Recenze: Mass Effect 2 - masivně dobré

vytisknout velikost písma
Více akce, méně RPG. Slova, která děsí fanoušky epické space opery od Bioware. Jak to tedy je? Mass Effect 2 jde vlastní cestou, to se popřít nedá.
Seznam kapitol
  1. Vesmír, který si zamilujete
  2. Méně zbraní, více akce

U druhých dílů tak nějak očekáváte, že budou „větší“. Rozsáhlejší úrovně, bohatší efekty, víc zbraní, víc protivníků, větší prsa ženských hrdinek a tak podobně. Poněkud překvapivě v Mass Effect 2 tomu v určitých aspektech je přesně naopak – méně zbraní a vybavení, méně dovedností, méně vozítek Mako (přesněji řečeno, nula vozítek Mako)… Jen ta prsa jsou stejná, ne-li větší. Pokud to hodně přeženu, Mass Effect 2 se zredukoval na dvě věci: střílení a „kecání“. Ale vida, ono to funguje. A zatraceně dobře.

Mass Effect 2 03.jpg

Smrt je jenom příležitost

Mass Effect 2 přímo navazuje na konec prvního dílu a vývojáři si zaslouží potlesk za to, jak se jim podařilo obě hry provázat.

 

Pokud jste si schovali uložené pozice, můžete svého Sheparda (nebo Shepardku, buďme genderově spravedliví) vrhnout zpět do víru dobrodružství.

Tvůrcům se podařilo vytvořit úžasný a chytrý svět, který není černobílý, ale mazaně si hraje s otázkami morálky a etiky a dalšími dospělými tématy

Nejde jen o zachování stejného obličeje (povolání si můžete změnit a o všechny dosažené úrovně přijdete díky mazané příběhové kličce v prvních pár minutách), hlavní je zohlednění vašich rozhodnutí v prvním díle. A opět, netýká se to jen zásadních událostí a postav, ale i menších a vedlejších postaviček, na které jsem měl občas problém si i vzpomenout. O to slastnější je pak následný záblesk: „no joo, to jsi přeci ty!"

Mass Effect 2 14.jpg Mass Effect 2 15.jpg

Můžete sice hrát dvojku i bez znalostí prvního dílu, kdy se různé události vygenerují podle krátkého úvodníku na začátku, ovšem veteráni dostanou daleko lepší zážitek. Opravdu jsem si užil každý odkaz, rád jsem si povykládal se starými známými a vyslechl jejich osudy od doby, co jsme se rozdělili. Stejně skvělé je ponořovat se hlouběji a hlouběji do neskutečně propracovaného univerza. Načrtnuté vztahy mezi samotnými rasami se prohloubily, některé události získaly nový úhel pohledu, jinde se zase změnilo samotné rozložení sil a tak dále. Tvůrcům se jednoduše podařilo vytvořit úžasný a chytrý svět, který není černobílý, ale mazaně si hraje s otázkami morálky a etiky a dalšími dospělými tématy, i když má i smysl pro humor.

Zasaď strom, zachraň vesmír...

Díky komplexnímu světu, který je radost poznávat, vám nebude vadit ani určitá průměrnost hlavní zápletky, respektive její špatné dávkování, kdy po spektakulárním úvodu přichází slabší místo uprostřed, aby vše uzavřel opět našlápnutý závěr. Za vše může hlavní premisa, kdy Shepard je vyslán poprat se s novou hrozbou galaxie a k tomu si musí vytvořit tým těch nejlepších z nejlepších. Právě hledání po všech koutech vesmíru a získávání nových členů party formovaných do samostatných epizodek s podobnou náplní odsouvá místy hlavní linku až příliš dlouho do pozadí. Po naverbování členů party, kterých může být až devět, se navíc odemyká pro každého z nich vedlejší dějová linka točící se kolem jejich minulosti.

Mass Effect 2 06.jpg Mass Effect 2 07.jpg

Nenechte se mýlit, každý z členů vašeho týmu je naprosto unikátní osobnost a budete přímo hltat jejich (často temnou) minulost. Ať už jde o geniálního a hyperaktivního salarianského vědce Mordina, který se podílel na snížení plodnosti Kroganů  či stoicky klidného zabijáka Thanea, jež se snaží zabránit synovi pokračovat v jeho šlépějích, vždy vás čeká uvěřitelně a citově silně napsaná zápletka s unikátní atmosférou a zasazením.

Bohužel zbytečně často je cesta k získání jejich loajality řešena podobně poskládanými přestřelkami, jen v trochu jiném prostředí. A přitom tvůrci umí vymyslet i něco jiného, což ukazují třeba u příběhu Samary – Asari s nekompromisním přístupem ke spravedlnosti, jejíž vedlejší mise se dá vyřešit bez jediného výstřelu.

Mass Effect 2 se přiklonil k větší akčnosti a vyházel spoustu prvků z jedničky

Jistě, veškeré tyhle anabáze nemusíte provádět, ostatně na první pohled jste odměněni jen zpřístupněním nové schopnosti postavy a novým oblečkem, ale jednotlivé příběhy jsou opravdu výborně napsané, a pokud budete chtít mít co nejlepší konec, jejich zkompletování se nevyhnete. Stačilo by občas jen trochu větší pestrosti do herní náplně a hned by bylo veseleji.

Inventář? Na co?

Jak už jsem uvedl na začátku, Mass Effect 2 se přiklonil k větší akčnosti a vyházel spoustu prvků z jedničky. Chybí v podstatě jakýkoliv inventář, brnění lze do určité míry modifikovat pouze u hlavní postavy (můžete si poskládat brnění z různých částí s různými bonusy a vizuální úpravy jsou také docela bohaté).

Mass Effect 2 04.jpg Mass Effect 2 05.jpg

Granáty jsou pryč, medigel slouží jen k oživování padlých, jinak tu funguje automatické dobíjení zdraví jako u většiny dnešních akcí. Pokud nejste pod palbou, dobíjí se automaticky i štíty, což je stejné, jen tu tentokrát najdete jen jeden ukazatel, žádné dělení podle typu brněné jak v jedničce. Pravda, vlastnosti štítu se dají lehce upravit správnou kombinací částí brnění.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. ledna 2010 (PC, X360); leden 2011 (PS3)
  • Úžasný a komplexní vesmír
  • Zajímavé postavy
  • Chytlavé přestřelky
  • Skvělé rozhovory
  • Slabší prostřední část
  • Otravné sbírání surovin
  • Jen drobnosti
Související články
  1. Filmový Mass Effect je na spadnutí
  2. Mass Effect s třetím dílem neskončí
  3. Česká verze Mass Effect 2
  4. Recenze: Dragon Age: Prameny – stará škola, nový háv
  5. Mass Effect CZ – hutné pochutnání

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Uncharted 4: grafické orgie, co prodávají platformu

Uncharted 4: grafické orgie, co prodáv…

Některé hry jsou hity. Další zase rovnou prodávají platformu. Uncharted, to je kapitola sama pro sebe.

11.  5.  2016 | | 46 N/A
Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 20 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 29 N/A
Venku je úvodní hodina z krvavého DOOMa v ultra detailech

Venku je úvodní hodina z krvavého DOOM…

DOOM se vrátil a opět zahalí naše monitory hektolitry krve a brutality, ale i parádními easter eggy a vtípky. Pokud vám nevadí spoilery, tady máte celou hodinu ze hry, navíc s ultra detaily grafiky.

15.  5.  2016 | | 34 N/A