Recenze: NHL 10 – bez Jágra, ale s Haškem

Přepracovaný systém nahrávek, nová hra u mantinelu, bitky tváří v tvář, nové výzvy v manažerském módu. Stojí soupis novinek za pořízení NHL 10?

Každou hru dokáží zkazit bugy. Oblíbená honba mezi online hráči za 100% jistými góly už dávno započala a samozřejmě existují pozice, ze kterých se branky dávají snadněji. Po prvním měsíci hraní se mi ale zdá NHL 10 dobře vyvážená, hra skýtá solidní prostor pro zkoušení mnoha typů strategií. Samozřejmě – super jsou klasické one-timery, stejně jako loni jsou silné náhlé výjezdy zpoza branky. Přesná střela zpoza obránce také nic nezkazí, ale zajímavé možnosti skýtá i strategie „Crash the Net“ – jednak jsou tu nevyzpytatelné teče a clonění před brankou, ale hodně branek padne i po dorážkách.

Brankáři působí jako menší „mucholapky“ a příhodně stojící útočník může před brankou solidně rozšířit počet bodů na svém kontě. Techničtí hráči si jistě vychutnají účinné kličkování. Pokud mícháte s pukem (resp. držíte si jej dál od beka), je pro obránce docela těžké jej vypíchnout, a tak můžete pronikat do otevřené obrany i středem.

Samozřejmě, opět je tu tuna možností nastavení, takže si z hokeje můžete udělat přehlídku hitů nebo naopak hardcore simulátor, při němž si dva obránci nepřihrají na šířku kluziště. Nicméně základní nastavení hry je docela povedené a nenutilo mě k zásadnějším úpravám. Nově tvůrci nabízí rychle přepínat mezi celými sety nastavení (pokud se nechcete piplat s každým posunovátkem). Hardcore je vyloženě pro fajnšmekry, kterým nevadí pomalost hokejistů a vypnutí asistenta nahrávek, casual naopak pro začátečníky (a normal je standardní nastavení).

Generálním ředitelem snadno a rychle

NHL 10 nabízí podobně jako předchůdci širokou přehlídku nejrůznější herních režimů a soutěží, na které jsme zvyklí. Letos dokonce jde hrát i sezóna za týmy evropských soutěží (včetně české extraligy – a to dokonce v reálném rozlosování a s předkolem play-out).

Nejlepší obranou proti počítačové zvůli je stejně jako v minulých ročnících precizní poziční hra

Bohužel soupisky jsou jako vždy loňské (včetně loňských týmů, hra neregistruje sestupy) a navíc chybí ruské celky (za Jágra si tedy nezahrajete). Naopak přibyla švýcarská nejvyšší soutěž. Pokud plánujete divoké extraligové zápasy, asi vás trochu zklamou soupisky: hodnocení hráčů je hodně zvláštní. Mnozí junioři jsou hodnoceni výše než hvězdy typu Červenky.

NHL ale hrajeme primárně kvůli nejslavnější soutěži světa a právě zde se nabízí nejvíc novinek. Herní režim Franchise (nově Be a GM – Staň se generálním manažerem) přichází s možností začít sezónu hned po skončení předchozí, zažít draft, velké trejdy a celé přípravné období (bohužel bez přátelských zápasů). Navíc před vás klade stále nové úkoly a výzvy, které zlepšují vaši manažerskou reputaci napříč soutěží (což ale může být pro někoho otravné – hra vás nutí do trejdů apod.).

TIP: Nezapomeňte se před startem dlouhodobé soutěže připojit k internetu a aktualizovat soupisky. V novém updatu je už i Tavares, Duchene a další draftovaní hráči.

Hra za jednoho hráče (Be a Pro) se chlubí také mnoha zlepšeními, ale kromě vstupního draftu se prakticky moc neliší. Začínáte sice na zkoušku rovnou v týmu NHL (hra vás nepošle na farmu), ale pokud nezískáte ohromný počet bodů, stejně vás přeřadí do třetí lajny v AHL. Oproti podobné možnosti v Madden NFL vypadá Be a Pro v NHL jako chudý příbuzný. A nic na tom nezmění i možnost vybírat si brusle a vyhrávat speciální hokejky s bonusy.

Kromě toho je v NHL 10 nově Boj o Stanley Cup, což je v podstatě kratší playoff. A samozřejmě spousta online možností. Versus režim (1 proti 1), týmová hra (více hráčů za každý tým), nájezdy, různé variace turnajů a EA Sports liga.

Skluz správným směrem

Přiznávám se. Nejsem příznivec zbytečných radikálních úprav, změn jen proto, aby bylo možné polepit krabičku skvělou nálepkou „New Features“. Po této stránce jsem raději, že EA Sports zbytečně neexperimentují a nemění faktory hry, které fungují. Pomalé a postupné krůčky ale samozřejmě nemusí vyhovovat všem. Je určitě otázkou, zdali toho náhodou nešlo za rok udělat víc. Přeci jen menu jsou stále stejná, komentáře, styl soupisek se nemění... spoustu věcí mají tvůrci nachystáno už dopředu.

Nemohli by tedy novinkám věnovat větší úsilí a opravdu vychytat hru u mantinelu? Nebo zajistit, aby se opravdu nestávalo, že útočníkova hokejka projde obráncovou nohou a zavěsí puk do sítě? Popřemýšlet o tom, zda bekhendové kličky nejsou příliš účinné? Přidat do hry více taktických možností tak, aby spoluhráči najížděli tam, kam potřebujete?

Pokud plánujete divoké extraligové zápasy, asi vás trochu zklamou soupisky: hodnocení hráčů je zvláštní. Mnozí junioři jsou hodnoceni výše než hvězdy typu Červenky

Vím, jsou to všechno velká přání a možná k tvůrcům trochu nespravedlivá. NHL 10 je nejlepším hokejovým simulátorem na trhu. Přesto ani on není bez chyb. A to i některých chyb, kterých by bylo možné se zbavit.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | hokej
Výrobce: EA Canada | Webové stránky hry