Recenze: Operation Flashpoint: Dragon Rising – armáda pro masy

vytisknout velikost písma
Kulky jen hvízdají kolem uší, na přilbu se lepí prach a krev, všude kolem je plno řevu a ostrov Skira se mění v obří hřbitov.
Seznam kapitol
  1. Pozor, vyletí dráček!
  2. Zničení klamného cíle
  3. Fotky z pekelné dovolené

Operace Flashpoint je pro mnoho českých hráčů kultovní hrou a přechod značky do rukou Codemasters pro spoustu z nich znamenal zneuctění jejich modly. Pro obyčejného a nijak nezaujatého diváka to však neznamená velkou tragédii, ale skutečnost, na níž může normální člověk vydělat. Značku Flashpoint totiž nikdo nenechá jen tak ležet v šuplíku a ani si nedovolí nijak drasticky změnit obsah hry. Myšlenky a předpoklady jsou však v mnoha případech bláhové a jen praktická zkušenost může hráče naučit, jak moc se mohou mýlit.

 

ofpdragonrising_art2.jpgOperation Flashpoint: Dragon Rising slibovala příběhovou kampaň, jejíž nosný prvek se ale smrsknul do dvou krátkých a efektně sestříhaných filmečků a navrch měla přihodit multiplayer, který jsem zatím neměl možnost okusit. Do sytosti jsem se však nabažil singleplayerového obsahu - kampani o jedenácti misích, jež se dá dokončit za nějakých deset hodin a šesti krátkých misí, odemknuvších se po prvním dokončení kampaňové jízdy.

Přiznám se, že i přes velmi rozporuplné dojmy z GamesComu jsem se k Dragon Rising snažil přistupovat tak, jako si to podle mě zasloužil – jako k simulaci. Hru jsem nainstaloval, bez mrknutí oka nastavil nejvyšší obtížnost a spustil kampaň.

Musel jsem se pod palbou smát, až jsem se za střeva popadal

První věc, která mi lehce vyrazila dech, byl fakt, že chyběl jakýkoliv tutoriál i briefing a já tak byl vržen do víru boje, aniž bych měl aspoň povšechné tušení, jak se hra ovládá. Což o to, manuál potřebné položky obsahoval, ale už dlouho jsem neviděl, že by tato u nějaké hry chybělo.

ofpdragonrising_01.jpg ofpdragonrising_02.jpg

Řekl jsem si, že je to možná tím, že hraju hned od začátku na nejvyšší obtížnost a nevěnoval jsem počátečnímu nepohodlí větší pozornost. Svůj zkoumavý pohled jsem však zaměřil na samotnou intuitivnost ovládání a musím bohužel přiznat, že není všechno tak skvělé, jak se zdá.

TIP: Pokud táhnete od začátku mise na rameni raketomet, má to většinou nějaký důvod, a striktně nedoporučuji v těchto chvílích měnit za druhou pušku. Ve chvíli, kdy nic jiného na zádech netáhnete, ale sbírejte co se dá – nepřátelé mívají poměrně zajímavé věci.

Mezi největší vady řadím fakt, že rychlé udílení rozkazů probíhá přes rozhraní ovládané pohybovými klávesami, což znamená jediné – když chcete velet, nemůžete se hýbat. V bojové vřavě se mi tento prvek zdá býti poněkud nešťastným.

Pomocníci, či maso do mlýnku?

Podobně pak koliduje i systém vybírání zbraní a označování jednotlivých vojáků ve vaší jednotce. Když jsem místo určení, že chci velet pouze zdravotníkovi, začal sestavovat raketomet SMAW a nemohl tuto bohabojnou činnost nijak přerušit, musel jsem se pod palbou z nepřátelských pušek smát, až jsem se za vytékající střeva popadal. Naštěstí jsem později zjistil, že velení není tak důležitou součástí hry a v podstatě stačí, když za vámi zbytek členů skupiny půjde. Což už při ovládání potíže nečiní.

ofpdragonrising_03.jpg ofpdragonrising_04.jpg

Umělá inteligence se o sebe totiž dovede vcelku dobře postarat a haprovat začne hlavně ve chvílích, kdy do jejich autonomních reakcí začnete míchat rozkazy. Když jsem asi deset minut pozoroval, jak medik nahání dalšího člena týmu, kterému měl píchnout injekci, začal jsem málem v zoufalství bušit hlavou do stolu.

TIP: Kdykoliv je někdo z vašeho týmu zraněn, ošetřete ho co nejdříve to bude možné a u nejvážnějších zranění se o stabilizování člena vaší skupiny postarejte sami. I když je AI někdy zmatená, dovede občas neocenitelně pomoci.

A to nezmiňuji takovou klasiku, jako že mi mí hrdinní spolubojovníci několikrát neohroženě naběhli před rozžhavenou hlaveň či se neštítili dát mi smrtelnou dávku olova do zad. Já vím, se svými nadměrnými rozměry občas zavázím.

ofpdragonrising_05.jpg ofpdragonrising_06.jpg

Nepřátelům bych pak doporučil aby absolvovali aspoň základní výcvik. Občasné pobíhání po otevřeném terénu se dá ještě prominout, ale fakt, že nepřátelský voják na 99 % netrefí nic nad vzdálenost padesáti metrů je trošičku smutné a ze slibované hardcore simulace se tak stává nepříliš zábavná variace na pouťovou střelnici. Za každou misi je reálné umřít tak dvakrát, a to pouze ve chvílích, kdy se náhodou postavíte do cesty nějaké té kulce, nebo naběhnete těsně k nepřátelům. Mám však pocit, že takto se skutečně nebojuje.

Mé jméno je Rambo. John Rambo

Vzhledem k výše zmíněnému faktu mě pak ani příliš nepřekvapilo, že se na konci hry počítadlo zastřelených nepřátelských vojáků zastavilo u magického čísla 250. Neřekl bych, kdyby něco podobného dokázal Chuck Norris, který by navíc k zabití použil jen své pěsti a vyvázl by pouze s jizvou na levém lýtku, ale aby obyčejný voják vymlátil celou rotu je reálné tak maximálně ve hrách typu Painkiller nebo Wolfenstein.

ofpdragonrising_07.jpg ofpdragonrising_08.jpg

I tak si ale musím postěžovat na stupně obtížnosti – autoři dle mého názoru lehce neodhadli schopnosti hráčů a tak nabízejí dva poměrně odlišné systémy. První vyšší úroveň odstraňuje jen něco málo pomocných prvků a ponechává kupříkladu ukazatel nepřátel a waypoint co sto metrů, aby se hráč náhodou neztratil.

Nepřátele nebyli ochotni připustit, že se po nich střílí, dokud se jich většina neválela po zemi

Ta nejvyšší odstraňuje skoro všechny nepříliš potřebné asistence a konečně ponechává většinu rozhodnutí na hráči, ale na oplátku zamezuje jakémukoliv uložení hry v průběhu mise, což dokáže řádně nakvasit u delších úrovní, které vyžadují i více jak hodinu čistého času. Chci tak moc, když chci hrát bez pomocníků, ale s tím, že se vyskytnou aspoň dva checkpointy?

ofpdragonrising_09.jpg ofpdragonrising_10.jpg

Možné zodpovězení této otázky však leží asi i přímo v designu misí. Pokud totiž uděláte něco jinak, než to všemocný designér zamýšlel, začne se promyšlená mise sypat jako domeček z karet a lehce předskritpovaná AI vůbec neví, co má dělat. Když jsem kupříkladu nešel na opevněnou pozici nepřátel čelním útokem, jako to po mě požadovalo velitelství, ale dojel jsem džípem až k jejímu levému křídlu, dostalo se mi humorného pohledu na zmatené nepřátele, kteří až do chvíle, než se jich většina válela na zemi, nebyli ochotni připustit, že na ně někdo střílí.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | taktická FPS
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
Začátek prodeje: odloženo na neurčito
  • Atmosféra
  • Dobře nadesignované mise
  • Hardwarová optimalizace
  • Rozbití konceptu, pokud hráč nejedná tak, jak designér nalajnoval
  • Proklamovaná simulace se nekoná
  • AI nic netrefí
  • Fireteam neposlouchá rozkazy
  • Briefingy dopředu vyžvaní celou misi
  • Chybí stupeň obtížnosti mezi experienced a hardcore
  • Absence tutorialu
  • Mizení mrtvol a viditelné zhmotnění nepřátelských vojáků
Související články
  1. Nová mega: Flashpoint dvakrát jinak
  2. Nová mega: Zaklínač přichází podruhé
  3. Video: Flashpoint předvádí multiplayer
  4. Nová mega: Flashpoint má svůj ostrov
  5. Video: Flashpoint ukazuje příběh
  6. Video: Operace Flashpoint spolupracuje
  7. Nový týden: Wolfenstein se vrací
  8. Nová mega: Mafia 2 dokáže přesvědčit
  9. Dojmy: Operation Flashpoint: Dragon Rising – nelítostný souboj
  10. Nová mega: Střet reality s Need for Speed Shift
  11. Na čem poběží Operation Flashpoint 2?
  12. Video: Operace Flashpoint 2 bude i těžší
  13. Nová mega: ArmA, nebo Flashpoint?
  14. Situace na bitevním poli v OFP2
  15. E3 video: Operation Flashpoint 2 v akci
  16. Nová mega: Přichází konec Falloutu
  17. Video: Operation Flashpoint 2 v akci

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Redux hru vylepší nejen graficky

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Re…

Modifikace Redux pro GTA 5 slibuje řadu vylepšení, a to nejen po grafické stránce. Nyní se představuje na novém videu. Dočkat bychom se měli ještě v srpnu!

22.  8.  2016 | | 7 N/A
No Man

No Man's Sky zažívá masivní odliv hráč…

Někdy se může kvantita na úkor kvality jevit jako dobrý krok vpřed, nicméně v Hello Games asi někdo něco nedomyslel, když pustili do světa takto, s prominutím, odfláknutou hru, která ani ne měsíc po svém vydání ztratila už kolem 90% hráčů.

25.  8.  2016 | | 16 N/A
Quake Champions: Online řežba, jak má být, Quake se vrací v plné síle!

Quake Champions: Online řežba, jak má …

Po velkém návratu Wolfensteina a Dooma se přidává další série od id Software a jejím hlavním cílem je dostat se opět na vrchol her pro e-sport.

19.  8.  2016 | | 4 N/A
Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímání peněz?

Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímán…

Xbox One se dočkal razantního faceliftu. Jak si zatím stojí v porovnání se svým starším bratrem?

13.  8.  2016 | | 143 N/A
Mafia III láká novým trailerem: takhle bude vypadat loupež

Mafia III láká novým trailerem: takhle…

K příležitosti veletrhu Gamescom, jenž pro veřejnost začíná již ve čtvrtek, studio 2K vydalo nový trailer na očekávanou Mafii III. Můžeme v něm vidět loupežné přepadení banky. Hra se tak pomalu přibližuje jejímu vydání, které se bude konat 8. října.

18.  8.  2016 | | 4 N/A
Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vzorem pro ostatní závodní hry

Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vz…

Závodní hry vždy bojují o prvenství v počtu a zpracování tratí, v modelech aut a hlavně v jízdních vlastnostech vozidel. To vše se podařilo ovládnout legendárnímu Gran Turismu. Dnes se podíváme na druhý díl této skvělé série, která vychází do dnes. Nejnovější díl s názvem Gran Turismo Sport vyjde 15. listopadu tohoto roku.

20.  8.  2016 | | 8 N/A
Pokémon Go zabíjí. Nehrajte ho, když zrovna řídíte

Pokémon Go zabíjí. Nehrajte ho, když z…

24.  8.  2016 | | 7 N/A
Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná hororovka, která stála za to

Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná …

Vetřelci, Predátoři a mariňáci… Nekonečný souboj tří ras, který jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži ve hrách nebo filmech. Podíváme se dnes na hru z roku 2001 s názvem Aliens vs Predator 2 a datadisk Primal Hunt.

16.  8.  2016 | | 1 N/A