Recenze: Motorstorm: Pacific Rift – dojedete první. Za každou cenu

vytisknout velikost písma
Na vaše obrazovky se vrací nejšpinavější závody poslední doby. Silnější než kdy dřív.
Seznam kapitol
  1. Herní prostředí, vozidla, ovládání
  2. Závodění, plusy, minusy a autobusy

To takhle jednou přijde do zapadlého baru chlápek. Kožená bunda, značkové džíny, letošní model bot slavného návrháře, elegantní sluneční brýle a dokonale nagelovaný účes, v němž má každý vlas své místo. Náhle se rozrazí dveře podniku a dovnitř se valí úplně jiný zjev. Potrhané, flekaté rifle, propocená kostkovaná košile, umolousaný šátek na krku, mastné vlasy a zablácené boty, na kterých kromě hutné vrstvy bahna nechybí ani trsy slámy.

 

motorstorm_pacificrift_07.jpgmotorstorm_pacificrift_08.jpg

S hlasitým žuchnutím se tahle existence usadí vedle prvně zmiňovaného elegána, načež jej pleskne po zádech a hurónsky ho vítá: „Sem ti to zas nandal, voe, co?“ A jeho kašlavý smích odhalí tlamu plnou zažloutlých zubů. „Leda ve snu,“ v klidu opáčí zpoza brýlí elegán a dál se nerušeně věnuje svojí sklenici jednosladové whiskey. Bez ledu.

Jste cvok, ať už usednete do jakéhokoli nabízeného vehiklu

Dost možná jste je poznali: vlastně to jsou králové divokého, arkádového závodění, ačkoli každý svým osobitým způsobem. Ten první by se vám představil stroze: „Paradise. Burnout Paradise.“ A druhý? Ano, v občance (pokud by ji neztratil už před léty při jedné divoké pitce na seníku) by měl vytesáno „Franta Motorstorm, toho času Pacific Rift“.

Divočina v divočině

Úvodní srovnání je pochopitelně trošku komplikovanější, vzhledem k místy dost odlišným rysům obou her, ale na druhou stranu se jindy nesmírně hodí. Motorstorm vyzrál do docela jiné podoby, než v jaké se nám někdy na jaře loňského roku představil poprvé. Tehdy spoléhal na poušť a na jednoduchou fyziku v duchu „hádej, co s tebou udělají ty koleje, které vyjel ten truck před tebou“. Změna je život, teď se magoři, co se chtějí zabít ve střelených závodech bez pravidel, stěhují na anonymní ostrov, jenž jim nabídne všechna možná prostředí od pláže přes džungli, skalní rokle a blátivé stezky až po sebevražedné trasy kolem lávových řek, chrlených tamní sopkou.

Vůbec herní prostředí je jednou z hlavních věcí, na nichž tvůrci pořádně zamakali. Stereotyp několika jednotvárných tratí z minula je ten tam, abyste mohli svá kukadla pást na vizuálně neskutečně mňamózním mixu všeho, co byste čekali na vulkanickém ostrově někde uprostřed oceánu.

motorstorm_pacificrift_05.jpgmotorstorm_pacificrift_06.jpg

V každé trati (jejichž seznam se od minula slušivě rozrostl) se budete muset vypořádat s jinými problémy. Určitou nápovědou vám budiž rozdělení kolbišť do čtyř kategorií podle živlů. Země skýtá klasickou srandu s blátem, vyjetými kolejemi a marným hledáním trakce, zatímco u vody si užijete kličkování kolem jezírek (s lehkými vozidly), nebo spoustu cákanců a mokré srandy (s velkými monstry). Oheň vás pak překvapivě vede po skalnatém povrchu kolem moře lávy, abyste si mohli následně naplno užít velikananánské skoky mezi závody v kategorii vzduch. Veselé je, že postup hrou je v podstatě na vás a za body z umístění v jedné větvi závodů se klidně odemykají závody i ve větvi jiné.

Pověz mi, čím jezdíš, já ti povím, jaký jsi

Ačkoli v případě Motorstorm: Pacific Rift (MPR) je situace jasná – jste cvok, ať už usednete do jakéhokoli nabízeného vehiklu. Nicméně výběr máte slušný: od chatrných motorek a čtyřkolek přes pochybné bugatky a už trochu použitelná rallye autíčka a závodní pick-upy až po velké trucky a děsivé monstertrucky. Styl vaší jízdy se pochopitelně s každým vozítkem drasticky mění, stejně jako volba trasy, míra agrese, možnosti využívání boostů a tak dále. Přitom jsem byl překvapený, jak vyrovnanými soupeři mohou jednotlivé dopravní prostředky přes svoje diametrální odlišnosti být.

„Která to hříčka přírody obdařená třema levýma rukama přiložila své sedmiprsté pařáty k programování téhle hrůzy“

MPR vychází z nejjednodušší možné koncepce: menší vozítka jsou rychlejší, chatrnější a vhodné pro největší skoky, mohutnější „bagry“ jsou naopak pomalé, ale mohou projet trasy, na kterých by se jejich drobnější bratříčci rozpadli na kousky. Takže za volantem monstertrucku se budete především snažit postupně nabrat rychlost, kterou si pak výběrem nejsnazší trasy udržíte, třeba i za cenu přejíždění přes všechno menší, zatímco na motorce se budete snažit držet stranou od nebezpečných monster či jezírek a užívat si drobných skalních cestiček nad veškerou tou destrukcí kdesi pod vámi.

motorstorm_pacificrift_art05.jpg

Pochopitelně tahle parádní volnost má i svá úskalí: každý závod si můžete vybrat jen mezi některými dostupnými přemisťovadly, což vás vede k nutnosti naučit se správné cesty nelineárními tratěmi nejen pro vaši oblíbenou koloběžku, ale i pro trojkolku, monocykl a velociped. Tedy obrazně řečeno. V některých tratích se tak dostáváte k úctyhodnému množství kombinací, což zaručí dvě věci: slušnou replayabilitu a solidní opáčko vašich oblíbených vulgarismů.

Sixaxisem za blátivé silnice!

Ne, to není volební slogan mé nové Strany přátel herních konzolí a kilových burgerů, ale prostá upoutávka na povídání o tom, jak se MPR vlastně hraje, potažmo i ovládá. Ona totiž ta videjka ze hry jsou jako fakt super, a místy dokonce i hustý, ale první zkušenosti za kniplem jsou poněkud odlišné. Nebo upřímněji řečeno, první moje recenzentská poznámka se nesla v duchu „Která to hříčka přírody obdařená třema levýma rukama přiložila své sedmiprsté pařáty k programování téhle hrůzy.“

motorstorm_pacificrift_03.jpgmotorstorm_pacificrift_04.jpg

Koloběžky reagují na pohyb jen málo, nebo naopak hrozně moc, trefit úzkou rampu snad může jenom veverka na tripu a rozsekat vozidlo na kousky během závodu méně než tisíckrát je asi možné jen, když vůbec neodstartujete. Jsem to vážně nechápal... Ale pak jsem pochopil! Byl jsem příliš zhýčkaný přesným ovládáním silničních závodních her (a koníků ve World of Warcraft) na to, abych akceptoval podmínky nemilosrdného tropického ostrova. Oblékl jsem si tedy květinkovanou košili, objednal dvanácté nealkoholické mojito a rozhodl se, že je na čase oprášit jezdecké techniky, na které v autoškole z nějakých podivných důvodů nezbyl čas.

motorstorm_pacificrift_01.jpgmotorstorm_pacificrift_02.jpg

MPR je tvrdý offroad bez pravidel, bez skrupulí a bez jediné hezké cestičky. Na blátě se musíte umět poprat se smyky, voda vás nechutně zpomalí, skoky musíte trefit, abyste neskončili na dně rokle, a soupeře je potřeba potírat s fanatickým zápalem středověkých inkvizitorů otlapkávajících nahé slečny obviněné z čarodějnictví. Tímhle vším chci především říct, že hra s tímhle počítá, je na to uzpůsobená. Fyzika si s vámi občas pohraje trochu jinak, než jste se to na základce učili, ale ve většině případů si nehorázně užíváte burácení motorů, pocitu obrovské síly, nebo naopak rychlosti, a hlavně perfektních reakcí vozidla na vaše kvedlání ovladačem, odpovídající charakteru dopravního prostředku a (více méně) povrchu.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Arkády | offroad závodění bez pravidel
Výrobce: Evolution Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. listopadu 2008
  • divoká hratelnost
  • zabaví, i když nevyhráváte
  • nádherné herní prostředí
  • odlišný pocit z každého vozidla
  • adrenalin ve skoro každém závodu
  • parádní animace shazování soupeřů
  • bouračky
  • multiplayer až 4 hráčů na jedné konzoli
  • repetitivnost
  • poklesy framerate
  • časem nevyvážené závody
  • místy podivné reakce ovládání
  • fyzika vás občas podrazí
Související články
  1. Galerie: MotorStorm Pacific Rift
  2. Pořádně bahnité závody
  3. Sony chystá druhý Motorstorm

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších RPG pecek, které si musíte zahrát

10 nejlepších RPG pecek, které si musí…

Hry na hrdiny jsou specifický žánr, který si opět vydobývá své místo na herním pódiu. Proto jistě neuškodí si připomenout ty nejlepší herní počiny, ať už pro pamětníky, nebo pro nové hráče, kteří by chtěli okusit něco z tohoto žánru.

včera | | 20 N/A
Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Sport a Gran Turismo 6 je značný

Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Spor…

Exkluzivní PS4 titul Gran Turismo Sport má přinést pár novinek včetně lepší grafiky. Možná vás až překvapí, jak si hra od Gran Turismo 6 polepšila.

25.  5.  2016 | | 8 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |