pokles framerate
  • Krátké až hanba
  • Obsahově chudé
  • Málo tratí
  • Nereálné zvuky
  • Chudý soundtrack
Diskuze (4) Další článek: Víkendová herní polévka 23/2009

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,