Recenze: FIFA 09 – opět po roce

Další ročník fotbalové simulace od EA je. Na to, kolik novinek oproti dílu minulému si pro nás hoši z EA připravili se zeptáme našich dvou dnešních hostů.

Podíváme se trochu hlouběji na grafiku, o které mluvil pan Textura, a hru trochu zkritizujeme. Pravda, že v oblasti grafiky došlo stejně jako každý rok k vylepšení a díky tomu se i zvýšily hardwarové nároky, ale zase takový skok dopředu to není. Grafická stránka hry znovu za tou konzolovou hodně zaostává a je to znát. Všechno mi to přišlo až takové moc kreslené, přebarvené, opravdu nevím, jak to lépe vyjádřit.

Animace hráčů také mnoha změnami neprošly a stále pohyb hráčů nevypadá až tak reálně, jak by mohl. Chování míče na tom není dle mého názoru také o moc lépe. Kulatý nesmysl mají hráči neustále přilepený ke kopačkám a to i tehdy, pokud zrychlí. Komentář Bosáka se Svěceným je snad úplně stejný jako vloni s minimem změn. Kdo hrál minulé ročníky, určitě se na vykřikování do prázdna a další chyby určitě znovu strašně těší.

Animace hráčů také mnoha změnami neprošly a stále pohyb hráčů nevypadá až tak reálně, jak by mohl

Herních módu je požehnaně a ani k jednomu nemám sebevětší výtku. Be a Pro je pěkně zpracován a čtyři sezóny pobíhat po hřišti a vylepšovat virtuálního fotbalistu by hráče bavit mělo. Multiplayer s dvaceti hráči v poli jsem bohužel nevyzkoušel, přeci jenom dvacet kamarádů se hrou těžko najdu.

Ovládání pomocí myši je opravdu přelomové, ale chce si na něj chvilku zvyknout. Ono najet kurzorem v rychlosti přesně na to místo, kam chcete přihrát, dá nějakou tu práci. Většina hráčů sportovních her stejně vlastní nějaký ten ovladač a asi u něj zůstane. Z toho honění myši po stole začne po pár zápasech bolet ruka, ale hráči zvyklí sedět u FPS několik hodin si stěžovat nebudou. Oproti minulým dílům je skvělou zprávou možnost nastavit si ovládání přesně podle sebe. Ke každé akci se dá navolit jakákoliv klávesa, tlačítko, prostě cokoliv.

Menu je pěkně přehledné, EA se nejspíš snaží udělat pro své sportovní série jednotnou nabídku. Přijde mi, že skoro stejné je k vidění u konzolové verze NHL. Hrou jste také v menu informováni o tom, jak si právě vedete. Například v jaké minutě dáváte nejčastěji góly, kolik zápasů jste vyhráli, počet nasbíraných karet atd. Obtížnost hry jde zvolit zvlášť pro hráče a zvlášť pro brankáře.

Střela z otočky má úplně stejnou sílu a směr jako střela klasická, přihrávka jde vždy tam, kam si to přejete

Nedivte se tedy, až budete hrát na obtížnost All Stars a dávat přitom góly z poloviny hřiště. Obtížnost musíte zvolit i u gólmanů. Při hraní na poloprofesionála se trefíte do branky skoro odkudkoliv a brankáři jsou děraví jako ementál. Po přesedlání na profesionála je to už o něčem jiném.

Mohu prohlásit, že letošní ročník FIFA mě nijak nenadchl. Opět jde hlavně o arkádu s minimálním důrazem na realističnost. Střela z otočky má úplně stejnou sílu a směr jako střela klasická, přihrávka jde vždy tam, kam si to přejete, a našla by se spousta dalších příkladů. Na oddech a odreagování hra ale splní účel a uvidíme, s čím přijde letošní PES 2009. Fotbálek od EA zatím konkurenci na PC válcuje jen díky licencím. Pro příště by to chtělo vydat opravdovou next-gen verzi, protože každý mi dá jistě za pravdu, že tato hra je na stolních počítačích o třídu horší než na konzolích.

Žánr: Sportovní | fotbal
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry
  • Licence