Recenze: Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 - proudové porno

Žádné přetížení, žádné nesmysly s limitovaným palivem či municí do kanónů. Jen vy a plné nebe protivníků. Vítejte do leteckého Modern Warfare.

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 je nadzvukově leteckým ekvivalentem porna (proto jsem to ostatně napsal i do nadpisu) – spousta vzrušující akce bez valné myšlenky, kde se stejně jako v hambatých filmech hraje hlavně na efekt a s realitou toho nemá moc společného. A víte co? Není to vůbec špatně. Pokud totiž víte, co hledáte, odejdete náramně uspokojeni. Hlavně v tom nesmíte hledat něco víc – nedej bože letecký simulátor.

Letecké Call of Duty

H.A.W.X. 2 stejně jako jeho první díl a stejně jako přímokonkurenční Ace Combat představuje arkádovou leteckou hru. Žádné přetížení, žádné nesmysly s limitovaným palivem (pokud to hra nechce) či municí do kanónů. Jen raket máte omezené množství, ale takové, že byste je ve skutečnosti museli nalepit po celém stíhači, sedět na nich v kokpitu a pro jistotu zbytek podvěsit i pod sousedův trabant, aby se vešly.

Žádné přetížení, žádné nesmysly s limitovaným palivem či municí do kanónů

Modernímu způsobu leteckého boje, kdy pilot cosi vyťuká na palubním počítači a pak jen na radaru kontroluje, jestli ta raketa opravdu trefila cíl vzdálený dvacet kilometrů, se hra prakticky vysmívá.

Tom Clancys HAWX 2 02.jpg Tom Clancys HAWX 2 03.jpg

Zdejší dogfighty představují proudový ekvivalent Světových válek – dramatické úhybné manévry, vymetání všech koutů oblohy, vybírání střemhlavého pád nad špičkami stromů, nekonečné spršky munice porcující mraky (a s trochou štěstí i nepřátelská letadla), kouřové vlečky vypálených raket štrikující obzor…prostě lahůdka pro romantickou Top Gunovskou duši. Na rozdíl od prvního dílu se však H.A.W.X. 2 trochu posunul a už nestaví jen na nonstop letecké akci, kde se kašlalo i vzlétávání a přistávání. Dvojka brnká na jemnou hollywoodskou notu filmového zážitku, tvůrci přidali spoustu drobností, aby si hráč opravdu připadal jako by seděl za kniplem.

Do velké míry se tak hra podobá střílečce Modern Warfare, a to neříkám jen kvůli tomu, že v jedné misi místo do kokpitu usednete za palubní zbraně AC – 130. Jde i o celkový přístup. Třeba hned v první misi začínáte rolováním na runway, poměrně nudnou věcí, která ale výborně navozuje pocit, že jste opravdu tam. Jindy zase startujete na palubě letadlové lodi pod útokem, párkrát dokonce vůbec nesednete do letadla.

Do velké míry se hra podobá Modern Warfare, a to neříkám jen kvůli tomu, že v jedné misi místo do kokpitu usednete za palubní zbraně AC – 130

Snad každá z dvacítky příběhových misí má skrytou nějakou libůstku, zajímavost, což funguje jako skvělá motivace pro hraní. H.A.W.X. se tím přiblížil Ace Combatu, který v tomto ohledu vynikal, ale stále si drží západní normálnost – žádné šílenosti a příběhové melancholické ucajdanosti.

Konspirace, revoluce a tak vůbec

I příběh se lehce podobá Modern Warfare, minimálně tím, že střídá hned tři hrdiny, za které hrajete. Tvůrci díky tomu mohli střídat lokace, aniž by došlo k určité roztrhanosti jako u jedničky, kdy se skoky z Rio de Janeira v jedné misi do Tokya v misi následující zdály jen těžko uvěřitelné a rozbíjely pocit z celistvosti konfliktu. To je v H.A.W.X. 2 minulostí a pomohla i ztráta určité anonymity, kdy s vámi nyní daleko více interagují další postavy.

Tom Clancys HAWX 2 06.jpg Tom Clancys HAWX 2 07.jpg

Celkově děj jako obvykle nese Clancyovské rysy: teroristy, ruské separatisty, unesené jaderné zbraně, globální krizi, hrdinné vojáky, špióny, zrady a zvraty… viděli jste to jednou, viděli jste všechno. Opět ovšem dochází k propojení s jinými hrami, tentokrát se stejných událostí prý dočkáme i v Ghost Recon Future Soldier.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii
Žánr: Arkády | Letecká arkáda
Výrobce: Ubisoft Bucharest | Webové stránky hry