PC | Akce | Téma

Recenze: Dead Space Downfall – animovaná smrt

Hororová hra, hororový komiks i hororový film. Všechno s názvem Dead Space. Je toho možná trochu moc, ale proč se nepodívat na hodinu a půl dlouhé anime?

To, že v EA se nic týkající se propagace Dead Space nezanedbalo, je patrné již z produktů, které jen tak mimochodem ke hře vznikají. Komiksy, spousta stránek, interaktivní hra No Known Survivors a nakonec i film, který se odehrává před samotnou hrou. Protože do redakce doputoval kotouček s tím posledně jmenovaným, nedalo mi, abych film neshlédl. Měl jsem trošku obavy z toho, jak se autorům povede zachovat atmosféru děsu ve stylu anime, které mi popravdě nepřijde jako úplně vhodné médium pro strašidelný film.

Úplně první věc, na níž upozorním ještě před tím, než vám umožním začíst se do tohoto článku – NEčtěte tuto recenzi a ani se nedívejte na film, pokud jste ještě Dead Space nedohráli, potažmo nejste aspoň za polovinou. Tvůrci stvořili celkem příjemné anime, jehož hlavním problémem je, že vám přesně ukáže, jak mutanti vznikají a okolo čeho se točí celá hra. Vás pak na počátku hraní nemá co překvapit, následkem čehož se vytratí i pořádná porce strachu z neznáma, z něhož hra těží asi nejvíce. Varování bylo vyřčeno, teď již k filmu samotnému.

Mé obavy, týkající se stylu animace, se ukázaly jako liché, i přes to, že počátek nasvědčoval spíše těm černějším obavám. Jednoduše jsem se nějak nemohl smířit s tím, jak je ta docela hezká hlavní hrdinka jen pěkně nakreslená a není to správná drsná holka z masa a kostí.

Většina lidí z kolonie podléhá masové hysterii, páchá vraždy a sebevraždy

Což o to, nějak bych to přežil, ale největší strach jsem měl z toho, že se z hororu vytratí ten horor. Nemohl jsem si nějak představit, že by se v japonském stylu, který působí až pohádkově, dala nějakým rozumným způsobem zakomponovat děsivá akce plná mutantů.

Začátek konce

Jenže, světe div se, dala. Během deseti minut se mi na zádech zježily všechny chlupy a já se nechával unášet strhujícím příběhem. Jak již jistě tušíte, příběh začíná na kolonii Aegis-7, kde byl právě objeven Marker – důležitý předmět pro církev Unitologistů. Nic zvláštního se neděje, kromě všeobecného nadšení. Přichází střih, čas se posunuje o několik týdnů vpřed a na orbitu právě přilétá USG Ishimura. Ze zpráv a rozhovorů se divák dozvídá, že se rozšiřují případy nákazy podivným „virem,“ většina lidí z kolonie podléhá masové hysterii, páchá vraždy a sebevraždy. Od tohoto momentu již není daleko ku vzniku prvních Nekromorfů.

Problém v tomto momentě nastává hned na dvou frontách – během deseti minut je přesně řečeno i ukázáno, jak všechny stvůry vznikají a pokud jste hráli hru, již víte, co čeká animované hrdiny za rohem. Pokud jste Dead Space nehráli, připravíte se o pečlivě budovanou atmosféru hry.

Krev stříká přirozeně a sekvence, v nichž se dočkáte řádění oživlých mrtvol, se řadí k tomu nejlepšímu

Dilema skoro jako od Shakespeara. Každopádně mě zarazilo a trošku i zklamalo, že se autoři věnují tomu nejzajímavějšímu jen povrchně. Proč se místo pobíhání místy, které uvidíme ve hře radši nevěnovali psychickému rozkladu kolonie?

Právě postupné propukání nákazy, strach z neznámého, první záhadné vraždy a postupné zavírání pachatelů do vězení společně s vlastními halucinacemi těch dobrých hochů a dívek – to by správně navodilo atmosféru! A pak klidně rozjet postupnou zombifikaci, další záhadné vraždy, přenesení nákazy na Ishimuru, propukající všeobecnou paniku a boj o holý život. Zkrátka a dobře, filmu prostě chybí začátek, který by vtáhl do děje a umožnil divákovi, aby se sžil s postavami.

Přehlídka násilí

Místo toho nabízí účelné scény, které nevyděsí ani vaši babičku (nemyslím teď ve stylu „Na co se to, proboha, díváš?!“) a dokumentují třeba šíření viru ve sprchách. Zajímavostí je, že jako v žádném asijském animovaném filmu nemůže chybět dívka, které jsou vidět bílé kalhotky. Pominu-li nelogičnost toho, že by se sprchovala v bílém, bavlněném spodním prádle, zbývá mi se jen pousmát. Nevím jak vám, ale mě tento tah tvůrců vlhké sny rozhodně nepřihodí a to už i kvůli tomu, že je dívka v zápětí probodnuta jedním z mutantů.

Místo promyšlených psychologických a hororových momentů se tak film stává spíše přehlídkou bezmezné brutality. Tvůrci se nijak nerozpakují rozřezat lidi na kusy a ukázat, jak si mutanti pochutnávají na tělech obětí. Animátoři odvedli skutečně dobrou práci, krev stříká přirozeně a sekvence, v nichž se dočkáte řádění oživlých mrtvol, se řadí k tomu nejlepšímu, co se ve filmu dá nalézt. Jediné, co se dá vytknout, jsou někdy trošku odfláknuté scény, konkrétně třeba biomasa v určitých oblastech nevypadá zrovna dobře.

Žánr: Akce | survival horor
Výrobce: EA Redwood Shores | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 31. října 2008