PC | Recenze | Akce | GTA

Recenze: GTA: San Andreas – opijte se svobodou

Trvalo to. Půl roku jsme čekali, než nejmladší sourozenec série Grand Theft Auto dorazí na PC. A celou tu dobu nás udržovaly ve varu nadšené ohlasy šťastných majitelů PS2. Ale čekání je u konce a teď je řada na nás, abychom slunné prázdniny prožili v zatemněné místnosti s hrou, jež takřka nemá obdoby. Chcete vědět víc?

Typ hry: Akční
Multiplayer:Ne
Lokalizace: Manuál
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 3,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,5 GHz, 384 MB RAM, 128MB grafická karta, 4,5 GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4 GHz, 256 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 4,5 GB HDD
Výrobce: Rockstar North (
Vydavatel: Rockstar Games (
Distributor v ČR: Cenega Czech (

Grand Theft Auto. Jak to zní? Nechte si ta tři slova proplouvat ušima a přidejte k nim San Andreas. Lepší, ne? Konečně jsme se dočkali a po spoustě neuvěřitelných slibů a tisíci a jednom screenshotu dorazil malý bráška GTA velikánů na naše monitory. I když označení „malý“ je všechno, jen ne pasující na San Andreas (SA). Od svého prvního dílu (tedy roku 1997) vyvolávají tato tři písmena, sejdou-li se pospolu, u hráčů podivné chvění, mnohdy i rudý závoj před očima a podobné symptomy. Není divu. Málokterá herní série si dokázala udržet tak neskutečně vysokou úroveň ve všech dílech.

GTA se stalo legendou. Ať už jste trávili moře času nad dvěma rozměry prvního dílu a jeho přídavku London, nad druhým dílem plným gangsterského soupeření, nebo nejen po vizuální stránce úchvatnými osmdesátými lety ala Vice City, vždy jste se parádně bavili. Právě Vice City skoncovalo se známým Liberty City a přeneslo hru do úplně nového prostředí, podobně, jako teď činí SA. Tahle recenze je tu od toho, aby vám ukázala, zdali poslední díl série zdolal vysoko postavenou laťku minulých dílů… Nějak tuším, že už vám hodně vyzvonili konzoloví kamarádi, ale ti přeci, zabraní do hry, neřekli všechno – navíc PC verze se v některých ohledech liší.

Hej, kámo, víš, on je fakt mazec konečně slyšet bráchu. Zvlášť kdyžs‘ před pěti rokama vypadnul ze zaflusanýho ghetta plnýho vyhulenejch negrů a zkorumpovanejch fízlů. Jenže dyž se ti bráška ozve, páč někdo sejmul tvou máti, grázlové vodvedle se všude roztahujou a prodávaj děckám svůj hnusnej crack a navíc je rodinka našich černejch bráchů docela v háji, tak to je dost opruz. No nic – zabalil sem to v Liberty a šněruju to zpátky do Los Santos – pěkně praštěnej název pro tak šílený město. Na uvítanou mě hned sbalí profláklá dvojka chlupatejch: Tenpennyho i Polaskiho sem poslal do háje a možná ještě dál a domů dojel bez svýho kufru a na jakymsi rozpadlym kole. Začínaj těžký časy.

Pohodová projížďka městem * Trénovat je potřeba * Basketballová star s katanou? V GTA žádný problém

Ghetto Gospel

Žádné budování drogového impéria, žádná pohoda osmdesátých let. Černobyl je v učebnicích dějepisu a železná opona padla – i když docela nedávno. SA vás přenese do začátku devadesátých let v imaginárním státu USA, po němž se celá hra jmenuje. A hned první ze tří měst vám ukáže obě tváře Ameriky. Los Santos připomíná Los Angeles každým coulem – přecpané ulice v nablýskaném centru, honosné vily bohatých a slavných na pláži či kopci nad městem (s příznačnými obrovskými písmeny hlásajícími „Vinewood“) ostře kontrastují s periferií plnou zevlujících černochů a levných holek, kam se policisté odváží jen ve vrtulníku, a to už musí jít o hodně. Hádejte, která část města se stane vaším domovem.

San Andreas je černá hra, s čímž se možná někteří z vás budou muset nejdřív srovnat; mně si ale pohled na periferii amerických velkoměst získal takřka okamžitě. S tímto souvisí i hlavní hrdina – seznamte se. Jste Carl Johnson, většina lidí vám říká CJ. A po vašem návratu není moc těch, kteří by vás oslovili rádi. Všichni jsou podráždění, aspoň všichni ti, co jsou ještě na živu. Během vaší nepřítomnosti se toho stalo hodně a jen málo z toho je pozitivního. Na začátku se vám tedy naskýtá obraz rozpadlých zákonů, nevyřešená otázka smrti vaší matky, nepřátelství silných gangů kolem a lineární, přesto až neuvěřitelně poutavé vlákno příběhu se pomalounku může začít rozplétat.

Několik věrných vám zůstalo, a tak máte do začátku aspoň nějaké zázemí. Roztomilý domeček s garáží v tichém koutku města má něco do sebe, stejně jako příjemné náměstí před ním. Přesně to je místo, kam se unaveni po každé misi vrátíte uschovat nový přírůstek do vozového parku a na pár hodin v klidu spočinout (čti: save). Po určitou část hry to také budou vaši přátelé ze sousedství, kdo vám bude zadávat nejrůznější úkoly. Legrácky na rozehřátí, jež vás nenásilně seznámí se všemi záludnostmi ovládání, plynule přejdou do příběhovějších misí, přičemž se ani na chvíli neobjeví náznaky něčeho, jako je nuda.

Tropický ráj? * Takhle se pere v ghettu * To jsem do sebe zase dostal kalorií...

Show me some respect

Nejsou to těžký časy. Sou to podělaně těžký časy. Negři mně už ani nevěří, že sem namakanej šofér. Že umim držet kvér. Že zvládnu pohodovou čórku. Ale sou to bráchové a já sem doma a není mi zatraceně jedno, jak to tady šecko skončí, takže co bych pro ně neufachčil. Klidně je hodím na pořádnýho burgera, dohlídnu na Smokyho ségru, vyzvednu Jeffersona (teda sorry – on je teď drsnej gangsta OG Loc) z lapáku – whatever. Ale jak jsme postříleli pár těch zhulenejch chcípáků vod Ballas, tak začalo vo něco jít. Teď abych si dával majzla i dyž valim do posilky nebo do baru na jedno... dvě, tři. Ale to je fuk. Umim se o sebe postarat a od tý doby, co mám na sobě naše rodinný zelený hadry všickni ví, kdo je to CJ a že neni žádný tupý černý vořezávátko.

Do hry přibylo nemálo statistik, až na moment znejistíte, jestli pořád hrajete GTA nebo nějaké RPG jím inspirované. Jednu položku si probereme už teď, protože s misemi úzce souvisí. Jak už tušíte, jedná se o respekt (nebo resketp? :-)). Pomalounku se plnící ukazatel se pohne takřka po každém splnění příběhového úkolu, ale nejen oddaností ke ghettu živ je CJ. Jakmile se pořádně obléknete (nejlépe do barvy příslušné vaší rodině), necháte si udělat švihácký účes nebo třeba silácké tetování, pohne to nejen s vaším sexappealem (přeci nebudete v ghettu věčně sami), ale také si vás lide začnou více vážit.

Mise jsou nádhernou směsicí všeho, co patří ke GTA a gangsterskému životu obecně. Dočkáte se adrenalinových honiček v srdci velkoměsta, šílených závodů na kopcovitém venkově, tvrdých rvaček a přestřelek, tichých krádeží v budovách... Ani na chvíli nebudete mít pocit, že děláte něco zbytečného, nebo že se snad něco opakuje. Chlapíci z Rockstaru si na nás nachystali brilantní zábavný mix v rytmu toho, co známe a co už tak dobře fungovalo dřív, přičemž se jim třeba oproti Vice City podařila o něco více vyvážit obtížnost. Během toho všeho se vám ve výborně nastříhaných in-game filmečcích odehrává poutavý příběh, jenž rozhodně není tak přímočarý, jak by se na první pohled mohlo zdát – ale už pšššt, nebo prozradím něco, co bych neměl.

Klidné zákoutí před domovem * Romantický západ slunce * Aut a holek je ve hře až až

Pokud byste čekali, že snad nové GTA vyrukuje jen z brilantními misemi, měli byste pravdu ani ne z desetiny. Popravdě se věci mají tak, že pokud nechcete, tak dlouhé hodiny na mise ani nesáhnete. Ne nadarmo se vám celý stát San Andreas odemkne relativně nedlouho po začátku hraní, a vy tak budete mít možnost dělat v neomezené míře cokoli, co vám hra umožní. A není toho málo. Když už jsem nakousl třeba sexappeal, dojíme ho celý. Nechcete být ve hře sami? Stačí se seznámit s dívkou, odvézt ji do pěkné restaurace či třeba na diskotéku a když to dobře půjde... Je to jen malý důkaz toho, jakou volnost vám hra chce dát. A nezůstane to jen u toho.

Whassup, bro?

Je mi pěkně blbě. Sem věděl, že sem si ten blbej super big meat burger nebo co neměl dávat. Břicho mám teď jak přefouklej basketballák a cejtim se, že bych nedoběh ani se vy... natož jinam. Takle to dál nepude. Smoke věděl, proč mě posílal do tý posilky za rohem. Pudu tam pořádně zamakat a pak si konečně budu moct koupit to supr tílko, co maj dole v kaufu, páč už nebudu vypadat, že nezvednu ani párátko, natož kudlu. Jo jo, dostanu se do formy a pak na někoho bafnu a se hned podělá a ani ho nebudu muset bacit, abych se dostal ke klíčkům vod jeho káry. A budu žrat jak králík ty zeleninový sajrajty, abych mohl balit kočky z takovýho toho vozítka s uřízlou střechou, místo abych hubnul na BMXku. Což mi připomíná, že jsem na vrakáču zahlíd docela zánovní motorofku.

O Carla se budete muset náležitě starat. Dohlédnout, kolik má svalů, jak je na tom s fyzičkou, jestli se nepřejídá a netloustne, ale také jestli nehladoví. Sem tam si zajít zaběhat nebo zajezdit na kole, aby se vám zvýšila výdrž (neboli maximální počet hit pointů) a zaplavat pro větší objem plic. Vylekal jsem vás? To je dobře, protože se na všechno z toho můžete skoro vykašlat. Je pravda, že některé mise možná nepůjdou splnit, dokud si některou vlastnost trošku nenatrénujete, ale celkově je jen na vás, jestli váš CJ bude holohlavý zabiják v maskáčích nebo obtloustlý punker v umaštěném triku. Správně jste tedy pochopili, že ukazatelé „muscles“ a „fat“ budou na modelu postavy náležitě znát, za což náleží Rockstaru obrovský díl – pocit, že hrajete za nějakou konkrétní postavu, je tak mnohem lepší.

Zapeklitá síť dálnic * Ne, to není Golden Gate... * ...to je jen most v San Fierru ;-)

Podobně se zlepšuje vaše umění řídit nejrůznější dopravní prostředky od nevinně vypadajícího bicyklu až po všechno, co létá a nemá peří. Ať už se vaším vyvoleným prostředkem stane cokoli, postupně stejně budete potřebovat vše, takže se trocha tréninku jistě hodí. S každým kouskem skillu se trošku uklidní ovládání a vy rázem zjistíte, že vybrat pravoúhlou zatáčku v plné rychlosti přes ruční brzdu není až tak nereálné, jak se zprvu zdálo být. A aby byla větší legrace, autoři si pro vás nachystali i řidičskou či leteckou školu, popřípadě speciální závody kol, čtyřkolek a podobných vozítek. Jako kvalitní tlumič na překrásné pistoli je tu pak možnost skočit si s padákem z největšího mrakodrapu v okolí. Věřte, že je to zážitek vskutku úchvatný.

A když už jsem u toho vylepšování, neměl bych opomenout ani vaše umění zacházet se zbraněmi. Ty jsou rozděleny na několik typů jako zbraně na blízko, pistole, automaty, pušky, brokovnice, těžké zbraně... Od každé skupiny můžete mít u sebe v jednu chvíli jen jeden kousek a občas je potřeba vybrat ten správný (třeba katana bude lepší než tágo a podobně :-). Zde se však je potřeba nenechat zmýlit počáteční úrovní schopnosti ovládat zbraně „poor“. CJ přeci jenom už má něco za sebou, a tak se na jeho schopnosti něco trefit můžete poměrně spolehnout. Nicméně pozdější možnost mířit při pohybu, či trošku zklidnit rozptyl zaměřovacího kříže jistě stojí za to. Každopádně právě zde se projevuje jedna z výhod PC oproti konzolím – míření myší nejednou oceníte.

V další kapitole se dočtete nejen o neskutečné volnosti v San Andreas, ale také se dozvíte finální verdikt Doupěte.

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce