Recenze: Prince of Persia: The Sands of Time - orientální (r)evoluce

Hvězda perského prince opět září. Letošní vánoce se staly obdobím, jež si osud vyvolil pro příchod čtvrtého dílu jedné z nejslavnějších herních sérií - pokračování, jež bylo obestřeno tajemstvím, skepsí i pochybnostmi. Ponechejme však obavy stranou. Nový princ vás znovu okouzlí příchutí orientu, velkolepou prezentací i návykovou hratelností. Zažijte znovuzrození legendy v dnešní recenzi!

Typ hry: Third person mix akce a plošinovky
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 1,9 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,9 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Vydavatel hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Distribuce v ČR: Playman (http://www.playman.cz/)

Poprvé jsem se s perským princem setkal na letošním Invexu. I přes návaly dárků-chtivých návštěvníků, všudypřítomný hluk a jekot od roztroušených stánku mě titul Prince of Persia: The Sands of Time v okamžiku ohromil. Byl přesně takový, jakého jsme si jej společně vysnili – kvalita starších dílů v překrásném obalu precizního zpracování, do kterého se v první vteřině bláznivě zamilujete. Snad proto (a z kousku nostalgie) jsem se nemohl dočkat dne, kdy se znovu setkáme. Ten den nadešel a definitivně mě přesvědčil o jediném - Prince of Persia: The Sands of Time bude i přes své konzolové rysy hitem letošních vánoc. A vy máte jedinečnou šanci - u zrození nové legendy můžete být díky naší recenzi již dnes.

Osudová kletba

Každý význačný muž dějin měl po svém boku charismatickou, okouzlující a lidmi zbožňovanou partnerku. Perský princ byl odjakživa bojovníkem za svobodu a právo na život. Bojoval tak za čest něžného pohlaví, o přízeň i ruku vězněné princezny. Doba však definitivně pokročila a s ní i příběh – klasická lovestory zůstala zachována, z větší části ji však vystřídala hrozící zkáza celého světa. Příznačnou se stala první mise hry, která vám v roli vypravěče představí počáteční zápletku – a jako by tomu chtěla ruka osudu, na vzniklém nebezpečí nese podíl také náš mladý princ. Právě on vložil magickou dýku do přesýpacích hodin času a rozpoutal tak peklo na zemi, rituál, který mění živé bytosti v hrůzné a krvelačné bestie. Všechny s jedinou výjimkou.

Malá lekce ze šplhu * Všimněte si překrásného paláce v pozadí obrázku * Princovo seknutí má sílu stovek mužů!

A tou je princ se svou krásnou partnerkou. Vyvolená dvojice uvolnění magické kletby přežívá a bok po boku se tak vydává vstříc nebezpečí, s chutí vyřešit nespočet hádanek i rázně ukončit hrůzu, která zasáhla svět. Prince of Persia: The Sands of Time však bohužel není hrou, pro níž je příběh alfou i omegou úspěchu, tím jediným a hlavním. Dění související s příběhem totiž ustupuje do pozadí a stává se doslova a do písmene malou kapkou na špici ledovce. A věřte mi, je to rozhodně škoda. Rozhodně nejsem sám, kdo by bližší svázání příběhu s všudypřítomným hopsáním a akcí jisto jistě uvítal.

Evoluční skok

Zařadit titul Prince of Persia: The Sands of Time do systému herních žánrů je prostým, avšak nelehkým úkolem. Smíchání akce z pohledu třetí osoby i plošinovky a prvků klasických arkád totiž vytváří nezaměnitelný celek. Kombinaci, pro kterou je typické šplhání po zdech, skákání po stěnách i překážkách, řešení jednoduchých hádanek a zabíjení tun nepřátel v neuvěřitelně efektních soubojích. Oprávněně se tak stal Prince of Persia: The Sands of Time dalším evolučním krokem série a zároveň představuje směr, kterým se musí mnohými odepsané plošinovky a arkády 21. století vydat.

Podobných momentů zažijete ve hře stovky * Mrtvý nepřítel se obratem promění v zrnka prachu * Princovy vidiny do budoucnosti, které jsou užitečnou nápovědou

Pojďme se mu tedy podívat na zoubek - a jak zjistíte hned při prvním ohmatání, najít kaz na novém princovi nebude zrovna jednoduché. Prince of Persia: The Sands of Time sází na klasický third-person pohled (a jeho provedení ve stylu série Tomb Raider) i volnost kamery, se kterou lze takřka vždy libovolně pohybovat. Právě tento fígl vám umožní natáčet kameru do mnoha úhlů a filmových pozic, které dokonale umocňují herní dění. Symbolicky je to právě kamera, kdo vám bude postup hrou nejvíce a nejzdárněji komplikovat. Prince of Persia: The Sands of Time je primárně navržen pro herní konzole a od toho se odvíjí také dětské nemoci jeho PC verze –tou hlavní je vedle složitějšího ovládání právě v některých okamžicích problematická kamera. Osobně se bojím, že právě tyto nedostatky budou pro mnohé PC hráče nepřekonatelnou překážkou.

Mistr světa v akrobacii

Bohužel, hra je trochu stereotypně rozdělena do samostatných úseků, skládajících se ze tří hlavních částí – nejprve vás tak čeká překonání nástrah prostředí, poté nezbytné zlikvidování připravených nepřátel a na závěr přichází uložení hry. Nic víc, nic míň. Hra se řečeného systému drží jako klíště a naneštěstí za to platí poměrně vysokou daň. A tou je úpadek do stereotypu. V žádném případě nemusíte mít strach, že by vás Prince of Persia: The Sands of Time ihned omrzel – přesto se do mysli po několika hodinách vkrádá nebezpečný pocit, že již tu něco „podobného“ bylo. Není konec konců divu - přestože princ disponuje opravdu rozsáhlou škálou pohybů, ze kterých vám bude přecházet zrak, představivost i fantazie tvůrců nepostačila k vytvoření dostatečného množství hádanek a různorodých úkolů. Prince of Persia: The Sands of Time byl primárně vytvářen pro konzole poslední generace a tak složitější hádanky musely v zájmu hratelnosti stranou.

Shluk energie a zrnek písku, které pomáhají princovi v získání schopností ovlivňovat čas * A tady je v detailu - mladý princ, idol všech dívek * Mimo bojování a skákání budete také posunovat bedny, skříně a další předměty

Hádanky a puzzle sice chybí (uznávám, raději je přenecháme adventurám), přesto vám některé herní situace váš mozek řádně prověří. Jedinečné prostředí polorozpadlých chrámů a paláců totiž nabízí dostatek míst, kterými tvůrci potrápí důvěřivé hráče. Dostat se až do nejvyšších pater rozbořené budovy - tak zní úkol, který před vás autoři postavili a který vás s částečnými obměnami provází celou hrou. Stěžejní částí Prince of Persia: The Sands of Time se tak nestala akce (jak by mnozí očekávali), ale překonávání překážek ve stylu prastarých a oblíbených plošinovek. Princ však k mému potěšení disponuje pestrou škálou pohybů a věřte mi - nad jeho akrobatickými schopnostmi budete doslova žasnout. Nečeká vás totiž pouhé šplhání po římsách, ale také běhání po zdech, lezení po sloupech, přeskakování z jednoho na druhý... a tak bych mohl pokračovat donekonečna. Prince of Persia: The Sands of Time je s velkým náskokem nejefektnějším spojením third-person akce a plošinovky v historii herního průmyslu a dokazuje to každou vteřinou, kterou strávíte po jeho boku.

Monumentální souboje a hrátky s časem

Důraz na akrobatickou složku hry odsunul do pozadí souboje, utkání na život a na smrt mezi princem, tajemnou princeznou (i ta vám svým lukem a šípy pomáhá) i zmutovanými příšerami. Přestože rozhodnutí nepodřídit veškeré dění boji nelze hodnotit jinak než kladně, je velká škoda, že si nádhery skrývající se v jádru bojových situací nemůžeme užít více. Právě v soubojích totiž vynikají princovy přednosti – můžete tak využívat jeho schopnosti pobíhat po zdech, dokonale šermovat i bojovat ve vzduchu. A to vše za vydatné pomoci zpomalených záběrů a dalších drobnůstek, které činí akci ještě více efektní. Připočtete-li k tomu parádní grafiku, vychází nám rovnice, na jejímž závěru stojí slovy těžko popsatelné kreace – ty musíte vidět!

Trocha nepozornosti, pád a neštěstí je na světě * Altánek obrostlý zelení je jednou z nejkrásnějších scenérií hry * Princ by měl z tělesné výchovy za jedna, hrazda mu jde přímo královsky

Geniální inovace, jejímž živoucím průkopníkem se stal dnes již legendární policista Max Payne. Tím vším jsou hrátky s časem, možnost jeho ovlivňování či zpomalení, které inspirovaly také tvůrce Prince of Persia: The Sands of Time. I náš mladičky princ tak sbíráním shluků magických zrnek písku a v nich obsažené energie získává nevídané schopnosti, s nimiž se v počítačových hrách setkáváme vůbec poprvé. Netýká se to samozřejmě zpomalení času (které je díky rozmazání obrazu o chloupeček zpestřeno), ale především možnosti vrátit se v čase! Tvůrcům se skutečně podařilo najít schůdný kompromis v otázce ukládání. Jak již bylo řečeno, hru si můžete uložit jen na přesně vytýčených místech, malým zadostiučiněním je však možnost navrátit se v čase o několik sekund zpět a zabránit tak nevyhnutelné smrti. Propadnout se do hluboké propasti či nechat se rozsápat krvežíznivými monstry, tomu všemu se dá jednoduše zabránit. Studnice energie, kterou k podobným hrátkám princ využívá, však není bezedná.

Orientální kuchyně

Orientální architektonická kuchyně jest tvořena pokrmy všech chutí i barev a všechny si na své cestě s mladým princátkem po boku do sytosti užijete. Monumentální paláce, v nichž zdobené podlahy střídají malby na stěnách, ohromují ornamenty vyrytými do zdí i mohutnými sloupy, které drží všechnu tu nádheru pohromadě. Paní příroda nezůstala ušetřena, žije v symbióze s okolím, vysoké palmy tak střídá travnatý porost i plevel obrůstající obrovité zdi. Snad žádné prostředí vás nedokáže svým důrazem na přepych i smyslem pro krásu a detail okouzlit tak, jako přenádherné, rozmanité a barvité paláce Prince of Persia: The Sands of Time. Každý okamžik hry, každá nová místnost i prostředí, to vše je zárukou a přehlídkou práce designerů, kteří si odměnu za svou práci zaslouží více než kdykoliv předtím. A aby toho nebylo málo, přichystali nám tvůrci in-game videa i animace, při nichž se kamera přesouvá do filmových pozic a váš zážitek ze hry ještě umocňuje.

Nepřátelé se vás snaží v boji obklopit a zamezit vám v úniku * A někteří si na vás pořídili podobné zbraně jako tenhle krasavec * Blíží se velké finále v překrásné komnatě, ze které vám bude přecházet zrak

Každý pokrm se má podávat s chutnou přílohou, jíž se u monumentálních staveb a lokací stala grafika. Všichni si jistě živě pamatujeme, co 3D zpracování provedlo s naprosto nehratelným výtvorem Prince of Persia 3D. Snůška moderních technologií i odpuzující hratelnosti se stala odpadem a vyvrhelem celé série a nám tak význam 3D grafiky poprvé živě (a použitelně) prezentuje právě Prince of Persia: The Sands of Time. Krása a propracovanost prostředí vyniká díky špičkové grafice a vás nový princ nadchne hned z prvopočátku, v první vteřinu - a věřte, bude to láska na první pohled. Animace jsou stejně jako tváře postav propracované do posledního detailu, hra se světlem je přímo okouzlující a princ neztrácí nic ze své krásy ani v exteriérech, které pro hry jeho typu nejsou zrovna typickým prostředím. Daň za krásu však není nikterak vysoká – hardwarové požadavky jsou na dnešní dobu veskrze průměrné.

• Skákání po zdech a další akrobatické prvky
  • Do detailů propracované prostředí
  • Efektní souboje
  • Překrásná grafika
  • Hrátky s časem
  • Propracované pohyby hlavního hrdiny
  • Okouzlující hudba a zvuky
  • Absence multiplayeru
  • Po čase lehce stereotypní
  • Komplikovanější ovládání a v některých okamžicích také problematická kamera

Legenda obživla

Legendy se vrací a opět mizí v propadlišti dějin. Jakýkoliv pokus o znovuzrození proslulých výtvorů i mezníků herního průmyslu ztroskotává v posledních letech na rozporuplných reakcích ze strany recenzentů a převažujícím zklamáním konzumentů (tedy vás, hráčů). Pro příklad konec konců nemusíme chodit daleko - Prince of Persia 3D byl ukázkou hry, v níž se vidina peněžního zisku nesmísila s kvalitní hrou, ale jen nesmyslným, nehratelným a odpudivým výtvorem, který skončí v propadlišti dějin. Taková je však minulost série, jež by měla pohlížet do budoucnosti. Prince of Persia: The Sands of Time není na rozdíl od svého nejstaršího předchůdce hrou, na kterou po několika měsících zapomeneme. I přes své drobné chybky je totiž přesně tím, na co jsme dlouhá léta čekali a v co jsme milosrdně a tajně doufali. Úkazem, který se vyrovnal svým předchůdcům a který je v mnohém překonal. Milovali jste prastarou sérii Prince of Persia? Pak vám k srdci přiroste také jeho znovuzrozená verze. Na to bych vsadil krk.

P.S.: Prince of Persia: The Sands of Time vychází také pro konzole PS2, Xbox, GameCube a GBA. Majitelům těchto verzí jest díky komfortnějšímu ovládání i přirozeněji se chovající kameře dovoleno zvýšit konečného hodnocení o půl bodíku.

Zvuky: 9/10

Perský princ se vrátil ve velkolepém stylu, s ohromující prezentací a v každém okamžiku patrnou příchutí orientu. Doporučuje deset z deseti muslimů.

Celkové hodnocení: 8,5/10