Recenze: Need for Speed: Shift - krok dobrou stranou

vytisknout velikost písma
Po návratu ke kořenům se série NFS přenesla zase jinam - na závodní okruhy. I tam vás čekají rychlá auta, drzí protivníci a hromada zábavy.
Seznam kapitol
  1. Hvězdy, pruhy a žádné dluhy
  2. Jízda snů

Nebojte se, tento článek není součástí nesplnitelných předvolebních slibů, jak by se mohlo zdát z titulku. Opravdu jste narazili na recenzi nejčerstvějšího dílu závodní série Need for Speed honosícího se podtitulem Shift. Zařaďte tedy vyšší rychlost, připoutejte se do závodního speciálu upraveného pro okruhy, zvykněte si na drsnější protivníky a hlavně se skvěle bavte.

 

Po letech pouličního zápolení se NFS přesouvá na závodní okruhy, což s sebou přináší i rozsáhlou změnu mnoha herních mechanismů. Poznáte to hned při prvním testovacím kolečku, které by mělo sloužit k vhodnému nastavení obtížností a různých berliček.

Tyhle NFS je potřeba řídit zatraceně jinak, než jak tomu bylo dřív

Sice vám bude nejspíš doporučeno vždy to stejné, ale máte možnost si změnit zvlášť jak síly protivníků, tak i náročnost řízení, což se vyplatí.

Zpočátku to sice nebudete tak pociťovat, ale jakmile se vám za zadkem bude přenášet mnoho stovek koňských sil na pár čtverečních centimetrů okruhu, rádi si pomůžete třeba automatickou kontrolou trakce i proti nejtužším soupeřům.

Každá značka dobrá

První kolečko s sebou přinese ale i další zajímavé poznatky. Závodní veteráni mohou nadávat/jásat nad přítomnosti Brands Hatch, ale všichni poznají, že tyhle NFS je potřeba řídit zatraceně jinak, než jak tomu bylo dřív. Člověk by řekl skoro i reálněji, ale stále se pohybujete v poli arkádových závodů, kde je možné současné brzdění i zatáčení bez nějakého extrémního efektu na ovladatelnost vašeho vozu. Sice než si zvyknete, tak budete většinu zatáček projíždět plynulým smykem, ale hra tento přístup nepenalizuje.

shift_01.jpgshift_02.jpg

Průběžně jste totiž odměňováni zkušenostními body do dvou kategorií - agresivity a pečlivého řízení. Je jasné, že klouzavým průletem zatáček, při němž odhazujete stranou soupeře a za vámi zůstává jasná gumová stopa, přihráváte bodíky na první hromádku, zatímco čistou jízdou bez kolizí sypete zase na druhou. Obojí se však sčítá, a tak je v podstatě jedno, zda máte u své úrovně obrázek s kladívkem, nebo terčíky. Ani úrovní se nemusíte nijak bát, poskytují vám pouze více peněz a možností vizuálního vylepšování vašeho pohybovadla.

 art.jpg

Peníze slouží k nákupu nových plechových miláčků pro vaši drobnou garáž, jež se průběžně zvětšuje. Nejspíš vás ale zklame, že celou padesátku různých vozidel, na něž můžete při hraní narazit, nikdy nepojme. Je však pochopitelné, že si své favority vyberete, ať už se bude jednat o zástupce rozsypané rýže, americké nenažranosti, nebo evropského konzervatizmu. Samozřejmostí jsou pak závodní speciály z celého světa včetně několika opravdu nádherných kousků.

Vzhůru za hvězdami

Za našetřené chechtáky nemusíte rovnou pořizovat nové vozy, ale dají se vylepšit i současné dodáním různých součástek, nebo jejich tuningem. Ten je naštěstí dělán dostatečně blbuvzdorně, ostatně se jedná jen o pár možností, co se dají změnit. Nečekejte tak, že na americké ovály budete řešit rozdíly ve směsi vnitřního a vnějšího kola.

Pro chronické dohrávače existuje celá řada achievementů

S vizuální stránkou vašeho autíčka si však můžete vyhrát do sytosti, a někdy i více, pokud se nechcete spolehnout na předem definované polepy. Představa, že by třeba obě strany mohly být symetrické, je nejspíš pro tvůrce na úrovni politika starajícího se o dobro ostatních, takže zapomeňte na nějaký jednoduchý přenos. Pokud měníte i rozměry, můžete na podobné strany rovnou zapomenout.

shift_03.jpgshift_04.jpg

Otázkou dne pak zůstává, co že vás to vlastně nějak posouvá dál ve hře? Nejedná se ani o úrovně, ani o peníze, nýbrž o postupně sbírané hvězdičky. Ty získáváte jak za pódiová umístění, tak i sběrem bodů a často také nějakými zvláštními úkoly. Ty jsou často slušnou motivací ke změně stylu jízdy, což se počítá k zábavnosti. Příjemný fakt také je, že díky hvězdičkám nemusíte projet všechny závody k postupu dál, dokonce jde celá situace tak daleko, že s koncem druhého stupně si klidně můžete otevřít i závěrečnou část a další dva postupy zcela přeskočit.

Nejste tak nuceni závodit na vámi neoblíbených okruzích (jako je třeba výše zmíněný Brands Hatch), nebo zdolávat soupeře v hranatých amerických nesmyslech trhajících vám ruce stejně, jako asfalt svými koly. Dokonce vás ani nic nenutí jen vyhrávat, i hvězdičky za třetí místa a body v závodech se počítají. Pro chronické dohrávače zase existuje celá řada achievementů za zkompletování všech hvězd v různých částech, což může být dobrou motivací.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PSP
Žánr: Závodní | realistické závody
Výrobce: Slightly Mad Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. září 2009
  • Model poškození
  • Skvělé závodní speciály
  • Rozumná grafika
  • Vychytané závody
  • Zas a znovu Brands Hatch
  • Létající auta
  • Soupeři na trávě
  • Peklo vizuálních úprav
Související články
  1. První patch pro NFS: Shift
  2. Rozdíl v grafickém nastavení NFS: Shift
  3. Soundtrack v NFS: Shift
  4. Na čem poběží NFS: Shift?
  5. Náhled na úpravy kokpitu v NFS: Shift
  6. Profil řidiče v NFS: Shift pod lupou
  7. Možnosti úpravy vozu v NFS: Shift
  8. Dojmy z hraní: Need for Speed: Shift

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších RPG pecek, které si musíte zahrát

10 nejlepších RPG pecek, které si musí…

Hry na hrdiny jsou specifický žánr, který si opět vydobývá své místo na herním pódiu. Proto jistě neuškodí si připomenout ty nejlepší herní počiny, ať už pro pamětníky, nebo pro nové hráče, kteří by chtěli okusit něco z tohoto žánru.

26.  5.  2016 | | 34 N/A
10 nejlákavějších crowdfundingových herních pecek na trhu

10 nejlákavějších crowdfundingových he…

Videohry s podporou fanoušků jsou na obrovském vzestupu. Co pro nás přichystaly populární portály?

28.  5.  2016 | | 4 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 22 N/A
Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Sport a Gran Turismo 6 je značný

Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Spor…

Exkluzivní PS4 titul Gran Turismo Sport má přinést pár novinek včetně lepší grafiky. Možná vás až překvapí, jak si hra od Gran Turismo 6 polepšila.

25.  5.  2016 | | 8 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
Civilization VI: napříč historií

Civilization VI: napříč historií

Už je to nějakých 6 let od vydání posledního dílu Civilizace. A teď se z ničeho nic studio Firaxis vytasilo s trailerem, který obsahuje i datum vydání na díl nejnovější.

21.  5.  2016 | | 2 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A