Recenze: Picross 3D - logická nirvána

Skrytý tvar, neúprosný časový limit a spousta čísel sloužících jako indicie. Jednoduché, ale geniálně zábavné.

Když jsem do svého NDS vložil kartičku s hrou, která nesla nevinný název Picross 3D, nevěděl jsem, co mě čeká. Netušil jsem, že se budu probouzet s myšlenkou směřující k číslům, stejně jako bych nikdy neřekl, že budu hrát logickou blbinku až do čtyř do rána. Skutečně je až s podivem, jak moc může být jednoduchá hra zábavná a hlavně jak dokáže ubohému novináři nabourat celý denní program.

Pravidla nového Picrossu jsou vysvětlena v tutorialu, jenž vysvětlí jednoduchý princip: na začátku dostanete pod ruku větší blok malých krychliček, z něhož dle jednoduchých pravidel odkrajujete kostičky, aby se blok proměnil v kýžený tvar.

Nikdy bych neřekl, že budu hrát logickou blbinku až do čtyř do rána

K tomu vám pomahájí indicie – na některých krychličkách jsou ze strany napsána čísla, která udávají počet krychliček přítomných v dané řadě či sloupci (podle toho, kde je napsáno), vyšší level pak přináší číslička v kolečku (kde platí to samé, jen jsou krychličky rozdělené do dvou skupin) nebo ve čtverečku (opět to samé, ale krychličky jsou rozdělené do tří a více skupin.)

A to je prosím všechno, co potřebujete vědět, než se směle vrhnete do louskání jednotlivých hádanek. Jak zkušení hráči jistě poznali, takto jednoduchý princip bývá smrtelně nebezpečný v tom, že je velmi jednoduché ho pochopit, ale bývá už těžší jej naprosto ovládnout – což s sebou nese jedno pozitivum a jedno negativum. Plusem je, že hra se brzy neohraje a přestože bude nabízet stále to samé v bledě modrém, pokaždé bude aspoň lehce jiná. Negativem je pro změnu obrovská návykovost.

Nepoznáš dne ani hodiny

Ještě nikdy mě k sobě žádná hra nepřikovala tak šíleným způsobem, jako se to za uplynulých 14 dní povedlo Picrossu a jednoduchá rada našeho nejvyššího, slunce nejjasnějšího, zkrátka božského, jedinečného a moudrého šéfredaktora, jenž vypustil ze svých laskavých úst slova: „To dohraj,“ nepadla na zrovna nejúrodnější půdu. I když jsem se poctivě snažil, bohužel jsem se konce hry zatím pořád nedobral – možná to bude tím, že na kartičce je nahráno 350 puzzlů, z nichž ty pokročilejší bez problému zaberou i něco přes 10 minut a nejnáročnější ještě víc.

V otázce herní doby se tak Picross dostává na metu nějakých 80 hodin čistého herního času, který se ještě prodlouží díky systému hodnocení, který nenáročně hráče poposunuje k tomu, aby se snažil během řešení neudělat chybu a zároveň dosáhnout co nejlepšího času. A co že je ten nenásilný systém? Zaprvé malé medaile lišící se podle počtu hvězdiček u daného puzzlu a poté dvě bonusové hádanky v každém levelu, které se odemykají právě podle toho, jak úspěšní při řešení jste.

Stejně jako celá hra je to jednoduché, stavící na lidské soutěživosti i ješitnosti a hlavně je to funkční. Přes to všechno se ale dají na kráse Picrossu 3D najít drobné pižky, které hyzdí jeho jinak dokonalou tvář.

Za nejzávažnější problém bych označil příšerně otravnou hudbu i zvuky, jejichž poslech se rovná hrůzné tortuře

Za nejzávažnější problém bych označil příšerně otravnou hudbu i zvuky, jejichž poslech se rovná hrůzné tortuře a myslím, že i ti nejotrlejší hráči vypnou zvuk během několika málo minut. Dobře na tom není občas ani grafika, jež je sice poněkud vedlejší, ale přesto jdou některé z pozadí hrubě za hranici kýče.

Nový Tetris

Stejně tak lze lehce pohanět, ale i drobně pochválit, ovládání, kdy se s tvarem naprosto perfektně otáčí, ale už se hůře označují a ničí jednotlivé kostičky – k poznačení, že tato kostička musí zůstat totiž slouží barva, jejíž nanášení potvrdíte stisknutím jednoho z tlačítek, stejně jako pro zbourání musíte chytit tlačítko jiné. Nevím, jestli to byl jen můj problém, ale v zápalu hry jsem si i po vylouskání více než stovky puzzlů tlačítka pletl a dělal tak zbytečné chyby, kterým by se jistě dalo zabránit.

Celkově je však nový Picross téměř dokonalou hrou – jednoduchou, s tím, že každé kolo zabere jen pár minut, ale přesto schopnou zabavit dlouhé hodiny v kuse. Pokud se chcete pořádně vyspat, dejte ruce pryč. Pokud se chcete skvěle pobavit a jste si jistí, že máte pevnou vůli, tak je znovu natáhněte. A pokud máte každý den nějakou tu hodinku v dopravním prostředku a nevíte, jak si ji ukrátit, tak těch pár set vytáhněte, i kdybyste se měli živit po zbytek měsíce ztvrdlými rohlíky.

Dostupné pro: 3DS
Žánr: Logické | logická hříčka
Výrobce: HAL Laboratory