Recenze: GTA: Episodes from Liberty City – ztracen ve velkoměstě

vytisknout velikost písma
Divoké honičky, drsné vtípky, přátelství, zrada a vůně střelného prachu. To je Liberty City.
Seznam kapitol
  1. Motorkáři a rock ‘n’ roll
  2. Střílení není nikdy dost

Šílenou jízdu jménem Grand Theft Auto zná každý, kdo byť jen lehce zavadil o počítačové hry. Série, do níž se mravokárci strefují, zločinci se na ni vymlouvají a hráči? Hráči ji milují. Někteří proto, že si v GTA mohou dovolit to, co v normálním životě ne, někteří proto, že je zajímá příběh a originální náplň misí, aby v ní ti největší fajnšmekři mimo těchto veličin hledali ještě filozofický podtext. Zajímá vás, pro kterou z těchto skupin jsou určeny samostatně spustitelné rozšíření, které na X360 měly preméru již před více než třičtvrtě rokem?

 

Na první pohled se zdá, že nejvíce potěšeni budou ti, kdo čekají příběhové orgie, protože se dočkají hned dvou nových postav, z nichž každá je svým způsobem originální, má své vlastní cíle a její život se nějakým způsobem vyvíjí.

Tentokrát nepůjde ani tak o Grand Theft Auto, jako spíš o Grand Theft Motorbike

Jenže postupem času a hraní zjistíte, že není všechno tak, jak se na první pohled zdá, dvě rozšíření totiž nejenže pomáhají pochopit některé detaily života v Liberty City, ale zároveň obsahují všechno, co by člověk čekal od plnohodnotného titulu.

gtaepisodesfromlibertycity_01.jpg gtaepisodesfromlibertycity_02.jpg

Hned první přídavek, The Lost and Damned, vás zavede do prostředí motorkářského gangu: je tedy poměrně jasné, že v tomto případě necháte být všechno, co má čtyři kola, a raději se do Liberty City vydáte na jednostopých miláčcích. Zkrátka a dobře: tentokrát nepůjde ani tak o Grand Theft Auto, jako spíš o Grand Theft Motorbike. Pominu-li drobný rozdíl ve fyzice a celkovém ovládání těchto vozidel, jde především o trochu jiný herní styl, než na jaký můžete být zvyklí z původního GTA.

Prašť ho baseballkou

Gang většinou znamená, že jde o partu přátel, kterou může rozdělit jenom smrt; aspoň tak to naznačují mafianské filmy a hry, přičemž v tomto případě není ani GTA výjimkou. Už od začátku se tak dočkáte spíše misí plněných v týmu a chvilek, kdy budete něco muset zvládnout sami, bude minimum. Samozřejmostí se tak stává spousta drsných hlášek, vtipné špičkování se při jízdě k úkolu a občasné zpestření v podobě závodu přes město, nebo přestřelky s konkurencí.

gtaepisodesfromlibertycity_art1.jpg

Zapracování těchto novinek ale naštěstí nijak nenarušuje plynulou hratelnost na jakou jsou hráči u GTA zvyklí a možná ji naopak ještě trochu zrychluje – už dlouho se mi nestalo, abych u desetihodinového přídavku ke hře strávil víkend a dohrál ho tak rychle, že jsem si v podstatě ani neuvědomil, kolik času jsem s postavami v Liberty City strávil.

TIP: Pokud potřebujete rychle peníze, udělejte některou z misí drogové respektive motorkářské války - dolary se jen pohrnou.

Pozoruhodné rovněž bylo, že i během takto krátkého času dokázali designéři perfektně představit všechny postavy, vyhrotit mezi nimi vztahy a velmi lehce a nenásilně vyprávět napínavý a trochu smutný příběh Johnnyho Klebitze.

gtaepisodesfromlibertycity_03.jpg gtaepisodesfromlibertycity_04.jpg

Vysokou laťku nastavenou The Lost and Damned se pak daří designérům udržet i v The Ballad of Gay Tony, kde se pro změnu seznámíte s Luisem Lopezem, člověkem, pro něhož jsou životem noční kluby, kradení a prodávání drog, stejně jako risk a následný zisk. Tentokrát se narozdíl od motorkové eskapády dočkáte klasičtějšího Grand Theft Auta, ale to neznamená, že by přídavek byl pouhým příběhovým nástavcem k původní hře – dlouhá řada novinek totiž z Balady dělá také lehce jinou hru.

Je libo statistiku?

Tím, čeho si každý všimne na první pohled, je motivační statistika po každé miso, která se u méně schopných stává i lehce demotivační – aspoň mě tedy pravidelné skóre lehce nad 60 % zpočátku deptalo.

Zapracování novinek naštěstí nijak nenarušuje plynulou hratelnost na jakou jsou hráči u GTA zvyklí

Drobností je ale daleko více: za všechny lze jmenovat třeba nová rádia, jež zdařile dokreslují atmosféru, tančení v Tonyho klubech a třeba také nelegální pěstní zápasy pořádané ve sklepních prostorách jednoho z domů.

gtaepisodesfromlibertycity_05.jpg gtaepisodesfromlibertycity_06.jpg

Společným jmenovatelem pro obě rozšíření se dále stává třeba zavedení systému checkpointů, což znamená jediné: je konec nekonečnému opakování misí a nutnosti znovu a znovu jet přes půl města k zadání a zpět na místo určení, kde se vám náhodou něco málo nepovedlo. Ne, při každém důležitějším kroku se hra uloží a vy máte po smrti možnost pokračovat z momentu těsně před akcí, což odstraňuje zbytečnou frustraci a mačká z GTA čistý hratelnostní džus.

TIP: Motorkářský závod se dá nejsnáze vyhrát, když se hned na startu ujmete vedení a vyhnete se tak mlácení baseballovou pálkou do hlavy v poli závodníků.

 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | freeformová akce
Výrobce: Rockstar North | Webové stránky hry
Začátek prodeje: duben 2010
  • Příběh a nové postavy
  • Klasická hratelnost
  • Různorodá náplň misí
  • HW nároky
  • Občasné bugy
Související články
  1. Rozšíření pro PC a PS3 verzi GTA 4
  2. GTA 5 na E3 2010 a s teaser trailerem
  3. Nový obsah do PC verze GTA 4?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4: grafické orgie, co prodávají platformu

Uncharted 4: grafické orgie, co prodáv…

Některé hry jsou hity. Další zase rovnou prodávají platformu. Uncharted, to je kapitola sama pro sebe.

11.  5.  2016 | | 46 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 29 N/A