PC | Recenze | RPG

Recenze: SW: KotOR2 – The Sith Lords – Síla s námi

Long time ago, in a galaxy far far away... Kdo by neznal větu, která již tradičně uvozuje každý díl Hvězdných válek. Nyní nám sem přišel druhý díl RPG ze světa rytířů Jedi; následovník hry, která sklidila nejedno ocenění. Zase jednou se podíváme do dávné minulosti, celá tisíciletí před filmové události. Chcete-li vědět, má-li cenu se přidávat na některou stranu Síly, tak neváhejte a čtěte.

Typ hry: RPG
Minimální konfigurace: CPU 800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: CPU 2,0 GHz, 256 MB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: CPU 2,0 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: Obsidian Entertainment
Distribuce: LucasArts
Distribuce v ČR: CD Projekt

Impérium George Lucase je schopno ročně vychrlit kromě desítek filmů i několik počítačových her. A nejedná se o nějakou velkovýrobnu braků, jak by se z předešlé věty mohlo někomu zdát. Stačí se trochu porozhlédnout; co titul, to skvost, výkvět herního nebe a mnohdy to nejlepší, co na vývojářských zahrádkách vůbec roste. KotOR nebyl v tomto ohledu ničím výjimečný. Přiznám se, že bych v životě nečekal, že mě toto dílko dokáže natolik okouzlit, abych u něj proseděl několik týdnů. A přesně tohle je ale známkou stoprocentního úspěchu a kvalitní hry. Vytvoření druhého dílu bylo díky dobré prodejnosti KotOR jasným tahem.

Logický pak byl samozřejmě i redakční boj o ono vysněné DVD. Nerad bych popisoval krvavé detaily, ale odjakživa je to v přírodě uděláno tak, že přežívají jen ti nejsilnější - nebo (jako v tomto případě) nejrychlejší. Když šéfredaktor zavelí „je ten správný čásek na kilásek“ skutečně není radno otálet. Již mnohokrát jsem se na vlastní kůži mohl přesvědčit o tom, že kdo nemá ostré lokty, je bez šance.

On není mrtvý, on tak jenom vypadá *  Parádní podívaná, co říkáte? * Teď jsem to s tím světelným mečem trochu přehnal…

Hned jak jsem povel zaslechl, Síla mě začala provázet. Zrychlen na hranici všech mezí (Burst of Speed) překonávám lehce veškeré překážky na cestě. Tu se však zprava vyřítí spoluredaktor Lathspel se světelnou kudlou v ruce; a tak mi nezbývá než jeho plícím vytvořit nový přívod čerstvého vzduchu.  Pro jistotu přidám ještě pár švihů a již pokračuji v krasojízdě za krabicí se hrou. Nad tou se však již krčí Hyperrion, takže vše vypadá marně. Ještě že jej mohu Silou odhodit až na zeď (Force Push), pryč od vysněného cíle. Kotouč DVD se ale díky nárazu vykutálel ze svého pouzdra a vzdaluje se mi. To již však za ním letí však můj světelný meč (Saber Throw). Ne, nebojte se. DVD naštěstí odráží jeho světlo, takže disk zůstal viset na rukojeti - a už jej třímám v ruce. Zase jednou zvítězila pravda a Síla nad záští a oponenty!

Těžký úděl pokračování

Divím se, že DVD přežilo kruté boje, ale nemám moc čas se tím zabývat. Můj světelný meč naštěstí ještě úplně neztratil šťávu a stačil odehnat i náhodné kolemjdoucí, kteří se do bojů o KotOR 2 pokoušeli zapojit. Redaktoři Doupěte na sebe prostě vždy dovedou nějak upoutat pozornost… Ale to už je jiný příběh. Ten náš pokračuje mým příchodem domů. Omlouvám se za špatné použití času. Můj domov je už jinde. A i se svou legendární slinou u brady jsem se odstěhoval na Nar Shaddaa. Cesta až tam ale byla nadmíru strnitá: kopu nepřátelských intrik střídaly líté boje a to vše navíc umocňovala ona nepopsatelná atmosféra…

Pochvalně musím uznat, že nic z minulého dílu neztratilo své kouzlo. Ba naopak; mnohé prvky se dočkaly vylepšení a nyní jsou ještě atraktivnější. A to i přesto, že se vývoje ujal jiný tým a legendární BioWare vystřídali Obsidian Entertainment. Celkově mi díky této změně připadne KotOR 2 mnohem temnější a vyzrálejší než jeho předchůdce.

Tahle herka si má podmanit celou galaxii?! * To už je mnohem lepší :-) * Sledujte srábka s pistolí - ani meč nemá!

S hráčem ze začátku opatrně laškuje, seznamuje ho nenásilnou formou s hrdinovou minulostí a nedovolí mu okusit to nejšťavnatější ovoce. Ke svému prvnímu světelnému meči se totiž dostanete až po několika hodinách hraní – a to myslím hovoří za vše. A to i přes to, že celé Hvězdné Války jsou na efektních soubojích s těmito ne-zcela-chladnými zbraněmi víceméně založeny!

Raz, dva, tři, my jsme bratři

Ruku v ruce s celkovým posunem hry jde i pro Hvězdné Války tak typický konflikt dobra se zlem. V novém příběhu, který ovšem na první díl nenavazuje a začíná pět let po konci jeho děje, je mnohem patrnější rozdíl mezi důsledky jednotlivých hráčových činů. Vydat se na scestí zla omylem je mnohem, mnohem složitější. Rozdíl mezi tím, co je zlé a tím, co si žádá světlá strana Síly, poznáte již na první pohled. I tak vás ale čeká kvalitní zábava, neboť zastavit zlé Sithy není zrovna prácička na pár minut. Mnohem častěji jste nyní na dobré straně, dalo by se dokonce říct, že prakticky pořád. Vždyť vesmíru vládnou temní krutovládci a lid si žádá změnu. Žádá si vás.

Cestou až na pomyslný Olymp budete muset zdolat mnohá úskalí. Předně se musíte vyrovnat se svou minulostí; několik prvních hodin budete de facto jen pátrat po tom, kdo jste, co děláte a proč vůbec děláte to, co děláte. Nicméně hře bych toto úvodní bloumání klidně odpustil; je totiž zárukou toho, že KotOR 2 si můžou zkusit i ti, co s jeho předchůdcem neměli to štěstí. Já osobně bych ale uvítal větší časový rozestup mezi jednotlivými díly; pět let je trochu málo na to, aby celý vesmír zamořil černočerný plášť temných sil. Podobnost prvního dílu s dějem dílu druhého je ale jen začátek. Obě hry jsou prakticky totožné a celkově je The Sith Lords pouze jakýmsi stand-alone datadiskem.

Motion Blur v praxi * Telosiani interview neposkytují jen tak někomu * Na procházce s bouchačkou

Černá je dobrá

Zpět ale ke stranám konfliktu. V některých situacích je rozhodování nesmírně těžké. V reálném životě nemáte moc času na přemýšlení, ovšem o to bolestivější pak mohou být následky. Vaše činy totiž nemusí mít dopad jen na vás; ovlivňujete i celé své okolí. Jako nejlepší příklad převedení tohoto do hry nám poslouží příhoda se žebrákem. Dal jsem mu na přilepšenou pár kreditů, ale co následovalo pak jsem si nepředstavoval ani v tom nejhorším snu. Ostatní žebráci se na toho „mého“ vrhli a zabili ho právě kvůli těm pár drobným.

Do vaší družiny každou chvíli přichází nějaká nová krev a již brzy čítá první tři stálé členy: vás (záleží jen na představivosti), půvabnou dívku jménem Kreai (no comment – kdo neuvidí, neuvěří [edit: já ji tedy viděl a stejně nevěřím]) a sympaticky nezkušeného Attona. Na prvním místě musíte určitě dbát na častý kontakt s ostatními postavami, neboť právě dialogy jsou nosné pilíře a vlastně i zdroj jejich poznání. Bohužel jdou rozhovory ruku v ruce s mnohem zřetelnějšími hranicemi mezi dobrem a zlem. Místy schází onen pomyslný závoj, který dříve zahaloval každý váš příští krok rouškou tajemství. Není to pravidlem, ale v některých momentech se prostě situace opakují a většinou se vaše odezvy omezují na tři základní volby. Ta první nechá danou postavu v poklidu žít a více si jí už nebudete všímat. Druhá jasně signalizuje něco nekalého a ta třetí zase dává přednost straně dobra.

Mluvím, mluvíš, mluvíme

Mimo tuto drobnou vadu si dialogy povětšinou udržují punc dokonalosti, čehož zárukou jsou i rozdílné řeči jednotlivých národů. Každý tvor a příslušník jiné rasy než lidské totiž hovoří svým unikátním jazykem. Naštěstí jsou tu titulky, takže budete všemu pohodlně rozumět. Nechápu ale kontakt s droidy. Titulky v jejich případě chybí, a tak slyšíte jen prapodivný pískot pro ně tak typický. Co vám ale chtějí říct, to už je ve hvězdách a vašich následných reakcích. Z nich totiž musíte vyčíst, o co že to v předešlém rozhovoru vlastně šlo.

Smím prosit? * Tváří v tvář zlu * Jde se na to, chlapi!

Změnu v přístupu k vedlejším postavám vítám. Minule na ně nebyl kladen pražádný důraz a ihned po tom, co jste s nimi skončili, jednoduše zmizely ze scény. Nyní nejenže pobudou déle, ale disponují i detailněji vyhlížející minulostí. Nová krev z Obsidian Entertainment tak konečně upustila od nudných questů typu „proč má tahle postav komplexy ze svého nosu“ a raději se věnují mnohem užitečnějším věcem. Všechny osoby působí mnohem důvěryhodněji a opravdověji, takže už nebudete mít ten pocit, že se k vám všichni chovají jako k zachránci galaxie. Je vidět, že řadoví obyvatelé galaxie nemají o vašem poslání ani potuchy a nepustí si vás jen tak k tělu.

Pokud má KotOR 2 nějaké chyby, dočtete se o nich v následující kapitole. A pokud nemá... Bude tam jen samá chvála:-)

Žánr: RPG
Výrobce: Obsidian Entertainment | Webové stránky hry