Recenze: King’s Bounty: Legenda – rytíř v blyštivé zbroji

vytisknout velikost písma
Legenda ožívá v remaku, jenž dokazuje, že geniální koncept může fungovat i dnes. Hrdinská, návyková hratelnost navíc útočí kompletně v češtině.
Seznam kapitol
  1. Remake legendy
  2. Bude bitka. Stovky bitek

V posledních letech je mezi producenty her populární politika tvorby předělávek starých her, které se za své doby nesmazatelně vryly do obecného hráčského povědomí. Znamená ale slavná licence nutně úspěch? Remaky lze rozdělit do dvou kategorií. Jedny si berou pouze jméno někdejší legendy, těží z jeho známosti, ale vlastní hratelnost již s původním titulem příliš nesouvisí. Pak jsou zde totální předělávky, jež prezentují prastaré principy her v novodobé technologické formě.

 

kingsbountylegenda_01.jpgkingsbountylegenda_02.jpg

Jenže ouha, 3D Tetris je dnes již přežitek a co na tom, že se kostky renderují s bilineárním filtrováním, osminásobným vyhlazováním a s použitím nejmodernějších efektů, jejichž název a logo se vymýšlely déle než vlastní kingsbounty_012.jpgprogramová rutina. King’s Bounty patří do druhé skupiny remaků, ale přežitkem rozhodně není.

Stará dobrá hratelnost

Hra staví na konceptu původního titulu z roku 1990, který dodnes nezestárl. Herní návrhář Jon Van Caneghem, jenž se později proslavil ságou RPG Might & Magic včetně strategické větve Heroes, vsadil na primitivní pohádkovou říši, po jejíchž zádech se v reálném čase na koni prohání odvážný hrdina. Pod kopyty postupně uplývají smaragdově zelené louky, křišťálová jezera nebo smradlavé dláždění kobek, přičemž je pouze na hráči, kam se vydá nejdříve.

Pod kopyty uplývají smaragdové louky nebo smradlavé dláždění kobek

V řeči dnešních her je King’s Bounty jednoduchou fantasy adaptací Grand Theft Auto – magické království Endorie přináší stovky úkolů a komorních příběhů, při jejichž řešení lze zabít desítky hodin. A to lze brát jako varování, když se zahryzne, trpí hra akutně syndromem „ještě jeden splněný úkol a jdu spát.“

 kingsbountylegenda_03.jpgkingsbountylegenda_04.jpg
 

I přes obrovskou herní dobu a návykovost jsou všechny principy King’s Bounty jednoduché. Na počátku si hráč vybírá ze tří předdefinovaných povolání, prohnaného mága, silného bojovníka a metrosexuálního paladina. Hrdina je základní hráčovou personifikací, která se v průběhu hraní vyvíjí. Na rostoucí zkušenosti se nabalují nová kouzla, speciální dovednosti jako finančnictví, takže si hráč z každého souboje odnese větší lup, a především se zvyšuje vůdcovství. Od tohoto faktoru se odvíjí počet vojáků, jež lze najednou naverbovat do své armády.

 kingsbountylegenda_05.jpgkingsbountylegenda_06.jpg

Ačkoliv zlaťáků se po Endorii povalují hromady, hrdina na počátku nepojme víc kingsbounty_002.jpgnež pár vesnických vidláků, pro něž představují problém i titěrné počáteční vážky (zabíjet hmyz nástroji pro manipulaci s biologickým odpadem je vůbec pěkná pitomost). Stačí ovšem poskočit o pár úrovní výše a do osobní gardy se přidávají rytíři či mágové, a to nejčastěji verbovaní ve vesničkách, hradech a tvrzích, jež jsou porůznu roztroušeny po mapě. Nicméně někdy hráč narazí na skrytou líheň posil, jako například laboratoř extra silných alchymistů v prokletém lese. Právě zde přichází hlavní síla King’s Bounty – touha prozkoumávat pohádkovou říši a čelit výzvám.

Královský sex s ježibabou

I na střední obtížnost jde o poměrně obtížnou hru. Autoři využívají přirozených bariér prostředí, takže se často stane, že hráč narazí na dvojnásobnou přesilu nebo neporazitelného draka, s nimiž se na dané úrovni nemůže měřit. Je nutné naleznout tu pravou cestu kudy se vydat a nabrat potřebné zkušenosti. To může být pro někoho frustrující, nicméně díky vypiplané grafice a roztomilým úkolům je radost projíždět krajinou, zpovídat jednotlivé postavy a nasávat jejich příběhy.

Tatam je vážnost typická pro smuteční síně krematorií. Mise v King’s Bounty jsou veselé, jednou hráč zachraňuje mága, kterého uvěznila ve věži jeho vlastní magická hůl, podruhé zas ožení králova bratra s ježibabou, a pak si třeba zahraje na trojitého agenta v soukromé válce tří bratrů žábolidí.

kingsbountylegenda_07.jpgkingsbountylegenda_08.jpg

Všechna barevnost a hravost Endorie zakrývá statiku celého světa. Předměty, stavby a význačná místa jako brány do podzemí nebo kobek jsou pevně rozmístěna a i nepřátelé patrolují po pevně daných trasách. Z hlavní příběhové linky lze ale sjet k množství postranních úkolů, což se stává nutností kvůli zmíněnému trénování hrdiny. Na konci prvního kontinentu se například hráč utká s obří želvou, kterou by bez silného vojska a podpůrných dovedností neudolal ani s nasazením taktiky hodné šachového velmistra.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | realtime strategie s tahovými boji
Výrobce: Katauri Interactive | Webové stránky hry
  • Chytne a nepustí
  • Kombinace tahových soubojů a dobrodružství v reálném čase
  • Pohlcující atmosféra
  • Desítky zajímavých úkolů
  • Nespočet drobností (např. možnost oženit se)
  • Vývoj hrdiny, gradace a výzvy
  • Rychlá a přeslazená grafika
  • Vyšší obtížnost
  • Některé souboje časem omrzí
  • Náročné na čas
  • Vyšší obtížnost
Související články
  1. Kings Bounty – Heroes po rusku
  2. Kings Bounty: The Legend - Homam jako RTS

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na PS4 a PS4 Pro, rozdíl je nemalý!

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na …

Uncharted 4: A Thief's End vynikal mimo jiné v grafice, díky které je jednou z nejlépe vypadajících her momentálně dostupných na PS4. Ale může vypadat ještě lépe. Nové video ukazuje, jakou grafiku nabídne po aktualizaci pro PS4 Pro.

14.  9.  2016 | | 20 N/A
PlayStation 5 přijde v druhé polovině roku 2018, říká analytik, kterému se dá věřit

PlayStation 5 přijde v druhé polovině …

Existuje muž, který přesně předpověděl existenci PlayStation 4 Slim a PlayStation 4 Pro ještě před tím, že o jejich možnosti začal mluvit internet – analytik Damian Thong. Nyní přichází s novou předpovědí.

13.  9.  2016 | | 33 N/A
Jak silný počítač bude potřeba na Bioshock: The Collection? Známe hardwarové nároky

Jak silný počítač bude potřeba na Bios…

Vývojáři ze studia 2K odhalili hardwarové nároky hry Bioshock: The Collection. Nároky to naštěstí nejsou nějak zvlášť vysoké, požadují však poměrně hodně místa na disku.

12.  9.  2016 | | 17 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 |
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Seznam her, které již oznámily podporu pro PS4 Pro

Seznam her, které již oznámily podporu…

S oznámením nové konzole PlayStation 4 Pro řada vývojářů a vydavatelů odhalila plány aktualizovat své stávající hry pro podporu této konzole. Zmínili také, které nadcházející hry přijdou rovnou na PS4 Pro.

11.  9.  2016 | | 12 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A