Recenze: Excite Truck – proklatě rychlý zážitek

Prakticky každá platforma nabízí arkádové závody. Na PC zazářil perfektní FlatOut 2, Motorstorm platí za zatím nejlepší hru pro PS3, X360 má Project Gotham Racing 3 a majitelé Wii si autíčkových hrátek užijí se hrou Excite Truck. Obstojí v silné konkurenci? Dozvíte se v recenzi.

Platforma: Wii
Typ hry: závodní arkáda
Multiplayer: ano, 2 hráči na jedné konzoli
Výrobce: Monster Games
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest

V podstatě neexistují zběsilejší off-roadové závody než Excite Truck. Zuřivě kroutíte wiimotem jako kdybyste drželi volant, přičemž jedinci s pomalými reflexy nemají šanci adekvátně reagovat na dění na obrazovce. Neustále popoháníte nebohý vehikl turbem kupředu, každou chvíli auta plachtí vzduchem během předalekých a přehnaných skoků, oči držíte křečovitě upřené na obrazovku, kde dění ubíhá ohromnou rychlostí. Moc lepších odpočinkových aktivit pro váš mozek sice nenajdete, ale tím rozhodně netvrdím, že Excite Truck je dokonalým herním počinem.

Honba za hvězdičkami

V závodě není bezpodmínečně nutné pokaždé zvítězit (ale za účast vám nikdo nic nedá), protože nejdůležitější je nasbírat daný počet hvězdiček. A že se hodně vynasnažíte, přestože možnosti získání toužebné kořisti jsou poměrně široké. Odměněni budete za extra dlouhé skoky, následně za povedená přistání, bez opomenutí nezůstanou bouračky, smyky a samozřejmě dobré umístění v klání proti šestici soupeřů. I tak ale hra nabízí vcelku slušnou výzvu. Budete se radovat z každého dobrého výsledku, protože obtížnost závodů rozhodně není příliš nízká.

Směr jízdy je neznámý * Nedělní idyla v přírodě * Požitek z rychlosti vylepšuje rozmazání okrajů

Kromě soupeření s dalšími vehikly během hlavního singleplayerového módu, který se odehrává  na približně osmnáctce tratí během zhruba stejného počtu klání, si rychlé jízdy můžete užít ještě v několika skopičinách jako je souboj s ubíhajícím časem nebo sbírání bodů za skoky. Při těchto disciplínách ale mohou mít někteří jedinci problém zabránit tomu, aby jejich wiimote nedobrovolně plachtil vzduchem podobně jako auta ve hře – zde to s tou náročností autoři možná trochu přepískli.

Zasněžená trasa se autorům vyvedla * Auta ve hře projedou skoro všude * Nepříliš příjemný pohled

Tímto je nabídka zábavy pro jednoho hráče vyčerpána. Peněženka je lehčí o tisícovku plus nějaké ty drobné, uběhne pět hodin a máte odježděno. Odemknutí ještě vyšší obtížnosti je hodně slabá motivace pro zajetí všech závodů na nejlepší hodnocení, multiplayer nabízí jen možnost soupeření dvou hráčů ve split-screenu. Snobové právě nejspíš našli v Excite Truck novou zábavu (vedle rozdělování ohně v krbu bankovkami). No nekupte to.

Rychleji to nejde

Nicméně by nebylo správné díky výše zmíněnému faktu Excite Truck bez milosti rozcupovat. Hratelnost je totiž vytříbená, zběsilá a strhující. Nejen, že auta jezdí skutečně rychle (navíc ještě máte možnost používat turbo až do přehřátí motoru), ale po cestě se válí powerupy, které vás ještě více zrychlí nebo před vámi vytvoří ideální kopeček-skokánek. To dokáže člověka potěšit, protože aby té nebezpečné jízdy nebylo málo, tak dokonce i ve vzduchu je možné přidat autu bonusové zrychlení. Tratě jsou i bez použití powerupů poměrně dosti členité, proto je důležité zvládnout jak řízení na zemi, tak správně korigovat monopost ve vzduchu. Gravitaci totiž budete překonávat velice často.

Tak je to závodní nebo letecký simulátor? * Teplotu motoru bych momentálně neřešil * Znám lepší počasí na závodění

Jak jsem naznačil v prvním odstavci, zážitek při hraní Excite Truck je intenzivní. Ne snad kvůli nějaké vytříbené umělé inteligenci soupeřů ani propracovanému systému kolizí, který můžeme vidět u konkurence, ale z prosté radosti ze šílené a opravdu rychlé jízdy, což je u závodní arkády to podstatné. Příjemný požitek ze hry pomáhá vytvářet i dobře zvládnuté ovládání pomocí wii remote. Gamepad držíte ve vodorovné poloze, přičemž autíčko řídíte pohyby podobnými s točením volantu. Možná to nezní nijak senzačně a světoborně, ale povím vám, že ovládat rozjetý teréňák zuřivým kroucením rukou má své, pro někoho možná dětinské, kouzlo.

Cesta kolem světa

Osmnáctka tratí se rozkládá v prostředích mexické pouště, finského ledu, čínských a skotských lesích mírného pásu, navíc se ještě podíváte i na tropický ostrov Fiji. Bohužel, po čase vám budou jednotlivé cesty k cíli splývat, přestože zvláště okruhy ve Finsku a na Fiji se velice povedly, hlavně co se týče vizuální stránky věci.

Zábavná devastace tropického ráje * Není nad pěkný výhled na trať * Bez dobrých tlumičů se neobejdete

Grafika sice nemusí z obrázků vypadat kdovíjak skvěle, možná naopak, ale je třeba si uvědomit, že v té rychlosti stejně nemáte na zkoumání detailů čas. Přesto dokáže potěšit zpracování vody (oproti ošklivě provodenému efektu deště), nějaké ty světelné efekty také vzhledu hry jen prospívají a při závodění na zmiňovaném Fiji jsem se kochal krásnou scenérií. Excite Truck rozhodně  patří na Wii k nejpěknějším titulům. Framerate je naštěstí stabilní.

Světlé stránky
  • Dobrý pocit rychlosti
  • Zvládnuté ovládání
  • Několik velice hezkých tratí
  • Svérazně pojaté závody
  • Hezká grafika
  • Možnost poslouchat vlastní písničky
Temné stránky
  • Zoufale krátká herní doba
  • Velmi málo módů hry
  • Trasy by mohly být ještě různorodější
  • Nepříliš propracované kolize
  • Jen základní multiplayer

K pořádné závodní arkádě patří i řízná muzika. Excite Truck v tomto ohledu vyloženě nezklamal, ale FlatOut 2 je se svým širokým repertoárem licencovaných písní přeci jen o dvě třídy výše. Jakési anonymní bezhlasé “dunění” možná slouží jako slušná kulisa k dění, nicméně zážitek ze závodění nijak zvlášť nevylepšuje. Možnost poslechu libovolných skladeb během hry z SD karty tak přijde vhod.

Dojezd

Excite Truck je hrou poměrně rozporuplnou. Nabízí pohlcující hratelnost plnou rychlosti a adrenalinu, nicméně celkový produkt působí spíše jako velmi dobrý předkrm či prototyp (aneb “Jak bychom ty závody na Wii mohli udělat?”). Herní nabídka je na závodní hru neuvěřitelně chudá, dokonce i multiplayer je přítomen jen v opravdu základní podobě. Na nějaké vylepšovaní aut z nijak závratně širokého vozového parku zapomeňte. Během těch čtyř-pěti hodin se sice pobavíte velice dobře, ale přece jen byste po tak dobrém předkrmu rádi měli i hlavní chod.

Hudba: 6/10
Životnost: 4/10

Povedené a velice zběsilé arkádové závody dobře využívající wiimote. Zásadním minusem je dost chabá nabídka herních módů, se hrou jste tak hotovi do pěti hodin.