Recenze: NASCAR 06: Total Team Control - Od traktoru po speciál

Většina amerických hochů sní o tom, že jednoho dne z nich bude závodník. Nezdá se jim ale o formuli, jak je tomu běžné u nás, ale o závodech NASCAR. Život přeje jen několika vyvoleným, pro ostatní je zde však Total Team Control. Uvidíme, zda má stejnou úroveň.

Platforma: PS 2
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Electronic Arts (
Distributor: Electronic Arts (
Distributor v ČR: EA Czech (

Bez práce nejsou koláče. A ani doláče. Známé to heslo nám praví, že se budeme muset hodně snažit, abychom se dostali za volant speciálů jezdících po okruzích stále dokola. Je tomu tak v životě, nemůže tomu být jinak ani ve hře. I když, možná se do kabiny dostanete dříve, než byste čekali.

Že předbíhám okolnostem? Ani ne, protože než se nadějete, posledních pár kol Pepsi Cupu, v němž závodí právě takováto vaše vysněná vozidla (předpokládejte na chvíli, že jste se narodili v Americe). Úporně zápolí o každá kousek dráhy, občas mírněji, jindy zase drsněji se strkají, týmoví spolujezdci si pomáhají tlačením, a vše končí parádní kolostřešní kombinací v podání jednoho z předních závodníků. Končí? Ono spíš začíná, protože právě v tu chvíli se do jeho role vžijete vy.

Dvě kola do cíle

Hned zpočátku tak odzkoušíte základní týmové ovládání - přepínání jednotlivých jezdců. Do cíle zbývají necelá dvě kola, za vámi je jich skoro sto šedesát a rádi byste se dostali před toho grázla, co poslal vašeho kolegu obdivovat výhody bezpečnostního rámu. Člověk by ani nevěřil, kolik adrenalinu se najde na dvou cestách kolem nudného oválu. Už jen najít ten správný moment k předjetí, vsoukat se do malého prostoru, který vám protivník nechá k útoku, předjet jej a nenechat se přitom poslat za svým kolegou - to vše vyžaduje pevné nervy.

V případě úspěchu se konečně dostáváte do hry a můžete si nastavit vše, co by vám náhodou nesedělo. Najdete dostatek různých způsobů ovládání, které vyhovují snad každému, vyberete si hudbu dle vašeho vkusu a necháte zvuky na té správné hranici pro váš sluch. Zní to pěkně ale zde už se objevuje první výtka, protože právě nastavení zvuku je lehce problematické. Pokud máte domácí kino, hukot motoru vám klidně promění několik skleniček na střípky vzpomínek, ale nastavit vše tak, abych pořádně slyšel řeč komentátora, se mi prostě nepovedlo.

Šinu si to v bledě modrým trabantu * Další auto připelený na pantu * Jaká by to byla asi paráda, kdyby se mi přilepilo na záda

Nu což, snad budete šťastnější a více se vám dostane z děje hry. Pokud čekáte nějaká zvraty a podobně jste ale na omylu, zde jste v poctivé závodní hře. Dokonce ani dovednostní body, které při závodění získáváte, neslouží k žádnému RPG vývoji vašeho jezdce, ale pouze jako platidlo za různé speciální podívané jako jsou tratě nebo vzhledy aut. Dokonce ani peníze, které za závodění dostáváte, moc nevyužijete. Tedy alespoň zpočátku, později jich využijete na platy vlastního týmu, ale k tomu se ještě dostaneme.

Rozjezdy pro hvězdy

Vaše virtuální já totiž nezačíná v nejlepších vozidlech nejvyšší soutěže, ale musí se na vrchol teprve vyškrábat. Však vás zpočátku nabere tým, který má sice ve své soutěži poměrně dobré jméno a obsazení, ale už název, podivuhodně připomínající spíše zemědělské družstvo bež profesinální závodníky, vás odkáže do pravých mezí. I když po mezi jezdit nebudete, to se zase nebojte, dokonce ani malotraktory se nestanou vaším závodním pohybovadlem. Na krásně oblé závodní speciály si ale zatím budete muset nechat zajít chuť.

Pokud se domníváte, že to nejhorší budete mít brzy za sebou, není tomu pravda. Hned ze dvou důvodů. Jakmile si totiž na závody Whelen (to je ona první kategorie) zvyknete a začnou se dostavovat první úspěchy, dostane se vám možnosti závodit v kategorii Craftsman, která je právě onou osinou v místech, kde záda ztrácejí své dobré jméno. Pokud se daly vozy první skupiny vzdáleně přirovnat k malotraktorům, zde je poměrně trefné označení náklaďáčky.

Vždyť je to jen lehce ťuklý * Davy šílí * Zvláštní tvary Whelen si zamilujete

Vy, přivyklí již pohybu po okruhu a ne úplně nejrychlejší, zato však obratné jízdě, se najednou dostáváte do prostředků, jejichž rychlost je sice vyšší, ale neúprosné fyzikální zákony je v každé zatáčce posílají na návštěvu příbuzenstva. Jediným problémem je, že mezi tratí, na které se snažíte vystupovat, a náklaďáky, jež jsou postaveny někde opodál, se vyskytuje nejčastěji betonová bariéra. Jinak řečeno, udržet ty potvory na trati je záležitost spíše pro trpělivé. Mohutně tak uvítáte každý závod, ve kterém se budete vracet ke starším vozidlům. A nebo výzvu.

Tak to je výzva

Jak totiž postupně vyhráváte závod za závodem, pokud se vám tedy daří, roste vaše prestiž a začínají si vás všímat slavní. Díky tomu můžete jednou za čas na chvíli přeskočit do nejvyšší závodní kategorie a rozdat si to na okruhu auto proti autu třeba i s Jeffem Gordonem. Jeden na jednoho, pěkně na férovku, se vydáte na neznámý okruh a snažíte se ukázat to nejlepší, co ve vás je. Dokud není pohár Nextel vaším druhým domovem, nemáte jinak moc šanci se do vozů nejvyšší kategorie dostat. O to více si pak každé výzvy ceníte a o to lepší je pocit při vítězství.

Pojďme se ale konečně podívat na okruh. Jen zcela výjimečně narazíte na tratě členitější. Většina závodů se odehrává na jednoduchých površích, což ale neznamená, že by hra sama o sobě byla nějak přehnaně snadná. Přesně jako při opravdových závodech NASCAR se zde totiž bojuje na ostří nože, ve velkých rychlostech se provádějí manévry, při nichž jde o centimetry - a Electronic Arts toto vše zahrnuli i do hry. Nemusíte se však děsit, že byste museli být špičkovým pilotem závodního speciálu, abyste z ní měli nějaké potěšení.

Že to zepředu připomíná malotraktor? * A ještě pár reklam na přední sklo * Všechno tady hoří

Autorům se totiž podařilo vše vyladit tak, že když poprvé zasednete za volant svého vozu, hra vám dostatečně pomáhá. Jak ale postupujete čím dál tím blíže k vrcholku, berličky tak nějak samy odpadají, aniž byste si toho nějak výrazně všimnuli. Zvláště pokud nejste znalcem těchto her, budete zpočátku trochu zděšeni, ale po nějaké hodince hraní už se budete po dráze prohánět s grácií profesionála. Támhle předjedete, tu zase zablokujete soupeře, při tom všem se stihnete starat o své týmové kolegy a řešit problematiku vhodného času pro zastávku v boxech.

Týmová spolupráce

Když už jsem zase narazil na výš tým, je načase se podívat na zoubek komunikaci s kolegy. Pravá páčka totiž představuje dostatečný komunikační prostředek, pokud tedy nemáte sluchátka s mikrofonem. S její pomocísi dokážete říci o podporu a podle situace se vám jí třeba i dostane. Nečekejte ale, že pokud jste před okamžikem vyhodili nešikovným manévrem kolegu z tratě, bude vám nyní ochoten krýt záda. A pokud mikrofon máte? V tu chvíli se vám do rukou dostává hra s úplně novým rozměrem. Už žádný výběr příkazů páčkou, co svým kolegům řeknete, závisí jen na vás. Hra rozeznává přibližně dvacítku hlasových rozkazů a nejedná se jen o týmovou spolupráci. Můžete si zažádat i o nastavení výměny kol v boxech, kolik budete chtít benzínu a podobné vymoženosti.

Závodění v cizím týmu je sice pěkné, ale ještě hezčí je založit si stáj vlastní. Staráte se pak o jezdce, platy, stroje - a odměnou vám je postupně se zlepšující skupina lidí, po nichž fanoušci šílí. Se sehraným družstvem jste schopni vyhrávat jeden závod za druhým a skvěle se přitom bavit. Není větší výzvy, než dostat do cíle všechny své vozy na předních pozicích. Chce to sice hodně cviku a umu, ale pohled na oslavné jízdy za to jistě stojí.

Závody Craftsman budete nenávidět * Auto s automatickou omluvou Ups! * Ještě devadesát osm kol? Mi snad šlehne

I když, záleží na úhlu pohledu. Občas je vidět, že od dob, kdy PS2 vyrazila do světa, už uplynula nějaká ta doba. Grafika působí velmi zastaralým dojmem, zvláště pak ve srovnání s hrami třeba pro Xbox 360. Jakmile se s tím ale srovnáte a zvyknete si, že na určitých tratích si cestu musíte prostě pamatovat, protože se nedá rozlišit vozovka od svodidel, můžete se kochat různými efekty, jako je třeba západ slunce nebo reklamní letoun kroužící kolem závodiště. Právě tyto detaily dodávají grafice to, co ztrácí na holém výkonu.

Mluvit o hudbě ve hrách od Electronic Arts je jako házet hrách na zeď. Všichni dobře ví, že pro své hry chce EA pouze tu nejlepší hudbu a taky se dokáže postarat o naplnění svých přání. Stejně tak je tomu po stránce zvukové - až na jednu výjimku. Telefonické hovory a vůbec mluvené slovo, o nichž jsem se zmiňoval zpočátku. Jinak zvuky dostatečně odpovídají realitě, mačkání plechu při kolizích zní opravdu tak, jak má, stejně jako hukot motoru. Dalších zvuků se pomalu nedočkáte, takže se ani nedalo nic zkazit.

• Týmová spolupráce
  • Slušná umělá inteligence
  • Psychologie
  • Chování aut
  • Hlasová komunikace s týmem
  • Málo hráčů v multiplayeru
  • Pouze pro trpělivější
  • Zastaralá grafika

Pokud si na NASCAR 06 troufnete, odmění se vám skvělou týmovou závodní hrou. Jedinou vážnou chybou je, že si ji nejspíše zahrajete jen sami nebo v úzkém kruhu přátel, protože více jak čtveřice živých závodníků se najednou na trať nedostane. Škoda tohoto omezení. Nebýt jej, skvělá zábava ze singleplayeru by se ještě násobila počtem hráčů. Takto zde máme "jen" velmi dobrou závodní hru, která se snaží simulovat realitu. A teď mne omluvte, volal Jeff, že potřebuje dalšího jezdce do týmu.

Grafika: 6/10
Zvuk: 8/10

Electronic Arts přidali do série NASCAR dostatek novinek, aby nalákala nové hráče. Hra přitom není určena přímo pro každého, ale pouze pro závodníky, nebo alespoň hráče, kteří si vydrží hodinku zvykat na reálnější prostředí, než je třeba v sérii NFS.

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Simulátory | Závodní simulátor
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry