Recenze: Prince of Persia: Zapomenuté písky – zrnko času

vytisknout velikost písma
Princ mluví česky a tváří se drsně, jeho nabídku zdánlivě nelze odmítnout. Pojďte zjistit, jestli to skutečně stojí za to.
Seznam kapitol
  1. Někdo vrátil čas
  2. Zlámete si prsty a upečete grafiku?

Skákat po římsách, sekat písečné netvory do krku a zachraňovat svět si už Princ tak nějak zvykl. Bodejť by ne, když to dělá už hezkých pár let a to jen pokud započítáme jeho novodobou 3D inkarnaci. Vracet se k 2D verzi, tedy až k dobám 286 by sice bylo pro nostalgiky příjemné, ale mám neodbytný pocit, že o tom tento článek být nemá. Přesto však při hraní máte pocit, jako byste se vraceli v čase a nemůže za to jen omezená možnost obrátit jeho tok v případě neúspěšného doskoku na visutou hrazdu.

  

Zapomenuté písky jsou totiž hodně podobné původním Pískům času, i když se jim nedaří vrátit to, čím právě první díl novodobé ságy zasáhnul srdce tisíců – pohádkovou atmosféru.

Neodbytný pocit déjà vu je patrný zejména v počátečních úrovních

Snaží se o to ale poměrně sympaticky, ať už jednoduchým a čitelným podáním příběhu o dvou bratrech, dvou džinech a Šalamounově armádě nebo kouzly, k nimž se Princ časem dostane. Jenže, s výjimkou právě oněch zmíněných kouzel, to vše působí stejně, jako jste už jednou měli možnost vidět.

Neodbytný pocit déjà vu je patrný zejména v počátečních úrovních a vrcholu dosahuje v oblasti nazvané Lázně, aby se pak připomněl i později, třeba ve Visutých zahradách. Je mi záhadou, podle jakého klíče autoři tvořili úrovně, ale skoro se zdá, že v okamžiku, kdy jim došly nápady, prostě sáhli po dílu starším, vypreparovali z něj jednu úroveň, lehce ji upravili a teď ji vydávají za zbrusu novou. Což rozhodně není úplně šťastné řešení, ze kterého byste jak vy, hráči, tak novináři měli sednout na svou velectěnou zadnici.

Zamrzlo peklo

Nezbývá vám tak nic jiného, než se proskákat povědomými lokacemi a snažit se přijít na kloub tomu, co je tady vlastně jinak. Na něco málo pak určitě přijdete, ale upřímně – nakonec se vám bude zdát, že kdyby tvůrci kompletně předělali Písky času do nového kabátku, možná by udělali lépe. Nebo lépe řečeno, nevymýšleli nic moc převratného a raději se soustředili přímo na vzhled jednotlivých úrovní.

princeofpersiazapomenutepisky_03.jpg princeofpersiazapomenutepisky_04.jpg

Pár novinek sice potěší – jmenovitě jde zejména o možnost zmrazit vodu a pak se na tryskajících gejzírech pohupovat jako na standrdní hrazdě, či se odrážet od zamrzlých vodopádů – ale vcelku je to bída.

Speciální schopnosti tak místo skvělých vychytávek představují libůstku pro fajnšmekry a dilema, kam přidělit těžce vydělané body, se stává čistě imaginárním

Skákání po supech a vybavování si vzpomínek, tedy restaurování zničených míst, je sice potenciálně zajímavé, jenže v prvním případě spíše směšné a v tom druhém zase příliš principiálně připomínající zamrzání vody. Ve výsledku tak sice nové prvky lehce vytrhnou ze stereotypu, ale jen proto, aby se brzy samy svou bizardností nebo častým použitím staly stereotypními.

princeofpersiazapomenutepisky_05.jpg princeofpersiazapomenutepisky_06.jpg

Ze samého skákání, zmražování vody pak vytrhává i ohánění se mečem, které by sice v konkurenci God of War nebo Two Thrones neobstálo, ale i tak se jedná o poměrně zábavné sekání do davů písečných válečníků, jež si tu a tam vyžádá i ždibec taktiky. Největší novinkou v soubojovém systému jsou pak bezpochyby nově odemykatelné schopnosti a vylepšení vaší postavy za body zkušenosti. Můžete tak vylepšit Princovy základní útoky, nebo se naopak soustředit na specializované schopnosti.

princeofpersiazapomenutepisky_art1.jpg

Sek s otočkou

Mezi ně jmenovitě patří třeba ohnivá stopa, která zanechá na místech, kudy projdete, nebezpečnou hráz po nepřátele, jimž bude pomalu užírat životy, nebo kamenné brnění, na jehož výhodu jistě přijdete sami.

TIP: Ve hře jsou na místech, kam se obvykle nepodíváte, rozmístěny sarkofágy, za jejichž rozbití získáte zkušenostní body. Na tyto místa vás upozorní modravá záře prostupující danou částí úrovně.

Problémem však je, ostatně jako u všech novinek, že nakonec zjistíte, že vlastně nepotřebujete nic jiného než sekat a krájet. Speciální schopnosti tak místo skvělých vychytávek představují libůstku pro fajnšmekry a dilema, kam přidělit těžce vydělané body, se stává čistě imaginárním.

I přes určitý stereotyp ale hra naštěstí nestíhá nudit, především díky tomu, že stará dobrá hratelnost a léty odladěný level-design stále fungují. A to i díky tomu, že nový Princ je jako takový celkem jednoduchý a poměrně krátký. Osobně jsem neměl větší problém s tím hru proběhnout za nějakých sedm hodin, což určitě není světový rekord v rychlosti, ale zároveň jsem se s hraním ani úplně neloudal. Délka se tak nese v duchu moderních her a při nastavené ceně asi nejednoho staromilce zamrazí v zátylku. 

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury, Akce | Akční adventura
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 20. května 2010
  • Level design
  • Pár zajímavých novinek
  • Triky s vodou
  • Stereotyp
  • Nepodařená realizace nových nápadů
  • Český překlad a dabing
Související články
  1. Recenze: Prince of Persia: The Forgotten Sands – ke kořenům
  2. Video: Intro nového Prince v češtině
  3. Preview: Prince of Persia: The Forgotten Sands – proti času

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Redux hru vylepší nejen graficky

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Re…

Modifikace Redux pro GTA 5 slibuje řadu vylepšení, a to nejen po grafické stránce. Nyní se představuje na novém videu. Dočkat bychom se měli ještě v srpnu!

22.  8.  2016 | | 5 N/A
Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímání peněz?

Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímán…

Xbox One se dočkal razantního faceliftu. Jak si zatím stojí v porovnání se svým starším bratrem?

13.  8.  2016 | | 143 N/A
Quake Champions: Online řežba, jak má být, Quake se vrací v plné síle!

Quake Champions: Online řežba, jak má …

Po velkém návratu Wolfensteina a Dooma se přidává další série od id Software a jejím hlavním cílem je dostat se opět na vrchol her pro e-sport.

19.  8.  2016 | | 4 N/A
Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Když se řekne RPG, tak si většina lidí vzpomene na Zaklínače nebo Dragon Age. Velkým klenotem se ale mohou pochlubit i vývojáři z německého studia Pyranha Bytes, kteří v roce 2001 vydali hru Gothic.

10.  8.  2016 | | 8 N/A
Mafia III láká novým trailerem: takhle bude vypadat loupež

Mafia III láká novým trailerem: takhle…

K příležitosti veletrhu Gamescom, jenž pro veřejnost začíná již ve čtvrtek, studio 2K vydalo nový trailer na očekávanou Mafii III. Můžeme v něm vidět loupežné přepadení banky. Hra se tak pomalu přibližuje jejímu vydání, které se bude konat 8. října.

18.  8.  2016 | | 4 N/A
Virtuální realita pod lupou: cizí svět na dosah

Virtuální realita pod lupou: cizí svět…

Virtuální a rozšířená realita je trendem dnešní doby a stále více lidí se o ni začíná zajímat. Pojďme se blíže podívat, co stálo za vývojem VR a jak vypadá situace dnes.

9.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vzorem pro ostatní závodní hry

Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vz…

Závodní hry vždy bojují o prvenství v počtu a zpracování tratí, v modelech aut a hlavně v jízdních vlastnostech vozidel. To vše se podařilo ovládnout legendárnímu Gran Turismu. Dnes se podíváme na druhý díl této skvělé série, která vychází do dnes. Nejnovější díl s názvem Gran Turismo Sport vyjde 15. listopadu tohoto roku.

20.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná hororovka, která stála za to

Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná …

Vetřelci, Predátoři a mariňáci… Nekonečný souboj tří ras, který jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži ve hrách nebo filmech. Podíváme se dnes na hru z roku 2001 s názvem Aliens vs Predator 2 a datadisk Primal Hunt.

16.  8.  2016 | | 1 N/A