Recenze: NHL07 – čeština v záři reflektorů

S přesností slunečních hodin přichází na trh nová verze série NHL. Letos virtuální zámořská liga přibrala do party českou O2 Extraligu i s Robertem Zárubou a Petrem Vichnarem. Jak si letos vedli pánové vývojáři? Obstála dvojice sehraných komentátorů? Odpovědi na tyhle a řadu dalších otázek hledejte v samotném článku.

Alan Jarrar

Platforma: PC, Xbox 360
Typ hry: Sportovní
Multiplayer: ano (internet, LAN)
Minimální konfigurace: procesor 1,3 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta, 2 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 2 GB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta, 2 GB na HDD
Výrobce: EA Sports (
Vydavatel: EA (
Distributor v ČR: EA Czech (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Ani klonování není nemožné. Přesvědčila nás o tom statečná ovce Dolly a nově i EA Sports s právě vydanou PC verzí NHL07. Je třeba říct, že hokejová arkáda nedoznala oproti loňskému roku výraznějších změn (v rámci hratelnosti). Se stejným osudem se musí smířit i vizuální stránka titulu. Ani letos autoři nevyslyšeli naše prosby a nevytvořili pohledné intro se záběry z právě odehraného ročníku NHL. Opět nás přivítá jen logo EA Sports a úvodní obrazovka s hráčem (tentokráte s Alexanderem Ovechkinem). Přibyla však česká extraliga a v mnoha ohledech povedený český dabing, jehož se zhostila, již legendární, komentátorská dvojice Záruba – Vichnar. O komentování zápasů však později. Prvním pánem na holení je herní projev.

Hlavní menu – stejné jako vždy :) * NHL06, nebo NHL07? * Sám na pouti k bráně

Střední pásmo = neutrální zóna

Loňská verze NHL se netajila svou nedokonalou obranou. Hráči počítače nedůsledně napadali ve svém obranném pásmu, natož v pásmu útočném. Jistou kombinací všemožných nastavení (od rychlosti střel až po četnost vypíchnutých přihrávek) však bylo možné docílit stavu, kdy NHL06 budila realistický dojem a herní projev soupeře se celkově zlepšil. Bylo ale zapotřebí, aby si hráč dal práci a testoval každou změnu v nastavení alespoň jedním odehraným zápasem. Letos není situace jiná.

Hokejisté počítače jsou nedůslední v každém koutu hřiště do doby, než si hráč malinko pohraje s nastavením. Osobně doporučuji zvýšit tvrdost střel, snížit jejich přesnost, dále zvýšit počet vypíchnutých puků a v neposlední řadě přidat několik bodíků na ukazateli pro intenzitu hákování. Zápasy jsou pak hokejovější. Dochází k častému přerušování utkání, hra se kouskuje, přihrávky jsou často nepřesné a střely snadno polapitelné. Stále však přetrvává problém s jednoduchým průnikem až před soupeřovu bránu.

To neukecáš. Že jsi ho omylem 6x podrazil? Nesmysl * Tlačenice u hrazení jsou zase zpět * Je tam

Představte si situaci po vyhraném úvodním buly na nejvyšší možnou obtížnost. Rozum napovídá, že ve skutečném hokeji by jen těžko došlo k tomu, aby obránce (na něhož směřuje puk z vhazování) vzal kus černé gumy pod kontrolu a vydal se na spanilou jízdu do útočného pásma. Natož aby po dvou vteřinách stál v brankovišti a bušil lopatou hokejky do betonů brankáře ve snaze vsítit gól. K podobným „nehodám“ však docházelo v celé sérii NHL (až na obzvláště podařený ročník 2004) a vše nasvědčuje faktu, že se zmíněného nedostatku jen tak nezbavíme. Jediné, co vás v tažení na bránu dokáže zastavit, jsou vypíchnuté přihrávky či zákroky brankářů, kteří letos nenosí červenou pláštěnku a nemají velké S na přední straně dresu.

Gól tisíckrát jinak i stejně

Když už se s odhodláním mladého atentátníka dostanete do mezikruží či za branku, máte téměř vyhráno. Někdy stačí střela zápěstím, jindy obkroužení branky zakončené zasunutím puku k bližší tyči, jindy můžete na brankáře střílet jako Gordon Freeman za samopalu a přesto se skóre nezmění. Jedno je však jisté – gól lze dát mnoha více způsoby než v NHL06. Zlepšila se obrana počítače při přesilových hrách, což vás bude nutit ke zlepšení pohybu v pásmu a častější střelbě. Pokud brankář nic neuvidí a vám se navíc podaří puk tečovat, máte téměř vyhráno. Jiná situace nastává ve hře 5 na 5.

Záběr na třineckého frajera * Hašane, to je desátý gól v zápase. Co s tím uděláš? * Jedeme, Znojmo!

Gól lze dát střelou zápěstí z mezikruží, z přečíslení, golfákem od modré, nahozením před branku či přihrávkou z prostoru za brankou do volného prostoru. Nepříliš věrohodně pak vypadají trefy, při kterých brankář zejede až do branky a tváří se, jako by střelu vůbec neviděl, přestože před ním není ani rýha v ledu, natož hráč, jenž by clonil. Stačí golfákem vystřelit v prostoru za útočnou modrou a sledovat reakci gólmana. Statný chlap v brance občas jako by zajel za brankovou čáru a nechal puk projet mezi svými betony.

Po stránce hratelnosti se od loňska téměř nic nezměnilo, jen góly padají jinak a již není jednoduché těžit z one-timer. Střela z první častokrát přeletí branku i mantinel, občas je dokonce tak silná, že rozbije plexisklo (což se stává až nezdravě často). V zápasech sezóny se však dá zvyknout na ledacos, proto je docela možné, že se rozbíjení tabulek plexiskla stane vaší oblíbenou rutinou.

Drsná převýchova

Tradičním tahákem titulu je opět solidně zvládnutý Dynasty mód, jenž skýtá možnost opečovávat vlastní tým po celá léta. Dostane se vám možnosti vyměňovat hráče, určovat, kdo z hráčů nastoupí či nenastoupí do zápasu, budete prodlužovat smlouvy a simulovat zápasy s možností kdykoliv do nich zasáhnout (v případě nepříznivého stavu). Příštímu ročníku by ale neuškodilo, kdyby se autoři zaměřili na rozšíření funkcí Dynasty módu a nabídli hráčům více plnohodnotný manažer.

První zápas sezóny a hned derby * Moment, podívám se do diáře… * Záběry exhibiční haly

Kamenem úrazu všech herních módů je však brutální změna v ovládání, kterou na svých bedrech ponesou především hráči využívající klávesnici. Na rozdíl od předešlých let, letos pánové vývojáři z nepochopitelných důvodů zasáhli do funkce tlačítek. Přihrávka a přepnutí na jiného hráče jsou nově záležitostí dvou různých kláves. Síla zvyku však nutí mačkat stále jednu a tu samou klávesu, což může rychle vyvolat silné depresivní stavy. Hráči se na ledě jen vrtí a nereagují, než vám dojde, že mačkáte špatné tlačítko. NHL07 si v daném ohledu vysluhuje deset plusových bodů za faktor složitosti. Alespoň v rámci ovládání na klávesnici.

Na gamepadu je situace jiná. Na nový systém se dá rychle zvyknout a zápasy jsou dynamické. Analogovými páčkami lze navíc ovládat pohyby hráče a v možnostech každého bruslaře přibude několik otoček. Nad všemi herními aspekty a bonusy ale stále ční svižný komentář Roberta Záruby a Petra Vichnara (viz boxík).

Jágr jede sám… * S přehledem skóroval a vyhrál Zlatou helmu Deli Super * V cestě stojí obránce

Radost z komentování

Robert Záruba a Petr Vichnar se letos poprvé chopili úlohy sportovních komentátorů v počítačové hře. Úmorná mravenčí práce v desetihodinových cyklech se protáhla na celé dva měsíce a hlasivky českých komentátorských legend dostaly patřičně zabrat. Nejprve bylo třeba nahrát jména všech hráčů v různých pádech s dvojí intonací, dále stovky řádků textu (taktéž v různých pádech) a mnoho dalšího. Celý komentář zabral neuvěřitelných 22 000 řádků. Robert Záruba je hlavním komentátorem zápasů, zatímco Petr Vichnar má na starost tzv. color komentář (doplňující komentář). I přes občasné nedostatky, a nejasnosti v intonaci vzhledem k právě probíhající herní situaci, je český dabing povedenou záležitostí. Průpovídky se častokrát vztahují na určité hráče, k zaslechnutí jsou i aktuální statistiky jednotlivých hráčů pro daný zápas. Na rozdíl od českého komentáře ve FIFA je dabing v NHL07 svižný, libozvučný a Robert Záruba působí uvolněně a přirozeně. Pochvala je tedy na místě.

Extra liga navíc

Kromě česky komentovanch zápasů, a textů přeložených do češtiny, se letos poprvé vyřádíme v české O2 Extralize. Nechybí všechny týmy od Budějovic po Znojmo, podrobné statistiky, na kterých pracovala skupina českých nadšenců, klubové dresy a další nezbytné záležitosti. Co se autorům však nepovedlo, je podoba hokejových svatostánků. Těžko si můžeme představit, že by zápas kladenských hokejistů navštívilo 18200 diváků (včetně držitelů ZTP a ZTP/P, kteří by měli mít návštěvu sportovních akcí zdarma). Vše je ale reálné – zaplněná šestipatrová hala s VIP sektorem, jehož podlahu kryje červený koberec, se otřásá v základech, když fanoušci povzbuzují domácí tým.

• česká extraliga
  • český dabing a texty
  • rozmanité góly
  • v rámci hratelnosti téměř žádná změna oproti loňsku
  • množství laciných gólů
  • katastrofální změna v ovládání
  • naprosto stejná grafika a animace jako loni
  • slabí brankáři

Celkově nová NHL zkrátka není tím, na co PC hráči čekali. Revoluční ovládání je spíš nepříjemnou změnou, než-li převratným herním prvkem. Brankáři dostávají laciné góly častěji než japonský gólman na mistrovství světa a herní projev obrany je stejně mizerný jako v posledních pěti letech. Jediné, co našince potěší, je česká extraliga a chvályhodný český komentář, kterého se chopili ti nejpovolanější. Rozhodně od nové NHL nečekejte zázraky (ty jsou k nalezení jen v tiskových zprávách vývojářů a v herních trailerech). Next gen verze hry by se na PC měla objevit až příští rok. A doufejme, že se objeví.

Grafika: 6/10
Hudba: 5/10