Recenze: Football Manager 2009 – lídr se nemění

Jedno se ani s rokem 2008 nezměnilo: FM2009 je nejlepším fotbalovým manažerem. Letos s množstvím novinek; a také neopravených chyb.
Kapitoly článku

Třebaže se pánové z anglického Eidosu dušují, že to s Championship Manager myslí dobře a „příště už doručí opravdovou, ale opravdovou konkurencí Football Manageru“, realita nám napovídá něco jiného. Trh fotbalových manažerů má již po příliš dlouhou dobu jediného výrazného (nepleťte si se slovem bezchybného) vládce. A ani letos se na tom nic nemění. Football Manager 2009 přichází s řadou užitečných a významově spíše drobných změn – a s jednou velkou, kterou ale pravověrní fanoušci pravděpodobně nedocení.

Jsme 3D. Konečně!

Zvolání sláva se nekoná. FM2009 sice přináší tolik žádané zpracování samotných zápasů ve 3D enginu, ale o skutečném využití bychom mohli s úspěchem pochybovat. Na rozdíl od FIFA Manager, která využívá engine klasické FIFA série, letošní FM2009 sází na vlastní jednoduché zpracování málo detailních panáčků, kteří pěkně pobíhají po travnatém plácku. Jde cestou Sensible Soccer a minimalistického zpracování, které je ale rozumné – přece jen nemůžeme čekat, že na první pokus bude přechod od čísel a statistik ke světu 3D animace dokonalý.

fm2008_01.jpgfm2008_02.jpg

Přesto mohl být první krok o něco lepší. Přestože je 3D ztvárnění zápasů zřejmé gesto vstříc novým skupinám hráčů, je v současné fázi plné chyb a nedostatků. Utkání je přeplněno zdržováním – hráči pomalu rozehrávají volné kopy nebo vhazují, navíc v okolí zcela chybí ochozy a diváci. Pohyb hráčů na hřišti navíc ani vzdáleně nepřipomíná realitu.

Je třeba jít do hloubky – do smetiště čísel a tabulek, pro které má naštěstí fanoušek pochopení

Většina z nich pouze postává a zapojí se do hry teprve v okamžiku, kdy se k jejich pozici přiblíží míč. Korunu blbosti bychom mohli vložit na hlavu brankářů, kteří plní roli statických strážců svatyně. Góly až na výjimky nevypadají krásně – a brankáři silnou většinu střel chytají ve stoje, když poskakují ze strany na stranu místo toho, aby se po míči vrhli skokem.

Pojďme do hloubky

Jako vždy je pro pořádné inovace třeba jít do hloubky – do smetiště čísel a tabulek, pro které má naštěstí fanoušek pochopení. V jádru zůstává FM2009 stejně přesný jako v minulosti, s tím rozdílem, že množství neopravených chyb v novinářské verzi překvapivě překonalo to, co známe z dřívějška. Chyby se objevují jak v samostatných statistikách (špatné počty vyhraných, prohraných či jiných sérií), tak při správě klubu (často nefungující dohoda o uvolnění hráče z klubu apod.). Naštěstí je velkou pomocí již první vydaný patch a další budou brzy následovat.

VIDEO: 659 'Football Manager 2009 - launch trailer'

Se zakomponováním 3D enginu také vzrostly nároky na výkon počítače. Říkáte, že se stačí vrátit ke klasickému textovému zobrazení? I tak je FM2009 náročnější na paměť než předcházející ročníky, přestože co do rychlosti načítání (kterou jsem opravdu neměřil na stopkách – jde o prostý odhad, daný zkušenostmi s oběma díly) se žádné změny nekonaly.

fm2008_03.jpgfm2008_04.jpg

Letošní verze Football Manager alespoň poprvé plně podporuje širokoúhlé zobrazení, což je pro řadu z nás – kteří hru hrají na svých pracovních noteboocích, ehm – důležitý argument. Stejně důležitý argument může být i přítomnost češtiny, třebaže jak je zvykem, také ta trpí řadou stále stejných neduhů (věty, které nedávají smysl, špatná stavba vět – ale většina z toho je dána technologickým omezením).

Asistent manažera? Užitečný chlapík

Sports Interactive dobře pochopili, že přidávat hráčům další úkoly a pravomoci nepřinese kýžené ovoce; proto nám letos přinášejí řadu rad a doplňků prostřednictvím všudypřítomného asistenta manažera. Ty se týkají zejména feedbacku k jednotlivým zápasům, zjednodušeně řečeno zpravodajství, které je plné postřehů a doporučení.

Sports Interactive dobře pochopili, že přidávat hráčům další úkoly a pravomoci nepřinese kýžené ovoce

Feedback začíná již s rozcvičením, po kterém vás asistent seznámí s nedostatky zvoleného kádru; jde například o nervozitu méně zkušených hráčů, jazykovou bariéru posil ze zahraničí, nebo neschopnost plně splynout s týmem, což povětšinou trápí nové posily.

art.jpg

Příval informací tím ale nekončí. Přichází také v průběhu zápasů na samostatné záložce hlášení manažera, kde jste informování o statistikách zápasu, úspěšnosti střel či přihrávek, nebo o výkonech jednotlivých hráčů. Pro začátečníky mohou být nedocenitelné poznámky k taktice, které vás informují o slabých místech týmů (velké mezery mezi jednotlivými pozicemi týmu, odříznutí útočníků, neschopnosti pokrýt důležité hráče týmů apod.) a na základě nichž mohou přistoupit k zásadním změnám. Jako všude, i zde ovšem platí – kdo už má v FM2009 něco nahráno a své osvědčené metody nehodlá měnit, hlášení využije jen v kritických chvílích.

Dostupné pro: PC
Žánr: Simulátory, Sportovní | Fotbalový manažer
Výrobce: Sports Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. prosince 2008
  • Fungující jádro hry
  • Velikost databáze
  • Větší taktické možnosti
  • Užitečnější role asistenta manažera
  • Rozšíření o tiskové konference
  • Řada bugů a chyb
  • Nereálné množství zraněných hráčů
  • 3D engine neohromí
  • Opakující se nedostatky u českého překladu
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,