Recenze: Resident Evil 5 - hrůza tryská z černého kontinentu

Afrika. To slovo pro nás starosvětce přináší náznak mystiky, tajemna, možná i trochu hrůzy. A to vše vám přinese nový Resident Evil.
Seznam kapitol
  1. Jedem do Afriky
  2. Jedem na hostinu, špatně to nedopadne

Zběsilý úprk před zombifikovanými psy. Velký dům, nabízející se jako bezpečný úkryt. Otevření jeho dveří však bylo jako vstoupit branou do pekel. Psal se rok 1996 a Chris Redfield, tehdy příslušník speciální jednotky S.T.A.R.S. v survival hororu Resident Evil poprvé okusil hrůzy, jež mohou na svět vypustit šílenci, kteří se snaží vytvořit dokonalou biologickou zbraň.

Oživlé mrtvoly a zmutovaná monstra všeho druhu se měla stát Chrisovi noční můrou na celý život i poté, co Racoon City spálila jaderná puma i se všemi jeho hrůzami. Netušil tehdy, že hrůza nemusí číhat pouze v temnotách, ale naopak podle hesla pod svícnem je vždy ta největší tma, se objeví v savanách a bažinách černého kontinentu zalitého paprsky pálícího slunce. Právě v Africe začíná Resident Evil 5.

Válka se změnila, říká Solid Snake v Metal Gear Solid 4. Podobné myšlenky se ale honí hlavou i Chrisu Redfieldovi. Kdysi to byl jen katastrofický důsledek nezdařených pokusů jedné obří firmy, tentokráte se ocitáme ve světě bioterorismu. Tak jako v MGS4 ohrožují svět nanotechnologií kontrolované jednotky PMC, i v říši Resident Evil 5 je kdesi skrytá hrozba pro celý svět. Je až pozoruhodné, že slavné série, které spolu nikdy neměly nic společného jako právě RE a MGS, se nakonec svým způsobem setkávají. Snake na Blízkém východě, Chris v Africe, vždy pod pálícím sluncem. Přitom se celou dobu zdálo, že si tyto dvě série nebudou nikdy bližší ničím jiným, než právě popularitou po celém světě. Tentokráte budete mít na začátku okamžitě pocit: „tak tohle jsem někde viděl“

Vzhůru do černého tunelu

Chris je nyní agent BSAA, speciálních jednotek, bojujících proti bioterorosimu. Objevuje se v doprovodu sličné Shevy, kolegyně z branže, která ho jako postava s umělou inteligencí bude příběhem doprovázet. Začínáte tedy v africkém městečku, které nemohl Capcom lépe zpracovat. Vybydlené budovy slumů, ploty z vlnitého plechu, po ulicích se poflakující černoši, tu i onde se povalující lebky, podivné zbytky masa a atmosféra přímo čiší nenávistí. Ačkoliv se místní zpočátku jen tak potulují ulicemi, v okamžiku, kdy Chris a Sheva objeví dva z nich, jak cpou podivného parazita do úst třetímu, ze kterého se v mžiku stane agresivní zombie, jíž je nutno odstřelit, začíná peklo. Každý si mohl stáhnout demo, kde jsou právě z úvodního města dvě lokace. Přiznejme si na rovinu, ty nejatraktivnější, stejně jako i bossové v nich. Muž v kápi s gigantickou sekerou i podivná zombie s omotanou hlavou a obří motorovou pilou.

resident evil 01.jpgresident evil 02.jpg

Od prvního okamžiku, kdy se Resident Evil 5 rozbíhá, nezbývá, než žasnout nad grafickým zpracováním. Oba díly Gears of War, stejně jako Uncharted prominou, ale Resident Evil 5 je s přehledem strká do kapsy. Srovnávat s Killzone 2 či s Crysis by bylo nesmyslné, protože obě jsou FPS a obě na úplně jiném principu, než RE 5. Ale až se dostanete do vesničky domorodců postavené na kůlech při březích jezera zarostlého rákosím pod zamračenou oblohou, pochopíte, o čem mluvím. Atraktivní jsou tu takřka veškeré lokace, ale tato naprosto bere dech a máte skutečně chuť označit Resident Evil 5 za to nejhezčí, co jste dosud viděli. Pohled na Shevu a Chrise také nutí k úžasu, dosud nikdy jste neviděli dokonalejší postavy, dokonaleji vytvořenou kůži, oděvy, tak spontánní pohyby. Proti gameplayi RE 5 vypadá CGI film Resident Evil: Degeneration vyloženě směšně s jeho postavami.

A co bude dál?

Capcom slibuje, že Resident Evil 6 bude stejnou revolucí v ovládání i koncepci proti pátému dílu, jako byl Resident Evil 4 oproti předchozím dílům. Ovládání bychom celkem odhadli, pohybové možnosti se zcela změní, může se změnit i pohled na postavu. Zajímavější je, kam se Capcom vydá tentokráte. Půjdeme ve stopách bioterorismu, nebo Capcom zcela odbočí? Resident Evil 4 měl být původně klasický horor. Leona jsme viděli ve strašidelném domě, ovládaném parapsychologickými silami, útočily na něj zrůdy, vycházející z obrazů, oživlé loutky a podobné laskominy. Opustíme tedy v příštím díle říši korporací a šílenců, toužících po světě manipulovaném biologickými zbraněmi, nebo v něm zůstaneme? Jsem docela napnutý, do jakých vod Capcom vstoupí. Vrátí se tam, kde má půdu osahanou, nebo zkusí experiment?

Nemělo by ovšem cenu zavírat oči nad tím, jak toho tvůrci dosáhli. Residenty byly vždy tunelovky. Chodili jsme chodbami domů, po úzkých ulicích, jen málokdy došlo na větší prostory. Resident Evil 5 se svojí podstatou neliší. Samozřejmě prostory jsou tu výrazně větší, lokace svojí rozlohou překvapují, ale přesto vždy dobře vidíte, kam až se smí, a kde už ne. Souvisí to samozřejmě s pohybovými možnostmi obou hrdinů.

Tedy vratké můstky, plující loď, vysoké zdi, zkrátka všude jste jako v bavlnce, nebo spíše jako na kolejišti

Ano, jejich animace je jedna z nejdokonalejších, co kdy byla vytvořena, ale jako vždycky se objeví nějaké to ale. V tomto případě je to už tradiční sázka na kontextové ovládání. Když chcete udělat cokoliv jiného, než jít či běžet, potažmo střílet a bodat nožem, můžete na to rovnou zapomenout. Tedy pokud se tvůrci nerozhodli dát to do hry sami. Rovněž je tu zajímavý přístup k destrukci. Nepřátelé jsou schopní při honu na vás udělat z čehokoliv kůlničku na dříví, vy tyto možnosti až na výjimky nemáte.

Pro informaci o vašem pohybu stiskněte křížek

V praxi to vypadá tak, že oknem proskočíte pouze tehdy, když zabliká adekvátní tlačítko. Ačkoliv je Chris chlap jako hrom a Sheva mrštná agentka, nemají šanci se v davu bránit údery či kopy jindy, než v okamžiku, kdy se rozbliká další kontextové tlačítko. A to se stane pouze když zombii zasáhnete do některé zresident evil 09.jpg citlivých partií. Časem si zvyknete cílit zásadně na nohy, nebo na hlavu. V obou případech se totiž zasažený zapotácí a jakmile k němu přiskočíte blíže, objeví se symbol tlačítka, stisknete a Chris či Sheva provedou dokonalý zdrcující úder. Natrénujete si tak řešení spousty obtížných situací, jedním zásahem jde například zlikvidovat nepřítele se sekáčkem, do kterého byste jinak nasypali pět i více nábojů.

Výstřel do nohy aktivuje vaši možnost úderu a poraženému na zemi můžete vzápětí dupnout na hlavu. Vyřešeno. Druhá možnost je boj v davu. Nahrne se na vás množství zombíků a zdá se, že bez samopalu nemáte šanci. Stačí výstřel do nohy prvního nepřítele, pak kontextové tlačítko a masivní rána rozrazí zástup. Co je přitom skvělé, je fakt, že i kdyby do vás v tu chvíli chtělo deset nepřátel seknout, dík animaci úderu nemají šanci.

resident evil 03.jpgresident evil 04.jpg

Zdá se to být bezva, ale až tak bezva to není. Odvrácenou stranou mince je totiž skutečnost, že jste neustále obklopeni neviditelnými stěnami. Vylezete na železniční vagon a pokud nestisknete kontextové tlačítko „jump down“, jednoduše se nemusíte starat o nic, spadnout vám engine nedovolí. To platí pro jakoukoliv situaci. Tedy vratké můstky, plující loď, vysoké zdi, zkrátka všude jste jako v bavlnce, nebo spíše jako na kolejišti. Resident Evil 5 není Tomb Raider, takže to neberte jako výtku, jen je to prostě forma zpracování. Přesto to přece jen občas leze na nervy, čekat, až se objeví tlačítko, když se na vás třeba zezadu ženou nepřátelé. Pikantní je přitom fakt, že už Resident Evil 2 na PSOne řešil situaci chytřeji. Když bylo potřeba na něco vylézt, či skočit dolů, samozřejmě bylo nutné stisknout tlačítko a postava v animaci seskočila, či vylezla nahoru. Nemuseli jste ale čekat na rozsvícení tlačítka s informací „jump down“, stačilo stisknout křížek.

Žánr: Akce | Hororová akce
Výrobce: Capcom | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. března 2009