Recenze: LittleBigPlanet – malá VELKÁ hra

vytisknout velikost písma
Sony představuje jednu z her s potenciálem být trumfem. My už víme, o jakou kartu opravdu jde.
Seznam kapitol
  1. Barvy, design, Sackboy
  2. Není všechno pastelka, co je barevné
  3. Multiplayer, komunita, editor

V boji mezi konzolemi přituhuje, což je samozřejmě jen dobře. Ačkoli většině z nás jsou zatím Vánoce dost fuk, obchodníci, herní vydavatelé a jim podobní to vidí jinak. Což je samozřejmě taky dobře. Sony tak přitvrzuje ve svém lineupu a po chutném Wipeoutu HD jsem si mohl z redakce uzmout i parádní LittleBigPlanet. A to je – pro změnu – opět dobře. Takové věci vedou k tomu, že jsou recenzenti hodní, milí, usměvaví a dávají pěkné známky. Dokonce jsou ochotní psát recenzi po pracovní době a za zvuků finského folku (Värttinä, pro zájemce).

 

littlebigplanet_art01.jpg

Jestli máte po přečtení prvního odstavce dojem, že jsem se zbláznil, máte pravdu jen napůl. LittleBigPlanet (dále jen LilBig, protože „Lil“ ve jménech je teď děsně in) vás přiměje koukat na spoustu věcí jinak, máte dojem, jako by svět byl najednou v pastelových barvách a všichni kolem byli sluníčkoví lidičkové, přestože je kosa, mlha, mokro a zataženo. A cvok jsem už dávno, ale to už pravidelní čtenáři přece vědí.

Malý začátek s velkým koncem

S touhle hrou to vlastně začalo úplně nevinně: malí nezávislí vývojáři (zjevně trošku na cracku, to ale vidíte z obrázků) si řekli, že by bylo bezva oprášit koncept plošinovek, nalepit na to editační nástroj, multiplayer, zabalit a servírovat jako bonus k pandím steakům dětem v luxusních restauracích. Ale nakonec z LilBig vzniklo něco, co bychom mohli módně nazvat Game 3.0 (2.0 už nikoho nebere). Představili způsob, jak se na hry dívat zcela novým pohledem, a z místy spíš průměrné hopsačky udělali něco, co Sony hypuje jako levicové strany zvýšení důchodu před volbami. A ty pandí steaky prosím neberte vážně, nebo mě ještě zavřou.

littlebigplanet01.jpglittlebigplanet02.jpg

Základem všeho je Sackboy, tedy pytlový chlapec… víte co, zůstaneme u originálu, i když ten boy je docela často i girl; ale žijeme v tolerantní společnosti, tak co. Tahle loutka sama o sobě je vynálezem, jenž zasluhuje moji upřímnou pochvalu. Nebo jinak: jen na tom pišišvorovi jsem ulítnul dobře na hodinu a tohle blbnutí se vrací s každým novým kostýmem.

Z průměrné hopsačky udělali něco, co Sony hypuje jako levicové strany zvýšení důchodu

Představte si krásnou loutku s ohromným množstvím oblečků a doplňků (ocas, zuby, klobouček a tak), kterou můžete jednoduše animovat širokou škálou nádherných výrazů obličeje a pohyby hlavy a těla. Nemluvě o snadném ovládání rukou dvojicí analogových páček – jo, první, co zkusíte, jsou taneční kreace Johna Travolty z Pulp Fiction.

Druhým základem je principiálně snadné ovládání pohybu po celém herním světě. Doleva, doprava, skok a občas chyt a dolů – to je v zásadě všechno, co potřebujete. Jestli ale máte pocit, že LilBig bude slátanina pro vašeho sourozence v jesličkovém věku, po prvních dvou z nějakých osmi herních lokací budete muset hodně změnit názor. Leveldesign pracuje s ulítlými a nepředvídatelnými pasážemi, z herního prostředí vám nejspíš do pár hodin hrábne a limit tří životů na savepoint vám místy dá vzpomenout na slova, co jsou slyšet v televizi až po desáté hodině večerní (na Nově celodenně).

Kolik barev znáš

Vůbec design LilBig si zaslouží vlastní kapitolu. Nevím, kolik pastelek jste na základce nosili do školy vy, ale na tvůrcích téhle hry rodiče zjevně nešetřili. Během svého putování snovými zeměmi najdete mnohonásobně víc barev, než vůbec dokážete rozeznat – zvlášť příslušníci mužského pohlaví s tradiční rozlišovací schopností černá-bílá-semafor (červená, oranžová, zelená) a barevná (zbytek). Přitom to celé ale působí překrásně a (vím, jak bláznivě to bude znít) přirozeně. Všechno totiž dokonale zapadá do koncepce toho kterého světa.

Pár ťuknutí do tlačítek a po obrazovce vám pobíhá (ne)mrtvá nevěsta Tima Burtona

Začne se hezky zvolna na malebných britských zahradách, a ani africká savana není nic až tak divokého. Jo ale pak se začnou dít věci: pár ťuknutí do tlačítek a po obrazovce vám pobíhá (ne)mrtvá nevěsta Tima Burtona v duchařském prostředí jakési alternativní latinské Ameriky; to je asi taky ten moment, kdy začnete přemýšlet o tom, jestli tuhle hru vůbec dát do ruky dětem. (Jistěže ano, roztomilejší je už snad jenom Viva Pinata a šéfredaktor na kolečkových bruslích). A na dalších cestách skrze mexickou pustinu, Japonsko, Indii či Sibiř taky zrovna noha na plynu nepovolí – ale víc už nebudu spoilovat.

littlebigplanet03.jpglittlebigplanet04.jpg

Kromě barviček se však nesmí opomenout ani technická stránka věci, přeci jenom od HD rozlišení čekáte Hodně Dobrou grafiku, ne? LilBig vám splní i to: textury jsou laděny pastelově, přesto svým vysokým rozlišením precizně vystihují materiál podkladu a charakter místa. Takže prostě když něco vypadá jako oheň, tak do toho nebudu ťapat, jasné? Nicméně povaha věcí se dá vcelku předvídat, pokud si jich v záplavě hejblátek všimnete – ve hře je v pohybu mrak věcí a další dva mraky se rozhýbají, jen do nich šťouchnete. Můžete si proto hrát na jojo, létat na balonku, skákat mezi houpačkami, nechat se sežrat krokodýlem a desítky dalších věcí.

Dostupné pro: PS3, PSP
Žánr: Arkády | ztřeštěná plošinovka
Výrobce: Media Molecule | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 5. listopadu 2008 (PS3), 17. listopadu 2009 (PSP)
  • perfektní design
  • výborně navržené ovládání
  • spousta herních předmětů
  • komplexní editor vlastních levelů
  • zábavný multiplayer
  • vychytaný soundtrack
  • detaily, detaily, detaily
  • místy nepříjemná fyzika
  • omezení životů na savepoint
  • ovládání občas reaguje po svém

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
Jízdní řád roku 2017: co nás čeká a nemine

Jízdní řád roku 2017: co nás čeká a ne…

Silvestr máme za sebou. Teď je načase podívat se před sebe a začít slintat.

3.  1.  2017 | | 11 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na úctyhodných 53,4 milionů

Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na ú…

Sony i nadále pokračuje v úspěšném tažení napříč konzolovým trhem. PS4 jde na dračku.

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: zůstaň prosím v Anim…

Filmy podle her jsou známé tím, že se obvykle moc nepovedou. Od filmu Assassin's Creed jsme po dlouhém čekání a výborné propagandě nečekali nic jiného, než výborný film, který budeme doporučovat svým přátelům, ať vidí, proč jsme této sérii tak propadli. Povedlo se to?

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle odtajňuje únorové hry, XCOM 2 dostanete za hubičku

Humble Bundle odtajňuje únorové hry, X…

V herním balíčku Humble Bundle můžete často najít výborné hry za směšný peníz. V únoru se toto pravidlo podle všeho jen potvrdí.

7.  1.  2017 | | 2 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A