Recenze: Rayman Raving Rabbids – králičí úlet

Rayman se vrací v nové hře! Tato populární postavička změnila žánr, využila nové ovládání na konzoli od Nintenda a ještě s sebou přitáhla hordu strašlivých, uječených králíků. Jestli přináší i gigantickou porci zábavy, to zjistíte zde.

Platforma:PC, Xbox 360, Wii, PS2, Xbox, PSP, NDS, GBA
Typ hry: soubor miniher
Multiplayer: ano, více hráčů na jedné konzoli
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Conquest

Nejdříve vše nasvědčovalo tomu, že hra Rayman Raving Rabbids (RRR), na které se podílel i známý vývojář Michel Ancel, bude plošinovkou, stejně jako předchozí tři úspěšně díly. Jenže na co se dnes může člověk spolehnout, že ano. A tak najednou musí hráč uniknout potrhlé armádě králíků nikoliv v další hopsačce, nýbrž v bohaté kolekci miniher, plně využívající wii-mote.

Skrytá ušatá hrozba

Když si jednou vyrazil Rayman na piknik, nejspíš moc nepočítal s možností, že bude uvězněn poněkud zvláštním druhem bytostí – králíky s inteligencí na úrovni prodavače nehořlavých briket, ale s touhou po vládě nad světem. Holt panáček bez kloubů míní a únosci mění. Jenže hned od začátku je jasné, kdo že ve hře bude tou hlavní osobností.

Tohle je válka! * Mrkvový džus došel, pane * Kdo bude zpívat falešně, facka ho nemine

Je zajímavé, jak perfektně vymyšlené a správně ujeté postavičky dokáží titulu dodat styl, humor a následně tak z hraní učinit antidepresivum díky kvalitní masáži bránice. A to je přesně případ šílených, růžovobřichých, uječených a neuvěřitelně pitomých králíků s vytříbeným smyslem pro sebetrýznění. Zasazením takovýchto stvoření, která navíc umí pouze pronikavě ječet, do různých více či méně humorných situací lze vytvořit ideální podmínky pro zábavné a tak trochu „ulítlé“ minihry. To opravdu může vymyslet snad jen Francouz nebo Japonec. Přesto mám dojem, že by bláznivá ušatá stvoření šlo v novém Raymanovi využít ještě lépe, než jen jako velice zábavné a infantilní křoví pro minihry. Třeba animačky na způsob známých „Bunnies can’t do...“ v příběhovém módu by jistě pomohly využít králičí potenciál na 100%.

Králičí kusy s wii-mote

Miniher je dohromady něco kolem sedmdesátky (ale některé druhy se opakují) a v příběhovém módu si jejich plněním mimo jiné odemykáte kostýmy pro Raymana nebo písničky. Všechny se snaží využít možnosti gyroskopického ovladače a musím říct, že se to daří. Například takový vrh krávou do dálky, mlácení králíka kladivem nebo tancování asi těžko bude na jiných platformách zábavnější než na Wii. Zkrátka s ovladačem lze vyvádět rozmanité kejkle, ať už zaměřené na přesnost pohybu, nebo na frekvenci máchání rukama. Až na výjimku vše funguje velice dobře, přirozeně, přesně a hlavně – je to mnohem zábavnější než pouhé mačkání tlačítek.

Jekot a krvavé oči

Jak jsem řekl, hříček je poměrně dost, ale naštěstí jsou hodně rozmanité. Většina kousků není nijak složitá na ovládání či na pochopení. Avšak dosáhnout pořádného skóre a dostat se tak mezi světovou elitu v on-line žebříčku (více v infoboxu) je věc jiná. Samozřejmě, kvalita miniher není konstantně skvělá – u některých  jsem se řídil heslem „jednou kvůli 100% splněné hře a dost“ , nicméně celkový dojem z hraní je velice kladný. A to i přesto, že jedna skopičina s vykopáváním králíků z pláže je mírně řečeno problematická z důvodu (ne)reagujícího ovladače. Hlavním cílem přece bylo stihnout launch konzole.

Zajímavý dopravní prostředek * Pokusný králík se za chvíli přesvědčí o účinku gravitace * Poněkud zvláštní diskotéka

A co je na RRR nejlepší? Rozhodně bych doporučil trojici nejkomplexnějších hříček: FPS sekvenci, tancování a závody na jakýchsi přerostlých prasatech. V prvně jmenované se hráč nestará o nic jiného, než střelbu záchodových zvonů po ušácích a nabíjení, pohyb je automatický. Míření pomocí wii-mote bych označil za velice intuitivní, přesné a zábavné.

Taneční kratochvíle mě bavily nejvíce. V podstatě jsou velice jednoduché (je třeba jen dobře načasovat pohyb ruky), ale o to zábavnější a pohlcující – dokážou člověka rozdovádět už jenom kvůli písním. Kromě známé Misirlou z Pulp Fiction tvoří hudbu chytlavé a králičími „hlasy“ obohacené melodie. Infantilní, ale chytlavé, ostatně jako celý produkt.

Králíci jsou zkrátka všude * Hop hop a letím * Návrat do vyhřáté cely

Co se jednodušších hříček týče, tak rozhodně stojí za zmínku vrh krávou do dálky. Stačí točit s ovladačem nad hlavou jako s lasem a pak již jen ve správný čas vypustit nebohý skot. Za rok nashledanou v Pekingu.

Hodně lidí králíkova smrt

Nevyužít kvalitní minihry i pro hru více hráčů by byla obrovská chyba srovnatelná snad jen s hloupě nevyvedeným finále extraligy z pohledu Slavie, naštěstí si to uvědomili i lidé v Ubisoftu. Všechny minihry si můžou společně užít až čtyři hráči. Zábava je to ještě větší než když člověk hraje sám, navíc ovládání je velice snadno přístupné i pro jiné sociální skupiny, než jsou hardcore hráči. Takhle napsané to možná zní hloupě, ale vězte, že soutěžit s kamarády v katapultování Super Bunnyho pomocí drezíny je prostě a jednoduše velká švanda.

Machr a nic než machr * Bolí? To je dobře * Takové kreatury nenajdete ani v hospodě páté cenové kategorie

Avšak s faktem, že multiplayer v RRR je na dosti nadprůměrné úrovni se náročný hráč tak úplně nespokojí – vždy to může být lepší. Konkrétně v tomto případě je docela škoda, že circa poloviční část miniher nabízí pouze sekvenční hraní (nemůže se bavit více lidí zároveň), což zamrzí především u závodů na zvláštní odrůdě vepřů. Škoda, protože dynamičtější hratelnost by rozhodně ještě více pozvedla už tak parádní zábavu ve více lidech.

Stylovost nade vše

Myslíte si, že jste nejlepší?

Na http://www.raymanzone.com je možné se zaregistrovat a následně
   se zařadit do celosvětového žebříčku hráčů nového Raymana. Stačí
   zadat kód, který se objeví po dokončení minihry ve skóre módu.
   Ačkoliv  tato služba zatím není dokonalá (hlavně co se týče
   porovnávání výsledků podle podivných kritérií), rozhodně jde o dobrý
   nápad. Žebříček je jinak dost propracovaný a rozsáhlý. Užít si jej však
   mohou pouze vlastníci hry pro Wii, PC a PS2.

Rayman Raving Rabbids ukazuje, že k příjemnému pokoukání není nezbytně nutná nejnovější grafická karta schopná realisticky vystínovat lidské ochlupení, ani procesor, který onomu ochlupení udělí realistický pohyb. Králíci jsou prostě tak ujetí a perfektně ztvárnění, že to ani není potřeba. Hra má svůj vlastní povedený vizální styl, na který se dá dívat velice příjemně a ke hře padne parádně. Ačkoliv je logické, že se sem tam nějaká ta slabší textura či zubatost najde, autorům to prominu. Technomilové si mohou od hodnocení grafiky odečíst jeden až dva body v závislosti na míře svého lpění na technické dokonalosti. Hudba a zvuky jsou na vysoké úrovni, nicméně skladeb by ve hře klidně mohlo být více než sedm.

Lepší než králík na smetaně

Mile mě překvapila trvanlivost singleplayeru kolem deseti hodin (snažil jsem se úspěšně absolvovat všechny hříčky), což je na tento typ hry docela solidní číslo. A to nepočítám hodiny strávené při hraní s kamarádem a u skóre módu, abych se prodral v on-line žebříčku alespoň do první pětistovky. Nakonec, cena her pro Wii není v ČR nejnižší.

• Králíci!
  • Výborné ovládání
  • Jednoduchá, avšak chytlavá hratelnost
  • Povedený multiplayer
  • Velký počet miniher
  • Tancování
  • On-line žebříček hráčů
  • Králíky by možná šlo využít ještě lépe
  • Jedna velmi špatně hratelná minihra
  • Ne všechny hříčky jsou stejně zábavné
  • Každému nemusí sednout infantilní styl titulu

Docela rád bych viděl průběh vývoje RRR. Myslím, že se tvůrci rozhodně nenudili, ba naopak. Vymýšlení rozmanitých hrátek s poloretardovanými a šílenými králíky jistě mělo do podoby sériové výroby her daleko stejně jako Čtyřlístek k politické satiře. A to je jedině dobře. Hraní je velice příjemné a zábavné, o což se postarali rovným dílem perfektní králíci, povedené a také ovládání spolu s jednoduchou a intenzivní hratelností ve stylu těch nejlepších arkád. Rayman Rayving Rabbids by zcela jistě snesl několik menších vylepšení (například častější hru dvou hráčů zároveň), navíc pokoření tohoto titulu ve vás přirozeně nezanechá takový otisk jako některé serióznější hry, přesto je Raymanův soubor miniher velice zábavný. Škoda, že podobně dobrých launchových her není více.

Šílenost: 9/10

Bláznivý, ale o to zábavnější soubor miniher se skvělými králíky v hlavní roli a dobrým využitím ovládání pomocí wii-mote. Pokud snesete infantilní ražení hry, užijete si dost chytlavé hříčky, ať se chcete bavit sám nebo s přáteli.

Dostupné pro: PC, X360, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Arkády | Bláznivá arkáda
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry