Recenze: Stormrise – masivní biče

Pokud nadáváte na nedostatek originality nových her, je Stormrise přímo pro vás. Zaručíme vám, že touhu po originalitě dokonale uhasí.

Nestává se často, že by mne u hry zaujala vizuální stránka. Normálně rozlišuji tři možnosti, jak grafika funguje. Za ideální považuji příjemný vzhled a rozumnou výpočetní náročnost, horší je pěkná grafika ždímající vše i z nejnovějších superpočítačů NASA, ale překousnu i slabší grafiku běžící zato plynule.

Grafická karta balí kufry a s průpovídkou o Španělsku raději ustupuje do předem připravených pozic

Titul Stormrise však dokázal, že je možné překvapit. A modří už tuší, kterým směrem, i když situace je složitější. První překvapení přišlo s povedeným intrem slibujícím zajímavý děj.

 

VIDEO: 1353 'Stormrise - launch trailer'

O chvíli později jsem však nadával sám sobě, co že jsem to zase svému domácímu miláčkovi udělal. Na obrazovce vidíte výjevy připomínající tři černochy v neosvětleném tunelu, procesor se škvaří, grafická karta balí kufry a s průpovídkou o Španělsku raději ustupuje do předem připravených pozic.

TIP: Nepoužívejte klávesu Z (zoom), výsledný obraz by mohl váš počítač vyděsit k virtuální smrti, smazání hry, systému a výbuchu všech kondenzátorů v efektním ohňostroji.

Občas se sice vyskytnou světlejší chvilky, kdy sledujete souboje přerostlých pavouků velikosti menšího fotbalového stadionu proti bojovým robotům zvícím menší rozhledny. Většinu času však vidíte pouze nezáživnou šeď s odstíny černé, to vše doplňované pouze pár zářícími fleky herního rozhraní. A to vše pouze na Windows JehoVista s DirectX 10.

Masivní biče na masivní jednotky

Temnotu jednou za čas prořízne světelný bič, což je základ ovládání. Věřím však, že na jeho návrhu se musely velkou měrou podílet naše politické špičky, jinak si neodkážu vysvětlit takovou míru demence. Když mi používání biče přišlo strašné na konzolích, pro něž je viditelně hra primárně určena, netušil jsem, že u PC bude celá absurdita ještě umocněná. Oblíbená kombinace klávesnice s myší dostává pěkně na frak, sice používáte oba ovladače, ale k něčemu úplně jinému, než jste zvyklí.

stormrise 02.jpgstormrise 03.jpg

Zkuste po přečtení odstavce zavřít oči a představit si scenérii z některé z moderních strategií, kdy je váš pohled pevně spjat s vybranou jednotkou. Na okrajích obrazovky vidíte ikonky ostatních oddílů přibližně v jejich relativním směru. Blíží se protivníci a je potřeba rychle vydat rozkazy několika vašim jednotkám, aby se připravily k protiútoku. Stisknete pravé myšítko, zašleháte světelným bičem a jeho paprsek nasměrujete přibližně tam, kde by nejspíš měla být kýžená jednotka. Po puštění tlačítka je konečně označena a ***** do *****, ***** *****, *****! Po rychlé variaci obhroublých výrazů vycházejících z vašich úst se stejnou dementní metodou pokusíte trefit na tu správnou jednotku v chumlu ostatních.

VIDEO: 1114 'Stormrise - ukázka ovládání'

Zvláště pokud máte v jednom směru více různých oddílů, což se vám stane snad pokaždé, je vybrání jednoho konkrétního z nich věcí téměř nemožnou. Musím tvůrcům uznat, že oproti konzolové verzi pokročili na PC o kousek dále, když hráči umožnili až tři jednotky dát do formace, takže se vám po krajích monitoru neobjevuje ikon šedesát, ale jen třeba pětadvacet. Ano, stačí lehká analogie ke klasickým hodinám k tomu, aby si hráč uvědomil, že tudy cesta opravdu nevede.

Chytrý jak vagón bláta

Pokud už se nějakým zázrakem poperete s ovládáním a vědomím, že koordinované vojenské akce musíte přenechat do jiné hry, postaví se vám do cesty další překážka – vaše jednotky. Je docela možné, že se také podílely na nápadu s bičem, jejich umělá demence tomu rozhodně odpovídá.

A když už je k dispozici rovná cesta, tak se vojáci zaseknou i na ní, abyste si moc nezvykali na přehnané pohodlí

Ve většině strategií jsem si zvykl, že pokud dám rozkaz k útoku, tak se moji svěřenci vydají na dostřel svých zbraní a tam zahájí palbu. Hoši a děvčata z Creative Assembly si však řekli, že tudy cesta nevede, a pokud nejste v dostřelu, tak se prostě vaše jednotky vyhrnou vpřed, dokud neobejmou bránící se protivníky v náručí.

art2.jpg

Když už jsem o toho objímání, tvůrcům se asi nechtělo moc přemýšlet nad kolizními modely, takže nejednou se vám stane, že sebou bojovníci prostě proběhnou. Na druhou stranu se ale zaseknou o sebemenší překážku, čemuž napomáhá i návrh úrovní téměř znemožňující průchod právě s jednotkami, které musíte používat. A když už je k dispozici rovná cesta, tak se vojáci zaseknou i na ní, abyste si moc nezvykali na přehnané pohodlí.

stormrise 06.jpgstormrise 07.jpg

K tomu všemu ještě připočtěte vtipnou kameru. Už jsem se zmínil, že sledujete vámi ovládanou jednotku, i když můžete poměrně okultně zadávat rozkazy i ostatním oddílům v dohledu. Problém však spočívá v tom, že nejčastěji automaticky čučíte do nějaké zdi, překážky, zátarasu, nebo podobného zařízení.

flek.jpg

V případě jednotek je to v pohodě, tam můžete výhled normálně otočit, u kontrolních bodů však musíte hledat zašantročenou klávesu pro ten samý úkon. A pokud si myslíte, že vám pomůže taktický režim vyvolaný tabulátorem, podívejte se o kousek nahoru na obrázek. Ano, na ten rozmazaný barevný flek. Seznamte se, to je taktický režim.

To jsem ještě nežral

Takhle zfušovanou hru jsem dlouho neviděl. Naposledy snad jen taktickou část Empire: Total War z dílen, nechte mne chvilku přemýšlet, ano, Creative Assembly! Kde však Empire zachraňovala skvělá strategická část, tam má Stormrise pouze zajímavý příběh, jehož vyprávění ve hře navíc trpí značnou zmateností.

art.jpg

Vprostřed snahy o bičování vlastních jednotek a odolávání jejich demenci se ztrácí poutavý děj na Zemi po velké katastrofě, kde proti sobě bojují technokratičtí Echelonové a vojska přírodních výtvorů Sai. Přitom v příběhu naleznete mnoho zajímavých zvratů, že by to klidně stačilo i na povedenou knihu. Jaká škoda, že k němu autoři přibalili i hru.

stormrise 11.jpgstormrise 12.jpg

Stormrise je zklamání na všech frontách. Z poutavého prostředí a děje udělala hromada chyb v návrhu jen nechutnou a smrdutou břečku. Na konzolích se jedná jen o špatnou hru, ale majitelé PC musí být na pozoru. Jinak už nikdy nebudou toužit po ničem jiném, než standardizovaných a osvědčených každoročních sériích, kde tvůrci nepřipustí nějakou chybu originálními nápady. Pokud však prahnete po něčem novém, zkuste si Stormrise na vlastní nebezpečí sami, touha vás velmi rychle přejde.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. březen 2009
  • Je to počin
  • Inu, ...
  • Nepoužitelné ovládání
  • Umělá demence
  • Návrh map
  • Hnusný vzhled
  • Škoda příběhu
Diskuze (3) Další článek: World of Warcraft má problémy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,