Recenze: Heroes of Might and Magic 5 - krok stranou

Slavná sága Heroes of Might and Magic se dočkala pátého dílu, který se nevydal cestou svého předchůdce, ale přímo svého děda. Pojďme se podívat, zda v krabičce se hrou, která je přeplněna bonusy, nalezneme i dobrou zábavu.

Žánr: Tahová strategie
Výrobce: Nival Interactive (
Vydavatel: Ubisoft (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Minimální konfigurace: Pentium 1,5 GHz, 512 MB RAM, 3 GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT
Předpokládané datum vydání: 23. květen 2006
První dojmy multiplayer:
První dojmy singleplayer: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=113707

Je tomu již nějaký ten pátek, kdy vyšel čtvrtý díl ságy Heroes of Might and Magic. Od té doby se událo mnoho nových věcí, třeba studio, které sérii vyvíjelo, stihlo zaniknout. Pokračování tak nakonec padlo do rukou ruskému týmu Nival Interactive, který proslul strategickými hrami Etherlords. A protože ty by se daly označit za klon Heroes of Might and Magic, kruh se uzavírá. Vývojáři z Nivalu už nebudou kopírovat, nýbrž tvořit díla hodná kopírování. Nechci tím nijak shazovat Etherlords, ale Heroes byli prostě lepší.

Tudy cesta nevede

Jak na HoMaM 5

Nevíte si s čímkoliv ve hře rady, nebo jen chcete více informací o světě, v němž se Heroes fo might and Magic odehrávají? Nedávno vyšel velkýspeciál Doupěte, v němž naleznete všechny tyto informace a ještě mnohem více.

Nival, nyní již s možností využít typické vlastnosti série Heroes of Might and Magic (doufám, že bude stačit používat HoMaM, jinak se nikam nedostaneme), označili za slepou vývojovou větev čtvrtý díl. Po právu tak potěšili staromilce, ale ani obdivovatelé čtverky se nemusejí bát. Nejedná se nakonec o úplné zrušení všech inovací, především série HoMaM směřuje stále dále od původní myšlenky pohádky. Třetí díl byl snad poslední, v němž veškeré jednotky byly spíše pohádkové bytosti, než stroje na zabíjení.

Ať mě Síla provází * Město, jdeme nakupovat * Už zase?

Když jsme u jednotek, potěším všechny příznivce velkého počtu. Opět se vrací možnost vylepšovat jednotky, kdy občas musí člověk i uvažovat, zda se mu vylepšení vyplatí. Celkově se ve hře můžete setkat přibližně se stovkou jednotek, což už by, čistě teoreticky, mělo zajistit dostatečnou rozmanitost armády. Vrátil se tak jeden starý element, ale zmizel zase ve čtyřce zavedený výběr ve městě. Chytřejším již docvaklo, proč že se to zmiňuji o těchto dvou faktech bezprostředně za sebou. Ano, ve hře sice narazíte na stovku druhů jednotek, ale je zbytečné s sebou tahat jak vojáky základní, tak i jejich vylepšené verze. Veškeré armády jedné rasy jsou si tak podobné jako vejce vejci.

Jednou ze základních otázek, kterou si fanoušci série HoMaM před vydáním každého dílu kladou, je počet stran, za které je možno hrát. Ďábelská šestice protivníků staví do kontrastu extrémy, když proti sobě stojí armády Azylu a Pekla, Hvozdu s Kobkou a Akademie proti Nekropoli. Azyl snad není potřeba nijak výrazně představovat, klasičtí rytíři, střelci a mnichové bojují za doprovodu andělů, zatímco pekelníci mají k dispozici démony a ďábly. Hvozd s Kobkou jsou elfí strany, kdy u Hvozdu se jedná o klasické ochránce přírody, zatímco Kobka vytahuje na světlo světa jejich temné protějšky. Plynule se dostáváme k silně magicky založené dvojici Akademie s jejich roboty a titány, proti kterým stojí nemrtví z Nekropole.

Vzhůru do záhuby * Tak s tímhle je to v pohodě * Případně mě jistí anděl strážný

A co je vlastně nového?

Tady už se konečně dostáváme k prvním novinkám, ne jen předělávkám předchozích dílů. Autoři si při pohledu na nekromancii řekli, že by byla vlastně docela sranda, kdyby jednotlivé frakce měly každá vlastní zvláštní schopnost, která ji bude od ostatních odlišovat. Nekropoli tedy zůstala nekromancie, Akademie může vylepšovat své mechanické příšery, Azyl měnit jednotky za lepší, Peklo si je zase přivolávat přímo na bojiště. Největší práci si ale dáte v případě Hvozdu a Kobky, protože ochránci přírody mají své úhlavní nepřátele, které musíte pečlivě volit, ale proti nimž mají znatelní výhody. Zato síly kobky jsou schopny kombinovat svoje útoky na základě elementu, který má každá jednotka, čímž vznikají nebezpečné řetězce. Jakmile se je naučíte používat, nebudete chápat, jak jste se bez nich mohli vůbec obejít.

Spolu s jednotlivými stranami jsou zde samozřejmě i kampaně, pochopitelně v počtu šesti. Co však překvapí, je jejich provázanost, takže si budete muset postupně otevřít jednu po druhé. Odměnou vám za tuto snahu bude docela zajímavý příběh, který se sice zpočátku nezdá nijak hluboký, ale rychle vás vyvede z omylu. Na druhou stranu je třeba autorům vytknout jisté problémy, které příběh způsobuje. Pokud si myslíte, že budete v kampani za peklo zlí, obklopeni démony a rabovat jedno město za druhým, budete nejspíš zklamáni. I když má každá z kampaní pět misí, tak zde tři z nich nemáte vlastní město, prostě jen jedete, většinou ještě hnáni silnější armádou.

Efektní svítání nad městem * Efektní oblouček s roztřesenou rukou * A pak se sehnula a ...

Mohutnost příběhu podtrhují předem naskriptované situace, podobně jako bylo možno vytvořit již dříve. Jenže, zde občas narazí kosa na kámen, neboť v některých okamžicích musí hra lehce zkreslit protivníkovy tahy. Teda lehce zkreslit není asi to správné slovo ve chvíli, kdy jej nejen přesune z jednoho konce mapy na druhý, ale zároveň i posílí. Taková je již daň za zajímavý příběh, který by měl být poutavý po celou dobu, i když se již dostáváte na roveň bohům, případně pak démonům, podle libosti.

Jeden hrdina, jedna armáda

Snad nejvýraznější zásah ve čtvrtém díle HoMaM bylo přidání hrdinů přímo na bitevní pole, po němž se proháněli a mohli být normálně zabiti. V pátém díle se však opět vracíme k zaběhnutému systému jeden hrdina na armádu, který se drží někde opodál, občas sešle kouzlo, nebo zaútočí. Jinak je to v podstatě paňáca na ozdobu, který občas, když máte štěstí, vaší bojové mašinérii pomůže. Autoři tak sice zabránili hráčům v průchodu kampaní pouze s hrdinou, který jak na běžícím pásu zabíjí vše, co mu zrovna přijde do cesty, naproti tomu ale prohloubili rozčarování na začátku každí mise. Jediné, co si hrdina bere s sebou, jsou jeho zkušenosti a dovednosti. Armádu a artefakty vždy po cestě poztrácí, aby byla pro něj výzva i nejmenší jednotka rolníků.

... takhle to s ní dopadlo * Proti ohni ohněm * Do útoku!

Samozřejmě má uvedený postup své výhody. Když cítíte konec mise, můžete si dovolit ztrácet jednotky jako na běžícím páse, závěrečná bitva v každém scénáři je pak jeden obří masakr, v němž musíte uplatnit veškeré své schopnosti a dovednosti proti přesile. Potom přijde zase nová mise, v níž se zpočátku pěkně uklidníte, aby postupně vygradovala do dalšího velkého finále. A abych netvrdil, že hrdina vyráží za svými úkoly nepřipraven, před každou částí kampaně si můžete vybrat vždy jeden ze tří bonusů, obvykle v podobě jednotek, nebo surovin. Výjimečně pak narazíte i na kouzla a artefakty, které jen tak nespotřebujete. I tento nápad však má drobný háček. Před misí totiž nevíte, na co že se to máte přesně připravovat a co vám autoři připravili, takže vlastně vybíráte bonusy naslepo.

K hrdinům se samozřejmě váží i jejich úrovně odvíjející se od získaných zkušeností. Klasicky narazíte na zkušenostní stropy v průběhu jednotlivých misí, které vám mají bránit v přetrénování hrdiny hned zpočátku. Na druhou stranu je docela vtipné, když se váš svalovec v půlce mise zasekne a ani drak mu ničeho nepřidá, zatímco o chvíli později získává vesele zkušenosti pobíjením rolníků. Odměnou za zkušenosti bývají nové dovednosti, u kterých je však stále klasický problém. Můžete si být téměř jisti, že pokud o některou z nich stojíte, tak ji v nabídce nepotkáte, jak je rok dlouhý. Namísto toho dostanete na výběr samé supervýhodné nabídky, jako z teleshoppingu. A schopnost posílit obléhací stroje je snad jen do počtu.

V další kapitole se konečně dostanete do boje i města, objevíte také výsledek celé vaší snahy

Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Nival Interactive | Webové stránky hry