Recenze: Marc Ecko`s Getting Up: Contents Under Pressure

Ať se nám to líbí nebo ne, jsme doslova obklopeni grafity. Jsou na zdech domů, na bocích tramvají nebo vlaků... Zkrátka všude. S neotřelým nápadem herní tvorby grafity hodlali tvůrci nyní recenzované hry zaútočit na hráče. Jak to dopadlo a kam až sahá originalita námětu?

Žánr: akční adventura
Výrobce: Collective Studios (
Vydavatel: Atari (
Distributor v ČR: SeVeN M (
Minimální konfigurace: Pentium 4, 1.8 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 4, 2.2 GHz, 768 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128 MB grafická karta

Když jdu do školy nebo se procházím po městě, jen málokdy nenarazím na jediný dům, který by nezdobila nějaká sprejová čmáranice nebo přímo grafické dílo. Grafity nás obklopují. Jsou lidé, kteří o tomto způsobu „seberealizace“ hovoří jako o umění, avšak majitelé poničených objektů by všem autorům asi nejraději zpřeráželi ruce.

Majestátné sídlo * Dneska není dobré počasí * Tohle musí pálit

Mnohdy se ale pozastavuji nad některými obrázky, které nejsou jen nic neříkající čmáranicí, nýbrž doslova uměleckým dílem. Před pár lety dokonce vznikl nápad na vystavění speciálních zdí, které směly zcela legálně využívat všichni ti, co se tvorbou grafitů zabývají. Tohoto případu se ale v Marc Ecko‘s Getting Up Contents Under Pressure (dále jen Marc Ecko’s) bát nemusíte. Pokud vám není nejmilejší cesta po zákonem vyšlapané pěšince, určitě si v tomto titulu přijdete na své. Ale nepůjde jen o bezduché kreslení po všem. Tahle hra v sobě má i příběh.

Čmrk sem, čmrk tam

Kdo by to byl čekal, ale právě příběh hraje v Marc Ecko’s roli a vše se bude v několika hodinách hraní točit kolem jedné, doposud prakticky bezvýznamné osůbky, snažící se proniknout více mezi společnost svými kresbami? Člověk, říkající si Trane, svým vlastním jménem Coltrane, rád maluje grafity po všem, co mu jen do oka padne. Je tu však spousta nepřejícnících a znepřátelených lidí, kteří jej „nechápou“ a snaží se mu co možná nejvíce zarazit jeho uměleckou činnost. Počínaje gangy a konče všudypřítomnou policií. Její praktiky se mi ale jevily vcelku zvláštně a byl jsem trochu na vážkách, jestli opravdu stojí na straně zákona, nebo zda si ti pánové na policisty jenom hrají.

Trochu vedle * To jsem já a jsem jednička * Vydrží dopad ty parkety?

Hlavní náplní hry je kreslení grafitů na všechno kolem, přičemž za úspěšné splnění pestrých úkolů získáte body, za které si následně můžete zdokonalovat vlastnosti své postavy. Trochu zajímavé sice je, že za ono malování se postava vylepšuje kupříkladu i v boji, ale na druhou stranu - od arkádovějšího pojetí se tohle dalo očekávat.

Můžete se ale samozřejmě těšit i na řadu pouličních i mimo pouličních konfliktů, a to jak s jinými gangy, tak s policií apod. Buďte si ale jistí, že Marc Ecko’s v jádru není akční hrou. Na prvním místě je totiž kreslení grafitů; a šarvátky s nepřáteli jsou jen takovým doplňkem.

Co se týče tvorby grafitů, musím se přiznat, že jsem očekával daleko více. První problém tkví ve volnosti. Místa, na kterých lze zanechat svoji stopu, jsou předem daná a při hraní se označují křížkem. Hráč se tedy musí řídit jimi a ať se vám to líbí nebo ne, nic s tím nenaděláte. To bych ale ještě dokázal překousnout, nebýt ještě horší diskriminace hráče při kreslení samotných grafitů. Zapomeňte na vlastní kresby, obrazy a znaky. Nic takového. Autoři vše předem pečlivě připravili, malby jsou pevně dány. Škoda.

Tohle doma nezkoušejte! * Kam s tím? * Trane má očividné rád výšky

Jelikož se vše odehrává v městské aglomeraci, možná si mnozí z vás mohou myslet, že po stránce rozsáhlosti na tom bude Marc Ecko’s přinejmenším podobně jako Mafia, Tony Hawk či některý z dílů GTA. Přeci ustát takovou konkurenci není žádná sranda. I zde vás ale bohužel zklamu. Veškeré dění je totiž opět předem určeno autory (jako u všeho ostatního) a byť sebemenší odbočku v příběhu nenaleznete. Tvůrcům šlo očividně o to, aby měl hráč z tohoto titulu zážitek přesně takový, jaký zamýšleli.

Doposud však nebyla řeč o AI nepřátel. Abych se přiznal, trochu váhám nad tím, jestli jsou opravdu tak dementní nebo to jen hrají. Vlastně se občas chovají dost nepochopitelně. Jakoby podle nálady, nebo co. Ale každý má své dny, že ano?

Grafiti jak ze škatulky

Pokud dosahuje nějaký aspekt hry dokonalého průměru, tak grafické zpracování. Je pravda, že neurazí, avšak více detailů by také neškodilo. Hodila by se zejména větší kvalita textur, které leckdy působí takovým tím nemasným neslaným dojmem, otupělostí a tuctovostí á la „sem plácnu jednu, sem druhou…“. I celkové prostředí interiérů a hlavně exteriéru zrovna nekypí detaily, zato však animace a rozpohybování postav vyniká. Samotný Trane totiž umí spoustu věcí. Celá řada úkolů se totiž odehrává i na obtížně dostupných.

Hezký boty * On je fakt úchyl * No nic, budeme loadovat?

S rozmanitostí pohybů se však pere nepovedené ovládání, které mnohým z vás akorát navodí další vrásky na čele. Čekají nás totiž zvláštní a do značně komplikované kombinace kláves. Pokud tedy rádi bušíte pěstmi do klávesnice, bude se vám Marc Ecko’s zamlouvat.

Co se však opravdu povedlo v Marc Ecko’s na jedničku je zvukový a hudební doprovod. Na hráče čeká spousta vydařených skladeb v hip-hop stylu. A co více, vše je řešeno stylově v podobě iPodu. Počet skladeb je zprvu omezen na několik kousků, nicméně postupem času začnou pozvolna přibývat. Podobně jako o hudbě by se dalo hovořit i slušném zvukovém doprovodu –je až překvapivě podařený.

Jdeme sprejeřit!

Marc Ecko’s je zajímavým titulem, který se snaží hráče nalákat na něco více než jen na léty prověřené střílení či mlácení nepřátel. Každý z nás se zde může vžít do role člověka, pro kterého je život mezi gangy s pouličními šarvátkami běžnou záležitostí, ale přesto se do nich běžně nezapojuje. Konečně můžeme zakusit, jaké to je kreslit grafity na zdi, zanechávat všude své znaky a dávat lidem najevo, kdo že tady opravdu umí. A kdo ví, když se bude dařit, třeba se jednou dostanete i na výslunní slávy.

• Neotřelý námět
  • Skvělý hudební a zvukový doprovod
  • Nemožnost tvorby vlastních grafitů
  • Omezená volnost pohybu ve světě
  • Špatné ovládání

Nebýt docela průměrného grafického zpracování a značně omezené volnosti po všech směrech (kreslení i pohyb), mohl být Marc Ecko’s velice vydařenou hrou, které by k dokonalosti chybělo jen málo. Poutavý námět tu ale rozhodně je a konečně se objevil titul, který se nebojí přijít s něčím novým – tedy co se týče alespoň té stránky náplně. Potěší však rozhodně zvuková stránka v čele s výtečným hudebním doprovodem, který udělá každému řádnému hip-hopérovi velikou radost.

Marc Ecko’s je hra, která se nebojí vsadit na něco nového – kresba grafitů tu zkrátka ještě nebyla. Zajímavý námět akorát sráží vcelku omezená volnost po všech směrech a nepřívětivé ovládání. Jestli se ale dá hovořit o něčem, co se povedlo na jedničku, tak určitě o hudebním doprovodu.

Diskuze (6) Další článek: Saint‘s Row - gangsterem snadno a rychle

Témata článku: , , , , , , , ,