Recenze: Northland: Cesta na sever – dokonalé spojení žánrů

Budovatelsko-společenské strategie, ve kterých se staráte o města a obyčejné lidi, stejně jako o výstavbu základen a dobývání území, mají v našich srdcích takřka nezastupitelné místo. Vzpomeňme například revoluční Settlers či výbornou Cultures. Druhá jmenovaná se dočkala pokračování, o němž si dnes povíme více. Northland: Cesta na sever totiž začíná přesně tam, kde Cultures 2 končila.

Platforma: PC
Typ hry: strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: PC - 500 MHz, 128 MB RAM, 350 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 1.7 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Funatics Software (
www.funatics.de)
Distributor hry: GMX Media (
http://www.gmxmedia.net)
Distributor v ČR: HyperMax (
http://www.hypermax.cz)

Legendární princ Bjarni, syn fenomenálního Vikinga Leif Erikssona, jehož evropská noha dle všech pověstí stanula snad jako první na americkém kontinentu, se opět dostává na naše monitory, tentokráte v novém dobrodružství, kde nebude chybět ani boj s mýtickými příšerami, tvrdá práce, zakládání nových osad či osudová setkání se starými známými přáteli. Jak už jsem výše naznačil, Northland začíná tam, kde původní Cultures 2 skončila. Slyšte proto celý příběh.

  

Hromadný sněm vojska * hořící věž v idylickém zátiší * dobytí ráje

Na začátku všeho byli čtyři odvážní lidé, kteří zachránili svět před zkázou. Jedním z nich jste právě vy - Bjarni, princ z dalekého Norska. Kdysi dávno jste při cestě za poznáním své vize potkali Sigurda, statečného franckého rytíře, Hatchieho, nikým nespoutaného saracéna bez špetky strachu a hany, a nakonec krásnou byzantskou princeznu Cyru, jejíž srdce patřilo právě vám. Cyra a Bjarni byli pro sebe stvoření, takže když se cesty tohoto téměř nepřekonatelného kvarteta na konci ságy rozdělily, oni dva zůstali pospolu a žili v byzantské říši v nepředstavitelném blahobytu. Kdo by čekal, že se všichni čtyři ještě někdy setkají? Vždyť je od sebe dělilo množství hor, řek,... dokonce i moře.

  

Hadí mor pocítíte na vlastní kůži * zde nedostatek práce nehrozí * shledání s Džinem

Sigurd se po záchraně světa (společným zabitím Midgardského hada) připojil k výpravě na sever a Hatchie se vydal prozkoumat Orient. A právě Hatchie byl tím, kdo jakési bratrstvo opět sjednotil, poněvadž se v jeho království rozmohl hadí mor - čímž byl on i jeho poddaní v silném ohrožení. Vyslal proto posla s nadějí, že najde své staré přátele Cyru a Bjarniho. Ti bez váhání ihned po obdržení naléhavé zprávy vypluli a přídě lodí nasměrovali k Orientu. Za několik dní byli na místě, kde začíná celé vaše dobrodružství.

Kampaň

Kroky nás tedy zavedou nejprve k Hatchiemu, kterého bychom měli pro zdárné ukončení mise oprostit od hadů. Hadi jsou ovšem stvoření zrádná, tudíž nestačí pouze jejich eliminace, měli bychom se především zaměřit na pravé jádro problému - zmíněný mor. V tu chvíli se setkáváme s dalším, tentokráte pátým hrdinou, s nímž budeme postupně sdílet své slasti i strasti. Jmenuje se Ykol a je to posel, kterého vyslal sám Hatchie. Ykol nám tedy ukáže cestu do tajemných katakomb, kde se při troše štěstí shledáme s Džinem. Po zodpovězení tří otázek nám splní tři přání, na nichž můžeme pozorovat šlechetnost a oddanost dobru hrdinů.

Když vyslovíme přání zničit hadí mor a utlumit všeobecný hladomor, můžeme se vydat v další misi za posledním přítelem, což není nikdo jiný, nežli Sigurd. Když i jemu pomůžete s všudypřítomnými problémy, připojí se k vám a může začít ona opravdová cesta na sever, až do dalekého Grónska. Jak to bude dál vám již samozřejmě neprozradím, ale některá specifika si neodpustím. Co se kampaně týče, je na vás nastraženo celkem 8 misí. Pravda, počet to není nikterak závratný, ale každá mise je složená z mnoha úkolů a pod-úkolů, které nepřelousknete jen tak za pár minut.

  

Hatchie v objetí lávy * skromná vesnička * všimněte si letících čápů s miminem

Tím ovšem nechci tvrdit, že u nich budete tápat a obvolávat zkušenější kamarády, to v žádném případě. Jednotlivé úkoly jsou totiž prostoduché a v podstatě se mezi sebou téměř neliší. Ještě se ale vrátím k samotné kampani. Jak postupujete s vaší kolonií stále dál a dál, stavíte nové vesnice i města a vše se zaznamenává do jakési mapy, jež se vám ukazuje vždy před danou misí. Mapu si můžete zapnout přímo z menu hry, tudíž máte možnost si zrekapitulovat „nanečisto“ mise z kampaně.

Budovatelská, společenská, bojová…

Tímto nadpisem jsem chtěl naznačit různorodost Northlandu. Že se jedná o strategii jako „křen“, o tom není pochyb, na rozpaky nás může ovšem přivést její opravdový směr. Nejprve tu máme budovatelsko-společenskou část, která tkví v klasickém řetězci: postav, produkuj, sklízej. Tento řetězec je ale v mnohém rozšířený a nabízí nám nadstandardní vychytávky, známé už z předchozího dílu. Kupříkladu péče o věrné poddanné. Neberete je jako určitou masu lidí, která za vás dělá vše, nýbrž jako jednotlivce, z nichž každý má své potřeby a touhy.

Každý z nich má své jméno, svůj život, okrajově i svůj charakter. U každého z nich můžete ovlivnit, zdali půjde pracovat (popřípadě kam) nebo jestli se půjde vzdělávat do ústavu jménem škola, aby svou praxi nenabyl tvrdou prací, ale neméně tvrdou teorií. Jedince můžete dát do kupy i s opačným pohlavím, které si již vybere dotyčný podle své vlastní volby. Tím se vlastně zasloužíte o reprodukci kmene. Vybírat můžete i pohlaví potomka a jelikož žena zastává v této hře pouze funkci rozmnožovací a pečující o domácnost a dětí, naše záměry by měly být čistě taktické, nikoliv morální.

  

V přístavu je rušno * neproklouzne ani myška * smíření s eskymáky

Když přiletí čáp s řvoucím dítětem, musíte počkat deset virtuálních let, než se z něj stane silný chlap, popřípadě okouzlující dívenka. V prvním případě se urodí civilista a nastává pracovní koloběh, který jsem již popisoval. Nutno ještě dodat, že lidé se v Northlandu rodí, avšak vůbec neumírají. Tento fakt zapříčiní roztahování vaší civilizace na stále větší a větší území, s čímž úzce souvisí i války o pozemky a nadvládu. Možná budete překvapeni, ale důraz je kladen především na ekonomický rozvoj a diplomacii, ne na tvrdý úder armády, tudíž se v tomto směru nesetkáme s takovou rozmanitostí, jako je tomu u mírumilovných cest. Povětšinou tedy budete namísto cizích vojáků klátit k zemi mýtické příšery, jako je obrovský had či extrémně násilný vlk.

…k tomu ještě prvky RPG?

Ano, stejně jako v Cultures 2, i zde se nám dostane vcelku požehnaně RPG prvků. Kouzlo tohoto mixu spočívá v tom, že každý z vašich svěřenců, ať už bojovníků či vesničanů, má svůj vlastní inventář, který si může postupně doplňovat. Svého vojáka byste měli po vyučení v kasárnách obdařit vámi určenou zbraní (kopí, luk, šíp, atd.), přidat mu brnění z dostupných materiálů pro větší výdrž v boji, na nohy mu obout elegantní botky, aby se pohyboval rychleji a do kapsy mu přidat pár zázračných lahviček od mistra druida pro vyléčení ran utržených díky nepřátelským šípům. A co takhle prostým obyvatelům hromadně přidělit medovinu a dřevěné nebo rovnou železné nástroje pro kvalitněji odvedenou práci? To vše si vaši svěřenci budou pamatovat a patřičně se vám i odmění.

Tři stupně obtížnosti

Northland, stejně jako většina jeho vrstevníků, nabízí samozřejmě stupně obtížnosti, aby si užil jak naprostý nováček, tak i ostřílený pařan. V našem případě se jedná o tři stupně pojmenované jako normální, jednoduchý a velmi jednoduchý. Liší se od sebe především potřebami vesničanů. Například u nejlehčího stupně sice jídlo produkujete, ale vaši lidé jej ke svému životu nepotřebují, stejně tak odpočinek.

  

Trosky střežené hady * Bjarni útočí i na králíky * brífink k misi

V normálním režimu vystřídají prostoduché roboty opravdoví spoluobčané, požadující patřičnou péči o své žaludky. Pravda, i malé děti potřebují jíst a když nebude přísun potravy zajištěn, bídně zhynou. Ani armáda nezůstala opomenuta, a tak bude výdrž vojáků taktéž závislá na vaší volbě. Jindy můžete pokořit protivníka 15ti muži, při těžší obtížnosti vám nepostačí snad ani 50 žoldáků.

To celé i v multiplayeru

Multiplayer se stal nedílnou součástí herní zábavy. Bez něj bychom si jen těžko dokázali představit kvalitní strategii. Proto nechybí ani zde. Na výběr máte ze šesti multiplayerových map, na nichž si změříte své síly s kamarády po síti až ve třech módech. V ekonomickém módu dbáte především na silné postavení vaší vesnice co se bohatství týče. S nepřáteli se zde jedná spíše diplomaticky, než vojensky. Opakem toho je vojenský mód, ve kterém se svými protivníky v rukavičkách příliš nejednáte. Vymazat je z povrchu zemského, toť vaše kratochvíle. Poslední mód se nazývá speciální. Je rozdělen na „capture the flag“ (obsazení určitého prostoru na mapě a získání vlajky), „capture the cow“ (osvojení většiny kraviček na mapě) či spojení s kamarády proti jednomu abnormálně silnému nepříteli.

Mimo multiplayer a kampaň si rovněž můžete vyzkoušet jednotlivé mise s vlastním scénářem, kterých je celkem 9. Připočteme-li stávajících 8 ryze kampaňových misí, 7 tréninkových, jež vřele doporučuji si před samotným vpádem do víru děje odehrát, 4 extra tréninkové, což je vlastně průprava k multiplayeru, a externí editor pro tvorbu vlastních map, dostáváme celkem požehnanou snůšku hodin, strávených u této hry.

Grafika, zvuk

Prvky, k nimž nemám absolutně žádné připomínky, se nazývají grafické zpracování a zvukový doprovod. Je sice pravdou, že se tyto dva aspekty od Cultures 2 téměř neliší, neboť Northland běží na tom samém enginu, avšak i přesto lecjakému příznivci detailů zaplesá srdíčko. Koruny stromu a tráva se pohupuje do rytmu větru, voda se čeří, zlato a železná ruda se v temných skalách nádherně třpytí, divoká zvířata se pasou a plaše sledují vaší postupnou evoluci. Námitky bych měl pouze ke ztvárnění všech objektů při přiblížení a oddálení kamery. Stávají se totiž na pohled velice ošklivými a postavičky jsou dokonce kostrbaté. I přesto pánové z Funatics Software dokázali svůj pověstný německý smysl pro detail.

Světlé stránky hry
  • RPG prvky
  • silný příběh
  • vikingská atmosféra
Temné stránky hry
  • prakticky žádné změny oproti Cultures 2
  • příliš prosté úkoly
  • nudný začátek

Zvuk, je taktéž pěkně vytvořen i přednesen do ucha hráče. Do vašich ďábelských ekonomických kreací vám štěbetají ptáčci, šumí moře a k tomu hraje „dobová muzika“, za kterou se autoři rozhodně nemusejí stydět.

Král je mrtev, ať žije král

Podtrženo a sečteno, Northland je velice kvalitní a extrémně chytlavá strategie, která dělá dobré jméno svému předchůdci, Cultures 2. I když hmatatelných změn je opravdu pramálo, děj nás natolik pohltí, že si toho takřka vůbec nevšimneme. Pakliže jste měli Cutlures 2 či Settlers alespoň trochu v oblibě, Northland by vaší pozornosti rozhodně neměl uniknout. A co víc, je k dostání kompletně lokalizovaný do naší rodné řeči, byť s několika málo (leč někdy do oči bijícími) pravopisnými chybami. Tak či onak, pokud se rozhodnete pro tuto hru, čekají na vás hodiny budování, taktického vyjednávání, poznávání nových civilizací, obchodování a hlavně nespoutané zábavy.

Atmosféra: 7/10
Hratelnost: 8/10
Grafika: 7/10
Zvuk: 8/10
Novinky: 3/10

Velice kvalitní strategie, která začíná tam, kde její předchůdce (Cultures 2) skončil. Nepřináší mnoho inovačních prvků, avšak její hratelnost a komplexnost je přímo ďábelská. Northland vás doslova vcucne - a na hodně dlouhou dobu nepustí.

Celkem: 7,5/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Severská strategie
Výrobce: Funatics Software
  • RPG prvky
  • Silný příběh
  • Vikingská atmosféra
  • Prakticky žádné změny oproti Cultures 2
  • Příliš prosté úkoly
  • Nudný začátek
Diskuze (4) Další článek: Premiéra Pána prstenů: Návrat krále je v Brně vyprodána!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,