Recenze: Egypt III: Osud Ramsésův - vražedně horké písky

Myslíte si, že vás historická adventura nemůže zvednout ze židle? Že takových "béčkových" her jsou tuny a jejich vývoj nemá smysl? Já si něco podobného donedávna myslel. Ale poté, co se mi do rukou dostala tahle nenápadná hra, se vše změnilo. Že mi nerozumíte? Čtěte naši recenzi a přesvědčete se o tom, že pro historické adventury je v herním světe místo!

Typ hry: Adventura
Minimální konfigurace: PIII 600MHz, 64MB RAM, 1,3GB na HDD, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: PIII 800MHz, 128MB RAM, 1,9GB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2GHz, 512MB RAM, 1,9GB na HDD, 128MB grafická karta
Výrobce hry: DreamCatcher Games (
Distributor hry: The Adventure Company (
Distribuce v Česku: HyperMax (

Historické adventury mají své osobité kouzlo. Nejen, že si skvěle zahrajete a pobavíte se, zabijete pár nudných večerů, ale také se něčemu přiučíte. Živoucím důkazem toho, o čem zde píší, jsou hry Versailles a oba díly Egypta. Co by dal konec konců školák za to, kdyby nemusel dělat úkoly do dějepisu, ale mohl si místo toho zahrát počítačovou hru? Hry s tématikou starověku se krom toho dobře hrají, neboť tato doba je v jistém smyslu naší současnosti vzdálená. Proto je pro nás plná mystérií, tajemství a dalšího ,,duševního žrádla”, za kterým se denně na celém světě honí stovky záhadologů a ufologů, jen aby ukojili svoji zvědavost.

Krásné hlavní menu * Přestaň mi koukat na prsa a radši omyj tu cihlu * Hm, do kterých dveří jít?

Takovou zábavnou hrou, která skýtá tuny duševního žrádla, je i Egypt III: Osud Ramsésův. Hra nenavazuje na předchozí díly, začínáte tedy v jiném historickém období Egypta, konkrétně za dob vlády slavného Ramsese II. Jeho vláda byla jednou z nejdelších v historii říše (1279 - 1212 před Kristem - cca). Nechal si také postavit ty nejhonosnější stavby Egypta, včetně slavného chrámu v Abu Simbelu.

Bylo nebylo

Jednoho slunného dne se Ramses II. dozví, že je vážně nemocný. Do té doby zdatný šedesátník plný elánu tak čelí reálné hrozbě smrti. S tím se pochopitelně nehodlá smířit a prosí tak boha Amun-Re, aby mu zajistil dlouhověkost. Ale jak už to na tom božím světě, milé děti, chodí, nic není zadarmo. A tak musí Ramses II. na oplátku postavit bohu Amun-Re obří obelisk. Faraón okamžitě pověřuje stavbou své nejlepší architekty, ale podivný sled událostí způsobí, že mnoho stavitelů onemocní, včetně toho nejdůležitějšího – Pasera, bez jehož znalostí se stavba neobejde.

Egyptský hezoun *  Copak v ní asi bude? * Výborná encyklopedie!

Dalším problémem se stává prostá skutečnost – nebude-li stavba dokončena včas, faraón zemře! Poslední naděje vložil Ramesse II. do vás, do věštkyně jménem Maya. Máte zjistit, co s stojí za podivným sledem událostí a tuto „záhadu“ vyřešit. A tak začíná ten nejpodivnější příběh v historii Egypta.

Cesta do hlubin egyptologovy duše

Egypt III: Osud Ramsésův je napůl podložena skutečnými událostmi, napůl se v ní objevuje svět fantazie, ve kterém vládnou egyptští bohové. Navštívíte skutečná místa i fiktivní vesnice a chrámy. Vaše cesta v roli Mayi tak začne přímo před útrobami jednoho rozestavěného chrámu a vaším prvním úkolem bude promluvit si s Paserem, hlavním architektem, který záhadně onemocněl. Podíváte se do Aswanu, místa, kde se obelisk staví.

Nahlédnete do Memfisu, Pi-Ramessu a na mnoho dalších míst včetně těch smyšlených, jako je jezerní zahrada, kde se shledáte s bohyní Isis, lávou zalitá říše boha Ptaha a to není ani zdaleka vše. Uvidíte, jak se staví chrám, jak Egypťané vyráběli cihly. Stručně řečeno – dohráním hry zabijete jednu maturitní otázku z dějepisu. Svět reality se zde velice nápaditým způsobem mísí se světem fikce. Maya navštíví celkem šest lokací. Tři skutečné a tři prostřednictvím svých snů a vizí. Právě v nich se setká s výše zmíněnými bohy.

Jezerní zahrada, ale kde je Isis? * Tady je! * Páni architekti

Ovládání, hraní a encyklopedie

Oslní vás velice hezké a přehledné základní menu, které podkresluje skvělá hudba. Samotná hra je pak založena na stylu first-person módu - to tedy znamená, že scenérii před sebou vidíte z vlastního pohledu. Pohyb se řídí myší a to vždy tak, že kliknutím se objevíte v další části lokace. Kliknutím na pravé tlačítko zobrazíte inventář s předměty, které jste ve hře nalezli. Nenajdete jich mnoho, spíše budete prozkoumávat lokace a řešit různé hádanky. Dále je zde několik ikon, každá z nich má jiný efekt, jako je například zoomování nebo kouzlení. Co se kouzel týče, ta získáváte od bohů či přímo od lidí a během hry se vám budou často skutečně hodit.

Šikovnou pomůckou je mimo to magické oko, které najdete v inventáři. Pokud jej aplikujete na zkoumaný předmět nebo část lokace, Maya vám vše důkladně popíše. Celkově je ovládání velice jednoduché, rychle se mu naučíte.

Ve hře je též mnoho logických hádanek a překážek, kterými si řádně zapotíte své mozkové závity. Nejsou však nikterak těžké, jak by se mohlo zdát - se nestane tak, že byste se znechucením museli hodiny dumat nad tím, jak jen proboha projít to bludiště.

Celková herní doba vás příliš neoslní. Nebudete-li mít větší problémy s řešením úkolů, celkem vám k dohrání postačí zhruba tři dny. Je to i tím, že příběh není příliš složitý, je dosti přímočarý a rozhodně by se našla spousta míst, kde jej zpestřit či prodloužit. Postav, se kterými budete ve hře vést dialogy, též není mnoho. Neznamená to ale, že by hraní bylo nudné, naopak. Jak jsem již zmínil, dozvíte se mnoho zajímavých věcí o egyptské mytologii a navíc prostředí hry je velmi příjemné.

Milý deníčku, dnes jsem se dozvěděl, že umřu * Tajemných místností je ve hře spousta * Je ti teplo, děvečko?

Za největší plus hry považuji historickou encyklopedii, ke které máte přístup přímo z hlavního menu. Jednak vám nastíní příběh samotné hry, ale především v ní najdete mnoho termínů z egyptské kultury a architektury a velice slušně popsané základní rysy a termíny egyptského náboženství, včetně božstva a posmrtného života. A tak se dozvíte více informací o Ba a Ka, bude vám objasněna stavba chrámů i to, jaký význam mají pro Egypťany jednotlivé budovy.

Viděl jsem, slyšel jsem, neodešel jsem

Krom zpracování a hratelnosti vás určitě bude zajímat, jak hra dopadla po grafické a zvukové stránce. Začneme-li od toho nejlepšího, je nutné zmínit skvělé 3D animace, které jsem si byl schopen pouštět neustále dokola. Engine hry je oproti Egyptu2 mírně vylepšený, ale nic převratného. Děj se odehrává uprostřed pouště, nemůžete tedy očekávat přílišnou rozmanitost prostředí. Sem tam nějaká ta palma, občas i oáza nebo chrám. Nastavení rozlišení a detailů nijak neovlivníte, hra je v rozlišení 800x600, nicméně animace a krajina na mě udělaly dojem, takže za mínus bych to nepovažoval. I když je ve hře málo postav, jsou si všechny velmi podobné - téměř nulové rozdíly ve výšce, tloušťce apod. Místy tedy můžete mít pocit, že jste ,,tohohle chlápka” už viděli.

Zvuky ve hře jsou skvělé, rozmanité a mně dělalo doslova radost je poslouchat. A co teprve hudba! Právě ta mě nadchla zřejmě nejvíce. Je skutečně výborná a orientálně laděné „kytarovky“ dotváří skvělou atmosféru. Design menu je jednoduchý a přehledný. Sečteno a podtrženo – grafika je slušná, hudba a zvuky excelentní.

• Hudba
  • Dabing
  • Encyklopedie Egypta přímo v menu
  • 3D animace
  • Hratelnost
  • Herní doba
  • Omezený počet savů
  • Přímočarý příběh

"Egypt" pod lupou

Když se mi Egypt III: Osud Ramsésův dostal do rukou, věděl jsem, že se nudit nebudu - už proto, že se jedná o hru s historickým námětem a právě takové mám v oblibě. I přesto mě ve finále překvapilo, jak příjemné chvilky mě po boku Egypt III: Osud Ramsésův čekaly – dlouho jsem se nemohl odlepit od monitoru, zvědavý a natěšený představou, co se to jen odehraje v další lokaci. Zábavnost je zkrátka silnou stránkou hry a když k tomu připočteme skvělou hudbu, skutečně jsem chvílemi uvažoval, zda stojí za to přerušit hraní kvůli nutnosti vykonat „potřebu“.

DreamCatcher Games není ve světě her žádným zelenáčem, ale ani firmou, která by na herní trh chrlila jeden majstrštyk za druhým. Ve světě historických adventur se však pomalu ale jistě stává specialistou Egypt III: Osud Ramsésův je zábavná, poučná, hezky vypadající hra se skvělou hudební kulisou a slabší herní dobou. Zajímá-li vás starověký Egypt nebo prostě toužíte po tom zahrát si nějakou adventuru, mohu vám ji jen doporučit.

Grafika: 6,5/10

Historická adventura z doby Ramsese II. s parádní hudbou, dobrou encyklopedií Egypta a slabší herní dobou. Není na škodu si ji zahrát.

Celkové hodnocení: 6,5/10