Recenze: Go! Sudoku & Key of Heaven

Jestliže je každý rok ve znamení nového fenoménu a pojmu, tím loňským bylo Sudoku. Chytrá a přitom nenáročná logická hra, jejíž název aspiroval na titul slovo roku 2005, navíc nově (a stylově) dobývá i PSP. Ze světa logiky se ale můžete přesunout také do exotického prostředí akčního RPG Key of Heaven.

Go Sudoku! - hra pro každého

Žánr: Logická hra
Multiplayer: Až pro 4 hráče, 2 hráči na jednom PSP, sdílení hry
Výrobce: Sumo Digital Ltd
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

PSP dokáže na první pohled zaujmout téměř kohokoliv. Lidé si tuhle malou hračku rádi prohlížejí a kochají se grafikou, nicméně málokdo se pouští do souboje s ní. Věřte, nevěřte, Go Sudoku! je první hrou, kterou na PSP okusil doslova a do písmene každý v mém okolí. Přátelé i vrstevníci, rodiče i prarodiče. A není co divu. Vždyť jde o jeden z nejlepších počinů, které si můžete ke svému PSP pořídit.

Ve dvou se to lépe táhne

Nečekají vás ale žádné grafické hody, jen chytrá logická hra, jejíž pravidla si ozřejmíme hned na počátku recenze. Sudoku není původem japonská hra, jak by mohl její název napovídat, ale poprvé se objevila v amerických magazínech v 80. letech minulého století. Základem hry je tabulka o devíti sloupcích a devíti řádcích s několika doplněnými políčky. Vašim cílem je v co nejkratším čase doplnit celou tabulku o zbývající číslice v rozmezí 1 - 9. To vše tak, aby se žádná z číslic v žádném sloupci, řádku, ani v jednom z devíti čtverců 3x3 neopakovala.

Herní Sudoku má narozdíl od své papírové podoby zřejmé výhody - hra vás po každé špatně zadané číslici opraví, ovládání je navíc na PSP rychlé a intuitivní. Křížový ovladač použijete pro pohyb, vrchní tlačítka na PSP slouží k přepínaní mezi číslicemi, křížek pro jejich zadání do tabulky a čtvereček pro případné smazání čísla, které hra označí jako špatné. Go Sudoku! navíc přidává do svého herního konceptu životy, které vám dovolují riskovat a čas od času některou z číslic tzv. tipnout. Po jejich vyčerpání je však chyba nemilosrdně potrestána časovou penalizací. A protože je Sudoku hrou s časem, zjistíte, že riskovat se vyplatí jen výjimečně.

Čísla, ochota přemýšlet a trpělivost = základy každého Sudoku

Go Sudoku! nabízí v praxi čtyři obtížnosti a celkové číslo 1000 variací. Přestože celkem existuje 6,67 triliard zadání Sudoku, i poměrně menší číslo, kterým disponuje hra, je pro začínajícího hráče dostačující - tím spíše, že další puzzle jsou k dispozici na stránkách www.yourpsp.com. Jak jsem již zmínil, nečekají vás grafické hody: jedinou vizuální úpravou hry je možnost volby grafického stylu, pod kterým si můžete představit zpracování hry v 5 variantách (základní a v podání čtveřice živlů). Nejvíc ale potěší bohatá nabídka multiplayeru: můžete hrát ve dvou na jednom PSP (v zadávání číslic se střídáte, cílem je dosáhnout menšího času než protivník), nechybí ani klasický wireless multiplayer, včetně sdílení hry.

• Sudoku jako takové
  • Hra na dlouhé měsíce
  • Dobré herní pojetí
  • Možnost stažení dalších puzzle
  • Zpracování
  • Grafika má své rezervy
  • Základní balík puzzlů mohl být větší

Je škoda, že hra se u nás prodává za zbytečných 1 500 Kč - podle informací ze zahraničí je v mnoha zemích k sehnání za budgetovou, a tím pádem příjemnější cenu. Bez ohledu na ni je ale pro mne herní ztvárnění Go! Sudoku příjemným překvapením. Pokud máte rádi více než tupé závodění v autech nebo sterilní zabíjení nepřátel, nevadí vám si čas od času zavařit mozek, neexistuje jiná volba. Go! Sudoku berte všemi deseti.

Logický hit roku 2005 je v herním podání stejně zábavný a hratelný. Neváhejte.

Celkové hodnocení: 8,2/10

Key of Heaven - vůně exotiky

Žánr: Akční RPG
Multiplayer: maximálně 2 hráči
Výrobce: Climax
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Často kolem sebe slýchávám názory, podle kterých PSP trpí nedostatkem originálních titulů: kam se člověk podívá, vidí předělávky úspěšných her pro Playstation 2, na originální a exkluzivní titul ale nenarazí. Key of Heaven je výjimkou, kterou nám servíruje vývojářské studio Climax. Nevsadilo přitom na špatnou kartu - akčních RPG není nikdy dost a pokud hra oplývá alespoň nádechem exotiky, zavadíte o ni minimálně pohledem. V případě Key of Heaven byste ale prohloupili, pokud byste nenahlédli hlouběji pod pokličku.

Přiznám se, že příběh Key of Heaven mi nepřirostl k srdci, byť je jeho prezentace a výprava na vysoké úrovni. Do rukou se vám dostává Shinbu, mladý bojovník a učedník Seiryu, jehož životním posláním i cílem je dokonalé zvládnutí bojového umění. Právě jeho touha po objevení nových bojových technik ho vyhnala na samý okraj společnosti: nesetkáváte se ale s rebelem nebo problematickým člověkem, ale s svému snu odhodlaným mužem, který si je dobře vědom ceny, jakou má čest i uznání. Problémy řádu Seiryu jej ale připravují o klid v tréninku a přivádí na dlouhou cestu, která vás provede mnoha kouty země Ouka.

Shinbu nejde pro ránu daleko

Ouka je spojením japonské i čínské mytologie. Z obou si bere významné prvky a smíchává je v zajímavý a atraktivní koktejl. Vůně exotiky prostupuje celou hrou, stejně jako snaha o maximální propracování herního světa. Na své cestě potkáte řadu na první pohled nevýznamných postav, nechybí obchodníci i NPC, určená jen pro oživení scenérií. Většina z postav se pyšní vlastním charakterem (jejich vykreslení je obecně kvalitní, jak je na hru z asijského prostředí zvykem) a přestože se ani zde tvůrci nevyhnuli chybám (ach, ten dabing), čeká vás nápaditá podívaná a věrohodné, živé lokace. Může za to nejen atraktivní a barvami poseté prostředí, které střídá typická malá městečka s přírodou a interiéry, ale také kvalitní práce pánů grafiků.

Hlavní hrdina v celé své kráse

Předností hry je ale především bojový systém. Hlavní důraz je kladen na boj s meči a v praxi vypadá zabíjení nepřátel skvěle - v tom slova smyslu, že je nápadité, extrémně zábavné a neomrzí ani po dlouhých hodinách. Můžete si vychutnat celou řadu speciálních pohybů, které postupem hry objevíte, v nichž Shinbu kombinuje základní i speciální útoky s kotouly (později se mimo jiné naučí používat meč jako bumerang). Neuvěřitelné je zejména to, že bojového zážitku (jež snese srovnání s pravověrnými bojovými hrami) dosáhnete prakticky pouze mačkáním jediného tlačítka pro útok, což činí z Key of Heaven přijatelnou záležitost pro všechny bez rozdílu. Jediným zřetelným nedostatkem bojového systému zůstávají nadměrně účinné útoky "chi", které mohu snad nejsnáze přirovnat ke klasickým kouzlům a magii. Útoky lze díky rychlému "dobíjení" provádět takřka neustále, a narozdíl od nápaditého a rozvíjejícího se boje s meči jsou postupem času až přespříliš repetitivní.

• Propracovaný svět
  • Bojový systém
  • Slušná herní doba
  • Zpracování
  • Zbytečně účinné "chi" útoky
  • Dabing

Mimo bojového jádra ale Key of Heaven disponuje i prvky, které jsou pro RPG hry typické. Budete hovořit s množstvím lidí, přebíhat z lokace do lokace. Hlavní mapa není naneštěstí takovým pomocníkem, v jakého byste doufali, a tak se často přistihnete při otravném pobíhání sem a tam. Na druhou stranu potěší délka hry, která dosahuje zhruba dvou desítek hodin. Již výše jsem navíc vyzdvihoval grafické zpracování, se kterým jde ruku v ruce i výběr hudebních motivů a obecně kvalitní zvuková kulisa. Škoda jen místy problematického dabingu, kterému jsem měl problém uvěřit - zhruba tak, jako u necitlivě nadabovaného zahraničního snímku. Třešničkou na dortu je pak další obsah, který můžete do svého PSP stáhnout.

Slušné a propracované akční RPG, které vás i přes řadu nedostatků zabaví na dlouhé hodiny.

Celkové hodnocení: 7,5/10