Recenze: NHL 09 – zahnívání zaživa není příliš zábava

Další rok, další hokej od EA, další brblání nad minimem novinek ve hře. Je krásné žít ve světě plném společensko-kulturních jistot.

Ani chování kotouče (stále ještě) nelze považovat za ideální, rozhodně totiž nedisponuje vlastnostmi nezávislého fyzikálního objektu. Teče, góly zpoza brankové čáry, přihrávky jen tak tak procházející skrz obráncovy brusle, úmorné dolování “zašlápnutého” puku... tak na to všechno můžete v NHL 09 opět zapomenout. Kus tvrdé černé gumy jako by neustále toužil někomu z hráčů bezmezně patřit, nemajíc jiný smysl života.

NHL09_05.JPGNHL09_06.JPG

Ale dobrá, nemá cenu předstírat, že jediným důvodem pro každoroční vznik nového dílu v této dojemně letité sérii je jakási touha po dosažení dokonalého simulátoru ledního hokeje. Tak to na tomto světě nefunguje. Je to smutné, není to smutné? Těžko říct. Každopádně EA Sport mají práva na licenci NHL, a to je hlavní. Mnoha lidem zdá se bohatě stačí ne vyloženě nezábavná hra doplněná aktuálními soupiskami.

Teče, góly zpoza brankové čáry, přihrávky jen tak tak procházející skrz obráncovy brusle, úmorné dolování “zašlápnutého” puku... tak na to všechno můžete v NHL 09 opět zapomenout

Přesto i tady by mé, často přehnaně nerudné, oko našlo několik podivuhodností. Ano, přítomnost ruské KHL v nabídce soutěží nelze než radostně uvítat, naopak například trvající pobyt Jakuba Klepiše a Michala Supa v barvách Slavie všechny fanoušky reality moc nepotěší. Stejně jako ohodnocení síly nejlepšího týmu uplynulé sezóny, Detroit Red Wings. Rudá křídla svou kvalitou dle tvůrců mají patřit do průměru severoamerické ligy, což je pochopitelně darebný úlet, zasluhující tvrdé potrestání.

Těžký život profíka

Největším tahákem k nákupu letošního NHLka má být nový mód jménem “Be a Pro”. Nápad poměrně jednoduchý, na papíře navíc znějící docela zajímavě – vytvoříte si vlastního hráče, během hry ovládáte pouze jeho + spoluhráče na stejném postu a dle toho, jak moc se vám (ne)daří, získáváte zkušenostní body, kterými vylepšujete vlastnosti vašeho borce. Podobně to chodí i ve skutečnosti. Teoreticky.

NHL 09

Problém tkví v tom, že zatímco v nevirtuální realitě je hraní hokeje na jednom konkrétním postu zábavou naprosto parádní, v NHL 09 se, narozdíl od “normální” virtuální hry, nemůžete oprostit od zívání z nudy. K puku se totiž dostanete méně často, vašemu panáčkovi to navíc hůře střílí a krom toho, se spoluhráči si příliš srandy taky neužijete. Co funguje v reálném světě výborně, nemusí být automaticky skvělé i na monitorech. Ale nápad se cení, to jako jo.

Co funguje v reálném světě výborně, nemusí být automaticky skvělé i na monitorech

Pro PC verzi by tak nakonec byl spíš přínosnější náběh na nový (respektive ten konzolový) engine. Je sice úžasně humánní, že NHL 09 rozběhá na plné detaily i můj starodávný stroj osazený procesorem AMD 64 3000+, leč v dnešní době “next-gen” grafiky mi to připadá spíše jako přírodní anomálie. A vizuální stránka hry dle toho vypadá, od roku 2004 nelze zaznamenat příliš velký pokrok vpřed.

NHL09_07.JPGNHL09_08.JPG

Na grafice však tolik nezáleží, to spíše zpracování on-line multiplayeru hráče parádně namíchne. Co říkáte na ideu jakési lobby, kde by se připojivší hráči domlouvali na zápasech a odkud by následně vyráželi do vzájemných bitev? Není to skvělé? Je to skvělé. Každopádně se ničeho takového v NHL 09 nedočkáte, s lidským soupeřem si jinak než skrz přímé spojení pomocí IP adresy nezahrajete.

Počítačové NHLko se tak (nejen kvůli právě zmíněné záležitosti) vesele čachtá v šedivých vodách průměru. Všichni, kdo považují lední hokej za alespoň minimálně zajímavou věc, se u hry určitě alespoň na chvíli pobaví, stačí si zvyknout na mantinely hratelnosti a pak vesele bojovat o Stanleyův pohár.

TIP: Bully v útočné třetině stojí za to vyhrát, následnou střelou od modré dokážete mnoho. Třeba i skórovat.

Jak vidno, i stáním na místě, metaforicky řečeno, se tak po několik hodin zabavíte. Přesto je nejvyšší čas, aby zas tvůrci série vyrazili kupředu dřív, než dostanou z onoho usilovného stání křečové žíly.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, iPhone
Žánr: Sportovní | simulace ledního hokeje
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry