PC | Recenze | Akce | RPG

Recenze: Silverfall – nechte Diablo spát

Jak dopadlo akční RPG, které mělo pokořit samotného krále žánru, Diablo 2? Podařilo se kombinací techniky a magie dosáhnout vytouženého herního nebe, nebo se jedná pouze o planý pokus? Čtěte dále a uvidíte sami.

Typ hry: RPG
Výrobce: Kyiv`s Games (
Vydavatel: Monte Cristo Games (
Distributor v ČR: HyperMax (
Datum vydání: Únor 2007

Kdo by neznal Diablo, legendární akční RPG z dílen Blizzardu, jež ukázalo cestu na dlouhou dobu dopředu. I když se vyskytl nejeden pokus na sesazení z herního trůnu, na pravého pokořitele se ještě čeká. Dnes se o pokus na této úctyhodné výšce snaží Silverfall, pocházející z nedaleké Ukrajiny. A abych použil přirovnání z Pána prstenů, na východě je říše velkého zla, odkud alespoň v Silverfallu nemůžeme čekat nic moc dobrého.

Troll s trollicí, ale bez trollíčat * Ka-boom!

Lehce přeháním, ukrajinští vývojáři nepatří mezi špatné, ale přijde mi, že v případě Silverfallu šlápli vedle a nyní se snaží z podrážek dostat cosi mazlavého. Berou si na to však ty nejhorší možné nástroje a tak je jejich výtvor ovladatelný přibližně jako Černobyl těsně před výbuchem. V době, kdy se už dělají hry uživatelsky přívětivé, by bylo přinejmenším vhodné, aby hraní nepůsobilo dojmem drbání se na levém uchu pravou rukou.

A pravým ukazováčkem mačkejte ...

Abych byl trochu konkrétnější, dovolím si srovnání právě s klasickým Diablem 2. Vidíte protivníka a vesele se rozhodnete jej zabít, na tom není v podstatě nic zvláštního. Došouráte se tedy laskavě k němu, a za stálého držení pravého myšítka do něj v pohodě sekáte nějakou příjemnou schopností. Jakmile se pokusíte o podobný postup pokusíte zde, tak jednou použijete onu skvělou a efektní schopnost, abyste se pak dívali, jak vás raněný protivník masakruje. Ze hry se tak stává frenetické klikání a myš ve vašich rukou trpí. Vaše ruce zase trpí ve chvíli, kdy se rozhodnete změnit zbraně. Zapomeňte na nějakou pohodlnou možnost mít více výbav na různé protivníky. Nejvtipnější je pak okamžik, kdy střílíte do protivníka a domníváte se, že použitím bojové schopnosti pro boj zblízka přehodíte zbraň. Ne, zůstane vám v rukou luk a přitom vybraná neaktivní schopnost.

Je ti teplo, děvče? * Shromažďuji smrtící energii * A vyrážíme na ryby

I když, na druhou stranu, proč vlastně luk schovávat, když stačí zastavit dostatečně daleko od protivníků a vesele je rozstřílet, aniž by se obtěžovali se vůbec vydat vaším směrem. Už vidím rozhovor dvou kostlivců, kdy jeden druhému oznamuje, že mu trčí z páteře šíp. No a co, to nikoho nezajímá, že jeho spolupříšerák právě zemřel po zásahu zákeřného odstřelovače, stojíme vesele dál a pozorujeme přilétající šípy. Umělá demence přivedená do extrému.

Smrt je jen začátek

Nejlepší zážitek pak přichází ve chvíli, kdy se vám podaří zemřít. Možná si předtím všimnete, že příšery se drží podezřele blízko vaší úrovně, skoro jako by jejich síly rostly s vašimi. Na toto téma už byly popsány stohy papírů úvahami, podívejte se spíše na praktický dopad zde. Pokud se příšerám podaří vašeho hrdinu nějak zabít, zůstane po něm náhrobek s věcmi, které měl právě při sobě. Docela obyčejná záležitost okoukaná třeba z onoho Diabla. Přitom se ale oživí všechny příšery, které jste cestou zabili, což docela zamrzí. Horší ale je, že ti neškodní ghůlové, co jste je tehdá tak v pohodě rozsekali, jsou nyní o nějakých těch pár úrovní výše a vy nemáte zbraň, brnění, prostě nic. Buď se tedy naučíte nosit s sebou pro případ smrti na zádech náhradní vybavení, nebo se prostě musíte dát na cestu povolání, které nezávisí na výbavě.

Povolání asi nebude správný výraz, protože na začátku hry si vybíráte pouze svoji rasu, postupně se pak můžete specializovat pomocí schopností a dovedností, stejně jako vlastností vaší postavy. Každá ze čtyř ras (klasicky člověk a elf, následuje goblin a troll za netypické rasy) má navíc vlastní rasové schopnosti, kterých můžete využít. S novou úrovní získáte nejen dovednostní body, které můžete rozdělit mezi vaše schopnosti, ale také čtyři body pro vaše čtyři základní vlastnosti. Zajímavostí je, že dovednosti se můžete odnaučit za patřičně mastný poplatek v herní měně, což nejspíš budete dělat poměrně často. Jakmile byste se totiž rozhodli dát se na cestu bojovníka, tak si můžete být jistí, že po chvíli narazíte na skvělou zbraň přesně toho druhu, se kterým nemáte žádné schopnosti.

Ghoula dostal palicí po palici * Rozstřílíme na dálku, žádný stres * Je mi to jasný

Když už jsem se zastavil u té výbavy, tak zde konečně narazíte alespoň na nějaké zpříjemnění. Celým světem se totiž prolíná nejen souboj mezi dobrem a zlem, ale také se snaží narušit rovnováhy síly přírody a technologie. Může se tak stát, že vaši nově nalezenou čelenku nebudete moci použít, protože se jedná o přírodní předmět a vaše zaměření je technické, nebo naopak. Zase na druhou stranu uvidíte u každého předmětu i jeho cenu, takže rychle rozpoznáte co nemá cenu ani nechávat v batohu. Ovšem i tak jsem se zase nad inventářem rozčílil nad herním rozhraním, protože jsem se domníval, že dřevní doby, kdy bylo potřeba rukavice přetáhnout do daného chlívku pro oblečení, už jsou nějakou dobu za námi.

Čím víc lidí, tím víc Addihash

Pokud neradi bojujete sami, máte více možností. Bez kvalitního připojení k internetu vám mohou vystačit společníci, které získáte prostřednictvím různých úkolů. Jakmile budou po vašem boku, musíte se o ně do jisté míry starat. I když autoři slibovali, že mezi nimi budou propletené a komplikované stavy, které mohou vyústit až v souboj, nebo opuštění družiny, trak se mi nepodařilo průvodce do takovýchto mezí dostat. Problém, že vaši společníci nepobrali příliš inteligence, však vyřešíte jednoduše hraním ve více hráčích, kdy můžete buď jen tak zabíjet příšery, nebo klidně i postupovat po příběhu hry. A jak je známo, ve více je větší zábava a také často narazíte na nějakou nepříjemnou chybu, tedy chtěl jsem říct vlastnost hry.

Muhehe, vzácný předmět * No a co, že je nevidím, oni nepřijdou * Zombík letí vzduchem

Ve více hráčích ale oceníte kvalitní grafické podání, kterému se hře dostalo. Nejen že všechny postavy vypadají jako vystřižené z komiksu, ale navíc celá hra působí po vizuální stránce živým dojmem. Blesky létají, oheň hoří, pokud někoho zmrazíte, tak vypadá jako ledová socha a všechny tyto efekty byste si asi při hře jednoho hráče nemohli užít najednou. Je se prostě na co dívat a do jisté míry tomu napomáhá i fyzikální engine společnosti Ageia. Sice nemůžete počítat s nějakým reálným chováním, po zásahu mečem protivníci létají vzduchem jako rakety, ale toto přehánění přesně zapadá do celého grafického hávu.

Ani po zvukové stránce si není na co stěžovat, sice vás protivníci neohromí nějakým slovním projevem, ale jejich agresivní mručení, zvuk letících šípů a škvařícího se masa je dostatečně věrohodný. K tomu vás provází hudba, což je asi tak vše, co se o ní dá říci. Žádný výbuch, ale nadávat asi taky moc nebudete, prostě taková běžná hudba, co neurazí.

• Rozdíl mezi přírodní a technickou cestou
  • Hra více hráčů
  • Zastarelé rozhraní
  • Umělá demence
  • Posilování protivníků
  • Nuda, nuda, šeď, šeď

Jak se tak zpětně dívám na čas strávený hraním, říkám si, zda to mám zapotřebí. Přihlédnu-li k tomu, že jsem za hru nemusel jako recenzent platit, tak se těším, až ji vesele smažu. Pokud bych si ji však koupil, nadával bych jako špaček. Jistě nastínil jsem tady některé výhody a problémy, ale ještě jsem se nedostal k takovým drobnostem, že se autoři ani neobtěžovali zařídit předávání odměny za úkoly jinak, než že předměty z postavy prostě vypadnou na zem. Na podobné úrovni bych viděl celou hru, která je hráčům předhozena jako žrádlo psům. A přitom stačilo jen málo, pořádně hru otestovat, a byla by výrazně lepší. Diablo 2 tak vesele spí na vavřínech a ze snů se směje dalšímu padlému.

Zvuk: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 4/10

Další neúspěšný pokus o překonání legendárního Diabla. A přitom mnohé nápady nebyly špatné, ale jejich zpracování utápí hru do šedého průměru. Jediné, co nějak exceluje, je grafika a fyzikální engine.

Celkové hodnocení: 5/10

Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Monte Cristo | Webové stránky hry