Recenze: Mirror’s Edge – skok do neznáma

vytisknout velikost písma
Tanec na úzké římse, běh po stěně, odraz a ladný dopad na střechu domu. Vánek si hraje s černými dívčími vlasy, ale ta se již rozbíhá k dalšímu skoku.
Seznam kapitol
  1. Policejní stát
  2. Nepříjemné souboje
  3. Videa, galerie a druhý pohled

Rušné velkoměsto tvoří milióny budov a mrakodrapů, které jsou protkány změtí ulic. Ty připomínají žíly a tepny, rozhodující spojnice v jakémkoliv živém organismu. Krev, díky níž město žije, představují lidé. Ti se prochází po bílých ulicích či využívají jiných prostředků, aby se dostali tam, kam potřebují. Nad jejich hlavami se prohání Běžci, ilegální dopravci zpráv a kufříků, proti nimž nezřídka zasahuje policie. Jejich jedinou zbraní je rychlost, hbitost a pohotovost.

 

mirrorsedge_art1.jpg

V Mirror’s Edge se vžijete právě do role jednoho z těchto Běžců, přesněji do kůže euroasijské míšenky Faith. Ta se do tajemného společenství kurýrů nepřidala proto, že by hledala adrenalin nebo by si prostě chtěla jen dobře vydělat.

TIP: Pokud se vám zdá naznačená cesta příliš těžká, rozhlédněte se kolem sebe. Nezřídka je totiž cest vedoucích k cíli mnohem více, než jen jedna.

Její příběh je odlišný, ale přece tak podobný těm, kterým si ve městě prošla spousta lidí. Vše začalo, když se do čela prosperující společnosti dostala lehce totalitní strana. Pro všeobecné dobro začala dělat změny v zákonech a omezovat osobní svobody občanů.

mirrorsedge_01.jpgmirrorsedge_02.jpg

Co je však dobré, nemusí být nutně správné. Většina lidí to neviděla a útlak jim nevadil. Dalo by se říct, že si postupně zvykli. Nezvykli si ovšem všichni. Spolu s dalšími myslícími občany, kteří nenásledovali politické představitele jako stádo, se účastnili protivládních demonstrací.

Zbraní Běžců není pistole, ale útěk

Protesty veřejnosti se několikrát zvrhly ve rvačky a události plné násilí. Lidémirrorsedge_art3.jpg umírali, byli zavíráni do věznic jako kriminálníci a protestní hlasy postupně umlkly, až se proti vládě nikdo neodvážil veřejně postavit.

Protest a trest

Z lidí, jež chtěli město a hlavně jeho občany chránit, se stali vyvrhelové společnosti. Nemohli se nijak stýkat, vše bylo hlídané a pošta kontrolovaná. Proto se obrátili na Běžce, z nichž se okamžitě stali přepravci zpráv podsvětí. Chvíli vše fungovalo ideálně – život na ulicích byl zcela oddělen od života na střechách a policie nechávala kurýry na pokoji. Jenže něco se změnilo ve chvíli, kdy se na Faith vyřítila hromada ochránců veřejného pořádku v čele s vrtulníky a chtěli ji zabít. Od té doby se z Běžců stala lovná zvěř.

mirrorsedge_03.jpgmirrorsedge_04.jpg

Naštěstí se nezměnily střechy, na něž se policie sice odváží, ale na nichž i průměrně zdatný Běžec dokáže zmizet během několika málo vteřin. Stěny, ploty, krabice a různé výčnělky totiž pro tyto přepravce neznamenají překážky, ale cestu k lepším zítřkům.

TIP: Když nevíte, kudy kam, hledejte červeně vyznačenou cestu či podezřelé stěny, na něž by se mohlo dát vylézt.

Jejich zbraní není pistole, je jí útěk. Pohybu podřizují takřka vše a díky tomu jsou nejen schopni balancovat na okraji propasti, ale dokonce ji i přeskočit. Klidně i tak, že přeběhnou přes úzkou římsu, naberou potřebnou rychlost pro běh po stěně, odrazí se a doufají v měkký dopad.

Právě akrobacie a rychlost je to, co jim umožňuje přežít. Nejsou to žádní gymnasté, kteří provádějí nacvičené sestavy – překážky musí překonat během několika málo vteřin a jejich přežití nezávisí pouze na koordinaci pohybů, ale i na postřehu, díky kterému musí během okamžiku zpozorovat správnou cestu.

Pocit neuvěřitelné obratnosti, rychlosti, šikovnosti a vlastní nadřazenosti

Teprve pak přicházejí na řadu reflexy, které rozhodují o bytí a nebytí, rychlé pohyby a daleké skoky vyžadující perfektní balanc spolu s připraveností na dopad a běh dále, při němž si musí Běžec opět plánovat cestu.

Parkour a skákání přes propasti

Když se řekne Parkour, spousta lidí si, inspirována Mirror’s Edge a akčními videi na internetu, představí pouze riskantní skoky a nedojde jim, že taková záležitost se neobejde bez tvrdého tréninku, disciplíny a hlavně perfektně vypracované psychice. Základní filozofii Parkouru, nyní poangličtěle nazývaném spíše free-running, je překonávání překážek a vyrovnání se s nimi. Nejde tedy o nějaké machrování před přáteli, ale čistě o záležitost duševní.

mirrorsedge_box1.jpg

Parkour je populární převážně asi pro to, že je mnohem zábavnější než běžné běhání, více adrenalinový a dovoluje neběhat kolečka v parku či v městské zástavbě, ale spíše se zaměřuje na již zmiňovanou překážkovou dráhu. Pokud vás Mirror’s Edge a skákání v něm zaujalo, rozhodně se spíše než na okamžité zkoušení všech těch efektně vypadajících skoků doporučuji podívat se na své tělo a řádně ho na skoky připravit. Potřebujete totiž velkou fyzickou sílu a hbitost pro to, abyste jej byli schopni vykonávat.

Kruté pády

Pro hráče pak znamená takový běh podobný adrenalin, jako pro skutečného Běžce. Stejně jako oni se totiž i vy budete muset rychle rozhodovat, a ještě navíc prokázat schopnost rychlých reflexů a porozumění zákonům dynamiky pohybu. Nebudete sice muset prokazovat sílu, a ani se nebudete muset bát pádu do temných hlubin, z nichž se už nikdy nevynoříte, ale i tak se budete muset hodně ohánět, abyste doskočili tam, kam potřebujete. A přesto vás běh, jakkoliv je v dnešní společnosti ustrkován do pozadí, bude fascinovat.

mirrorsedge_05.jpgmirrorsedge_06.jpg

Pohybu je totiž podřízeno vše – červená barva napovídá, který předmět máte využít pro postup dál, hudba odsýpá snad jen proto, abyste se nezastavovali, a vy sami si užíváte pocit rychlosti a vlastní nedotknutelnosti. Už při prvním skoku a následném kotoulu se dostaví euforie a vy budete jen valit oči na monitor a snažit se prodloužit pocit, který ze hry budete mít. Pocit neuvěřitelné obratnosti, rychlosti, šikovnosti, vlastní nadřazenosti nad lidmi pod sebou a spokojenosti se svým výkonem. Bude to prostě úžasné.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, Arkády | Netradiční akce
Výrobce: Digital Illusions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2008/09 (konzole/PC)
  • Originalita
  • Pocit rychlosti
  • Grafická stylizace
  • Vidění Běžce
  • Příběh
  • Nutné souboje
  • Občas příliš velká svoboda
  • Nevypadá jako policejní stát
  • Pusté město
Související články
  1. Týden na FreeHrách - Mirrors Edge

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 15 N/A