PC | Recenze | RPG

Recenze: Sudeki - konzolové RPG obsazuje počítače

RPG na konzolích znamená něco úplně jiného, než by hráč na počítači čekal. Vždyť jen série Final Fantasy je ukázkou odlišnosti těchto žánrů. A teď se zde objevuje Sudeki, už od pohledu asijské RPG tvořené pro konzole. Uchytí se na počítačích? Po zážitcích ve hře strávených o tom můžeme vyprávět.

Typ hry: akční RPG
Minimální konfigurace: Pentium 4 1,5 GHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: Climax
Vydavatel: Zoo Digital Publishing
Distributor v ČR: Game Line (

Sudeki. Zvláštní slovo a ještě zvláštnější hra. Sudeki je svět. Svět, kterému dříve vládl jeden bůh - Tetsu. Protože mu však samotnému bylo smutno, rozhodl se, že ze sebe sama stvoří své druhé já. A ve své dobrotě tak přivedl na svět své temné dvojče. Nejprve bylo vše v pořádku, ale pak dvojče Tetsua vyhnalo a až čtveřice hrdinů uvedla svět do pořádku. Temný teď už tisíc let spí, ale, jak praví legendy, opět procitne.

První tajná truhla nalezena * Tady to nevypadá dobře * Tetsu se ukazuje poprvé Talovi

Koho to tu máme:

Tal - voják, syn generála Arla, který mu to dává pěkně sežrat. Silný bojovník tělem i duší, který rád předvede své svaly. Jeho specialitkou je tahání těžkých předmětů a hlavně meče, který jej skoro přerůstá. Symbol: Vlk

Alish - princezna, která si myslí, že je děsně dospělá. Mimo jiné jedna z nejschopnějších kouzelnic v království. Podle tradice si barví vlasy na modro. Dokáže objevit magicky skryté předměty a odčarovat překážky. Symbol: Sova

Elco - profesor, vědec. Je velmi oddaný vědě a věnuje se jí celým svým srdcem. Bojuje proti všem možným náboženským předsudkům a tak se občas pěkně pohádá s Buki. Z krystalů čerpá energii pro svůj jetpack, který mu dovolí létat. Symbol: Drak

Buki - bojovnice kmene Shadani. Bojuje zásadně drápy, které si připevňuje k zápěstí. Se neuvěřitelně mrštná a ohebná, avšak nemá ráda velkou společnost, protože nevěří lidem. Pomocí svých drápů dokáže vyšplhat nejednu zeď. Symbol: Kočka

Už jen samo intro hry je překrásné. Ukázkové kabuki (japonské loutkové) divadlo je opravdu stylové a pokud se vám zalíbí, můžete si je pouštět klidně i od potulného loutkaře ve hře. Všem je asi poměrně jasné, že ve hře nepůjde o nic menšího než záchranu světa - a tentokráte vám bude zcela nepokrytě napomáhat i bůh Tetsu.

Pokud jste odkojeni hrami jako Final Fantasy, nebudete mít nejmenší problémy se vžít i do Sudeki. Ovládání je lehce konzolovitější, ale nemusíte si kvůli hře kupovat gamepad. Konverze je natolik kvalitní, že dokonce využívá výhod kombinace klávesnice s myší, což oceníte hlavně v soubojích.

Nejlepší obrana je útok

A propos, boj, krásná to ukázka pro konzolisty, že i na počítači jde udělat zajímavý. Máte zde dvě dvojice postav, které se výrazně liší. Bojovníci na krátkou vzdálenost se starají o mlácení nepřítel pomocí kombinací. Pokud už nadáváte, že budete muset mačkat nějaké šílené sekvence všude po klávesnici, jste vedle jak ta jedle. Zde jde o správné načasování. Máte dva způsoby útoku, které vybíráte tlačítky myši, a libovolný z nich musíte použít ve chvíli, kdy vám bliká na kombo proužku modré kolečko. Každá sekvence vede k jinému výsledeku, takže obě postavy mají po osmi unikátních kombinacích.

Všiměte si herního pozadí * Princezna si vyrazila do krajiny * Dispel dole znamená, že se tady dá něco zrušit

Zbylé dva charaktery používají střelné zbraně. Při boji se přepnete do pohledu z jejich očí a rázem tu máte zajímavou střílečku. Správný výběr zbraně a pozice je naprosto klíčový, zvláště pak v případech, kdy střela proletí několika nepřáteli. Aby ale neměli střelci takovou výhodu, mají mlátiči možnost použít štítu, kterým proniknou jen speciální útoky. Souboje jsou hodně akční, ale stále se v nich najde hodně místa pro taktizování.

Tomu přidávají i speciální schopnosti, kterým se učíte. Opět by se hodilo přirovnání k magii v sérii Final Fantasy - když kouzlíte, souboj se na zastaví a vy máte možnost sledovat animaci. Předtím máte většinou i čas svoji schopnost zaměřit, takže hráči, kteří si v akci nelibují, zde mají jisté možnosti. A to jsem ještě nemluvil o Spirit Strike, darech od Tetsu, které povolají některého z nižších bohů vám na pomoc a zničí většinu nepřátel jediným úderem. Musíte však nabít speciální zásobník energie, což docela trvá.

Nemůžeš odolat mému léčivému polibku (překlad) * Tohle už teda asi léčení nebude * Talův meč přesahuje všechny meze

Statistika? Nuda

Od správného RPG jistě čekáme stovky schopností každého z hrdinů. V sudeki dostanete s každou úrovní jeden až dva body, které rozdělíte buď mezi čtveřici vlastností, nebo si za ně koupíte jednu ze schopností. Nastává tak velmi zajímavé rozhodování, zda je lepší dopovat mocné schopnosti, které však využijete jen občas, nebo slabší, ale o to důležitější vlastnosti.

Kdo by v oné čtveřici vlastností čekal sílu, obratnost, odolnost a inteligenci, neuspěl by. Fyzické atributy zastupují životy a síla zbraní, psychické zase zásoba many a kouzelná esence. Občas tak stojí za zamyšlení, zda není lepší, aby vědec Elco měl vysokou sílu zbraně, když vlastní všeprostřelující pistoli. Sice tím oslabíte jeho speciální schopnosti, ale jak se sami můžete přesvědčit z obrázků, zranění, která způsobí, jsou těžko překonatelná. A zde je také vidět, že asijská RPG si libují ve vysokých číslech. Zatímco západní hry počítají životy postav na desítky bodů, v Japonsku není tisícovka žádná míra.

Alish se zasněně dívá na div techniky * A to je happy end, teda spíš začátek * Arlo ve špatné náladě

Zmínil jsem se o magické energii, která je zde doplňována jen pitím lektvarů a nebo na zvláštních místech, jakými jsou třeba hospody. Ovšem ve městě není až tolik možností vyžití, kolik by člověk čekal. V hospodě si odpočinete, obchodník vám prodá nějakých pár šuntů a tak se jedinou opravdu významnou postavou stává kovář. Ne, že by vám byl schopen vykovat zbraň - jeho síla spočívá ve zlepšování výzbroje stávající. Do brnění i do zbraně si můžete nechat vkovat nějakou runu, která je posílí a nebo přidá zvláštní schopnost.

Zbrojíme, nebrojíme

Každá zbraň, se kterou se potkáte, má nejen svoji sílu a šanci, že způsobí dvojnásobné zranění, ale i svoji historii, kterou si můžete přečíst. Stejně je tomu i u brnění, která získáváte přímo od boha Tetsu - ovšem když brnění u dámské části skupiny spíše odhalují, než by chránily. To však není vše, o čem si můžete číst. Ať je předmět, který seberete, sebenicotnější, vždy se k němu pár slov najde. A příšery, kterých za celou hru potkáte dostatek, mají také svůj bestiář, kde jsou vyobrazeny, popsány a u každé je napovězeno, jaká taktika na ni platí.

To vše má jen jeden háček. Jsou jím souboje s bossy, protože ti jsou do bestiáře přidáni až po boji, kdy jsou vám všechny rady už k ničemu. Nejen zbraň ale vyhrává boj, a tak se naučíte používat desítky různých lektvarů, které přidávají životy, manu, nebo třeba ruší různé postihy. Jen lektvarů na obnovu životní síly jsem potkal více než tucet.

Elco to Buki vysvětlí * A ta jemu zase vytmaví * Alish se na žebřík raději moc nehrne

Obecným platidlem jsou floriny, které zpočátku počítáte na prstech ruku, později se však dostanete i k tisícovkám, což odpovídá cenám za vylepšení brnění. Na nové zbraně ale potřebujete ještě mnohem více. Peníze nezískáváte plněním úkolů, prodáváním pokladů nebo z truhel, které při svých cestách najdete. Různé skrýše vám také nějaké to bohatství přinesou - a můžete počítat i se skrytými předměty.

Logika, Maňas, logika

Velmi často se ocitnete v situaci, kdy nevíte jak dál. Máte zavřené dveře a nikde žádný klíč? V tu chvíli se stačí pořádně rozhlédnout a zapřemýšlet. Tahání beden, lezení po stěnách, létání s jetpackem nebo odstraňování zaklínadel, to jsou speciality jednotlivých postav. Problémy nejsou většinou moc těžké, přesto hru výrazně zpestří.

Sudeki vám dává právě tolik volnosti, kolik je potřeba. Jak dlouho se budete toulat mezi dvěma městy záleží jen na vás, příběh je však stále silný a neruší vás zbytečné odbočky. Někomu by se hra mohla zdát lehce přímočará, ale ve chvíli, kdy se tak stane, se vám vždy dostane takové volnosti, že takovýto pocit sami zatlačíte do pozadí. Můžete čekat propracované příběhy jednotlivých postav i celého světa.

Děj je vám podáván občasnými videosekvencemi nebo animacemi v engine hry. Grafika mě přímo uchvátila. Letmý pohled na okolní obrázky ukazuje klasickou asijskou tvorbu (manga, anime), kde najdete vše přivedené do extrému. Talův meč je větší než on sám, a stejně tak pohyby Buki a Alish nechají málokoho klidným.

Takto dává Tetsu Spirit Strike a nové brnění

Techno party

I když by se Buki v brnění Mist Tiger na podobné akci asi ztratila, nechtěl jsem mluvit přímo o radovánkách reálných, ale herních. Již nakousl grafiku - je opravdu povedená, a to i co se týče animace postav. Všechny pohyby na sebe skvěle navazují a to se projeví hlavně při boji za Buki, která vše řeší pařáty pěkně zblízka. Ani ostatní nezaostávají a tak je jedna radost hru sledovat.

Pokud se zaposloucháte do hudby, ocitnete se v jiném světě. Většinou si jí ani nevšimnete, dokonale dokresluje atmosféru bez toho, že by jakkoliv rušila. Dokonalá je hlavně ve stínovém světě, kde můžete klidně zavřít oči a sama vám vykreslí okolí. Bojová vřava by se zase neobešla bez pestré škály zvuků. Jen slyšet Buki na žebříku je něco, nad čím zůstává rozum stát. Jinak skvělé zvuky dostanou najednou zcela nesmyslnou a nepříjmenou podobu hekání a vzdechů.

• Silný příběh
  • Krásná grafika
  • Taktické souboje
  • Dostatek akce
  • Zajímavé zpestření
  • HW nároky
  • Občasně spadne
  • Buki na žebříku

Zarazilo mě ale obsah krabičky se hrou. Papírový manuál jen vysvětlí, jak hru nainstalovat a zbytek ať si každý přečte v elektronické podobě. Člověka to možná lehce překvapí, zase jej ale potěší, že jen kvůli manuálu nemusel na hru vynakládat více peněz. Vždyť cena do tisícovky je za hru, která vám vydrží dlouhé týdny, velmi přijatelná.

Je to akce, je to asijské RPG, je to skvělá hra. Takto by se ve zkratce dalo Sudeki shrnout. I když neslyšíte známá jména, stojí tato hra jistě za zahrání, protože patří mezi klenoty.

V další kapitole naleznete obrazárnu

Žánr: RPG