Recenze: Fish Fillets 2 - pokračování krále logických her

Kdysi čeští vývojáři dělali především nízkorozpočtové adventury, případně strategie, už nějakou dobu jsou ale i české hry (obvykle akční) vidět ve světě. Altar Games je však tým, který zaujal parádní 2D kreslenou logickou hříčkou Fish Fillets. Teď jsou tu znovu... a znovu to stojí za to. Přesvědčte se.

Typ hry: logická
Minimální konfigurace: procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 750 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 750 MB na HDD
Testovací konfigurace: Intel Core2Duo 2,16 GHz, 1024 MB RAM, GeForece Go 7600, 750 MB na HDD
Výrobce: Altar Games (
Distributor v ČR: Cenega (

Když vyšly Fish Fillets, psal se rok 1998, já měl svůj první počítač a snažil se víceméně úspěšně stihnout všechny pořádné nové i staré hry. Když jsem četl recenze na Fillets, věděl jsem, že tuhle hru musím mít – a doteď má krabice od ní čestné místo v mé výstavce herních krabic. Ohlášení pokračování snad nejzábavnější logické hry, jakou jsem kdy hrál, mi udělalo ohromnou radost. A po nějakých dvou týdnech hraní se s vámi nyní podělím o všechny své dojmy.

Kancelář Šéfa Kraba * Jedna z těch větších místností, navíc plná hvězdiček * Mořská hladina je jedna z novinek

Fish Fillets (první i druhý) je hra o dvou podmořských agentech Fakt Děsně Tajné Organizace (FDTO) Tině Guppyové a Maxu Flounderovi (podobnost s agenty FBI Scullyovou a Mulderem je čistě záměrná). V prvním díle na ně čekaly zásadní úkoly, jako vypátrání tajemné Želvy Korálové, vysvětlení záhady potopeného města, nalezení Svatého grálu a další. Tentokrát jsou úkoly neméně závažné.

Ztrácejí se obyvatelé oceánu a podle všeho za zmizeními stojí nechvalně proslulý rybář Jack Vytahovač (Jack the Fisher). Aby toho nebylo málo, tak se záhadně ztratil mladší bratr Šéfa Kraba, Virgil. Šéf Krab je bohatá a slavná rapová hvězda, najít jeho bratra je tedy úkol nanejvýš důležitý. Šéf sám to okomentuje slovy: „Najděte mýho bráchu. Dám vám hromady prachů. Když mě zbavíte strachu. O mýho malýho bráchu.“ Ovšem tyhle dva úkoly jsou jen začátkem dlouhé cesty plné skandálních odhalení, jaká snad ani nejdou zveřejnit.

Příběh je však vlastně jen jakousi třešinkou na dortu, jemným kořením pro dokreslení perfektní atmosféry. Hlavní náplň hry je pochopitelně úplně jinde. Pomocí dvou rybiček pohybujete s předměty v místnosti tak, abyste nakonec mohli s oběma vyplout ven. Předměty se navíc dělí na obyčejné a ocelové, přičemž s ocelovými může manipulovat jen Max. Aby toho nebylo málo, tak pro pohybování s předměty je spousta pravidel, jako třeba že je rybičky na sebe nemohou házet a podobně. Tedy aspoň takhle to platilo v prvním díle – druhý s sebou přináší řadu změn, jak si hned povíme.

Představení nováčka - kraba Virgila * Bez Virgila tohle neyřešíte * Zítřek strávím vymýšlením, jak dostat všechny čtyři hvězdičky (zatím mám tři)

Popravdě jsem byl množstvím novinek dost překvapen a jsem rád, že se autoři nebáli sáhnout do kvalitního konceptu a pokusit se jej ještě dál vylepšit. Přibyl jeden typ předmětů – řasy; nepadají ke dnu, jen se vznášejí, kde je necháte, podklesnou ale pod jiným předmětem. Přibyla spousta možností manipulace s věcmi: rybičky už umí předměty posouvat jedna po druhé nebo s nimi pohybovat dolů, nesou-li je na hřbetu; obojí dříve vedlo ke smrti a bídnému loadu. A propos load – je zde možnost mít více uložených pozic, ale nová funkce, která vás vrátí o krok zpět třeba až k začátku úrovně, je ještě lepší.

A konečně největší změna se týká agentů samotných, ne vždy totiž budou na akci sami. Během vašeho putování se k vám na některé mise přidá až šest různých pomocníků od kraba Virgila přes mořského koníka až po mořské šneky. Sice občas jen neskutečně zavazí, jindy na nich ovšem stojí úspěch v daném kole a třeba kraba jsem si oblíbil od začátku. Ať už vezmete jeho roztomilé animace, dokonalé hlášky nebo třeba vychytaný způsob pohybu a manipulace s předměty, malý Virgil nemá chybu.

Tady si dokonale vyzkoušíte, jak se zachází s řasami * Síť není ve vodě, to ale neznamená, že ji zde nepoužijete * Jen dva předměty, ale na chvíli zabaví

Samotný design misí je bezchybný, stejně jako v prvních Fillets. Ať už jste v místnosti, kde můžete všeho všudy pohybovat dvěma předměty, nebo v ohromném levelu s více postavičkami a spoustou věcí, na každém kroku narazíte na precizní práci designérů. Vše do sebe parádně zapadá a přestože se občas zdá, že místnost má jediné možné řešení a hra vás k němu vlastně sama navede, všechno si oddřete sami a až na několik nápověd od rybiček samotných se vám žádné pomoci nedostane.

Na začátku ale nebude moc důvodů si zoufat. Hra vám postupně, pomalu a srozumitelně vysvětluje vše, co potřebujete, klidně i po mnoha odehraných místnostech, objeví-li se něco nového. Stejně tak obtížnost místností pozvolna stoupá až k posledním z více než jednoho sta úrovní. Navíc se nemusíte až tak obávat, že se někde zaseknete a hru znechuceně odinstalujete – neustále máte k dispozici několik místností k řešení a obvykle stačí jen zapeklitou situaci chvíli neřešit, věnovat se jiné a pak se vrátit zpátky z čistou hlavou.

Na tomhle místě bych mohl skončit a vyrobit nějaké hodnocení – ale lidi z Altar Games dělání her viditelně baví a jsou rádi za každý kousek navíc, který pro hráče mohou do hry dostat. Zde to jsou hvězdičky. V některých místnostech je různý počet hvězdiček – tyto se ovšem nechovají jako předměty, prostě se někde vznáší a pokud jimi projedete, seberete je. Ale aby se započítaly, musíte v pořádku opustit místnost, navíc to celé nejde oblafnout třeba tak, že napoprvé vezmete jednu hvězdičku, napodruhé druhou a budete čekat, že vám to hra uzná jako dvě hvězdičky.

Stačí jen málo a agenta Floundera pohřbíte bombami * Hrátky s drahokami... pamatujete Třpytivý zával? ;-) * Trpaslíci vás dostanou svými vtípky

A k čemu to celé je? Ještě si dovolím upozornit, že získat hvězdičku bývá o mnoho obtížnější, než jen opustit místnost – odměna by tedy měla být adekvátní. Myslím si, že je. Za hvězdičky odemykáte bonusový obsah: puzzle, videa, možnost přehrát si svoje řešení nebo zobrazit v místnosti mřížku pro snadnější orientaci, bonusové místnosti nebo žolíky umožňující přeskočit obtížnou místnost.

O dobrou náladu se stalá nejen tradičně příjemný a melodický soudtrack, ale především rozhovory hlavních aktérů. Dialogy nepostrádají osobitý humor, spoustu krásných narážek a nezbytné hašteření obou rybiček i jejich kamarádů. Stejně tak je kouzelné poslouchat jejich výslechy dalších postav... a přitom si uvědomit, že to všechno je ve hře vlastně navíc, jenom pro vaši potěchu. Sice se při delším řešení místností hlášky opakují a možná i začnou rušit, přesto jde o jeden z největších kladů celé hry.

Několik ukázek poskládaných puzzle

Ještě bych měl zmínit asi největší novinku – Fish Fillets se dočkaly výrazného grafického přepracování, grafika už totiž není kreslená, ale renderovaná. Nakolik to hře prospělo nebo uškodilo se rozhodněte sami, třeba podle nabídnutého srovnání dvou stejných místností z prvního a druhého dílu hry.

Utonolá ponorka z Fish Fillets 1 a její dvojče v druhém dílu

Co se ovšem až tak nepovedlo je změna dabingu. Měl jsem možnost slyšet anglický i český dabing, přičemž ve většině situací mi přišly obě verze srovnatelné; kde ne, tam vítězil překvapivě dabing anglický. Nejlepší ozvučení ovšem má už první díl rybiček a není to jen moje nostalgická vzpomínka – ke hře jsem se totiž vrátil a hraji ji současně s druhým dílem.

• precizní deisgn
  • zábavné dialogy a situace
  • pozvolna vzrůstající obtížnost
  • příjemná grafika
  • uklidňující soundtrack
  • bonusový obsah
  • místy je obtížnost až příliš vysoká
  • anglický dabing je občas lepší než český
  • někomu se může víc líbit kreslená grafika prvního dílu

Přemýšlím, jak Fish Fillets 2 jednoduše shrnout a není to nic jednoduchého. Pokud rádi aspoň občas u her přemýšlíte, prakticky nemáte důvod hledat jinou hru – aspoň ne dřív než Fish Fillets a jejich druhý díl dohrajete. Máte před sebou rozsáhlou logickou hru s perfektním deisgnem, úsměvným příběhem, zábavnými postavičkami, uklidňující hudbou... to vše dohromady je uzlíček geniální zábavy na mnoho desítek hodin. Užijte si to.

PS: Plnou verzi prvního dílu Fish Fillets ke stažení zdarma najdete na serveru FreeHry.cz.

Design: 10/10

Nejlepší logickou hrou se před devíti lety staly Fish Fillets. Teď s nimi trůn sdílí jejich pokračování.