Ukolébejte svým hlasem nestvůry k věčnému spánku, anebo vezměte do ruky hypermoderní pilu a vyřiďte si to s nimi pěkně stručně – ručně.
USG Ishimura. Největší planetoborec ve vesmíru. Náhlý výpadek komunikace při těžbě na vládou neschváleném území. Společnost se samozřejmě snaží vše ututlat a na palubu posílá jen malinký tým techniků, kteří mají danou poruchu opravit. Při přiblížení to ale vypadá, že je loď mrtvá, nefunguje mnohem víc věcí, než pouze komunikace. Opraváře nepřijde uvítat žádná delegace, nečeká na ně totiž vůbec nic. Ke všemu se přidává i vzkaz od bývalé přítelkyně hlavního hrdiny Isaaca Clarka, která se z neznámé příčiny odmlčí uprostřed věty.
Jak již jistě tušíte, je něco shnilého ve státě Dánském, potažmo na palubě těžební lodi. Po prvních nesmělých krocích potemnělými koridory se ukryté zlo probouzí a to, co nastane, se dá bez uzardění přirovnat k peklu. Vy sice přežíváte, ale ne tak už celý tým.
Na každém kroku je vidět utrpení stejně, jako zašlá sláva a šťastný život lidí na tomto vesmírném kolosu
Váš kontakt s tím, co ze skupiny zbylo, se omezí jen na rádiové spojení a pocit, že vás na každém kroku může něco sežrat, se stane stoprocentně oprávněným. Budete se cítit o to hůře, až zjistíte, že nechutné potvory, které si na vás chtějí pochutnat, jsou vlastně lidé, jimž jste šli pomoci.
Moc rád bych o příběhu, atmosféře a zvratech napsal ještě deset odstavců, ale to bych se na sebe ani podívat nemohl – Dead Space totiž svou strašidelnou atmosféru nestaví na specifických motivech nebo pouze na lekačkách. Ano, občas se leknete, když na vás skrz ventilační šachtu vyskočí nějaká potvora a vy vyskočíte až někam do stratosféry, ale o to pravé mrazení v zádech se stará strach z neznámého. Ve chvíli, kdy bych vyžvanil, jak se to má s původem zla a jakým způsobem se z lidí stávají mutanti, zkazil bych vám zážitek.
Řízni, řízni, řízni...
Smutné je, že v EA dělali manažeři vše pro to, abyste o hře věděli první i poslední ještě dlouho před vydáním hry. Podkopávají tak vlastní hru, o které si můžete po prvních pár hodinách utvořit názor, že vlastně není až tak strašidelná. A to by byla chyba. Dead Space sice nemá na Silent Hill ani na starší System Shock, ale svou mezírku na trhu si našla. Jde „pouze“ o zdařilé spojení akce a hororu. Aby taky ne, když si od každé úspěšné hry bere něco. Výjimečně ale dort pejska a kočičky funguje, protože si ti dva experti kupodivu vybrali ty správné ingredience.
Čemu se v tomto článku neubráním je srovnání s Bioshockem. Atmosféra rozkladu podmořského světa je totiž obdobná jako atmosféra sálající z opuštěné Ishimury. Na každém kroku je vidět utrpení stejně, jako zašlá sláva a šťastný život lidí na tomto vesmírném kolosu.
Nedostatek nábojů se dotkne naprosté většiny hráčů
Když si přimyslíte ještě audiology nahrané čirou náhodou v době smrti dané osoby či textové záznamy o podivné biomase, která prorůstá lodí, bude vám už po páteři stékat nejedna kapka ledového potu.
Naštěstí se ale nemusíte až tak bát. Všichni vaši nepřátele jdou sice zlikvidovat stejně jednoduše, jako Steven Seagal v Těžko ho zabít, ale až přijdete na princip a dostanete jej do ruky, budou jimi vaše laserové paprsky projíždět jako laser mrtvou tkání.
Tip číslo jedna: Soustřeďte se na vylepšování obleku. Každý dílek zdraví se hodí.
Ono nejde o nic složitého, musíte jen nepřátelům místo do hlavy a hrudi oddělovat končetiny, ale i takováto drobnost působí ve zkostnatělých střílečkách jako osvěžující uragán. A osobně si myslím, že to i poměrně dobře vypadá. Hm, možná jsem malinko brutální. Kdo ovšem není?
...ať to krásně vyzní
Na správnou a zábavnou pacifikaci nestvůr je potřeba i podobně správný a zábavný zbraňový arzenál. Jelikož je Ishimura těžařskou lodí, nečekejte žádné nechutně vyspělé pušky ani hypermoderní systémy karate, které by se ve volném čase učil hlavní hrdina. Vystačit si budete muset s až nepěkně efektivními nástroji pro těžbu. Do rukou se vám tak dostává plazmová řezačka, provazová pistole, kotoučová pila či třeba plamenomet a pro zástupce pořádkových služeb se najde i jeden typ pulzní pušky.
Každá zbraň má nějakou tu výhodu a používá se jiným způsobem (já osobně si oblíbil první dvě v seznamu a doplnil je puškou), ale jeden jmenovatel je pro všechny společný. Nedostatek nábojů se dotkne naprosté většiny hráčů, ať už budou používat jakýkoliv typ zabíjecího náčiní.
Tip číslo dva: Nezahazujte Plazmovou řezačku! I když jde o první zbraň, která se vám dostane do rukou, jde o asi nejuniverzálnější a nejpoužitelnější kousek vašeho arzenálu.
Nevyhnete se tak nutnosti občas nějakou tu munici nakoupit a hlavně se do hry vklade i poměrně silný taktický prvek, kdy budete zjišťovat, jaká zbraň se hodí v té či oné situaci. Poznatky pak bude nutné i aplikovat v praxi, kdy ve frenetických bitvách nebude moc dlouhý čas na přemýšlení.
- Strach
- Nové způsoby zabíjení nepřátel
- Vakuum
- Dějová linka
- Bossové
- Trošku zvláštní konec
- Kampaň EA, která prozrazuje spoustu věcí ze hry
- Opakování určitých lokací