Recenze: LocoRoco 2 - infantilní pecka

Jedna z mála původních her pro PSP si našla cestu k našim srdcím podruhé. Naprosto stejná a novými nápady okořeněná zábava začíná.

LocoRoco je opravdu pouze jednou z mála her, které vyšly čistě pro handheld Sony PSP. Je to tak trochu škoda, protože hry určené pouze pro PSP vždy překypovaly obrovskou kvalitou. Vzpomeňme si například na úžasný God of War: Chains of Olympus, dechberoucí Crisis Core: Final Fantasy VII, rytmický Patapon (jehož druhý díl se mimochodem také chystá) nebo právě ono ublemcané LocoRoco.

I když původní hra přinesla nespočet dobrých nápadů, originalitu a především vytříbenou hratelnost, jeden neduh v sobě přeci jenom nesla, a sice poměrně krátkou dobu nutnou k dohrání. I když, jak se to vezme. Pokud člověk pojal celou hru jako výzvu a chtěl posbírat všechny ty ovoce a kousky domečku, zabavil se jistě na mnoho desítek hodin. A také u toho mohl prasknout vzteky. Podobný formát se do vašich širokoúhlých přenosných miláčků dostane i tentokrát.

Plošinovka-neplošinovka

Kdo hrál původní LocoRoco, bude ve staronovém světě jako doma. Princip hraní totiž zůstal naprosto nezměněn. Máte svého kulatého hlavního hrdinu, který není ani kulička, ani pytlíček, ani cokoliv jiného, ale spíše taková mastná a úchylně se tvarující brambora, která se kutálí světem, sbírá různé ovoce, zachraňuje malé panáčky, překonává překážky a hlavně... nachází své stejně podivné kamarády, které do sebe následně nabalí a tím se jednou tolik zvětší.

Cílem hry je rozehnat veškeré černé mraky z herního prostředí a opět tak zachránit infantilní svět

V každé úrovní pak můžete najít až dvacet takových kamarádů (ve formě plodů na specifických kytičkách) a najít je všechny, a dokončit s nimi level, to je pěkná porce námahy a výbuchů vzteku. Na druhou stranu je ale vůbec nacházet nemusíte a postačí vám, když se prostě nějak dostanete do cíle.

Ovládání je specifickou záležitostí a prakticky v něm využijete pouze tři tlačítka. Prim hrají dvě boční klávesy L a R, které naklánějí herní svět doprava nebo doleva. Pokud tedy například stisknete R, herní svět se skloní doprava a váš hrdina se kutálí dle fyzikálních zákonů. Stiskem obou kláves naráz pytlíček-bramboráček-slizoun vyskočí. Takto putujete celou úrovní, přičemž samozřejmě musíte překonávat řadu překážek.

Jednu z nich tvoří například nepřátelé v podobě divných černých mraků. Někteří se hýbou a ukusují z vás ostatní kamarády. Pokud je včas sejmete (vyskočíte jim do čumáku), můžete kamaráda zachránit, v opačném případě o něj nadobro přijdete. Nachází se zde i statické černé mraky, které můžete rozehnat a osvobodit tak to, co okupují.

Ovládání je specifickou záležitostí a prakticky v něm využijete pouze tři tlačítka

Někdy je takováto záchrana zcela dobrovolná a získáte tak nějaký bonus, někdy je však nutná k dalšímu postupu vpřed. Typickým příkladem je třeba divná zvířena, která vás po zachránění přicucne čumákem a vystřelí do jinak nedostupných míst.

Cílem hry je tedy rozehnat veškeré černé mraky z herního světa a opět tak zachránit infantilní svět. Postupem času narazíte i na různé bossáky, jejichž skolení však není žádnou velkou výzvou. Prostě na ně skáčete, nebo se chytnete jejich chlupů v nose (opravdu) a rychlým mačkáním L a R tlačítek je vytrhnete. Jak už bylo řečeno, po cestě sbíráte jak nové kamarády, kteří zvětšují váš objem, ale i různé ovoce nebo noty, jejichž účel je především vylepšit statistiku. Sbírat můžete i kousky domečku. Nalepené části se pak zobrazí v zabudovaném editoru úrovní.

Při pohodovém tempu hraní, kdy se nijak zvlášť nezalamujete hledáním všech různých zákoutí a netrápí vás, že do cíle dostanete pouze deset z dvaceti kámošů, se do cíle dostanete za nějakých šest hodin hraní, což o kousek více než při stejném hraní jedničky. Avšak stále zde platí veliké možnosti opakovaného hraní a zlepšování se. A hlavně, je to ohromná sranda, čímž se pomalu dostáváme k novým prvkům ve hře.

Nové a skvělé nápady

Až doposud to tedy bylo stejné, jako první díl. Co je však ve dvojce nového? Inu, změny a novinky se týkají především humoru a designérských vychytávek. Z dřívějšího pouhého poskakování a klouzání se po herním světě se nyní dostanete do dalších prostor, které mění svojí fyziku. Například se tedy budete moci pohybovat ve vodním světě, kde jednoduše plavete. Zajímavé jsou i úrovně, které vás odráží. Nekutálíte se tedy, ale celou dobu se odrážíte od překážek, což je někdy dost těžké na balancování. Skvěle působí i úrovně v zimě, kdy velikou roli hraje všudypřítomný led a obří kulatí tučňáci.

Tučňáci a celkově různá zvěřina hraje ve hře velice zajímavý a zábavný prvek. Jednoho velikého tučňáka například musíte dostrkat na okraj propasti, aby spadl a prorazil vám cestu dále. Jsou zde i vodní zvířátka, kterých je nutné se držet a při výskoku z vody se pustit a dopadnout na zem. Interakce s touto zvířecí veteší je opravdu zábava, a to nejen kvůli unikátnímu designu úchylných pohybů.

Stále zde platí veliké možnosti opakovaného hraní a zlepšování se

Samozřejmě dochází i na minihry. V případě, že narazíte na nějakou situaci, která umožňuje minihru, budete potřebovat požadovaný počet nasbíraných kamarádů. V případě, že toto splníte, spustí se sekvence, kdy do rytmu mačkáte noty.

Naprostým unikátem světa LocoRoco je ale jeho audiovizuální zpracování. Grafika čítá čistě dvourozměrné prostředí, kreslené v kontrastních barvách a naprosto jednoduchém stylu. Fyzika je navíc celá "blemcavá" a jakmile toto uvidíte v pohybu, budete okouzleni. Trochu jinak je to s hudbou a zvuky -- hudební doprovod jakoby zpívalo dvacet zvrhlých japonských učitelů tělocviku, rovněž zvuky potvůrek a vaší "postavičky" patří do kategorie nepopsatelných. Docela věřím tomu, že to mnohé hráče může odradit.

LocoRoco 2 je unikátní počin. K principům prvního dílu nabaluje několik nových nápadů okořeňujících hratelnost a hráčům, kteří mají rádi výzvy, určitě nabídne mnoho hodin zábavy. Avšak pro ty, kteří hry hrají stylem "rychle to projet a dostat se na konec" nevydrží příliš dlouho. A to je škoda.

Dostupné pro: PSP
Žánr: Arkády, Logické | blemcavá zábava
Výrobce: Sony | Webové stránky hry